Er zijn genoeg auto’s die we nooit zullen gaan missen, en tegelijkertijd is er genoeg blik dat nooit verloren zou moeten gaan. Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?
Om de (klassieke) auto op een juiste manier te preserveren heeft de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) dit weekend in Utrecht gesprekken gevoerd met een afgevaardigde van Unesco. Om te onderzoeken of mobiel erfgoed uit Europa/Nederland een plek Wereld Erfgoedlijst van Unesco verdient, dat nu nog voornamelijk uit cultuur- en natuurerfgoederen bestaat (lijstje).
Ook de Fiva (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) is daarover in gesprek met Unesco. Bestuurslid Bert Pronk laat aan oldtimerblog weten: “We willen proberen via de Fiva voor het mobiel erfgoed in Nederland bescherming te krijgen bij Unesco.” Mocht het plan slagen, dan betekent het niet dat iconische auto’s opeens beschermd worden door Unesco. Niet echt geen realistisch uitgangspunt. Wel denkt de Fiva dat het aanvullen van de Wereld Erfgoedlijst met iconische auto’s “internationale erkenning van de waarde van het object” met zich meebrengt. De autoclub meent dat nationale overheden daar rekening mee zullen houden.
Kortom, er wordt van alle kanten gelobbyd om de automobiel op de lijst te krijgen, tussen de Van Nellefabriek en de Amsterdamse grachten, om maar twee Nederlandse voorbeelden te noemen. Laten we deze behoeders van het mobiele erfgoed daarom een handje helpen en alvast opsommen welke auto’s absoluut niet mogen ontbreken, mocht het plan doorgaan. Welke auto’s willen we bewaren voor het nageslacht?
jmcclane zegt
Het eerste wat in mij opkomt is de Bugatti Veyron SS.
jmcclane zegt
@jmcclane: +Pagani en Mercedes G-Klasse
Geen auto’s van Nederlandse bodem, maar gewoon mijn voorstel in het algemeen.
jmcclane zegt
@jmcclane: Plus zeg ik de Porsche 911
motoragent zegt
@jmcclane: Dat zijn geen auto’s, maar rijdende computers…
Echte auto’s werden gemaakt door mannen met hamers.
tupperware zegt
@motoragent:
Ook hebben ze niets toegevoegd aan het begrip “automobiel”, oké de 911 een klein beetje.
jmcclane zegt
@motoragent: Echte auto’s, nietszeggende uitspraak wil je alles zelf doen moet je fietsen.
Ten tweede is dit MIJN lijst, je hoeft er ook niet mee eens te zijn. Je kan zeggen wat je wil, maar ook over 50 jaar zal er gesproken worden over de Veyron.
jrk68 zegt
@jmcclane:
Over 50 jaar wordt er hooguit nog gelachen om de Veyron en zelfs daar heb ik zo mijn twijfels bij….
bofkont zegt
@jrk68: Hmmm dat is jou mening, dat jij de Veyron niets vind is overduidelijk.
Maar het is en blijft een technisch hoogstandje zeker bij introductie en zo gaat hij de auto geschiedenis ook in.
lincoln zegt
@jmcclane:
hallo jongedame ..
heb je enig idee wat een unesco is ??
toeter11 zegt
@jmcclane: Ik zie liever een nederlandse daf personenwagen op de lijst staan, dan de zooi die je noemt.
mokerman zegt
Natuurlijk Ferrari 250 GTO
henkhupelschoten zegt
Mercedes 300 sl / slr, het begin van de supercar.
sydney zegt
@henkhupelschoten: De Lamborghini Miura is voor velen de echte eerste supercar.De SL, hoe legendarisch dan ook is imo toch meer een GT.
henkhupelschoten zegt
@sydney: Ik geef toe de miura is een prachtbeest! Maar de sl was 10 jaar eerder, een geweldige race geschiedenis, heeft er voor gezorgd dat de concurrentie ook zulke auto’s ging maken, voor die tijd de techniek van 10 jaar later en hij heeft gullwings;)
reggie-boy_rood zegt
@henkhupelschoten: precies!
Pallas zegt
Citroën DS, daar kan niemand het mee oneens zijn. De rest mogen jullie bepalen
tupperware zegt
@Pallas:
Natuurlijk ben ik het daar mee eens.
Mag ik dan de 2CV en de Fiat 500 daaraan toevoegen?
Nou vooruit dan, doen we de goede oude Nazi Bug er ook bij..
desjonnies zegt
@Pallas:
inkoppertje, heb hem dus niet genoemd, zeker een eerste of tweede plaats.
bofkont zegt
@Pallas: Oneens!!
moveyourmind zegt
@Pallas: Nou, dan nomineer ik de Citroën HY voor de categorie bestelwagens.
jrk68 zegt
@moveyourmind:
Ja leuk, dat was ooit mijn trouwauto, niet als bestelwagen maar als camper….
moveyourmind zegt
@jrk68: Cool!
911GT2 zegt
@moveyourmind: Maar daar hoort natuurlijk de T1
mgmgb zegt
@Pallas:
De Jaguar E-type en de klassieke Mini mogen natuurlijk ook niet ontbreken!
sportstand zegt
E-type, S1 quattro,F40, 250 GTO, Veyron
tweetyv6 zegt
Alfa 8C 2900B Lungo
bofkont zegt
@tweetyv6: Kijk u begrijpt het :)
desjonnies zegt
Auto’s die de voor verandering hebben gezorgd, dus weinig supercar meuk.
Denk eerder aan :
– MINI (de echte)
– 2CV
– Kever
– Tatraplan
– NSU R0 80
– FORD Model T
– Renault 16
– Espace en/of Twingo I
Kortom, auto’s die een duidelijk ‘idee’ hadden en waarvan de meesten aan slechts 1 man zijn brein zijn ontsproten.
tupperware zegt
@desjonnies:
Kijk, het oog van de kenner hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten.
Author zegt
@desjonnies: Sluit ik me volledig bij aan! Wat dacht je ook van een Honda NSX?
lincoln zegt
@mauritsh: wat is de toegevoegde waarde van een NSX dan ??
bofkont zegt
@lincoln: Tja dat vraag ik me met jou zo vaak af hier ;)
tupperware zegt
@bofkont:
Onze @lincoln zorgt voor de zo broodnodige nuchtere kijk.
Noem hem van mijn part onze huis filosoof, een stuk vermakelijker dan al die fanboys in elk geval..
sulobb zegt
@tupperware: Helemaal mee eens!
marc94 zegt
@bofkont: ik weet dat ik net kom kijken hier maar ik zit hier in me broek te zeiken om die reactie. De nsx is wel baanbrekend voor honda. Maar of dat nou voor het fenomeen automobiel in zijn algemeen geld?
isobmw zegt
@lincoln: kijk maar eens op internet hoe weinig je daarvan vind, zijn zeldzame auto’s!
lincoln zegt
@isobmw:
tja “toegevoegde waarde” is ook een heel lastig begrip voor een BMW-knul ..
motoragent zegt
@isobmw: Ik zocht laatst een Peugeot 205 met 6 wielen en kamelenlederen bekleding, niet gevonden helaas, dus die moeten ook wel heel zeldzaam zijn. Mag hij nu ook op de lijst?
Niet alles wat zeldzaam is, is iconisch ;)
Donstil zegt
@desjonnies: ja precies, Trabant ook wel.
tupperware zegt
@Donstil:
Van jouw had ik wel een nominatie voor de for2 verwacht eigenlijk.
Nu ik daar aan denk, die was vernieuwender dan 90% van de meuk die hier genoemd wordt..
Donstil zegt
@tupperware: Ondanks dat de eerste For2 niet zo goed was aan het begin waren ze zeker bijzonder. Hoort er eigenlijk wel in ja.
Pallas zegt
@desjonnies: Tatraplan jaah!
rw1994 zegt
@desjonnies: Graag voeg ik hier de vw t1 aan toe, van snelle schets tot product! geniaal!
haaldie20inchvanjegolfaf zegt
@desjonnies: De wankelmotor deed het toch pas echt goed bij de Mazda Cosmo, maar ik vind ook dat je die NSU er op moet zetten.
lekbak zegt
@desjonnies: Mercedes-Benz W123,
In Nederland is het imago helemaal verneukt door ons belastingstelsel maar het is toch een bijzondere auto. De ingenieurs kregen opdracht de beste auto te ontwikkelen tegen elk bedrag… En dat is gelukt! Als je nu in een goed exemplaar rijdt straalt ddat er nog steeds vanaf. Niet voor niks de best verkochte benz ooit tot vandaag de dag.
yvesv zegt
Mazda MX-5
Audi quattro
mini (originele)
Citroen DS
Shelby Cobra
Porsche 911
Jaguar E-type
land rover defender
enkele auto’s die toch wat bereikt hebben …
alcantara zegt
1. Hyundai Genesis Coupé
2. Mitsubishi FTO
3. Matra Murena
marc94 zegt
@alcantara: de enige genesis met historisch toegevoegde waarde maakte muziek toen ik nog vloeibaar was.
lexusfan zegt
Lexus lfa
str8six zegt
@lexusfan: *proest!*
4244cc zegt
@lexusfan: nee niet echt
frenkkz zegt
Zeker weten de S1 Quattro!
lincoln zegt
flikker lekker op ..
laat die corrupte subsidie toko heel ver weg blijven van auto,s ..
dat kan de vrije markt icm particulieren veeeeeel beter ..
tupperware zegt
@lincoln:
Yep, kijk maar buiten op straat, daar zie je hoe geniaal dat werkt..
1 grote grijze treurnis van eenheidsworsten..
Nee, dan laat ik het nog liever aan die subsidieclub over dan aan de Nederlansche consument..
lincoln zegt
@tupperware:
wat jij en ik op straat zien is voor 100% het gevolg van subsidies en belastingen ..
donvincenzo zegt
@lincoln: Ik merk dat je je echt in UNESCO verdiept hebt…
knipperlichtje zegt
Auto’s die een bepaalde techniek voor het eerst lieten zien (denk aan de introductie van ESP in 1995 bij de toen nieuwe S-klasse), auto’s die historische waarde hebben (denk aan de Lincoln Continental van Kennedy) en meer alledaagse auto’s die op een bepaalde manier voorbeelden zijn van hoe de wereld vroeger rondreed (denk aan een golf of een Corolla)
jeroen13 zegt
Donkervoort D8 GTO!
sydney zegt
250 GTO
F40
DS
2CV
Kever
911
Bugatti Royale type 41
Mini
T-Ford
300 SL
Corvette C1
Duesenberg Model SJ
En zo kan ik nog wel ff doorgaan vrees ik.
Martinez zegt
Benz Patent Motorwagen
Ford Model T
Mercedes-Benz 300 SL
Jaguar E-type
Austin Mini Cooper S
Aston Martin DB5
Ford Mustang 1964
Mercedes-Benz 600 Grösser
Volkswagen Golf 1 GTI
Audi S1 Quattro
Peugeot 205 GTI 1.9
Ferrari F40
Mazda MX-5 NA
McLaren F1
McLaren P1
Gekeken naar hoogstandjes in prestaties, verkoopaantallen of design.
henkhupelschoten zegt
@Martinez: Op de Mazda na ben ik het helemaal met je eens, was de patent wagen vergeten die zou er dan zeker bij horen kan niet anders
rolov zegt
@Martinez: die P1 snap ik niet echt. Prachtige wagen maar of hij nu al op de lijst moet? Ferrari gto ook nog. En die Mazda van Lemans (ben naam even kwijt.) een 911 en een kever.
italia007 zegt
@rolov:
787B?
rolov zegt
@italia007: yes!! Heb ik nog gezien op Lemans. ze lieten de motor even janken. Prachtige machine.
911GT2 zegt
@Martinez: En dan zet je de kever er niet bij??
Maurice zegt
Bmw 2002 Tii, Ferrari 250 GTO, Nissan Skyline R34.
bofkont zegt
Bmw E46 M3
Bmw E39 M5
Ferrari F430
Alfa Romeo 8C
lincoln zegt
@bofkont:
die eerste 2 die je noemt zijn al subsidie bakken ..
achterstandswijken staan er vol mee ..
isobmw zegt
@lincoln: volgens mij heb jij ook een achterstand..
lincoln zegt
@isobmw:
ja .. dat klopt .. volgens jou heb ik dat idd ..
bofkont zegt
@lincoln: Tuurlijk joh, mag jij vinden met je niets zegende vooroordelen, De E46 M3 en de E39 M5 gaan de geschiedenis in als fenomenale pure rijders auto’s.
lincoln zegt
@bofkont:
ja tuurlijk .. BMW is immers zo,n “innovatief” merk ..
volgens de marketingboys dan .. en de meeblatende BMW fanboys die werkelijk geen idee hebben wat “innovatief” eigenlijk is ..
net zo,n moeilijk woord als “toegevoegde” en “Unesco” namelijk ..
bofkont zegt
@lincoln: Wat loop je nu te zeuren over innovatief?? hoor je mij daarover??, ik heb niets nodig met fanboys of marketingboys. Net zo min met al die nietszeggende vooroordelen van jou. Stel jij lekker je eigen lijstje samen, zal ongetwijfeld een Licoln in staan, over fanboys gesproken ;)
isobmw zegt
@bofkont: laat hem joh, hij heeft niks beters te doen dan dom reageren op sommige reacties, thuis niks te vertellen zeker zielige vent:)
bofkont zegt
@isobmw: Volgens mij heb je groot gelijk :)
motoragent zegt
Ik ga voor de 250 SWB. De GTO kan me gestolen worden, die worden tegenwoordig alleen maar geroemd om hun waarde.
Daarnaast dingetjes als de E-type Low Drag Coupe, Austin Healey Sprite en om er nog een Nederlands tintje aan te geven een Donkervoort D8 GT of GTO.
tupperware zegt
@motoragent:
Hoe zeer ik het werk van Joop ook waardeer, de echte credits voor de D8 liggen bij A.C.B. Chapman.
Als je dan toch iets van vaderlandse bodem wilt toevoegen kan je niet om DAF heen.
Ook de Gatso “Platje”
kan natuurlijk, al heeft het creatieve brein hierachter zijn credits bij de autoliefhebber wel vergooit met zijn ander uitvinding, de flitspaal..
motoragent zegt
@tupperware: Het principe van de sigaar op wielen is inderdaad gelijk gebleven, maar de latere modellen (zeker sinds ze met Audi samen werken) zijn eigenlijk op geen enkele manier meer te vergelijken met de good old Super 7. Joop is eigenlijk verder gegaan waar Colin is opgehouden.
Stiekem is er toch een hoop mooi spul uit Nederlandse schuurtjes en fabriekjes tevoorschijn gekomen, als je maar weet waar je moet zoeken.
tupperware zegt
@motoragent:
Ik volg Joop al sinds het begin, de tijd dat je nog gewoon een S7 als kit bij hem kon kopen voor 10 rooitjes in oud Hollandsche guldens.
Deze dus, gewoon heerlijk simpel met een 1600 Ford motortje waar elke “leek” aan kon werken.
Joop zal de eerste zijn die zal toegeven dat er zonder Lotus Seven geen Donkervoort geweest zou zijn zoals we dat nu kennen.
En ja, ik mag gewoon Joop zeggen van Joop..
motoragent zegt
@tupperware: 1978, die tijd ken ik alleen uit de boekjes ;)
Fascinerende man, die Joop. Stil, bijna verlegen, maar je ziet aan alles dat hij met zo ongelofelijk veel plezier aan zijn automobielen werkt. Goed gevoel voor humor ook.
philipf zegt
Ford GT 40!
Pordon zegt
Obiously 300 SL. Pure kunst op wielen en het begin van de supercars.
str8six zegt
1965 Ford Mustang
ko3n zegt
911, f40, enzo, veyron, 250 gto, 250 california, zonda, db5, etc, etc
O plaat zegt
De originele Ford Mustang
VW T1
Kever
Golf 1
Chevrolet Corvette C2 Split Window
Ford GT40
Ik zou zelfs een oude Cadillac DeVille durven zeggen, een mooi icoon van Amerikaanse decadentie
callyromeo166 zegt
Alle alfa romeo’s!
sulobb zegt
@callyromeo166: Overdrijf….
4244cc zegt
@callyromeo166: ook zon lelijke 145 zeker..
aan_steker zegt
Porsche 959
mcstradale8 zegt
Bugatti royale
utr1984 zegt
Dat mensen hier zelfs de Veyron noemen. Man man man. Zo’n F40 zoald op het plaatje lijkt mij iets zeldzamer en meer bijzonder dan een verbouwde Audi Rosemeyer met zooi turbo’s erop.
mercedesclk350 zegt
@utr1984: Heb de Rosemeyer ook nog op moeten zoeken ook… Zeg ik niet vaak dit maar de Veyron is mooier.
Rohrl-fan zegt
@utr1984: Niet dat ik een megafan ben van de Veyron, maar weet dat de F40 relatief gezien absoluut niet zeldzaam is. Daar zijn er immers meer dan 1300 van gebouwd… De Veyron moet de 300 stuks nog halen.
Nu bon… Voor mij liever ook een F40 dan een Veyron! ;-)
utr1984 zegt
@rohrl-fan: Hmkay. Maar het feit dat het eigenlijk een Audi had moeten zijn, maakt het voor mij iig een minder bijzondere auto. Toen Koenigsegg met hun eerste model kwam, was het veel meer iets cools vond ik. Van en door een echte liefhebber. Hier nog wat over de Rosemeyer:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Audi_Rosemeyer
marc94 zegt
@utr1984: de f40 is zeldzamer maar als het gaat over toegevoegde waarde kan je niet om de veyron heen denk zelf. Wat je er ook van vind 1000pk en 400km/u zijn waarden die nog steeds maar zelden samen gaan terwijl ie veyron al een hele tijd bestaat.
stephanotis zegt
DAF 600
DAF 750
DAF Daffodil
DAF 31
DAF 32
DAF 33
DAF 44
DAF 55
DAF 66
DAF 46
DAF 77 prototype
henkhupelschoten zegt
@stephanotis: je vergeet de marathon versie’s ;) wel leuk om te zien dat er nog zoveel daf liefhebbers zijn, voor mij blijft het een van de beste personenwagens en vrachtwagens die er zijn geweest iedereen heeft wel een verhaal met een daf, mijn vader vloog er ooit mee over de kop mee laatst sprak ik iemand die had er altijd een mes in liggen om de riemen door te snijden. blijft eeuwig zonde dat daf er niet meer is….
moveyourmind zegt
@stephanotis: Er ontbreken er nog een paar:
Daf A1300
Daf T2000
Daf YA126
Daf YA328
henkhupelschoten zegt
@moveyourmind: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG/1280px-Tankautospuit_van_Bavaria_bedrijfsbrandweer.JPG blijft de mooiste a1600 allertijden!
moveyourmind zegt
@henkhupelschoten: Zeker mooi! Net als die oude Daf bakwagens met houten opbouw, en niet te vergeten de verhuiswagens. Mijn pa had vroeger ook zo’n Daf, een simpele, met de cabine in zo’n mooie grijsgroene kleur. En een Bedford, dat was ook zo’n mooie vrachtwagen. Helaas werden ze gebruikt tot ze versleten waren en zijn ze daarna afgedankt.
henkhupelschoten zegt
@moveyourmind: mooi! Bedford kan ik me nog wel herinneren je ziet ze tegen woordig echt nooit meer. Altijd al een zwak gehad voor daf maar dat komt ook wel vooral dat ik rond eindhoven woon haha
dinges88 zegt
Porsche 959
FB_100004595077409 zegt
Bmw e30
lincoln zegt
gewoon stuitend om te vernemen hoe het volk volstrekt moderne lopende band lease troep gaat associeren met Unesco ..
echt .. wat voor een apen opvoeding heb je dan genoten ??
of je begrijpt werkelijk geen kloot van automotieve historie ..
of je begrijpt niet wat Unesco doet of is ..
of je hebt geen rijbewijs en gaat een beetje slaapkamerposters opnoemen ..
tupperware zegt
@lincoln:
Amen, daarom ben ik blij dat je weer terug bent..
Jochen zegt
@lincoln: je reactie vind ik lomp en ongenuanceerd, maar wat ik vind is onbelangrijk.
Je mag me even helpen met de definitie van ‘icoon/iconische wagen’. Waar heb je de informatie vandaan dat dat niet van de lopende band mag komen, geen pin-up car kan zijn, en niet als lease hok ingezet mag zijn. Volgens mij slaat jouw beargumentatie nergens op. Zijn niet alle iconische automobielen inmiddels op een poster verschenen ?
desjonnies zegt
@Jochen:
Neen.
De definitie van een iconische wagen is dat het een voortrekker is geweest, een wagen die voor revolutie en verandering in de industrie heeft gezorgd.
Een wagen die andere fabrikanten zagen en ook wilden maken.
Geen marketing meuk of primijum; dat wil @lincoln ermee aangeven.
De vijfde deur, geïntroduceerd door Renault en de hele wereld liep er achteraan, de motor op de versnellingsbak geplaatst en dwars voorin gemonteerd om ruimte te besparen, zoals de oer-MINI, dat is cultureel erfgoed. En dat zijn denkers, vernieuwers.
500 PK in een wagen schroeven kan eigenlijk iedere boerenlul.
Zelfs ik LOL !
lamborgfan zegt
@desjonnies: Mja dan zou je die Veyron ook als icoon kunnen beschrijven. Door die auto is de Double clutch gearbox de industrie in gegaan.
E34M5Touring zegt
@lamborgfan: Bij mijn weten werd de DSG in de TT 3.2 V6 geïntroduceerd. In 2003 als ik me niet vergis.
jmcclane zegt
@lamborgfan: De Veyron is ook een icoon, dat sommigen dat niet vinden veranderd daar niks aan.
Pallas zegt
@lincoln: Het concept van massaproduktie is op zichzelf al erfgoed…
jrk68 zegt
@Pallas:
Yep, in dat geval gesymboliseerd door de T-Ford.
escort77 zegt
@Pallas: daarom wel de T-Ford, want de eerste, maar niet de Escort…
lincoln zegt
@Pallas:
yep .. noord-Frankrijk heeft nog enkele verborgen oude fabrieken die een kunstzinnigheid bevatten dat je voor de eerste 3 dagen geen woord meer kan uitbrengen .. echt waar ..
bofkont zegt
@lincoln: gewoon stuitend hoe arrogante betweter jij bent, jammer dat je weer terug bent ;)
3246cm252kw zegt
E46 M3 CSL
isobmw zegt
Bmw e38 7 serie e39 5 serie
E21, e30, e36 coupe, e46 coupe, 3.0 csl, m635csi
Eigenlijk alle leuke sport auto’s moeten blijven, en tijdloze klassiekers de rest maakt niet uit,
jrk68 zegt
@isobmw:
Proest, heb je het over sportauto’s en tijdloze klassiekers en dan kom je met zo’n fanboy lijstje.
Als je nu de 507 had genoemd, dan had ik nog een heel eind met je mee kunnen gaan….
4244cc zegt
@isobmw: de 507 kan je in jou geval niet vergeten toch…..
jorndvv zegt
Tesla model s
sulobb zegt
@jorndvv: Sarcastisch hoop ik…
mercedesclk350 zegt
@sulobb: Nou, nee. Het is de meest populaire elektrische auto, die misschien de doorslag op elektrisch rijden heeft gegeven aan een groot deel van de wereld.
motoragent zegt
@sulobb: Nou, als je onder ‘iconisch’ verstaat dat een auto zijn tijd zo ver vooruit was dat hij feitelijk het begin van een tijdperk aankondigde moet ik hem in zekere zin gelijk geven. Het was misschien niet de eerste elektrische auto, maar wel de eerste die je zonder problemen in het dagelijkse verkeer in kan zetten en dan ook met hoge regelmaat tegen komt.
sulobb zegt
@motoragent, mercedesclk350 : Dan weten jullie niet wat Unesco is.
lamborgfan zegt
@motoragent: Maar zou je dan niet eerder voor de Tesla Roadster kiezen voor op die lijst? Bedoel laten we eerlijk wezen.. Mensen kochten in nederland dat ding vanwege bijtelling en subsidies. En die roadster was een compleet nieuw concept! De (1e?) elektrische sportwagen?
jrmpower24 zegt
McLaren F1.
Er zijn zoveel prachtige, geweldige wagens maar deze staat gewoon makkelijk bovenaan.
mrdjm zegt
Dit wordt met zekerheid een onmogelijke lange lijst….
Mag ik mijn Mg Tf er ook bij laten aansluiten? :P
vvti zegt
Voor zijn revolutionaire vormgeving (in de voor iedereen bereikbaar klasse) ford sierra,trouwens rond 1983 zijn er een hoop auto’s op de markt gekomen die een sprong in de vormgeving maakte bv Mercedes 190, Citroën bx ,audi 100 enz .
desjonnies zegt
@vvti:
Als je het dan over revolutionaire vormgeving hebt, mag je de Chevrolet Corvair nooit vergeten.
Qua vormgeving zie ik hem nog dagelijks terug in alle nieuwe meuk, o.a. de dubbele koplampen die Chevrolet toen gebruikte als één van de eerste.
Breed, laag, een zgn lage heuplijn, een optisch zwevend dak en de Corvair rekende gelijk af met de Amerikaanse styling-overdaad en chroom van de jaren vijftig.
Naar mijn bescheiden mening één van de allerbeste ontwerpen ooit, die qua design gewoon naast de DS van Citroën mag staan.
motoragent zegt
@desjonnies: Volgens vele een van de gevaarlijkste auto’s die de Amerikanen ooit hebben gemaakt, maar wel een van de weinige Amerikanen waar ik een gigantisch zwak voor heb (net als zijn Europese look-a-like’s van NSU en de Imp)
Van de week nog weg staan kwijlen bij een Corvair Cabriolet, hij stond te koop maar ik heb niet durven vragen naar de prijs…
E34M5Touring zegt
@motoragent: Wellicht heb je hem al is gezien, maar voor de zekerheid :)
http://www.youtube.com/watch?v=eTGayn3Y800
motoragent zegt
@E34M5Touring: Die had ik nog niet gezien nee, bedankt voor de link!
Rick-dos zegt
Het begint en eindigt bij de Benz Velo. Daarna is het allemaal niet zo interessant voor de geschiedenis van de mens. Daarnaast mag je wel wat kunstwerkjes op de lijst zetten zoals Bugatti 57c, Royale 41 en wat Italiaans spul (maakt eigenlijk niet uit wat) uit de jaren ’50 en ’60 en gooi er maar wat Engels bij Bentley Blowers, Aston Martin ofzo.
Dan ben je er wel denk ik. Voor de rest is het niet niemenswaardig voor een Unesco lijst en al helemaal niet rijdende koektrommels.
Hubert zegt
Fiat Multipla (origineel uit de jaren 60 en de eerste versie van de jaren 90).
ikkee zegt
Kunnen we niet gewoon in een keer hele merken op de lijst gooien?
In dat geval: Koenigsegg, Pagani, Lamborghini, Maserati, Volvo (:, Jaguar, Bugatti etc..
mercedesclk350 zegt
Sowieso de ID/DS, want die bepaalde een hoop qua design en qua gebruik, niet alleen voor Citroën, maar voor de hele autowereld.
2CV, om dezelfde reden, maar om te laten zien dat het ook gewoon heel gemakkelijk kan.
300SL/de raceversies ervan, omdat deze een van de eerste “supercars” was, en natuurlijk de Gullwings heeft uitgevonden.
Miura, omdat dit misschien wel dé eerste supercar was.
Countach, omdat dit zelfs voor huidige normen een geweldige snelle wagen is.
F40/959, omdat deze de toon hebben gezet voor hedendaagse supercars.
911, klassiek of niet, of je hem nou mooi/leuk vindt of niet, het is een hele bepalende supercar geweest.
Zonda wat dan ook, omdat deze heeft laten zien dat het ook knettergek Italiaans kan.
Diablo/Murcièlago/Gallardo, omdat deze voor Lamborghini de toon hebben gezet om giga veel power uit hun hedendaagse auto’s te krijgen.
Veyron, omdat deze de jacht op snelste auto’s boven de 400 heeft weten te openen.
Koenigsegg wat dan ook/Venom/Veyron SS, omdat deze ook echt ver boven de 400 haalden.
Tesla Model S, omdat dit misschien wel de meest bepalende elektrische auto is die we kennen.
jmcclane zegt
@mercedesclk350: Helemaal mee eens met de Veyron, Zonda en 911. Je verwoordt precies mijn gedachte.
robert110 zegt
De Series 1 Land Rover mag er van mij wel op. Wat die auto wel niet allemaal voor de mens heeft betekend.
1nflamez zegt
Easy:
lancia delta integrale
‘nuff said
spotterfozz zegt
Sauber C9, Sauber C11, Jaguar XJR-9LM, Jaguar D-type, Ford GT40, Shelby Cobra Daytona Coupe, Peugeot 905 Evo bis LM, Peugeot 908 HDI, Audi R8 le mans racer tot en met audi R18, en weet ik veel, nog heel wat van die ontzettend lekkere Group C monsters…
hplh zegt
@spotterfozz: je vergeet super mario kart.
Davidov zegt
@spotterfozz: Geen 787B ertussen? Ga je eens gauw schamen!
E34M5Touring zegt
Bugatti Royale
Citroen DS
Jaguar E-Type
Mini
Renault 4
Lamborghini Miura
Ford model T
Cadillac type 53
Austin Seven
Fiat 500 (de originele)
Jensen Interceptor
Zouden voor mij wel kanshebbers zijn.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Hmmm, de Interceptor, net de herhaling van Wheeler dealers gezien toevallig?
motoragent zegt
@tupperware: Wat een geluidje hè.
Ik zie nog altijd Jeremy Clarkson met een gigantische snor voor me als ik van de Interceptor hoor…
http://cdn.bbcamerica.com/brightcove/16764841001/16764841001_1155942171001_topgear-trailer5.jpg?pubId=16764841001
E34M5Touring zegt
@tupperware: Had ik al gezien inderdaad. Bedoelde eigenlijk de FF, maar die is een stuk zeldzamer. Prachtige auto vind ik, Top Gear item van @motoragent blijft ook epic.
Hupke zegt
“Welke model heeft volgens jou een beschermde status nodig?”
Lees, van welke wagens wil ik compleet ten gronde richten.
Wel het zou grappig zijn om al die verdomde vw kevers, koekenblikken en in het algemeen automotive rommel van de wereld te zien verdwijnen.
911GT2 zegt
@Hupke: Terwijl de kever ongeveer het meeste aanspraak maakt op die titel.
Hupke zegt
@911GT2:
Dat vreselijke stuk blik dat z’n houdbaarheidsdatum te lang overleefd heeft. De wagen die het plebs aan het vervuilen gebracht heeft? Het symbool van socialisme?
Dat onding zie ik het liefste van de wereld verdwijnen. Ik heb er absoluut niets mee. Dat was een geweldig interessant ding in de ’30s maar daarna was het een aanfluiting voor technisch vernuft. Het mag nog niet eens uit de pisbak van bvb. de 2CV drinken in mijn ogen.
911GT2 zegt
@Hupke: jouw mening… maar 2 cv’s mag nog niet in de schaduw staan van een kever.
rocky zegt
Ferrari 365 GTB / GTS (alias Daytona) if you ask me / als het aan mij zou liggen…
rmd147 zegt
Oer audi quattro, porsche 959 , Ferrari F40 , auto union typy C, Mercedes E500, mini cooper S, Citroën DS, M5 E39, jaguars E type, Fort T, Fort GT, macclare P1, audi RS2, lancia stratos, dit zijn voor mij zeker de autos die op de eigen unesco lijst moeten staan
tvklarenbosch zegt
Benz Patentwagen, Ford Model T, Ferrari F40, Bugatti Veyron. Benchmarks.
sydney zegt
Helemaal vergeten en die ouwe van ons heeft er nog wel eentje in de loods staan; de Citroën Traction Avant,de allereerste voorwielaandrijver.
tupperware zegt
@sydney:
Het doet me pijn om te zeggen, maar de TC was niet de eerste voorwielaangedreven auto.
Deze Cord L29 is ook FWD en uit 1929
Wel de eerste die FWD combineerde met een zelfdragende carrosserie en daarmee de stamvader van alle huidige voorwielaangedreven auto’s.
tupperware zegt
@tupperware:
sydney zegt
@tupperware: No worries, zo leer ik nog eens wat..
hplh zegt
@sydney: dkw was eerder en
volgens mij was de aller eerste voorwiel aandrijver een of andere oostenrijker of zwitser.
Dus niet dat franse hok van jou!
sydney zegt
@hplh: Of je reageert gewoon normaal.Dat zou natuurlijk ook kunnen.En het is niet mijn ‘hok’ hij is van mijn pa.Hij staat wel in een hok.
Kleuter.
hplh zegt
@sydney: sorry hoor. Maar frans hok is toch niet zo erg?
desjonnies zegt
@hplh:
Nee knul, uit jouw mond is Frans hok absoluut niet erg.
Eerder meelijwekkend en een eerste klas brevet van onnozelheid !
racemees zegt
Citroën SM, Delorean DMC-12, oer Audi Quattro.
michiel_termors zegt
Volvo 480
topless zegt
dennisjuh95 zegt
Een Benz ‘Velo’ van onze beste man Carl. Anders hadden we misschien die hele meuk niet gehad…
Rohrl-fan zegt
Eerlijk? Liever geen erkenning voor auto’s door Unesco…
Afgelopen weekend zat ik in Goodwood voor de Revival. Ik heb er genoten van oa een heerlijke race met bloedmooie en legendarische wagens zoals Cobra’s, GTO’s, SWB’s
Rohrl-fan zegt
@rohrl-fan: Opmerking aan Autoblog: NOG STEEDS HEEFT JULLIE APP PROBLEMEN MET HET ‘ampersant’ TEKEN! Wanneer dat gebruikt wordt komt de rest van de tekst niet meer door.
Ik had net een hele uitleg geschreven over de bemoeizucht van organisaties die bepaalde zaken erkennen. Stel dat Unesco bv de Ferrari 250 GTO zou erkennen, wie zegt dat men er dan nog mee mag racen op bv de Goodwood Revival?
motoragent zegt
@Rohrl-fan: Prachtig om te zien inderdaad dat er nog mensen zijn die die auto’s durven te gebruiken waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn, ondanks hun waarde.
En dat daarbij af en toe iets sneuvelt kan gebeuren (Giedo vd Garde werd al door David Hart liefkozend ‘my little gearbox destroyer’ genoemd)
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Ik zeg Tesla model S. Autofabrikanten hebben jaren geroepen dat ze oprecht heel hard werkten aan een elektrische auto maar er gebeurde weinig tot niets wat écht serieus genomen kon worden. En toen kwam monsieur Musk met Tesla! De model S is nog niet perfect (kost tijd) maar de opzet en intenties van Tesla zullen van de Model S de “kever” van de 21e eeuw maken.
motoragent zegt
@hetzwartesaabvandefamilie: Naast dat er rond 1900 al aardig wat elektrische auto’s rond rijden is de eerste moderne elektrische auto die enigszins serieus te nemen was de GM EV1, maar dat verhaal is op een nogal rare manier geëindigd.
Ben het wel met je eens dat de Model S een soort omslagpunt is, en eigenlijk de eerste elektrische auto is die door vrijwel iedereen serieus wordt genomen en ook het imago van de elektrische auto veel goeds heeft gedaan.
bruinbeer zegt
Renault 5 GT Turbo en de Golf GTI Mk 1. De vaders van de auto’s in het leukste segment dat bestaat.
danmar zegt
T-Ford
Kever
Willy’s Jeep
Land Rover
Range Rover
Mini
Citroën DS
Golf 1 GTI
Saab 99 Turbo
Ford Sierra
Renault Espace (of toch die Chrysler Voyager)
Renault Mégane Scenic
Toyota Prius (kuch)
Tesla Model S
scherzo zegt
Juist al die bijzondere auto’s worden al bewaard. Hoeveel porsche en ferrari’s rijden er nog rond, qua percentage gezien? Dat is toch tien tallen procenten?
Ik vindt het zelf jammer dat zaken als een Austin Princess (’75-’81) of Hyundai Pony vrijwel allemaal verschroot zijn.
carmasterr zegt
Simpel
Dodge Charger (1968-1970)
spidermann zegt
Een paar auto’s zijn vergeten, zoals BMW 2002 Turbo, Mercedes Benz 450 sel 6.9 en de Pontiac Firebird.
hplh zegt
@spidermann: waarom in godsnaam een firebird?
Bartholomeo zegt
Opel meriva
Toyota yaris
mercedes A en B klasse
Stuk voor stuk auto’s die het bloed van onder je nagels halen als ze voor je rijden
sulobb zegt
@Bartholomeo: Dat zijn juist de auto’s waar ik koud van word.
henkhupelschoten zegt
@Bartholomeo: Je vergeet pontiac aztek ;)
jorden zegt
Absoluut de Veyron. De ultieme uitspatting van welvaart, een wereld die draait op olie en grootheidswaan in de auto-industrie. Heerlijk! Denk niet dat er nog snel iemand z’n vingers aan zo’n project brandt. Na de Veyron nam het aantal cilinders in de auto af, evenals de inhoud er van. Overal ging de turbo er op en een batterij er in.
bofkont zegt
@jorden: veyron heeft anders ook 4 turbo’s.
rolov zegt
Lancia delta hf integrale Evo. Ford escort Cosworth en de Cosworth siërra 3 deurs. Rs200. Man man wat een lijst kan je maken zeg.
jordy14 zegt
Damn, die foto bij dit artikel. Fking nice
Jaapie zegt
Heeft nou nog niemand de e30 m3 genoemd
– e30 m3
– e46 m3 CSL
– porsche 959
– F40
– Eleanor
– GT40
– Dino
– XJ220
– 275 le mans
Zal het kort houden
porsche928 zegt
De Jaguar XJ13, daar is er maar 1 van.
nvn1993 zegt
Haha de bentley arnage natuurlijk :p
karaya zegt
ik mis de Deusenberg model J.
een gigantische limousine die 200+ deed begin jaren dertig.
daarbij vergeleken is de Veyron een lachertje.
sydney zegt
@karaya: Nee hoor.Die staat er gewoon tussen ;)
Geweldige auto, uit een tijd dat auto’s nog rijdende en unieke kunstukken waren.
1audi1 zegt
Brum.
ownkruid zegt
Volvo 850 T-5 R
Audi RS 6
Maar liever pas op de lijst als ik er ooit 1 heb weten te bemachtigen. Anders lukt t nooit meer!
burninrubber zegt
Lexus LF-A en de Alfa Romeo tipo 33 stradale
fmgarcia zegt
Chevrolet impala convertible
Citroen bx sport
Citroen 2cv
roppp zegt
Voor Nederland alle Daf’jes dus. Auto’s die nu een euro-ton of meer waard zijn, hoeven niet op de lijst. Daar wordt toch wel op gepast.
Wat er dus wel op moet, zijn modellen als:
– Fiat 500
– Fiat/Seat 600 en 800
– Fiat/Seat 124
– Fiat/Seat 127 en 147
– Fiat/Seat/Zastava 128
– Fiat Panda (het origineel)
– Fiat Uno
Kom maar langs voor een uitleg.
sergio72 zegt
De Fiat Panda uit 1981. Hierin lachte je iedereen uit!
bimmerfanatic97 zegt
Jag E-type
zonneveld92 zegt
Jammer dat niemand het vorige model ASTON MARTIN VANQUISH genoemd heft
FIAT127 zegt
fiat 128, Willis Jeep, 2CV, kever, Robin Reliant, Trabant, Opel Kadet C. Opel Manta, Hindustan Ambassador. 205 GTI
PeugeotGTI zegt
Benz Patent Motorwagen
Rolls-Royce Silver Ghost
Bugatti Type 57 SC Atlantic
Alfa Romeo 8C 2300
Ford Model T
Talbot Lago T150 SS
Mercedes-Benz SSK
Duesenberg Model J
Jaguar XK120
Cadillac Eldorado Biarritz
Mercedes-Benz 600 Grosser
Ferrari 250 GTO
Lamborghini Countach
Delorean DMC-12
Ferrari F40
Mazda RX7
Peugeot 205 GTI 1.9
Bugatti Veyron 16.4
Alfa Romeo 8C
Maserati Quattroporte Sport GT-S
en uiteraard nog vergeten de . . . . . . . . . . . .
thedammer zegt
Mcclaren f1
thedammer zegt
Audi sport quattro
dirkiii zegt
audi rs2 avant
dirkiii zegt
lotus omega mag ook niet ontbreken
P1m zegt
BMW Isetta
BMW 600
P1m zegt
@P1m: Vervulden na de Tweede Wereldoorlog de behoeften van vele huishoudens, namelijk: betaalbaar vervoer.
carsandmore zegt
Dodge Charger.
rudolf_roza zegt
Het enige automerk die op de lijst niet mag ontbreken:
Volvo.
Tegelijkertijd het enige automerk wat ik in de momenteel heetste discussie op AB gemist heb. (of ik heb niet goed gelezen;) )