Als je dacht dat alle autofabrikanten problemen hadden heb je het mis: de verkoopcijfers van Lamborghini laten wederom enorme groei zien.
De autosector gaat klappen ontvangen en dat gaan een aantal merken flink terugzien in hun omzet. Milieueisen met name, maar het leven was sowieso niet makkelijk in recente jaren. Coronacrisis, chiptekort, noem het maar op. Je vraagt je af hoe merken het overleven.
Verkoopcijfers Lamborghini
In Sant’Agata Bolognese lijken al deze crises niet te bestaan. En dat terwijl Lamborghini het vorig jaar toch wel zwaar had met een tijdelijk gesloten productielijn vanwege de coronacrisis. Ze herpakten zich om een recordjaar neer te zetten en in 2021 is dat niet anders. In de eerste negen maanden zijn er al 23 procent meer Lamborghini’s verkocht dan in de eerste negen maanden van 2020, toen ter tijd werd er gesproken van een toename van zes procent ten opzichte van 2019.
Urus-succes
Je hoeft je natuurlijk geen seconde af te vragen waarom. De Urus-sneeuwbal is gaan rollen. Elke voetballer, rapper of influencer heeft er eentje of wil er eentje hebben. Met de toevoeging van de ‘Capsule’-versies zoals de Pearl Capsule en Graphite Capsule, is de Urus een regelrechte hit. Stiekem wisten we dat al, maar in de eerste negen maanden van 2021 is de Urus verantwoordelijk voor net geen 60 procent van de totale verkopen.
Modellen
Je moet je voorstellen dat voor de overname van Audi enkel de Diablo, de toenmalige evenknie van de Aventador, al het werk moest doen. Dan had Lamborghini nu catastrofale verkoopcijfers gehad. De Aventador werd namelijk 681 keer verkocht, wat net iets minder dan 10 procent is van het totaalaantal. Het totaalaantal is namelijk 6.902 auto’s. Er werden 4.085 Uri verkocht en ook de ‘baby-Lambo’ Huracán blijft het relatief goed doen voor het merk. De instap-supercar van Lamborghini werd 2.136 keer verkocht, waarmee de auto voor iets meer dan 30 procent bijdraagt aan het geheel. Hieronder ter overzicht:
Urus | Huracán | Aventador | |
---|---|---|---|
Verkocht | 4.085 | 2.136 | 681 |
Percentage van totaal (6.902) | 59,19% | 30,95% | 9,87% |
Speciaal
De verkoopcijfers van Lamborghini zijn dus hoog voor het merk, ondanks alle crises. CEO Stephan Winkelmann is trots op hun strategie en blikt ook nog in de toekomst. Er komt wel een stroom aan elektrische auto’s aan: de planning is gemaakt voor vier volledig elektrische modellen. Wie daar allergisch voor is kan zich beter richten op het nu, waar Lamborghini al een aantal speciale modellen mag meerekenen met de komende verkoopcijfers. De uitlevering van de Huracán STO is namelijk begonnen, dus die zitten al bij de huidige cijfers in.
Voor de komende cijfers mogen we al vast 600 stuks van de Aventador meerekenen, want naast de Aventador SVJ zijn alle 600 units van de Aventador Ultimae al uitverkocht, coupé en roadster. Bij speciale projecten mogen er ook al 112 verkochte auto’s onder de streep gezet worden, want zo veel van de uitverkochte Lamborghini Countach LPI 800-4 komen er.
Kortom: niks lijkt de verkoopcijfers van Lamborghini te kunnen schaden. De Urus heeft zijn dienst bewezen en de rest is leuk voor erbij.
maferick74 zegt
Het aantal producenten van sportwagens is toch ook niet zo groot? Als ik de staatsloterij win of een mazzeltje heb met aandelen of gewoon ondernemersrisico heb geleden , wat voor cadeautje ga ik mijzelf dan doen als ik 800k te besteden heb?? Ferrari, Lambo, Mclaren, Porsche …..
kurtb zegt
Alle maatregelen die zijn genomen zijn disproportioneel in het voordeel van mensen met bezit (aandelen, vastgoed, land).
Dus stimulus, rentes laag houden, etc. Het salaris van een normale werk bij koopt minder dan ooit.
Monetair beleid is de grootste drijfveer van ongelijkheid in de recente geschiedenis.
JanJansen zegt
Hoewel ik het concept Urus niet begrijp, ben ik blij dat hij er is. Hierdoor hebben de andere, echt snelle en heerlijke extravagante Lamborghini’s hun bestaansrecht weer terug.
VeniVidiVici zegt
Lang leve Crypto voor sparen voor mooie extraatjes. Get Lambo :-)
raoufff zegt
Zo’n platgeslagen Audi laat mij echt helemaal koud, ik heb liever iets uit Maranello.
NK zegt
WaaroM de Countach niet als regulier verkopen voor fatsoenlijker geld
Destijds ook een regulier productiemodel
Makkelijk 3000 van te verkopen indien 500000€
jje003 zegt
Toch jammer dat vooral conformisten van rages de verkoop bepalen en een ‘echte’ Lambo niet kunnen waarderen. Hoop van harte dat de rage van SUv’s snel voorbij is. Een auto die niet off-road kan en tegelijkertijd zwaar voor lul rijdt op een trackday, maar met hoge instap (want handig). Eigenlijk is het voor 60+’ers die niet meer kunnen bukken. Ook de ruimte is zeker niet groter en beter dan een station. Ik begrijp het gewoon echt niet. Als je jong bent koop je toch wat sportiefs in plaats van iets dat eigenlijk nergens goed voor is.
Stefje zegt
@jje003: volgens mij ben je nog niet helemaal bij; SUV is het enige segment wat zelfs in de crisisjaren van 2008-2013 in marktaandeel altijd is blijven groeien. Daarnaast is de Urus serieus snel op het circuit. Zoek maar wat rondetijden op. Hij doet iets, wat andere auto’s ook kunnen, maar dan sneller en misschien íets minder praktisch tov normale SUV’s. Maar praktisch zijn de Huracan en Aventador allerminst. Dus wat zeur je nou eigenlijk? :)
O plaat zegt
Hij is snel maar niet sportwagen snel, dat meer mensen het kopen hoort er ook bij als het om een rage gaat.
jje003 zegt
Precies wat @shiva zegt. Snel op de snelweg of bij het stoplicht, maar op Zolder zijn die rondetijden echt niet om aan te zien. Eigenlijk is elke SUV een compromis van meerdere factoren en dus nergens heel erg goed in. Precies de reden waarom iemand juist wel een Aventador of Huracan zou kiezen.
Persoonlijk vind ik dat als je sportief wilt rijden, dan koop je een sportieve auto. Wil je praktisch zijn, koop een praktische auto. Maar nu is het een beetje als zeggen dat je goed bent in voetbal, maar dus eigenlijk klompvoeten hebt.
nissanfairladyz zegt
Tsja dat is het bij effect van Bitcoin. Wen lambo?