Wij komen met een elektrisch alternatief voor enkele van de bestverkochte auto’s van Nederland.
Autorijden is in Nederland niet direct goedkoop. Het is dus zaak om weloverwogen een keuze te maken wanneer je als particulier op zoek gaat naar een nieuwe auto. De zakelijke rijder komt mede door aantrekkelijke bijtelling al vaak uit bij een elektrische auto.
Maar ook voor de consument kan het interessant zijn om nu de overstap te maken naar een elektrische auto in plaats van een auto die gebruik maakt van fossiele brandstof.
Alle autokosten meenemen!
Geregeld zijn elektrische auto’s duurder in aanschaf dan auto’s met een benzinemotor. Zelfs als je de SEPP subsidies meeneemt in de rekensom. Maar het draait natuurlijk niet alleen om de aanschafwaarde van een auto. Je dient te kijken naar de totale kosten. TCO (Total Cost of Ownership) noemen we dat.
Overigens is de SEPP subsidie voor 2022 vastgesteld op €3350. Dat betekent bij een private leasecontract over 4 jaar ongeveer €69 / maand eraf. Dat scheelt toch aanzienlijk in de maandelijkse kosten.
De totale kosten van bezit en gebruik van een auto. Je hebt het dan ondermeer over Motorrijtuigenbelasting (nu nog €0 bij een EV). Maar ook over verzekering en reparatie onderhoud en banden. Ook de afschrijving van de auto telt mee in de kosten. Als laatste en wellicht meest actuele zijn ook de kosten van ‘brandstof’ een belangrijke component. Hoeveel liter of kWh verbruik je en wat is de liter en kW prijs?
In deze aankoopadvies video rekenen Wouter en Martijn je het (elektrische) alternatief voor. Dit doen ze aan de hand van 3 modellen die populair zijn bij de Nederlandse particuliere autokoper.
We vergelijken de Volkswagen Polo en Golf met een ID.3. De Toyota Yaris vergelijken we met een Peugeot e-208 . Ten slotte doen we dat met de Kia Niro en zijn elektrische broer de e-Niro. Voor mensen die liever lezen dan video’s kijk. Dat resulteert in de volgende TCO bedragen per maand.
- € 596 per maand -> Volkswagen Polo
- € 655 per maand -> Volkswagen Golf
- € 544 per maand -> Volkswagen ID.3
- € 467 per maand -> Toyota Yaris
- € 442 per maand -> Volkswagen ID.3
- € 610 per maand -> Kia Niro
- € 540 per maand -> Kia e-Niro
Meer redenen om over te stappen
Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer redenen om te kiezen voor elektrisch, dat schreven we onlangs al. We denken dan aan het comfort van elke ochtend met een ‘volle tank’ van huis gaan maar zeker ook het duurzame aspect. Want ja een elektrische auto stoot gewoon minder uit dan een auto met een verbrandingsmotor!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Rijksoverheid. Wil je meer informatie lezen over elektrisch rijden of nog meer mogelijkheden om zelf bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Kijk dan op Iedereendoetwat.nl !
P1m zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Johanneke zegt
Mijn Galantje. 2400 euro voor een auto met climate control, cruise control, en 4 elektrische ramen. Carkit zit ingebouwd. Rij 10k per jaar. 20 euro WA, 50 euro wegenbelasting, 60 euro onderhoud, 110 euro benzine, 5 jaar rijden is 40 euro afschrijving. 280 euro per maand, eitje.
Robert zegt
Zo kijk ik er ook tegen aan. Ik koop iets in de prijsklasse 5000-7000 euro, rij er gemiddeld 5, 6 jaar en 25dkm per jaar mee, dan krijg ik er bij inruil eigenlijk altijd nog tussen de 1200 en 1800 euro voor terug. Qua onderhoud moet je soms een beetje geluk hebben, want qua leeftijd schurk ik tegen de youngtimers aan. Maar met een WA+ verzekering (inmiddels max. no-claim), een acceptabel verbruik en een tientje of 6 voor MRB rij ik voor max. 400 euro per maand.
faalhaas zegt
Hier ~12K eypo, ik doe 40K per jaar incl vakanties.
Ja de afschrijving gaat hard, maar het hok(Toyota hybride LPG) is redelijk luxe(panodak, adaptive cruise, hud, en andere onzin) en strontzuinig, en weinig reparaties.
Met de hoge brandstofprijzen zit ik nu op 200 eypo/maand aan brandstof.
Ik ben netjes met m’n auto’s en rij met de transitiemobiel tot de wielen eronder vandaan vallen.
Dutchdriftking zegt
@Johanneke : Dit doe ik nu al drie jaar met een Passat van 1.000 euro. Gemiddelde onderhoudskosten vallen zelfs nog lager uit. Enige wat ik er wel bij heb is ANWB vervangend vervoer Europa, zo lang je die hebt blijft hij het wel doen ;). Van het geld wat ik bespaar rij ik mooi motor :)
Johanneke zegt
Ja ik zit rond de 50 per maand aan echt onderhoud, maar heb gebruikte lichtmetalen wielen met zomerbanden, en gebruikte lichtmetalen wielen met winterbanden aangeschaft. Zaten hele goede a merk banden onder met wieldoppen, maar die heb ik onder de andere (oudere) galant gezet, die reed namelijk op hele slechte banden. Hoef je niet te doen natuurlijk. Maar vandaar dat 10tje onderhoud er nog bij.
Had vandaag wel soort van bijna een panamera in de zij, ik had groen gaf gas, kwam nog een debiel van rechts door rood. Ik zag het, remde, hij ging voorlangs. Dan denk je toch wel, hmm dit had mijn dood kunnen zijn, een nieuwe auto heeft daar wel voordelen.
petrolhead68 zegt
€ 596 per maand -> Volkswagen Polo
€ 655 per maand -> Volkswagen Golf
€ 544 per maand -> Volkswagen ID.3
€ 467 per maand -> Toyota Yaris
€ 442 per maand -> Volkswagen ID.3 (Peugeot e-208)
€ 610 per maand -> Kia Niro
€ 540 per maand -> Kia e-Niro
petrolhead68 zegt
@petrolhead68: bedoel de volkswagen id.3 onder yaris moet zijn Peugeot e-208
rogerzz zegt
De laadpaalkosten zijn wel totaal onderbelicht, als je je eigen paal hebt van 0,18 euro per kWh geeft wel even een ander sommetje dan de openbare palen (die ik gebruik) van 0,37 euro per kWh. Waarmee is gerekend in de video? Niet gehoord. Daarnaast gok ik dat de prijs per kWh zal stijgen en er over een paar jaar weer MRB voor EV’s gaat komen. De gemiddelde werkende Nederlander met werk rijdt ook meer, dus het variabele component dan hoger is hakt dat er hard in. Ik rij 2x per week naar mijn werk en met een beetje privé kilometers zit ik zo op 25.000.
Overigens heb ik wel eens een sommetje gemaakt op een bierviltje voor mijn vriendin, die rijdt 45.000km per jaar in een dieseltje waarvan de afschrijving inmiddels behoorlijk is opgedroogd, als ik de sommetjes maak of het financieel slim is om een PHEV/EV te rijden dan ben ik snel klaar.. ze mag even blijven doordieselen :)
remmenisangst zegt
@rogerzz: Voor 45000km aan diesel kost je €4000,-. (€1,50/liter). Als je de elektrische auto thuis kan opladen en je hebt zonnepanelen kost je 45000km €720,- (€0,08 per kWh als terugleververgoeding). Dit scheelt toch €333,- per maand…
remmenisangst zegt
@remmenisangst: Oja, wegenbelasting nog even vergeten…
Jantje_555 zegt
thuisladen/kantoorladen zouden ze niet als aanname mogen nemen vind ik. Bv doen alsof iemand op een appartement woont of niet op kantoor kan laden zou beter zijn.
Maar ze kunnen moeilijk toegeven dat een 2e of 3e hands diesel goedkoper rijden is dan een EV.
wimof zegt
En hoeveel Kw moet je volgens je sommetje kunnen opwekken, en wil je nog even die investering mee in rekening brengen aub?
rogerzz zegt
Kijk daar gaat het dus scheef. Mijn vriendin tuft altijd braaf (al bellend) op cruise control 100 km/u en haalt ze best gemakkelijk de 1:20, dus 2250 liter * 1,50 = 3375 euro.
Verder heb ik braaf zonnepanelen en een mooi nieuw huis maar geen oprit, dus moet ik het met een openbare laadpaal doen die 0,37 euro incasseert. Het sommetje is dan met 25kwh per 100km 11.250kWh in totaal ofwel 4163 euro! En ik gok zo dat die 0,37 euro gaat stijgen, en de 1,50 per liter diesel gaat dalen.
Had ik een eigen laadpaal gehad dan had ik een ander sommetje met andere uitkomst, maar zonder eigen paal is het de moeite niet waard.
Johanneke zegt
Als je je auto voor het huis kan parkeren zou ik gewoon thuis laden als ik jou was. Mochten er buren gaan huilen over een kabel, dan kan je altijd een paal in je voortuin zetten. Leg je de kabel overheen, kan iedereen er onderdoor lopen. Is in ieder geval wel wat ik van plan ben als ik een elektrische auto heb. De zonnepanelen komen in ieder geval deze maand nog op het dak.
dutchneon zegt
Ik snap je redenering, maar met 8 cent per kWh rekenen is wel erg kort door de bocht… dan kun je beter rekenen met de kostprijs van bijvoorbeeld 6000 euro om voldoende extra panelen en omvormer te hebben zodat je kunt laden…
Jantje_555 zegt
de id3 staat er 2 keer
nigelbennisphotography zegt
Met de laatste alinea valt de uitkomst ook gelijk te begrijpen zonder moeilijke rekenformules🤷🏼♂️
goodvibrations zegt
Tjah..
Heb hier ook een “berekening” gemaakt. Nieuw VS nieuw zal een BEV het waarschijnlijk wel winnen..
Maar een mooi premium exemplaar van 15K uit 2015 wint het van een EV van hetzelfde formaat nieuw..
Stel je rijdt nu een 6 jaar oude 3 serie, C-klasse of Lexus IS en je wilt iets vergelijkbaars als BEV. Dan ben je meer kwijt.. die 40K die kun je beleggen ipv “in een auto stoppen”. Dat misgelopen rendement moet je ook mee nemen ..
Tenzij de huidige inflatie aanhoudt ;-). Dan kun je beter een nieuwe BEV scoren ;-).
@Faalhaas is met zijn Toyota hybride vast niet meer kwijt dan een BEV aan een laadpaal.. Slimme keuze..
zjos zegt
“Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Rijksoverheid”.
Goed dat jullie dat erbij gezet hebben :-)
volt zegt
Als particulier zou ik toch liever even wachten op b.v. de Renault Mégane E-Tech Electric, de nieuwe Kia e-Niro of Toyota bZ4X die volgend jaar op de markt komen. Een Toyota Yaris hybride kan natuurlijk altijd, die gaat ook zo 20 jaar mee dat is met veel elektrisch auto’s maar afwachten. De MRB voor elektrische auto’s is nog 0 maar dat blijft uiteraard niet zo.
degrotemuis zegt
Dank voor de advertorial tag. Wel zo eerlijk.
De genoemde EVs hebben namelijk geen van alle een range die ook maar in de buurt komt van de 500km wltp die jullie noemen, dus ook de worst case praktijk range is minder. Het grootste deel van de bevolking heeft geen oprit, mag dus publiek laden. Laadpaalschaarste is dan nog wel een ding op diverse plaatsen en altijd vol vertrekken kan je dan ook vergeten, tenzij je graag laadpaalklever bent. Nog los van publieke laadpunten in storing. Onderweg laden lukt meestal wel, maar als je 5 minuten tanken al storend vindt, zal een half uur op (regelmatig een uithoek van, met name in het buitenland) een parkeerplaats langs de snelweg je niet vrolijker stemmen. Wegenbelasting komt straks ook voor EVs, dus iets om mee te tellen als de afschrijving niet over 3 jaar berekend is. En subsidie noemen terwijl die de afgelopen 2 jaar binnen enkele weken op was voor nieuwe auto’s, tja… daarnaast komen de modellen in de private lease wat duurder terug dan de maandbedragen ex stroomkosten, ook met aftrek van subsidies, als je al geluk hebt er gebruik van te kunnen maken. Op een ID.3 kan je misschien nog een deal maken, net als de benzine modellen. De e208 en eNiro heb ik nog helemaal niet in de aanbieding gezien als leaser. Dan gaat dat TCO stukje opeens toch wat minder op. Ik ben prima tevreden met de EV als (privé) daily, maar al diverse mensen in mijn omgeving meegemaakt die door té positieve verhalen zoals de te positieve range, optimistische snellaad tijden en altijd vol thuis weg berichten een slechte ervaring opgedaan hebben. En da’s zonde, want als je het bij je gebruik past rijdt het beter dan de gemiddelde eco turbotor.