We vallen even terug op de dagen dat twee extreem dikke auto’s van Mercedes en BMW toch wel erg vergelijkbaar waren.
We zetten de klok even tien jaar terug. Toen werd misschien wel hét bewijs geleverd dat Mercedes en BMW veel van elkaar afkijken. De pk-oorlog tussen alle M- en AMG-modellen, maar ook de rest van de modellen zaten precies in elkaars vaarwater. Dat gold ook voor twee speciale coupés die zo rond 2010 op de markt kwamen. De BMW M3 GTS (E92) en de Mercedes C63 AMG Black Series (C204).
‘Circuit’ coupés
Het idee is bij beide erg simpel. Pak de coupé met V8 die je al hebt en maak hem klaar voor het circuit. Dat deden beide merken op hun hele eigen manier en je kunt je afvragen of het is gelukt. Het concept ‘circuit coupé’ is al een beetje raar, want beide auto’s zijn niet bepaald een Lotus Elise. Relatief zwaar, eigenlijk de verkeerde lay-out en het is een auto die normaal met een reguliere motor praktisch vier personen vervoert. Toch waren zowel de C63 als de M3 GTS erg gave auto’s voor op het circuit of op de weg en momenteel zijn het zelfs prima investeringen. We nemen ze even met je door en twijfel niet om je favoriet te kiezen.
BMW M3 GTS (E92)
We beginnen bij de auto die als eerste op de markt kwam, dat is de BMW. De BMW M3 van de E9x generatie, leverbaar als sedan (E90) en coupé (E92). In dit geval werd logischerwijs de E92 gebruikt. Deze generatie M3 werd vooral bekend door zijn V8 voorin. De S65 V8 is de eerste en laatste V8 in de M3 én de laatste natuurlijk ademende motor in een M3. De BMW M3 GTS was de topversie van de BMW M3 en dus moest het een speciaal ding worden, helemaal omdat het dus een circuit coupé moest worden.
Motor
De motor van de BMW M3 GTS is diezelfde S65, maar dan de S65B44. Dat wil zeggen dat de normaal 4.0 liter grote motor nu 4.4 liter groot is. Kracht toevoegen door gewoon de motor te vergroten: vroeger kon dat. In het geval van de M3 GTS ging het aantal pk van 420 naar 450. De sprinttijd werd daarmee 4,4 seconden in plaats van 4,8. Waar de E92 ook met een handbak werd geleverd, was de M3 GTS enkel leverbaar met de DCT met zeven versnellingen.
Circuituitvoering
Zoals gezegd is de M3 niet de beste basis om te starten met een échte circuit coupé, maar BMW heeft wel hun best gedaan. De M3 GTS heeft ten eerste een volledig gestript interieur. Zaken als het iDrive-systeem zijn achterwege gelaten en de achterbank moest plaatsmaken voor een rolkooi. Ook de zware stoelen moesten ruimte maken voor lichtgewicht Recaro-kuipen. Heeft het gewerkt? Mja. De M3 GTS weegt zo rond de 1.530 kg leeg en dat is meer dan 120 kg minder dan de standaard coupé. Echt lichtgewicht is het niet, maar zoals gezegd: eigenlijk kan dat ook niet met een E92.
Uiterlijk
De BMW M3 GTS is lekker opvallend, want alle exemplaren zijn uitgevoerd in de kleur Fire Orange en het interieur was enkel beschikbaar in het zwart. Zodoende zijn de rolkooi en de afdekplaat van de motor ook altijd oranje. Om de auto beter te maken in bochtenwerk, werden een splitter en een grote achterspoiler toegevoegd. De velgen zijn te allen tijde de lichtgewicht velgen (Styling 359) die we onder andere kennen van de M3 CSL, M3 Competition en bijvoorbeeld de 1M Coupé, maar dan in het zwart. Er was weinig te kiezen: dit is wat je krijgt.
Je mag echter blij zijn dat je een BMW M3 GTS überhaupt kon bemachtigen, want er zijn maar 150 exemplaren gebouwd. Heden ten dage zijn die flink duur: alles van 175.000 tot 220.000 euro.
Mercedes C63 AMG Coupé Black Series (C204)
Dan wat Mercedes als tegenwind bood in 2011. Ook zij hadden de C63 AMG van de 204-generatie in verschillende carrosserieën, waarvan ook zij de coupé kozen als basis voor de Black Series. Deze ultieme circuit coupé en de vierde Black Series is wellicht ook gebouwd op de verkeerde basis, dus ook Mercedes moest goed hun best doen.
Motor
Bij Mercedes veranderde er minder aan de motor. De motor in kwestie is de magistrale 6.2 liter grote V8 (M156). Ook deze leverde zijn kracht door keiharde grote aantallen in liters: standaard gaat het om 457 pk in de gefacelifte C63 AMG Coupé, maar voor de Black Series werd daar zonder vergroting in liters 60 pk bij getoverd om tot 517 pk uit te komen. Dat in combinatie met een gewicht van slechts 30 kg meer dan de M3 GTS, lijkt een recept voor een veel snellere auto, maar op de sprint valt het mee: de Black Series sprint naar 100 in 4,2 seconden. Ook bij Mercedes was een automaat de enige optie: de AMG Speedshift bak.
Circuitversie?
Dat terwijl ze bij Mercedes niet zo rigoureus bezig zijn geweest in het interieur van de Black Series. Het interieur is vrijwel identiek aan die in de reguliere C63 AMG. Je hebt dus gewoon een achterbank, een infotainmentscherm en twee relatief normale kuipstoelen. Ook van buiten schreeuwde de auto niet ‘circuitversie’. Ja, niet elke auto heeft zo’n achtervleugel en een grote splitter met canards voorop, maar dit was het optionele Aero-pakket. Eigenlijk lijkt het alsof Mercedes er helemaal geen circuit coupé van wilde maken.
Uiterlijk
Wat je wel krijgt aan uiterlijke wijzigingen is een nieuwe set velgen en een flinke widebody. Wel had je, in tegenstelling tot bij BMW, de keuze uit was opties qua uiterlijk. Bovenstaande Mars Red behoort tot de mogelijkheden, maar ook wit, zwart, grijs en het prachtige AMG Solar Beam waren opties. Mercedes wilde initieel 650 stuks bouwen, maar door de hoge vraag werden dat er 800. Ook die beginnen aardig prijzig te worden: tussen de 150.000 en 200.000 euro in Duitsland.
De beste?
Twee vergelijkbare auto’s die toch anders in elkaar steken. Dan rest de vraag: welke coupé voor wel of niet op het circuit is de beste? Dat is veelal een kwestie van voorkeur, maar dat kan ook best onderbouwd zijn. Laat het weten hieronder!
zeilboot zegt
Ongetwijfeld de Mercedes C63 AMG Coupé Black Series, al bij het starten gaat elke vezel in m’n lichaam trillen op het gedonder van die V8. Ondanks ik de spoiler er lullig uit vind zien, is de rest precies zoals een AMG hoort te zijn.
Benny_Weisz zegt
De AMG voor het geluid, de BMW voor de rest
PunicaOase zegt
De AMG, please.
neymar zegt
BMW M3 de beste!
fendercd60 zegt
C63 voor mij a.u.b. BMW is ook leuk, maar ik ben niet echt van de BMW’s.
sanderz28 zegt
De BMW, de sound van die auto is heerlijk. Die Mercedes is gewoon lelijk.
tortuga zegt
De AMG! Zonder twijfel! Met het spoilerpakket en een fel kleurtje
ghost zegt
De Black Series voor mij, liefst ook in deze kleur, en met Aero Pakket. En een kilometerstand onder de 1000 km! 😉
Breinstein zegt
Een E46 M3 CSL had me kunnen doen laten twijfelen, maar de E92 heeft mij nooit aangesproken. De AMG dus.
kennone zegt
De rode graag
raoufff zegt
De BMW, iedereen lijkt tegenwoordig een AMG in bezit te hebben.
anthwan zegt
@raoufff: nee dat denk ik niet, maar de Merc V8 klinkt gewoon veel beter dan de BMW V8
v60polestar zegt
De Volvo S60 polestar concept graag, die deze twee Duitsers gewoon het snot voor de ogen rijdt!
alcantara zegt
Is dat één van de weinige Volvo’s die harder dan 180 kan dan?
tazmania zegt
Op de Ring waren vroeger 2 Nederlanders met allebei een M3 GTS. Uniek natuurlijk, en ze reden allebei gewoon op de Ring. En dat was niet bepaald eenmalig.
reactief zegt
De AMG vind ik één van de mooiste coupes van de laatste jaren. Graag de versie zonder extra aero, en dit kleurtje staat hem goed.
Deze M3 als coupé nooit zo mooi gevonden, liever de sedan en dan als CRT en zeker niet in oranje.
civicfk3 zegt
@reactief: is de crt wel geleverd als sedan? Verder met je eens hoor, de lampen van de coupe zijn net iets te lief. En ik zou zelf voor de c63 gaan ivm het machtige 6.2 blok. Wel even een sper monteren of voor de performance versie gaan
AMG zegt
Hoewel BMW sportieve is dan de Benz, ga ik voor altijd de Benz.
tmenges zegt
De Mercedes voor mij graag! Dit type c klasse was verrassend genoeg als standaardmodel al beter sturend dan de 3 serie.
tinnemans zegt
Omdat ik niets met circuit auto’s heb, doe mij de meest straatwaardige in dit geval maar, de AMG. Maar nog liever heb ik een gewone versie van deze auto’s. En of het dan de AMG of M3 is maakt me dan echt niet uit, ze zijn alletwee fantastisch.
willeme zegt
Tussen deze twee denk ik de Mercedes. Met name omdat die ‘af’ is. De GTS is expres voorzien van een oranje lak omdat anders duidelijk is dat het een M3 is met een vleugel. Bij de Black Series hebben ze op alle vlakken er werk van gemaakt.
cossiekiller zegt
De mooiste/beste keuze staat er niet tussen. Namelijk de CLK black series 😎
HZW zegt
Dat is simpel, Oranje BMW M3 GTS (E92)
follie14 zegt
Ongetwijfeld de C63, ben dan ook wel een Mercedes man. Naar mijn weten was de achterbank in de Black Series optioneel, die is dus naar mijn weten niet altijd aanwezig.
kniesoor zegt
Bij de C BS weet ik het niet zeker, maar bij de CLK BS zat er standaard inderdaad geen achterbank in.
follie14 zegt
@amghans: Dat klopt inderdaad, de CLK BS heeft standaard geen achterbank. In de volgende video wordt het duidelijk: https://youtu.be/rDwyhK7jPyM vanaf 8:10. De achterbank in de C63 BS was een kosteloze optie.
erik_kramer zegt
De M3 zonder twijfel, alleen wel met een Eisenmann uitlaat. Dan klinkt de M3 zelfs beter dan de Benz.
jurgen80 zegt
De app “bevriest” steeds. Ligt dat aan mijn telefoon?
kniesoor zegt
Voor mij een Black Series, maar dan de CLK.
cossiekiller zegt
Inderdaad. De enige echte gave keuze!
marcomanta zegt
BMW.
rennegate zegt
Beide dikke karren, echter op het circuit is de BMW toch echt sneller, dus de BMW. Een heerlijk circuit monster, die ook voor ‘normaal’ gebruik top inzetbaar is. En die ‘concept’ Volvo kwam inderdaad redelijk in de buurt van deze 2 Duitse wagens, maar was niet sneller en bleef een concept, mislukt dus wat mij betreft ;-)
911targa zegt
Black series. Is ook uitermate zeldzaam en is uniek in zijn soort.