Deze pasta, genaamd Marille, is niet zo maar een stukje deeg. Het is in 1983 ontworpen door een zeer talentvolle Italiaanse auto-ontwerper, we kennen hem oa van de BMW M1, de Ferrari 250 GT, de Lotus Esprit, de DeLorean, de Tomaso Mangusta en diverse Maserati’s…
Juist, we hebben het over Giorgetto Giugiaro. En denk niet dat hij geen moeite heeft gedaan om deze pasta te maken, dit is pure kunst. Net als bij een auto, is elke pasta ontworpen om te gebruiken met een specifieke saus. Er is bijvoorbeeld geen Spaghetti Bolognese: de ongelooflijk complexe Bolognesesaus kun je prima combineren met tagliatelle, maar niet met spaghetti. Etcetera. Om het te bewijzen staat hieronder een pasta-designschets van Giugiaro. (via jalopnik)
Net als Giugiaro’s concepten voor Lamborghini en Bugatti, is ook de Marille mislukt. Door de onregelmatige vorm van de pasta was het zeer moeilijk om het gelijkmatig te koken…
The Voiello company had very clear ideas in mind: either the pasta would be designed by a “technological” designer such as Giugiaro, and thus be produced by means of a new type of extrusion molding, or it would be poorly and simply shaped, and in that case they would chose Bruno Munari.
We presented twelve designs, they chose five and passed them on to product engineers. We were invited to Naples in a fancy restaurant: the pasta had been tested with all kinds of sauces. As far as the requirements, the pasta should not absorb too much sauce; it should increase its volume in water, in the sense that a dish of marille should weigh half a dish of spaghetti; at the dawn of the nouvelle cuisine, it should be decorative, “architectural”; it should, like all pastas, retain the sauce and let the water go; it should then be: “palatable”, a technical term which indicates a positive reaction of the mouth to its taste.
They organized a big vernissage in Milano at the Centrodomus, Mendini did the design. It was a good image campaign, for the company and for its president, but the production did not go on long enough. The pasta was only distributed in a few places and people were not able to find it. Moreover, it took a few more minutes to cook and this was a discrimination point.
San Sebastiano zegt
Hahahaha, geweldige tekening! Dacht bijna dat dit een grap was..
Kuukske zegt
Is toch allemaal een pot nat??
Die pasta ziet er trouwens niet echt geslaagd uit :P
jack_abarth zegt
En gewoon niet even ook de Grande Punto opnoemen hè;)
OT: Krijg honger…
Henk zegt
@jack_abarth: helemaal mee eens heb je trouwens zelf een abarth ik heb de abarth punt echt een top auto
Laue zegt
Ik heb best trek in een penna pasta.
Max Brummelkamp zegt
nutteloos !!
Jurrian zegt
moet je dus voorstellen wat de designer van een wel gelukte pasta, zoals spagetti, voor een auto zou kunnen designen.
The360box zegt
Als desinger ben je gestoord om dit te doen…
Svenska Aeroplan AB zegt
Missie geslaagd zou ik zeggen!
De naam Giugiaro komt toch mooii gratis weer ff voorbij op de wereldwijde blogs…
Slim!
W!d zegt
hmm.. ik eet toch best wel eens spaghetti bolognese..
autoblogger zegt
@W!d: dan is de volgende vraag; wat voor auto heb je?
Merry zegt
@autoblogger: Zal wel een Ferrari zijn, de juiste ingedienten en toch een slecht resultaat ;)
autoblogger zegt
@Merry: LOL! :D
VeniVidiVici zegt
Haha wel grappig als je een jarige maat hebt die autoliefhebber is en hem dan een zakje pasta cadeau doen :)
Zou na het eten van deze pasta je dr*l in de pot ook deze vorm hebben :P
Markus zegt
Dit heeft nogal met auto’s te maken… doe mij maar Carbonara trouwens… lekker!
Jochempie zegt
Als de vorm moeilijk te bereiken is, is het mijns inziens een mislukt ontwerp. En daar besteden we graag aandacht aan?
Uiteindelijk is iedere auto-ontwerper industrieel ontwerper of kunstenaar, en die doen beiden niet alleen auto’s.
Dreke zegt
“nieuws” uit 1983? Kwamkwammertijd?
Om positief te blijven, knap gevonden informatie…
Ook dat de tekening zelfs digitaal beschikbaar is.
Lucb zegt
Dat die daar een schets voor moest maken.
Pallas zegt
Goede vorm er past een hoop saus in.
lincoln zegt
Giugiaro is de meester .. period ..
of ie nou auto-banden Fiat Panda,s of pasta maakt ..
dichter bij perfectie kom je gewoon niet ..
the-budel-guy zegt
komkomer tijd ???
jack_abarth zegt
@Henk,
Jep Grande Punto Abarth heb ik.
jack_abarth zegt
@the-budel-guy,
Nee, pasta dat staat er toch.
Citrofiel zegt
Ik koop en saus een bedenk pas als ik al aan het koken ben wat voor pasta ik in huis heb en in welke vorm ik zin heb. Wist ik veel dat dat ‘niet mag’…
BmwMPower zegt
Als ze de ‘Pasta-Rules’ in The Godfather hadden toegepast, had je ook nog een leuke kookvid…
BaRa zegt
@ Autoblogger: als je dan toch de puntjes op de pasta wil zetten… er bestaat niet zoiets als Bolognesesaus. Er is wel Ragù alla Bolognese, maar dat is geen saus, dat is, rara, een ragoût. Het geheel is dan Tagliatelle al Ragù alla Bolognese. Persoonlijk eet ik het liever met Linguine, maar sommigen vinden het een crime om Ragù te combineren met een harde pastasoort. En ik combineer de ragù ook liever met Pecorino Romano in plaats van alweer de afgezaagde en vaak naar karton smakende Parmigiano Reggiano. Maar dat is puur persoonlijk. En wat het ontwerp van Giugiaro betreft: ziet er best grappig uit, ik kan me het wel voorstellen als vervanger voor Conchiglie.
jee-oekeloeres zegt
Ik denk Maggi
dummy zegt
Volgens mij heeft ene Carluccio in zijn kookprogramma eens een gesprek gehad met Giugiaro over deze pasta. Daarin vertelde Giugiaro in alle ernst hoe hij deze vorm had bepaald. Had iets te maken met sierlijk design + de mogelijkheid om de pasta voldoende saus te kunnen vasthouden.
Echt! Is enkele jaren eens op tv geweest.
De pasta heb ik echter nog nooit in de winkel gevonden…