Alle pogingen van Greenpeace om biobrandstof tegen te houden ten spijt, gaat Europa in de nabije toekomst steeds meer op biobrandstof overschakelen. Vanaf 2011 gaat dit naar verwachting op grotere schaal gebeuren in de vorm van E10, zeg maar de zwaar afgeslankte variant van de langer bekende E85. Deze E10-brandstof bestaat voor 90% uit Euro95, en voor de overige 10% uit biobrandstof. Echter niet alle auto’s zijn geschikt voor dit type peut.
E10, of zoals collega Alwood het noemt: “rukbrandstof waardoor oude rubberen slangetjes in mijn volvo verneukt raken” kan probleemloos in 90% van het Nederlandse wagenpark getankt worden. In de overige 10% kan het leiden tot beschadiging van rubber en kunststof afdichtingen, keerringen en pakkingen. Om te checken in welke categorie uw auto valt staat hier een E10-check.
Vanaf januari 2011 mag E10 in Nederland aan de pomp verkocht worden als ‘benzine‘ met de toevoeging E10. Om automobilisten het verschil tussen Euro95 en E10 duidelijk te maken wordt er een uniforme sticker voor op de tankinstallatie ontwikkeld.
In Duitsland heet de brandstof kortweg ‘E10’. Naast E10 kan de automobilist er ook nog gewoon Euro95 tanken, maar door fiscale stimulering zal de literprijs van E10 waarschijnlijk lager uitvallen dan die van Euro95. In Frankrijk schijn je al bijna geen Euro95 meer te kunnen tanken langs langs de snelweg, want de Fransen waren er weer eens vroeg bij. E10 heet hier ‘SP95-E10‘ (Sans Plomb-loodvrij). Trekt uw auto dit type niet, dan bent u genoodzaakt premium-brandstof te tanken (of als u eigenwijs bent de gok te nemen).
Wat ik mij verder nog afvraag: het is bekend dat ethanol een hoger octaangetal heeft dan benzine, namelijk 108. Zou het octaangetal van de loodvrije benzine in het mengsel dan ook zijn teruggebracht om zo het geheel weer op 95 uit te laten komen, of heeft het mengsel een iets hoger octaangetal dan 95 (namelijk 96,3)? Scheikundigen in de zaal mogen nu hun vinger opsteken.
Sebazzz zegt
Maar een karig lijstje bij die E10 check, ik geloof dat er toch net wat meer Ferrari-rijders dan Maybach-rijders zijn.
mafiamember zegt
@Sebazzz: voor ferrari kan je gewoon bij Fiat kijken :)
jan zegt
chevrolet staat niet eens tussen de checklist
RubenBaeten zegt
Lekker volledige lijst van automerken, not. Ik ga dit spul mijden.
sir_smokalot zegt
@Ruben Baeten: Dat lijkt me in jouw geval geen onverstandige keuze. Alhoewel je je auto waarschijnlijk alweer ingeruild hebt voordat er ook maar schade op kan treden…
michielh zegt
Lekker nuttige site… Juist van oude auto’s wil je weten of het kan en mijn <92 Audi kent hij niet.
rwnkl zegt
blij dat ik frans rij
Citrofiel zegt
@rwnkl: Oh ja? Qua geschiktheid vind ik het tegenvallen hoor. Vanaf 98 (Renault) of 00 (PSA). Audi vanaf 92 al…
Lan_Evo zegt
Hmm, die van mij trekt sowieso geen euro 95. Als dit maar niet de octaan 98 gaat vervangen bij de paar tankstations die dat nog hebben (van de ‘grote’ alleen BP volgens mij). Site is inderdaad trouwens ook vrij karig.
racerx zegt
@Lan_Evo: Klopt, daarom tank ik ook altijd bij BP. V-Power is bijvoorbeeld 97 en net wat minder qua kwaliteit.
Dawg zegt
@RacerX: Yep, ordinaire ouderwetse Euro 98 doet het bij ook veel beter dan die V-Power; dat is net euro 95.
supasweet zegt
jeej, weeral een manier om een mens meer geld te doen betalen aan de pomp, tot ze de 98 ook gaan verprutsen
bij opel geven ze enkel van de recentere modellen aan
Citrofiel zegt
Als er staat ‘vanaf dit jaar zijn ze geschikt’ dan waren ze ervoor dus niet geschikt. Moeilijk hè.
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: En dus gaan ze er zomaar vanuit dat je een auto van minder dan een jaar hebt.
Zeer povere ‘check’. Ik koos Peugeot, en het enige dat ik kreeg was: “Alle Peugeot-modellen vanaf bouwjaar 2000 zijn geschikt voor E10.” Wauw, wat een uitleg!
Niet dat het iets uitmaakt voor mij, ik diesel.
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Tsja, sommige merken hebben dit blijkbaar niet zien aankomen en zijn pas laat de auto’s geschikt gaan maken.
Ben het met je eens dat dit voor veel mensen vervelend kan zijn, je kan niet zomaar eisen dat iedereen een geschikte auto rijdt, dan hadden ze eerst op zijn minst 20 jaar geleden de fabrikanten moeten vertellen dat de auto’s geschikt gemaakt moesten worden…
Bart zegt
Mijn Citroën Visa met 2 cilinder moet oorspronkelijk 98 met lood hebben. Nu moet er gewoon 98 in, en van die E10 zal ze al wel helemaal niet blij worden..
bakkerst zegt
@Bart:
je weet neem ik aan dat er lood vervangers zijn die je bij kan mengen met je benzine?
Bart zegt
@bakkerst: Ja, maar die rommel ga ik er niet elke keer ingooien. Op gewoon 98 doet ze het prima!
Citrofiel zegt
@Bart: Als we zo gaan redeneren: Op E10 doet ze het ook prima! Totdat de onderdelen na een poosje van ellende uit elkaar vallen dan… :roll:
fiestafeest zegt
ooow het is geen probleem met een ford van na 92
Klassiekerrally zegt
Nog even en klassiekerrijders moeten hun brandstof weer bij de apotheek kopen omdat ‘ouderwetsche’ benzine niet meer aan de pomp verkrijgbaar is…
HDM zegt
@Klassiekerrally: iedereen een ja-knikker in de tuin xD
Citrofiel zegt
@HDM: Die kan knikken wat hij wil, er is hier niet zo veel te vinden hè. ;)
laurensje zegt
Ik rij al tijden op E05. Vindt het ding heerlijk. Slangetjes vervangen door het moderne autoshop spul.
TKoote zegt
Joepie die van mij ook niet… Opletten dus
Hupke zegt
Wel zonde van alle 98 die nu verspilt gaat worden.
Daar is maar 1 oplossing tegen al die oude nest ombouwen/ tunen zodat ze een hogere compressie hebben en dan laagvliegen maar.
de sjonnies zegt
Volgens mij rijden we al jarenlang op chemisch afval rond en is die katalysator een incinerator oftewel chemische verbrandingsoven.
Hoor die olieboeren al jaren lachen dat wij hun chemisch afval kopen.
The360box zegt
Wat is er mis met Biobrandstof, fuck greanpeace, kernafval mag al niet, maar kernenergie is schoner dan kolencentrales.
jp zegt
@The360box: biobrandstof is bullshit. Kost veel om te maken, landbouwgrond voor voedsel (vaak in de landen die wat extra voedsel het hardste nodig hebben) gaat verloren, bossen worden gekapt zodat men planten kan zetten die zaden produceren waar de biobrandstof van gemaakt wordt. Is voor boeren lucratiever, nog minder voedsel, voedselprijzen omhoog. Dus eigenlijk maak je een hoop problemen om iets waarvan nog maar de vraag is of dat echt een probleem is (i.e. climate change).
Biobrandstof is alleen gunstig als het zou voorkomen uit bijv. afvalverwerking.
Hetzelfde geldt voor electriciteit, kunnen wel allemaal electrisch gaan rijden, maar als die electriciteit niet “groen” wordt opgewekt heb je nog niks.
jp zegt
@jp: biobrandstof is bullshit, kan ook letterlijk van bullshit gemaakt worden, maar dat terzijde ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@jp: Dat zou pas echt bio zijn.
guus van de Venne zegt
hoe zit het met oude auto’s dan, een golf mk1 bijv.
tha_rizzo zegt
Handige check zeg. Er is goed over nagedacht dat er ook oude auto’s op de weg rijden.
Nu weet ik alsnog niet of ik het kan tanken.
laurensje zegt
Een kennis heeft een originele standkachel in het Kevertje. Dat ding zal wel een keer affikken :-)
TDI-goeroe zegt
gewoon diesel rijden :D
Larrs zegt
Maar gaat Euro95 helemaal verdwijnen? Als dat zo is, dan is dat mooi Kwalitatief Uitermate Teleurstellend.
Euro98 is geen slechte brandstof, maar kost wel veel meer. Ondanks dat hier op Autoblog een artikel over geweest is dat het uiteindelijk geld bespaard.
.
Alle Nissans vanaf 1 januari 2000 zijn geschikt en de mijne komt uit 1995.
.
Je zou hier zo een samenzweringstheorie over kunnen bedenken.
Esprit_de_Flandre zegt
@Larrs: Tuurlijk. Bedoeling is dat je de ‘verkeerde’ brandstof tankt, en een nieuwe auto moet kopen. De Snodaards!
geertje zegt
ik ga deze rotzooi echt niet in mijn BMW gooien ondanks dat het volgens de checklist wel kan. Mijn BMW is voorzien van een G3 installatie en soms moet ik dus ook benzine tanken. laten ze de LPG maar eens goedkoper maken. Die wordt ook alleen maar duurder terwijl dit veel millieuvriendelijker is dan die E10 benzine.
T16 zegt
@geertje: LPG is een afvalproduct dat ontstaat bij raffinage van aardolie. Beter voor het milieu om een veelvoud van redenen en het kost geen hectare landbouwgrond per duizend liter. Onbegrijpelijk dat accijnzen en prijzen van zo’n schoon en milieu vriendelijk product zo hard is gestegen. Roverheid is duidelijk uit op meer geld en minder milieu. LPG moet eindelijk dezelfde milieu voordelen krijgen i.p.v. hogere belastingen!
Ralph zegt
Weer zo’n rode haring… E10 brandstof!
Onder het mom van de “groen” zijn… ecologisch verantwoord dus.
Gewoon Diesel rijden? Zeker een Lease slet van de baas.
T16 zegt
Ik heb mede vanwege de tankopties mijn 1999 Alfa Romeo 156 2,5 V6 ingeruild voor een frisse 156 GTA SW uit 2004. De meeste Fiat Group producten van 2000 of nieuwer kunnen de deze E10 bullshit tanken. Overigens wordt E10 naar Europese richtlijn gemaakt van afvalprodukten, zaken die niet meer geschikt zijn voor menselijke consumptie en minder geschikt als diervoeding. Er zijn vele soorten van bio-brandstoffen: http://www.biocarkit.com/left-menu-pages/ethanol-en-andere-biobrandstoffen.html
Nederland is nog niet echt rijp voor bio-brandstof en gaat voor de maximale accijnzen, een bewuste keuze voor de schatkist i.p.v. het milieu:
Hoe stimuleert het kabinet het gebruik van biobrandstoffen?
De meest voor de hand liggende methode om het gebruik van biobrandstoffen in Nederland te stimuleren is door de biobrandstoffen te mengen met benzine en diesel. Auto’s hoeven dan namelijk niet te worden aangepast.
De productiekosten van biobrandstoffen zijn op dit moment nog hoger dan de kosten voor winning van fossiele brandstoffen. Aanpassing van de accijns is daarom een belangrijk middel om biobrandstof concurrerend te maken ten opzichte van fossiele brandstof. In een aantal Europese landen hoeft er geen accijns te worden betaald voor het gebruik van biobrandstoffen. Zo heeft Duitsland op fossiele brandstof een heffing van 3 cent geheven en zijn biobrandstoffen vrijgesteld van accijns. Hierdoor is de verkoop van biobrandstoffen in korte tijd sterk gegroeid.
Accijns wordt geheven om de negatieve effecten die het gebruik van fossiele brandstof met zich meebrengt te verrekenen. Deze negatieve effecten van fossiele brandstoffen zijn onder andere de uitstoot van broeikasgassen en verzuring. De kosten van deze negatieve effecten worden niet in de prijs verwerkt. Biobrandstoffen zorgen voor een lagere uitstoot en verzuring. Accijnsvrijstelling of verlaging zou op basis hiervan gerechtvaardigd kunnen worden.
In Nederland wordt ethanol en E85 echter bestraft. De accijnzen worden afgedragen over liters en niet over het energiegebruik. En omdat ethanol ruim 20% extra liters gebruikt, wordt dus ook ruim 20% meer accijnzen en BTW afgedragen. De redenen achter dit ontmoedigen van ethanol door de overheid zijn onduidelijk. Nu wordt er nauwelijks E85 gebruikt en dus weinig extra accijns en BTW afgedragen, dus kost het afschaffen van deze duurzaamheidbelasting (de naam Bosbelasting was al vergeven) nauwelijks inkomsten voor de schatkist. Terwijl dit wel een grote sprong voorwaarts in duurzaamheid zal betekenen.
Het beste tank je bio-brandstof dus in het buitenland!
bpc zegt
moet niet echt een probleem zijn want er zijn maar weinig auto’s die er echt problemen mee hebben en je kan je blok laten ombouwen, zodat hij het welaankan en een modern blok kun je laten chippen zodat hij nog beter op e10 loopt , voor mij : THE FUTURE è
laurensje zegt
Als ze na het kappen van de bossen, de daarbij vrijkomende biomassa maar bijstoken in een kolencentrale, maakt het wat dat betreft niet veel uit. “Staatsbosbeheer” houdt toch al niet van pottenkijkers, dus wat moeten we ermee…
audirs3 zegt
ik vind dat ‘v-power racing 100’ toch het beste spul, hebben ze helaas alleen in duitsland. maar daar heeft BP nu ook een 102 ontwikkeld, moet ik ook eens proberen. maar ja, ik tank altijd liever Shell (ja, erg chauvinistisch).
Snuf zegt
Over de vraag van het octaangetal: die wordt weer teruggebracht tot 95 middels bijmengen van componenten met een lager octaangetal. Een nadeel van ethanol in de benzine is de veranderde dampspanning van het benzine mengsel (het is lastiger aan de wetteijke eisen te voldoen); tevens kan het problemen geven met de diverse brandstof additieven, die zijn nl ontwikkeld voor ‘100%’ benzine.
strebbel zegt
en wat dacht je van de oldtimerbrommers die zelf smeren,nu gaan je keerringen al naar de knoppen van de bioethanol die er toegevoegd word
Erikkiee zegt
Wat een lutsers zeg. Hyundai staat er niet eens tussen..
Erikkiee zegt
En dan nog iets. Bij Suzuki staat dat alle huidige modellen geschikt zijn, wat is dat nou weer voor idioot antwoord. Als je een Suzuki hebt die niet in het huidige modellen gamma voorkomt, heb je er nog niks aan. Wij hebben een Swift uit 2006, hoort die nou wel of niet bij ‘huidige’ modellen, aangezien er al een flinke facelift is geweest?
Spiller zegt
Ik woon in Florida, hier is 10% ethanol al tijden verplicht voor normale pompbenzine. Alleen in havens of wholesale kun je nog tanken zonder ethanol.
mout zegt
Geen van de auto’s die ik ooit had mag E10 tanken, volgens de site. (nou helpt het niet dat daar een paar diesels tussen zitten, maar het is nog steeds waar als ik de benzineversies pak.
harlequin zegt
Bij Ethanol heb je niet te maken met octaan. Benzine (en diesel) zijn mengsels van koolwaterstofketens met verschillende lengtes. De lengte wordt gegeven door het aantal C atomen in de koolwaterstofketens. dus het aantaal C atomen. Koolwaterstoffens met een ketenlengte van 8 heten octaan (C-C-C-C-C-C-C-C) Als het octaangehalte 95 procent is heeft dus 95% van de ketens in de brandstof een lengte van 8. Ethanol is ook een koolwaterstof maar komt maar in één lengte voor, met 2C atomen en een hydroxylgroep. Hoe ze op een octaangehalte uitkomen voor ethanol snap ik dan ook niet.
vitorio zegt
@harlequin:
in dit geval wordt het octaangetal dus gewoon ‘misbruikt’ om de klopvastheid van een brandstof in uit te drukken, en aan de hand daarvan kan je weer met je ontsteking gaan rommelen om iets meer power uit je blok te krijgen
MJ zegt
@vitorio: vergeet het maar, ethanol heeft een (behoorlijk) lagere energetische waarde als benzine. Vermogen neemt dus af.
Svenska Aeroplan AB zegt
Saab power! Gewoon allemaal geschikt (uiteraard). En anders koop je gewoon een BioPower Saab, die kan ook E85 aan… En heb je nog 30% meer power ook!
vitorio zegt
Dat gaan we dan maar eens mijden met de oude alfa.. de nieuwe zal me worst wezen, staat in het rijtje en is toch een lease-slet
sjazz zegt
shit mijn V40 kan hier niet tegen. dat wist ik al langer. Maar het zijn niet alleen de slangetjes… sommige kunststofdelen van de brandstofpomp kunnen hier ook niet tegen. Deze meuk tanken kan leiden tot grote ellende bij degene met een wat oudere auto.
Socrates zegt
Mijn 2.4 liter Toyota kan er dus ook niet tegen. Valt me trouwens op dat dat blok tot en met 2008 geproduceerd is. Er zijn dus 2.4 liter toyota’s uit 2008 die ook geen E10 kunnen tanken.
Michelsen. zegt
Van mijn chevrolet kalos 1.4 bouwjaar 2005 is ook niets bekend. Er wordt alleen aangegeven chevrolet niet geschikt voor de vernieuwde brandstof,geld dat voor al de types? Er is nog een ding wat mij dwars zit!!ondanks dat we een EU hebben doet ieder land maar afzonderlijk waar ze zin in hebben. Waarom niet samen iets doorvoeren.
kenneth_puystiensdewaele zegt
ik rijd met een mazda 3 bj 2016 en mij is verteld >>>> e10 super95 probeer het te mijden net van de verdeler terug en zelf bij recent wagens even groot als bij ouder wagens is het dicht slippen door algen die groeien in de motor dus aan rader is 98 gebruiken tot e10 super 95 beter is ontwikkeld is deel dit aan je vrienden en colega’s