Wij konden de stijl van de bekende ontwerper er niet perse in herkennen, misschien dat jij snel ontcijfert wie zijn signatuur onder de Silk-FAW Hongqi S9 heeft gezet.
De Chinese auto-industrie probeert langzaam maar zeker deze kant op te komen. Een manier om de auto’s wat meer ‘voor ons’ te laten voelen, worden bekende namen gebruikt. Niet alleen qua merken, ook (eigenlijk vooral) qua design.
Bekende designer
Zo wil het merk Silk-FAW de Hongqi S9 gaan verkopen. Dit wordt een bloedsnelle hybride hypercar. De auto werd al voorgesteld in 2020, maar toen ging het om een concept. Het ontwerp is nu toch weer nogal aangepast. De Chinezen hebben daarvoor een vrij bekende designer ingeschakeld: Walter de’Silva.
Druk
De’Silva heeft een gave designtaal, voor zover mijn mening daarin meegenomen mag worden. Bekende ontwerpen van de Italiaan zijn onder meer een groot deel van de Audi’s van 2005 tot 2009. Onder meer de tweede generatie TT en Audi A5 zijn mooie, cleane ontwerpen van de’Silva. Ook was hij verantwoordelijk voor de designtaal van SEAT in die tijd, die van ietwat saaie auto’s naar bijzonder ontworpen machines gingen. De Silk-FAW Hongqi S9 is… anders. Oké, je wil van een hypercar dat hij iets radicaler is dan een strakke middenklasser, maar hij lijkt her en der wat overmatig druk te zijn. Vooral de velgen zijn bijzonder. Toch is hij iets meer ingetogen dan het concept van vorig jaar en ziet hij er een stuk meer productieklaar uit. Dat heeft Walter de’Silva dan weer goed gedaan.
Specs
Mocht het design het niet voor je doen, dan zijn de specs van de Silk-FAW Hongqi S9 misschien meer je ding. Het gaat om een V8 Plug-in Hybride met 1.400 pk. De auto sprint naar 100 km/u in 1,9 seconden en kan door tot 402 km/u. Dat maakt de Hongqi S9 samen met de Koenigsegg Gemera de snelst sprintende auto met een verbrandingsmotor.
De Silk-FAW Hongqi S9 gaat naar verluidt zo’n 1,4 miljoen dollar kosten. Er komen 99 exemplaren, bestellen kan vanaf nu.
texter zegt
Ik dacht aan Luc Donckerwolke…maja dat was de collega van de’Silva natuurlijk…
Poulusma zegt
Ik dacht wel meteen aan da Silva, niet dat ik het als een da Silva ontwerp zie.
Maar was de eerste naam die bij me op kwam 😂
Moet dan wel altijd met weemoed aan zijn tijd bij Audi terug denken, de A5 is een van de mooiste ontwerpen van hem. En dat blijft een van de mooiste coupe’s. Stiekem nog wel mooier dan de nieuwe versie.
Maar goed naast zijn concurrentie is dat ontwerp ook gewoon een miss world 😁
kwasser zegt
Oprecht wel een gaaf ding. Kan iemand die kaasrasp in het begin van de video verklaren?
larsg zegt
Ik dacht gelijk aan Jason Castriota, die de Glickenhaus P4/5 met Pininfarina heeft ontworpen. Deze auto lijkt er verdacht veel op…
alfapeter zegt
De’Silva’s mooiste ontwerp blijft de Alfa 156 al ben ik misschien niet helemaal objectief.
ar156sw zegt
@alfapeter: Je hebt helemaal gelijk hoor! Zeg ik, volledig objectief.
superhans zegt
Honky? LOL
Robert zegt
Tja, Hongqi bouwt al decennia Audi’s in licentie voor de Chinese markt (de Audi 100 Typ 44 C3 is er nog tot de eeuwwisseling doorgebouwd) dus in dat licht bezien is het aanstellen van De’Silva helemaal geen vreemde keuze.
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk. De centerlock variant van de ID3 wielen zijn ook wel grappig.
LaLancia zegt
Altijd al een overschatte designer gevonden. De 156 en A5 waren een schot in de roos, maar verder? Deze vind ik ook maar zozo.
ericc zegt
Toog-praat:
Welke auto rij je?
Een Hongqi……!!!!!! van 1,4 miljoen euro!!!!! Rij ik wel met een F8 voor 1/4 van de prijs en minder vermogen neem ik er wel bij.
ericd zegt
Mein Himmel… om het op z’n Duits te zeggen: wat zijn Chinezen aan een opmars bezig!!!
Ze hoeven alleen de naam en badge te veranderen in iets aansprekenders en uotspreekbaars.
Kun je nagaan, bij NedCar zijn ze ALLEEN maar bezig met de productiecapaciteit uit te breiden (alsof er niet al genoeg fabrieken zijn) vanwege het vertrek van BMW. Maar zelf iets entameren, ho maar.
mashell zegt
De deurklinken achter zijn bij deze, typisch da Silva, goed weggewerkt.
V8Vantage zegt
Hongqi Tonkie!