Doe eens een gok: de Zuid- of de Noord-Europeanen?
Nissan heeft een nieuw parkeerveiligheidssysteem (video) te pluggen, en in het kader daarvan liet de fabrikant onderzoeken hoeveel schade er eigenlijk wordt gereden in Europa. Het liet in 5 landen 9.177 enqueteren, en – surprise, surprise – wat blijkt: in de knoflooklanden wordt er slordiger omgesprongen met de heilige koe dan bij de wat hoger wonende Europeanen.
Italië spant de kroon: hier heeft 50% van de automobilisten de afgelopen 5 jaar schade gereden, in 26% van de gevallen kwam dit bij een parkeermanoeuvre. Spanje volgt als tweede schadeland. Iedereen die zijn auto wel eens in Rome of Sevilla heeft geparkeerd zal hier niet heel erg van opkijken: in het autorijke Zuid-Europa is de economische waarde van de auto’s doorgaans wat lager, en worden (de vaak niet in kleur meegespoten) bumpers bij het parkeren gebruikt waarvoor ze ontworpen zijn. Mensen die superzuinig zijn op hun auto doen er daar beter aan hun bolide in een garage te zetten.
Wat ik zelf overigens het irritantst vind, is een trekhaak van een inparkeerder die je voorste kentekenplaat krom trekt en de houder in 2 stukken breekt. Het verbannen van die irritante rukpukkels zou al een slok op een borrel schelen.
We sluiten af met de onderzoeksresultaten:
PS: Uit het recente transportonderzoek van GoEuro bleek dat Nederlanders en andere Noord-Europeanen vaker de auto gebruiken dan Zuid-Europeanen voor zowel zakenreizen, vakantie en familiebezoeken.
lexusfan zegt
Waar de meeste vrouwen wonen natuurlijk: )
xiran zegt
@lexusfan: in Italië en Spanje hebben vrouwen ook een snor. Dus die vergelijking gaat niet op
013gta147 zegt
@xiran: je moeder
vincent0608 zegt
@013gta147: ik snap het verband met zijn moeder niet
agera zegt
@vincent0608: dat is gewoon een stoere uitspraak voor een 11 jarige en dan heb je swag!
En dan ben je wel vet baas bro!
marikoelolo zegt
@vincent0608: Die heeft ook een snor.
donvincenzo zegt
Het zou goed zijn als je alleen met een trekhaak mag rijden op de momenten dat je ook daadwerkelijk iets trekt.
henkhupelschoten zegt
@donvincenzo: ik snap de irritatie en ben het er ook 100% mee eens maar welke gek gaat er nu om de haverklap zn trekhaak demonteren. heb het ooit 1x gedaan om 1x iets voor m’n werk mee te nemen maar dan ook nooit meer. wat een k*t klus.
henkhupelschoten zegt
overigens is dat bij die porsche cayenne wel handig want daar komt ie elektrisch omlaag en kun je hem weer weg toveren
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Die optie leveren alle merken tegenwoordig wel geloof ik.
sudsprint zegt
@henkhupelschoten: Je zou gewoon een afneembare trekhaak kunnen nemen. De mijne pak ik er binnen 2 sec af.
Arno's zegt
@sudsprint: Die heb ik ook een, een afneembare trekhaak. Hij zit er echter al sinds Juli op…en raad eens, in Juli heb ik hem weer nodig dus laat maar lekker zitten. Zit niemand in de weg.
ej20g zegt
@donvincenzo: of je kijkt gewoon uit je doppen. Ik heb met mijn trekhaak nog geen enkele auto geraakt, gewoon goed kijken. Wel muurtjes trouwens, maar hé, op school zijn de parkeerplaatsen erg kort en is de trekhaak een uitstekend middel om aan te geven dat ik goed sta.;)
mout zegt
@donvincenzo: Dat van die trekhaken, daar zit wel wat in.
Maar erger vind ik, dat er geen enkele buffer meer op een auto zit. Sinds een jaartje rijd ik een oude Volvo, met serieuze chroom-rubber geveerde bumpers, en het leven is een stuk ontspannener geworden. Nee, ik rijd niet tegen anderen aan bij parkeren – want alle moderne auto’s zitten rondom in 0,4 mm lak. En dat is het duurste onderdeel aan de hele auto. Maar als ik krap tegen een paaltje of muur parkeer, kan dat in elk geval zorgeloos. Lekker hoor.
nasty zegt
@donvincenzo: de enige manier waarbij je beschermd bent tegen grote schade als er iemand achterop rijdt
marv46 zegt
@nasty: Want jij vindt (zichtbare) schade aan je auto erger dan een whiplash o.i.d. oplopen?
Dan heb ik liever dat ze de hele achterkant van mijn auto aan gort rijden dan dat ze mijn rug of nek aan gort rijden omdat er een trekhaak achter de auto zit die de klap direct doorstuurt naar de inzittenden. Daarnaast zal er bij een goede beuk op die trekhaak heus wel wat gaan vervormen, of dat direct zichtbaar is aan de buitenkant van de auto is een tweede.
nasty zegt
@marv46: het lijkt mij duidelijk dat jij nog nooit een ongeval hebt meegemaakt.
Kop-staart aanrijdingen gebeuren zelden aan hoge snelheid. Als je een trekhaak achterop hebt, boort die zich direct door de bumper en de radiator van de achterligger, wat zo al een heel groot stuk van de kracht opvangt. Wat er dan nog overblijft is nauwelijks genoeg om een whiplash te veroorzaken
marv46 zegt
@nasty: Jammer genoeg wel wat aanrijdingen meegemaakt, hoewel daar nooit een kop-staart aanrijding bij zat.
Als jij denkt dat je veiliger bent met een trekhaak op je auto moet je dat vooral doen. Ik vertrouw liever op twee kreukelzones dan een stijf frame en één kreukelzone als ik daadwerkelijk in zo’n aanrijding terechtkom. Die bumper en radiateur zullen niet zoveel energie opvangen, die buigen gewoon lekker mee en vangen vrijwel niets op. De bumper is immers van kunststof dat zich maar al te graag laat vervormen. Er vanuit gaande dat de trekhaak in dat geval dan niet tegen de bumperbalk komt, maar er overheen of onderdoor schuift. En die radiateur zal echt geen (bijna) puntbelasting van de trekhaak afzwakken. Dat zou immers zijn alsof je goed hard met het handvat van een schroevendraaier op een plaat karton in steekt, die plaat zal vouwen, scheuren bij de enkele ophangpunten of de schroevendraaier drukt/scheurt door het karton heen. Bij een aanrijding zou dan ook de radiateur zo ver meebuigen/scheuren totdat een ander deel geraakt wordt waar wel kracht mee opgevangen kan worden.
Daarnaast zal de bumperbalk er alsnog voor zorgen dat vrijwel alle krachten in de daarvoor bedoelde kreukelzones (dus voornamelijk de kreukelbare balken) opgevangen worden. Of die krachten nou in eerste instantie door de trekhaak of door een ander deel van de voorste auto overgebracht worden zal weinig verschil maken.
Het verschil zal hem daarentegen wel zitten in de voorste auto: wel een kreukelzone of enkel een stevig chassis dat het deformeerbare gedeelte van de auto overslaat en de krachten direct doorstuurt naar het chassis van de auto. Met als gevolg dat ten eerste de inzittenden een grotere klap te verwerken krijgen en ten tweede: als de auto alsnog ergens zal vervormen, dit in het chassis zal zijn.
Overigens komt er sowieso geen trekhaak op mijn auto’s, het ziet er namelijk voor geen meter uit en mijn auto’s mogen toch bijna niets trekken. Max. 900kg (daily driver) en 1000kg (oldtimer) geremd. Als ik dan alsnog een aanhanger nodig heb pak ik de VW Transporter van moeders wel, met zo’n bestelbus mag je tenminste wel een beetje degelijke gewichten sleuren.
nasty zegt
@marv46: lijkt erop dat ik toch mijn mening moet herzien.
Knappe post ;)
donvincenzo zegt
Je kunt je natuurlijk afvragen of er meer schade gereden wordt in het noorden of zuiden van Europa, maar wat dacht je van het verschil tussen het westen en het oosten van Europa? Wie zou er meer schade rijden, de Italianen of de Russen?
Dutchdriftking zegt
@donvincenzo: haha baas! Overigens hebben die Italianen wel de meest itritante rijstijl. Ze rijden constant 90. In de stad duwen ze je op met 90, op de snelweg rijden ze onnodig links met 90!
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: het zijn net Nederlanders…
audirijder zegt
In Duitsland meer parkeerschade dan in Frankrijk… Dit onderzoek neem ik niet eens serieus. In Frankrijk parkeren ze nog steeds op de bumper tegen bumper methode en als ze iets kapot rijden gaan ze er vandoor.. Ik ben al 6 keer in Frankrijk geweest en 6 keer parkeerschade gehad. In Duitsland ben ik al 100 keer geweest en 0 keer parkeerschade.
baasbas zegt
@audirijder: Dat ligt aan het begrip parkeerschade. Wij vinden een krasje daar al onder vallen. In Parijs telt het pas als parkeerschade als de airbags uitklappen
Arno's zegt
@audirijder: ik denk dat ze in Frankrijk een grafhekel aan Audi’s hebben. Ik heb een VW, kom al 15 jaar in Frankrijk en heb nog nooit parkeerschade opgelopen. Maar ik sta wel op invalidenplekken, dat weer wel
toniominestrone zegt
@asmulders: Daar herken je ook de VW rijder aan!
Arno's zegt
@toniominestrone: Wah goeie hoor! Chapeau!
gezondverstand zegt
Autorijden/parkeren in de zuidelijke contreien ook meer een uitdaging door de krapte en onoverzichtelijikheid buiten de doorgaande wegen. Koppel dit aan het temperament en je schade %%% schieten omhoog.
lekkaah zegt
Des te warmer het land (zuidelijker), des te slechter. Dan is NL nog een verademing.
Ferry_76 zegt
Volgens mij heeft in Parijs 100% van de auto’s parkeerschade.
super zegt
@Ferry_76:
Ik woon in frankrijk en kan dit beamen, een auto ouder dan ca een maand zonder parkeerschade bestaat hier gewoon niet.
guusboum zegt
Nou die trekhaak heeft me mooi wel gered toen er van achter een Audi op de tere klassieker kwam..
berlinetta zegt
Beetje een instinker die vraag. Uiteraard gaat mijn gevoel naar de Zuid-Europeanen, maar België is toch echt een noordelijk land. Ben benieuwd hoeveel Belgen gaan happen nu.
SimonMc zegt
@berlinetta: Klootzak!!! ( Grapje hoor ;) )
kapiteinaudi zegt
Europa bestaat wel uit meer dan 5 landen, maargoed.
Dutchdriftking zegt
Klopt wel, zelf ben ik juist blij met mijn trekhaak. Elke dag file parkeren, en niemand die het waagt tegen mijn achterbumper aan te duwen!
bmwalpina zegt
Het afgelopen jaar in Madrid gewoond, dus ik kan er over meepraten. Bij sommige auto’s deed het pijn aan mn ogen hoeveel schade ze hadden. Heb trouwens nog een keer een verzoek van een Madrileense vrouw gehad, of ik haar auto even wilde file parkeren, want dit durfde ze zelf niet. Heb het verzoek vriendelijk afgeslagen ;)
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
In Italië zijn de gemiddelde wegen in een dorp ook wel een stuk smaller dan hier.
mercedesbenz63 zegt
Is die Lambo politia in prak gereden :0
reistje zegt
Gelukkig heb ik een trekhaak, ter bescherming van mensen die hun kentekenplaat tegen je auto aan willen duwen.
Maar pff wat een verschil tussen Italië (en Spanje) en de rest..
rutger97 zegt
Oost europa hebben ze waarschijnlijk expres buiten beschouwing gelaten…
philipf zegt
Sta ik niet echt van te kijken
mgmgb zegt
Het zou al een hoop schelen als bumpers van gekleurd kunststof gemaakt zouden worden ipv gespoten. Met moderne techniek hoef je het verschil niet te zien en het scheelt een hoop kleine schades.
mrrallycross zegt
Frankrijk valt mij nog mee, als je ziet hoeveel auto’s daar met deuken rijden.
desjonnies zegt
Onzin lijstjes
Onzin ‘bumpers’
mijn wagen (alfa 159 ) heeft eigenlijk niet eens meer ‘bumpers’
Volvo 245 da’s pas een bumper :
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/aa/1975_Volvo_245_DL_wagon_–_09-05-2011_front.jpg/800px-1975_Volvo_245_DL_wagon_–_09-05-2011_front.jpg
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Mazda E2200, das pas een bumpert!
http://onlycarspictures.com/photo/mazda-e-2200/09/default.html
philipf zegt
@desjonnies: Is heerlijk man! Mijn ouwe heeft er ook een, uit ’75.
hondar zegt
Maar de vraag is, wie zijn de veroorzakers van al die schades? Idioten die altijd tussen de 70 en 90 rechts rijden en pretenderen dat ze al 20, 30, 40 jaar schadevrij rijden? Al het overige verkeer anticipeert maar…
terminator zegt
De Duitsers hebben wel een leuk grapje over Nederlanders: Wat krijg je als je drie keer zakt voor je rijexamen?
Antwoord: een geel kenteken
Mairsil zegt
@terminator: En de sticker met NL staat voor Nur Links…
terminator zegt
@Mairsil: ja, en groen links is goed, want als het groen naar links gaat kan je op de rechter kant doorrijden!
racy zegt
Had Belgie ook verwacht in de top 3
taxitom zegt
Zijn ze t Oostblok vergeten?