Deze elektrische auto’s worden het minst verkocht in Nederland.
Afgaande op de reacties onder Autoblog-artikelen zou je prima de conclusie kunnen trekken dat het ontzettend slecht gaat met de EV-verkopen in Nederland. De cijfers laten echter het tegenovergestelde zien. Ruim 30 procent van de nieuwverkochte auto’s is volledig elektrisch en ook de tweedehandsmarkt trekt aan.
Dat is voor een deel te danken aan populaire modellen als de Volvo EX30, EX40, Tesla Model Y en Model 3. Daarvan gaan er maandelijks duizenden de deur uit. Tegenover deze verkooptoppers staan EV’s die totaal niet aanslaan. Om te zien welke dit zijn, bekijken we de autoverkopen van Bovag en zetten we de slechtst verkochte EV’s van dit jaar op een rij.
Voor dit rijtje van slechtst verkochte EV’s hebben we bewust de elektrische bestelbusjes en andere bedrijfswagens buiten beschouwing gelaten. Tot nu toe (wellicht verandert dit nog door de emissiezonediscussie) gaan de e-busjes nog niet zo lekker. Nissan verkocht nog geen nieuwe NV200 en maar 4 Townstars. Mercedes verkocht nog maar 7 EQT’s en Peugeot vond twee kopers voor de Boxer. We kijken hieronder dus puur en alleen naar de slechtst verkochte elektrische auto’s van dit jaar tot en met oktober.
Nummer 1 is nog niet verkocht dit jaar
De strategie van JAC in Europa lijkt doordacht. Het Chinese bedrijf werkt samen met Volkswagen en deelt technologieën. De uitvoering laat echter de wensen over. In 2022 verkocht JAC zeven stuks van de IEV7s hierboven. Het jaar erna kwam er maar eentje op kenteken. Dit jaar is het de Nederlandse importeurs nog niet gelukt om een JAC te verkopen. Ook niet nu de auto wordt verkocht onder de naam E-S2.
De EV geeft je ook weinig reden tot aankoop. De elektromotor produceert een nietige 116 pk en de actieradius van 240 kilometer is ook niet om over naar huis te schrijven. De nieuwprijs van € 29.900 klinkt nog oké (tweedehands ongeveer € 15.000), tot je realiseert dat bijvoorbeeld de Citroën Ë-C3 Aircross al goedkoper is met meer actieradius en meer uitstraling. Met recht dus de nummer 1 van de slechtst verkochte EV’s van Nederland.
Nummer 2 verkoopt wél met een benzinemotor
Vlak na het lanceren van de nieuwe GranCabrio met geblazen V6 besloot Maserati om ook een elektrische open GT te bouwen. ”We hopen dat ze dat geen windeieren gaat opleveren”, schreven we toen de configurator online kwam. Nou, in Nederland levert de GranCabrio Folgore voorlopig voornamelijk windeieren op.
Er is vooralsnog één heel exemplaar van de Maserati GranCabrio Folgore geregistreerd. De Nederlandse GranCabrio-EV heeft een blauwe kleur en heeft volgens het RDW een catalogusprijs van € 193.298 betalen. Oef. Bij de GT met vast dak gebeurt het tegenovergestelde. Daarvan zijn er tot dusver in 2024 twee verkocht met benzinemotor en drie met elektrische aandrijving.
Nummer 3 is een beetje lullig
Door naar de nummer 3 dat nog net geen bedrijfswagen, maar is ook niet iets dat je als particulier zomaar zult kopen. De uitgesproken kop hierboven heet de Voyah Dream. Dit is een luxe MPV die plaats biedt aan zeven personen. Het busje zit goed in elkaar: het interieur is behoorlijk chique, de 108-kWh batterij zorgt voor 488 kilometer aan rijbereik en de luchtvering zorgt voor een relaxte rit. Het prijskaartje? Vanaf € 89.990. Het Voyah-broertje van de Dream genaamd Free staat trouwens ook in de lijst van slechtst verkochte EV’s.
Slechtst verkochte EV’s van 2024 (jan t/m okt 2024)
- JAC IEV7S (0)
- Maserati GranCabrio Folgore (1)
- Voyah Dream (2)
- MG Cyberster (3)
Maserati GranTurismo Folgore (3)
Maserati Grecale Folgore (3) - BYD Sealion 7 (4)
Leapmotor T03 (4) - Nio EL8: (5)
Opel Grandland - Jaguar I-Pace (7)
- Lotus Emeya (10)
Volvo EX90 (10) - Ssangyong Korando (11)
- Voyah Free (13)
- Mercedes G 580 EQ (16)
- BYD Han (18)
- Nio EL7 (19)
- Rolls-Royce Spectre (20)
- Subaru Solterra (21)
Bron: Bovag
Johanneke zegt
Vandaag 300km gereden in een Kona. Rijdt echt heel netjes hoor zo’n doorsnee EV. 1000x liever deze Kona van mijn werk gepakt dan één met een brommende 1.0. Al dat gejank op EV’s. Ja een 6 in lijn is beter. Maar vrijwel iedereen rijdt een downsize tor. En dat is geen competitie voor een EV van dezelfde klasse.
MarcoM zegt
Inderdaad, ik reed onlangs mee met de buurman… in zijn 3 cilinder BMW. Hij vindt het zelf ook een beetje een zielige motor.
werf76 zegt
Tuurlijk. Zou je hem als eigen auto willen?
Michiel1 zegt
Even serieus he, 20 rolls royce EVs… Dat is een beste prestatie lijkt me?!
Aon zegt
Fabrikanten zijn allang het weg kwijt met ev’s. Loodzwaar en geen enkele beleving: een hok.
kas_par zegt
Ongetwijfeld nog nooit van je leven elektrisch gereden? Dé reden dat ik onlangs mijn tweede EV heb besteld is dat het rijden zo ontzettend veel fijner is dan een brandstofauto. Juist een beleving, wil niet anders meer
mashell zegt
Soepel en vlot optrekken, geen vibraties uit de aandrijflijn en weinig geluidsdruk dat is inderdaad een heel prettige comfort beleving. Ik wil ook niet meer terug naar brandstof want dat voelt als een stap terug in de tijd.
werf76 zegt
Nou zeg, dat was ZO vervelend hé 10 jaar geleden. http://www.praatpoep.nl
Onehp zegt
Maak van fabrikanten en EV in de plaats consumenten en SUV, en ik ben het met je eens.
Mijn vierde EV heeft nu mijn benzine fun auto ook vervangen, en mis hem veel minder dan verwacht…
imaginenl zegt
Vorige week ff een proefritje gemaakt in de R5. Ik vond t wel wat. Lekker laag en behoorlijk pittig. Ging er wel van glimlachen. Grootste hobbel bij de R5 en de meeste EV’s is nog steeds de prijs want 35 mille voor een B segmenter is eigenlijk gewoon 10 mille te veel.
Onehp zegt
Tja alles is duurder. En geen benzinekosten.