Eindelijk weer een leuk onderzoek. In de VS heeft een consumentenorganisatie eens gekeken welke nieuwe auto’s feitelijk slechter presteren dan hun directe voorgangers. Volgens fabrikanten onmogelijk, ieder nieuw persbericht staat immers weer vol met fantastische verhalen over lagere CO2’s en meer comfort. In de praktijk blijkt er nog wel eens wat te mankeren.
Ondergetekende is wel het slechtste persoon om hierover te oordelen. In mijn ogen zijn de beste auto’s gemaakt en ontwikkelt in de jaren ’80. Toen werden chassis en carrosserie verzinkt tegen de roest, werd brandstofinjectie betrouwbaar en waren auto’s nog goed zelf te repareren. De laatste jaren is in werkelijke kwaliteit van bijvoorbeeld onderstellen weinig tot niets verbeterd en bestaan auto’s slechts uit ‘modules’, niet onderdelen die je kan repareren.
Gelukkig voor de fabrikanten zijn er genoeg (gezonde?) mensen die wel graag nieuw(ish) rijden. Makkelijk, betrouwbaar en de dealer heeft de onderdelen vaak sneller op voorraad.
Voor de fabrikanten is het desondanks steeds moeilijker ‘nieuwe technologie’ te verkopen. Ook klanten aantrekken is steeds moeilijker en op auto’s is minder te verdienen. Daarom komt de winst in toenemende mate bij ‘besparingen’ vandaan. Een facelift is gewoon een manier een auto efficiënter en vooral goedkoper te produceren met wat bonus-verkopen dankzij een aangepast uiterlijk. Het komt de kwaliteit niet ten goede.
Volgens de laatste scores bij Consumer Reports blijken de nieuwe (Amerikaanse) Volkswagen Jetta, Toyota Sienna (MPV), Toyota 4Runner, BMW X5, Mercedes E350 en Honda Odyssey (MPV) beduidend slechter te scoren dan een generatie terug.
We tillen de BMW X5 3.0 en Mercedes E350 er even uit aangezien de rest hier niet of nauwelijks rondrijdt. BMW heeft simpelweg het ontwerp verkloot waardoor het uitzicht minder is. Ook schijnt het interieur lang niet zo ergonomisch te zijn. Mercedes krijgt het zelfs voor elkaar een minder zuinige auto te maken. Besturing en comfort scoren in het 2011 model ook lager. Daarom: een nieuwe uitlaatklep voor eigen slechte ervaringen. Welke nieuwe auto zuigt het hardst?
ascari15 zegt
Een goed voorbeeld van een zuig opvolger vind ik de nieuwe cayenne. Technisch misschien beter, maar kwa looks vind ik het net een kia .
Pordon zegt
@ascari15: Niet mee eens. Erger dan de vorige kon niet dus het is altijd een verbetering geweest.
ascari15 zegt
@Pordon: De vorige zag er dik en stoer uit.
De nieuwe ziet er lelijk en dom uit.
monk zegt
@ascari15: dik en stoer voor jou, lomp en uitgelubberd voor een ander. Vind de cayenne nu pas een eigen karakter hebben (meer dan een uitgelubberde 911 op hoge poten)
FredT zegt
@ascari15: Helemaal NIET met je eens. Ik vind de huidige VEEEEL mooier! De vorige kan me absoluut niet bekoren.
On topic: ik vind de looks van de huidige X5 WEL een verbetering tov zijn voorganger. Maar ja, dat is een mening. En die kunnen verschillen. Over de kwaliteit kan ik me niet uitspreken.
sacha zegt
@ascari15: Kwa looks vind ik de vorige facelift met alle toeters en bellen zoals de GTS minder erg dan de huidige, wat idd een enorme burgerbak is geworden…
ascari15 zegt
@sacha: De vorige facelift GTS was de mooiste cayenne.
En de GTS heeft het dikste geluid.
Atenza zegt
@sacha: ze zijn alletwee niks. Ik vind wel de nieuwe meer Beetle achtig met die bolle motorkap
enveekaa zegt
@ascari15: Mee eens, de oude is toch meer Porsche. Al moet ik wel toegeven dat jij er wat gedateerd uit gaat zien. De nieuwe is idd net een Koreaan.. zonde.
Maar over smaak valt niet te twisten, ieder zijn feestje :)
enveekaa zegt
@enveekaa: type: JIJ moet HIJ zijn.. :)
ascari15 zegt
@enveekaa: LOL dacht al wtf :D
enveekaa zegt
@ascari15: jaja ja het zal je maar even gezegd worden om de zondagmiddag ;-) LOL
Atenza zegt
@ascari15: het gaat hier niet om het uiterlijk
Pordon zegt
Dan zijn er mensen met totaal andere ervaringen met de E350 dan die ik ermee heb.
sacha zegt
Typisch. Ik vind de ‘nieuwe’ X5 echt een enorme vooruitgang tov het 1e model.
ascari15 zegt
@sacha: mee eens, de nieuwe ziet er fris en mooi uit.
De X5 ziet er lomp uit omdat hij zo groot is, maar dat heeft elke auto van dat voor maat.
floryn zegt
@ascari15: Haha Voor maat. Goed gevonden.
ascari15 zegt
@floryn: LOL bedoelde formaat natuurlijk.
Spelling is niet mijn sterkste punt. :D
Atenza zegt
@ascari15: simpele zielen, alsof het hier vooral om het uiterlijk gaat :S lees de tekst nog eens
JamesBond007 zegt
@Atenza: ah daar vergis jij je misschien zelf ook in aangezien ze het hier het wel over het uiterlijk hebben. Dat verbeterde uiterlijk ten opzichte van het vorige model heeft er wel voor gezorgd dat de X5 hier in deze lijst staat.
Als er een auto is die van mij verminderd zou kunnen zijn is dat misschien wel de M5 met apart klinkende V8. Ok, hij is nog niet op de markt maar de E60 M5 met V10 was toch wel bijzonder. Klonk ook fantastisch. Maargoed, verder zal de nieuwe M5 ook zeker niet teleurstellen hoor. Alleen het gemis van de V10 wilde ik even benadrukken als minpuntje.
JamesBond007 zegt
@JamesBond007: nog even terugkomen op het deel dat het uiterlijk er enigsinds voor gezorgd heeft dat hij in de lijst staat. Wil daar mee zeggen dat BMW dus niet is geslaagd om een mooi ontwerp te maken, dat ook nog ergonomisch verbeterd is.
Heb er een keer in gereden maar had er zelf geen problemen ermee. Of het is me gewoon niet opgevallen…
Atenza zegt
@JamesBond007: ergonomie en uitzicht is minder geworden. Maar dat heeft niets met mooi of lelijk te maken. Kwaliteiten is wat anders dan smaak
loxley zegt
idd de nieuwe cayenne vind ik niet mooi, binnenin is het de panamera en langs buiten en mengeling van aziatisch&europese stijl :( de oudere was veeeeel cooler en mooier!!
rotarypowah zegt
Volgens mij gaat het in dit artikel iets verder dan het oppervlakkig mooier zijn van een nieuw model.
Mooier is tenslotte een kwestie van smaak. Al dan niet verbeterd comfort, uitstoot, verbruik etc. etc. is dat niet.
mout zegt
@rotarypowah: Kijk, reactie 18 is de eerste (nou, vooruit; Pordon misschien ook) die gezien heeft dat er nóg meer kwaliteiten bekeken worden dan of ie dik is.
straatpiraat zegt
Nou is de E53 zeker geen verkeerde auto voor zijn tijd. Vooral het interieur is mooi(uit de E39 natuurlijk). Maar de E70 is echt wel beter, mooier, sneller, zuiniger en heeft een (veel) betere wegligging. Offroad kwaliteiten durf ik niet te zeggen, misschien doet de E53 dat dan weer beter en misschien kijken Amerikanen daar naar? Rare jongens.
xilver zegt
Die X5 vind ik nogal vreemd. Ziet er een stuk beter uit als de vorige generatie. Ook qua interieur is dat ding er een stuk op vooruitgegaan.
Nog een wagen die er slechter is op geworden: De Merc CLC.
ascari15 zegt
@xilver: Bedoel je niet cls??
Dan ben ik het helemaal met je eens.
De vorige was echt gruwelijk mooi.
xilver zegt
@ascari15: Nee hoor… de CLC, grootste mislukte sjonniekar die er is…
En dan de oude
Over de CLS.. ik was eerst ook kritisch over dat ding, totdat je het ziet rijden en ik vind hem gewoon fantastisch goed gelukt.
xilver zegt
@xilver: De oude vergeten:
xilver zegt
@xilver: Ok hij wil niet… gewoon de link dan maar
http://img.infocoches.com/img/mercedes/2004-C320_Sport_Coupe/mercedes_2004-C320_Sport_Coupe-003_1.jpg
ascari15 zegt
@xilver: owja die, helemaal vergeten.
Was inderdaad een grote FAIL.
antoon zegt
De w211 E-klasse wat een aanfluiting voor Mercedes. De voorloper (w210) zat ook bomvol elektronica maar was een voorbeeld dat het niet perse mis hoefde te gaan. De eerste serie w211 waren zo slecht ontvangen in Duitsland dat taxichauffeurs die een w211 hadden gekocht en ontevreden waren een actie hielden; Om hun onvrede te tonen plakten ze achter de ramen stikkers met daarop “Nimmer ein E Mehr”.
Dat is ook de reden waarom je de eerste serie w211 voor een appel en een ei kan kopen, en je aardig wat patsers erin ziet rijden, want het is verders wel een sjieke auto.
Bij de facelift herkende mercedes de fouten, en de tweede serie was al een stuk minder problematisch.
SimonMc zegt
@antoon: Erkende de fouten ipv herkende?
rfw1994 zegt
Jongens jongens. Het gaat hier om techniek. Niet om design.
antoon zegt
“De laatste jaren is in werkelijke kwaliteit van bijvoorbeeld onderstellen weinig tot niets verbeterd en bestaan auto’s slechts uit ‘modules’, niet onderdelen die je kan repareren.”
Dit snap ik niet. Een auto bestaat nog steeds uit de zelfde onderdelen. Een draag arm toen is niets anders al nu. De reparaties die je aan een oude auto uitvoerde waren veelal mechanisch falen. De industrie heeft ervan geleerd en mechanisch falen komt niet tot nauwelijks voor. Echter is er met de komst van de elektronica in auto’s een nieuw type probleem ontstaan want je vaak niet in je schuur kan oplossen. Maar dat je auto slecht start omdat je kleppen gesteld moeten worden, of omdat de compressie na 2 ton al is weggezakt tot een minimum zul je nu niet meer zien. Auto’s zijn echt wel beter geworden.
Daarbuiten hoor je veel mensen er over dat auto’s vroeger makkelijk waren, en dat ze nu niets meer zelf kunnen repareren, maar de uitlaat of remmerij durven ze nog steeds niet aan te pakken, terwijl daar niets aan is verandert.
Alwood zegt
@antoon: als er nu iets stuk gaat, bijvoorbeeld een wiellager, moet veel eerder een hele veerpoot vervangen worden. Vroeger kon je met enkel een nieuw lager toe. Dit slechts als voorbeeld, het hoeft niet om een veerpoot te gaan.
verder is veelvuldig mechanisch falen niet iets van 1980+ eerder een kwaal geval bij veel oudere auto’s.
sacha zegt
Ok dan, Toyota’s, die zijn wel wat van hun glans verloren toch de laatste generatie?
rmr91 zegt
Weet het niet hoor, maar de nieuwe e350 is wel degelijk zuiniger dan de oude… Het zoveelste onderzoek dat nergens over gaat.
nicktexel zegt
de hummer h3
kleiner en minder leuk om te zien
mightymike zegt
Ik weet niet maar een cayenne of een nieuwe x5 mogen ze zo bij mij voor de deur zetten. Ze zijn zeker geen burgerbakken of lijken op een kia. Wees een beetje eerlijk vind alle 3 de auto een verbetering in de meeste opzichten, vermogen, uiterlijk of wegligging
Atenza zegt
@mightymike: je hebt ze alledrie gereden en uitgebreid getest…?
HDM zegt
De New Beetle ten opzichte van de aankomende generatie. De designers hadden echt geen benul van wat ze op papier moesten zetten dus gooiden ze het afval van het kantoor in autovorm en kwam dat nieuwe gedrocht eruit.
carbert zegt
Gaat om performance in handling and controls toch? Zouden de laatste US spec versies van bijvoorbeeld de E en X5 misschien een meer Europese afstelling hebben gekregen? Weer minder model differentiatie (kostenbesparing), maar die Amerikanen die van deinende cruisers houden moeten hier misschien nog een aan wennen en vatten het op als een achteruitgang.
SimonMc zegt
Elke opvolger die meer weegt dan zijn voorganger is in mijn ogen gefaald.
In een tijd waar exotische materialen hun weg gevonden hebben naar de auto-industrie, zou dit niet meer mogen kunnen.
Dus BMW M3, U Fail !
Ook de toekomstige Lotus Elise gaat een aanfluiting worden van de huidige.
Gewoon eens effe 200 kg meergewicht op een autootje dat maar 850 kg weegt…Ja je krijgt meer vermogen, maar als dat puur is om overgewicht te compenseren vind ik dat de stomste zet die ze kunnen doen.
We gaan Colin Chapman in de toekomst beter döner kebab noemen, want de keren dat hij zich nog zal moeten omkeren in zijn graf?
Megakix zegt
@SimonMc: ja, aan de M3 dacht ik ook meteen…die is er gaande de jaren niet ‘beter’ op geworden. Dus wel qua design, maar niet qua performance en motor.
Megakix zegt
@Megakix: …performance = relatieve performance uiteraard.
Megakix zegt
Denk aan de E46 BMW…startdatum 1998, model was goed, auto reed super…toen kwam de facelift in augustus 2001, waardoor de auto direkt een ‘zielebak’ werd.
Atenza zegt
Jullie zijn lekker simpel maar reageer dan niet als je alleen maar over uiterlijk kunt lullen. Dat is sowieso persoonlijk en dit onderzoek gaat over andere kwaliteiten
.
En het was me ook wel duidelijk geworden dat auto’s minder betrouwbaar worden. Zo fijn al die nieuwe gadgets maar des te meer kan stuk.. zelfs een Jap
bowie zegt
@Atenza: “lees de tekst nog eens..” schrijf je.
Als er een geen teksten kan lezen ben jij het wel.
En zeggen dat mensen van deze site “simpel” zijn.
De pot verwijt de ketel….
Je hebt op een hoop mensen commentaar, maar zelf ben je de grootste kneus van allemaal!
Atenza zegt
@bowie: en heb je de link aangeklikt? Daar wordt niet gesproken over uiterlijk. godallemachtig, ik wist dat er veel mensen niet snugger zijn maar dit is toch echt te erg.. dat X5 z’n uiterlijk verkloot is is Alwood z’n interpretatie. Die moet je gewoon negeren. Gaat er om dat uitzicht en ergonomie bv minder zijn geworden. NIKS met mooi of lelijk te maken
bowie zegt
@Atenza: Je krijgt het maar niet in dat kleine koppie van je he? Ben je nu echt zo stom of doe je maar alsof…..PANNEKOEK!!!
Dimglor zegt
Mja ik vind de huidige Bmw X5 toch wel een stuk mooier dan het vorig model hoor… En aan het aantal X5’s die ik zie rondrijden in m’n buurt zijn er nog vele die er zo over denken….
Atenza zegt
@Dimglor: lees de tekst nog eens..
Dimglor zegt
@Atenza: Er stond: ” BMW heeft simpelweg het ontwerp verkloot waardoor het uitzicht minder is.”
En ik doelde met mijn reactie dus puur op die zin ;-)
Lucb zegt
Ik denk dat ze gewoon minder betrouwbaar zijn om er meer geld uit te halen. Dat ze sneller een nieuwe kopen, vaker naar de garage moeten e.d. Elektrische apparaten gaan tegenwoordig minder lang mee dan vroeger.
Pallas zegt
Kom net net terug van Cuba, wonderbaarlijk te zien hoe ze daar die pre 1960 classics op de weg houden met zeer beperkte middelen (onze ’54 plymouth stond midden in druk Habana stil met panne onze chauffeur kon het met ductape oplossen!) , zie ze dat nog niet doen met elke willekeurige nieuwere wagen.
Zal binnenkort wat sfeerplaatjes posten, en wat raadplaatjes.
bozewolf zegt
@Pallas: Gaarne!
boygeorge zegt
@Pallas: Niet te lang wachten , je bent 50 jaar in tijd terug gegaan . Er is zeker 1 autoliefhebber ongeduldig.
Pallas zegt
@boygeorge: en @bozewolf Moet de vele fotoos ordenen, zodra ik het er een beetje ontopic tussen kan posten zal ik het met jullie delen. Ben ook beetje afgekickt van internet. In mijn afwezigheid is de hele wereld in brand gevlogen, Japan, Libie zijn volledig langs mij heen gegaan. Zie zelfs dat ADO hoger op de ranglijst staat dan mijn cluppie!
chivas zegt
De eerste Lancia Thema was 1000 keer beter dan de nieuwe.
De Peugeot 405 was beter dan de 406 en zeker beter dan de 407.
Peugeot 605 beter dan Peugeot 607
Volvo 850 beter dan Volvo V70
Mercedes S type W140 beter dan alle daaropvolgende mercedessen
Alfa 155 beter dan 159
Lancia Dedra beter dan Lancia Lybra en Delta
Citroën AX beter dan Citroën C1
enz …
Atenza zegt
@chivas: je hebt met allemaal gereden en een duurtestl aten ondergaan?
Alwood zegt
@Atenza: 605, 850 en W140 zijn in ieder geval wel heel sterke auto’s… (over duurtesten gesproken)
mrbones zegt
De nieuwe E klasse, wat een gedrocht is dat
SpeedGeek zegt
de klassieke mini is beter dan de nieuwe. behalve op veiligheid.
Ram-G-maN zegt
Fijn zo’n amerikaanse onderzoek, heel betrouwbaar gezien de auto’s van amerikaanse makelij gevrijwaard zijn van opname in dit lijstje. Maar ja, slechter kon het ook al niet met de Amerikanen. 8)
Atenza zegt
@AutomotiveDesigner: ja en de wereld is ook nog plat, toch?
DennisS65B40 zegt
@ascari15: helemaal mee eens! Ben ook klaar met de cayenne, in Duitsland wordt je er mee doodgegooid! En yes de eerste CLS is zoveeeeel mooier dan de nieuwe, alleen qua interieur niet…
mout zegt
Mitsubishi SpaceWagon beter dan Grandis. Minder mooi – da’s waar -, maar ouderwetsere motor, kleiner van binnen, minder praktisch.
Xantia beter dan C5. Xantia precies wat het artikel zegt: weinig roest, werkende injectie, kortom betrouwbaar. C5 vol snufjes, maar zeker de eerste modeljaren veel mankementen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mout: Xantia betrouwbaar??? Staat bekend als zo ongeveer de minst betrouwbare auto van allemaal! En ook niet onbelangrijk: NUL sterren in de EuroNcap… Levensgevaarlijk apparaat. In vergelijk daarmee is de C5 briljant
mout zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: De Xantia zat in de allereerste badge ooit die NCAP testte, in 1997. Erg veilig was ie niet (2 sterren, maar de tweede doorgestreept wegens slechte resultaten side impact), maar in 1997 lag het record op 3 sterren. Pakweg een BMW 3-serie had dezelfde resultaten.
En voor betrouwbaarheid betreft: de ruim 70 myreviewers op Autoweek verschillen met je van mening. Autobild schrijft er een artikeltje over onder de titel ‘Besser als sein Ruf’. Ik ken geen enkel rapport waar de Xantia slechter scoort dan BMW 3-serie of Volvo V40.
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Gek, want ik heb destijds 2.5 ton met een Xantia gereden, weggeven aan mijn schone schoonzuster die hem na 15 jaar trouwe dienst maar aan de schroothandelaar heeft verkocht.
rgeesink zegt
Denk ook eens aan de laatste ‘face-lift’ van de SL500. Techniek beter inderdaad maar design hopeloos. ‘Nieuw’ stuur leek wel van een BMW uit de jaren negentig, hebben ze na jaren blokkendozen eindelijk eens een design met wat Italiaanse trekjes, verknoeien ze het weer met dat letterlijk op te blazen tot onfatsoenlijke bollingen, waarbij onder- en bovenhelft van de wagen volledig uit balans raken, agressievere styling en ga zo maar door. Nog steeds dus zo als bij klassieke auto’s dat eerste model van serie achteraf vaak nog het mooiste en meest onbedorven is.
mout zegt
@rgeesink: owkay dan. Belachelijke rondingen op de facelift SL. Dus jij kan belachelijke rondingen aanwijzen op ?
En dan bij voorkeur meer rondingen dan bij deze: .
Of heeft de 500 een compleet andere carrosserie?
mout zegt
@mout: Grrr. Linken…
na de facelift: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2009_Mercedes-Benz_R230_SL65_AMG_01.JPG
Voor de facelift: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mb_r230_krk.JPG
benreynkens zegt
Ik moet direct aan wat Mustangs denken die niet echt de naam meer waardig waren..
janklaassen zegt
BMW heeft inderdaad mindere interieurs.
tjorque zegt
Citroën Evasion is beter dan de C8…
de Kia Cayenne hadden ze in de eerste plaats nooit moeten maken maar de tweede generatie is écht helemaal een koreaan…
Verder wil ik ook nog opmerken dat de premium merken niet meer zijn wat ze geweest zijn. Je koopt nu een “exclusievere” auto die geen reet betrouwbaarder is dan het middensegment… Mocht ik 30 a 35k neerleggen voor een auto dan zou ik dat niet tolereren.
Tommy2 zegt
Gebeurd niet vaak dat een opvolger slechter is, hoogstens een aantal BMW’s een aantal jaar terug qua ontwerp en een handje vol Volkswagens en Mercedes’en die kwalitatief minder waren dan hun voorgangers.
Den zegt
zo’n beetje elke mercedes benz. die dingen zijn allemaal lelijk geworden. jammer, want die ronde vormen sierden zo’n ster beter dan dat sovjet-design van nu. ik vind enkele motoren ook wat rumoeriger (benzine).
renaults zijn onmogelijk geworden wat betreft reparaties.
de panda is volgens mij echt een van de weinige auto’s die no nonsens is gebleven.
six-trey zegt
de auto’s waren op hun hoogte punt in de jaren 60, de jaren 80 waren gewoon een kleine heropleving van de auto industrie na de verschrikkelijke jaren 70
lacasitos zegt
Persoonlijk vind ik de overgang Golf IV naar V qua kwaliteit een achtertuitgang. Hoe het interieurmateriaal overkomt, en de auto is afgewerkt, ligt bij de IV op een hoger niveau dan de V. Nog afgezien van het betere uitzicht door een iets lagere taille, maar dat is persoonlijke voorkeur. Dit geldt ook voor de Passat.
KaCh1ng zegt
Volkswagen Jetta, geen wonder als het ineens zoveel goedkoper werd in de VS..
tstile zegt
Audi 80 was veel betrouwbaarder dan de opvolger, de eerste A4.
Mercedes kan de betrouwbaarheid en eenvoud van de 190 ook niet meer evenaren.
Ik zou willen dat er wat meer nieuwe auto’s met oude techniek verkocht werden.
Tommy2 zegt
@tstile: Onmogelijk met de hedendaagse eisen op het gebied van milieu en veiligheid.
midasracer zegt
Ik vind dat Toyota “mijn” auto -de RAV4- elke generatie weer een stukje verder verkloot. Ik heb de 2002 RAV4. Stoere auto, simpele 4×4 techniek, 1250kg. Mooi interieur met mooie stoelen en verchroomde inbusbouten zichtbaar op het dashboard. Latere update waren de inbusbouten verdwenen en werd de neus al een stuk rommeliger. Generaties daarna werd de auto steeds lelijker en zwaarder. Volgens testen stuurde de auto nerveuzer en is hij in de betrouwbaarheidsscores gezakt. Onpraktisch ook, de achterbumper zit flink in de weg als je iets achterin de auto wilt zetten. Al met al is de 1e generatie RAV4 (na de Funcruiser) de beste, daarna hebben ze het verprutst.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@midasracer: Oei, dit vergelijk ken ik ook toevallig. Maar ben het niet met je eens. De 1e generatie was bijna niet op de snelweg te rijden vanwege: de herrie! Dat motorlawaai was écht niet normaal! Stoelen ook omgekeerd: was een drama, nu redelijk goed. Het gewicht klopt natuurlijk, dat is de ‘makke’ van veel moderne auto’s…
roquez zegt
Wat dachten jullie van de Mercedes G klasse? Door alle drama hebben ze het de gl genoemd maar goed… En de Lancia delta natuurlijk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@roquez: De GL is een compleet andere auto dan de G-klasse…
AudiQuatro zegt
de nieuwe cls zuigt! Niet dat de oude nou zo mooi was maar deze is echt afschuwelijk!
desmin zegt
Dat is een eenvoudige vraag. Hoewel ik Ferrari sinds ik weet wat een auto is een warm hart toedraag kan ik dit helaas niet zeggen over de opvolger van de fenomenale 612….
agera zegt
Als het gaat om de looks was de oude BMW X5 (e53 facelift)mooier dan de nieuwe X5, nog altijd heb ik een zwak voor de oude X5 voor mij is de oude X5 ongetwijfeld de mooiste SUV.
kets zegt
ik vind de looks van de nieuwe mercedes E350 en de BMW X5 mooier
Cantago zegt
Slechter brandstofgebruik, minder comfort EN slechtere besturing? Wat kun je eigenlijk wel? Hoe slecht is je auto dan!