Iemand doet afstand van een jaloersmakende verzameling Lamborghini’s.
Veel verzamelaars van exclusieve auto’s leggen zich toe op Ferrari’s, maar het verzamelen van Lamborghini’s heeft in ieder geval één groot voordeel. Je hebt namelijk veel sneller een complete collectie, aangezien het aantal modellen beperkt is. Desondanks zitten er wel een absolute pareltjes tussen.
Een onbekende verzamelaar met een voorliefde voor het merk uit Sant’Agata Bolognese heeft door de jaren heen een bescheiden verzameling Lamborghini’s opgebouwd. Bescheiden qua aantallen dan, want alles bij elkaar is het nog steeds een bijzonder prijzige verzameling. Helaas is de collectie nu niet meer in handen van de verzamelaar. Misschien is hij overleden, misschien heeft hij er om andere redenen afstand van gedaan, het resultaat is in ieder geval dat zijn verzameling Lamborghini’s nu geveild wordt.
Lamborghini 400 GT 2+2
We gaan het rijtje gewoon op chronologische volgorde af. Dat betekent dat deze 400 GT 2+2 uit 1967 als eerste aan de beurt is. Het is desondanks niet het eerste model van Lamborghini. Dat was namelijk de 350 GT uit 1964. De 400 GT is feitelijk een 350 GT, maar dan met een nieuwe 4,0 liter V12. De verwachting is dat dit fraaie groene exemplaar tussen de €450.000 en €500.000 op zal brengen.
Lamborghini Espada Series 1
De 400 GT was dus geen nieuw model, maar op de autoshow van Genève van 1968 presenteerde Lamborghini in één klap twee nieuwe modellen. Een daarvan was de Espada, die (met een beetje goede wil) plaats bood aan vier personen. Het is misschien niet de fraaiste auto uit de geschiedenis van het merk, maar het ontwerp van Gandini is in ieder geval volstrekt uniek. RM Sotheby’s verwacht dat dit exemplaar uit ’68 goed is voor zo’n twee ton.
Lamborghini Islero GTS
De andere auto die naast de Espada op de beursvloer van Genève stond was de Islero. De Islero was de directe opvolger van de 400 GT. De auto was een stuk hoekiger dan zijn voorganger. Onder de kap lag nog wel dezelfde V12, die Lamborghini in de jaren ’60 in al hun modellen lepelde. Dit exemplaar uit 1969 is een GTS, de versie die zowel optisch als technisch geüpdate was. Dit model is de allerlaatste Lambo met een V12 voorin. Het veilinghuis rekent op €400.000 tot €450.000.
Lamborghini Miura P400 SV
Dan zijn we nu aanbeland bij het topstuk van de collectie: een Miura. Het ontwerp van Gandini was en is een absoluut meesterwerk en ook in technisch opzicht verzette de Miura bakens. Met zijn middenmotor kan deze auto namelijk gezien worden als de stamvader van de supercar. Dit rode exemplaar uit 1971 is de overtreffende trap: een Miura P400 SV. RM Sotheby’s verwacht dat dit een klapper wordt met een opbrengst van minstens €2 miljoen.
Lamborghini Countach LP400
De opvolger van de Miura – de Countach – zag er heel anders uit, maar is daarom niet minder iconisch. Anno 2020 is ‘buitenaards’ nog steeds de enige juiste beschrijving voor het ontwerp. Het betreft hier een redelijk vroeg exemplaar uit 1977, die nog niet voorzien is van allerlei opsmuk. Ook heeft deze Countach nog een ‘periscoop’ in plaats van een binnenspiegel. De schatting is dat deze Lambo tussen de €750.000 en €900.000 doet.
Lamborghini Countach LP500 S
De verzamelaar had één model ‘dubbel’, want hier zien we nog een Countach. Deze is echter wel zeven jaar jonger. Waar de LP400 een 3,9 liter V12 had, heeft deze LP500 S een 4,8 liter V12. Het vermogen was desondanks gelijk. De LP500 S (en de LP400 S) zijn te herkennen aan de bredere wielkasten. Een spoiler was bij deze varianten optioneel, maar daar is bij dit exemplaar niet voor gekozen. Dat betekent niet alleen dat de auto er cleaner uitziet, maar ook dat de topsnelheid hoger ligt. De verwachte opbrengst van deze cocaïnewitte Countach is een stuk lager dan die van de rode Countach: tussen €300.000 en €350.000.
Hoewel alle bovenstaande auto’s in een relatief korte periode zijn gebouwd (17 jaar) zijn het toch hele uiteenlopende auto’s. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen: het zijn stuk voor stuk begeerlijke auto’s. De vraag is alleen: welke is het meest begeerlijk? Zegt u het maar!
Foto’s: RM Sotheby’s
205zonderdak zegt
Miura!
fendercd60 zegt
400 GT. Wat een pracht uitvoering.
Brandt zegt
Zonder twijfel miura
Minderspotter zegt
Een oude tractor van lambo
lecomte zegt
Ook ik ga voor de 400GT
lyon1845 zegt
Miuria of Countach S
VeniVidiVici zegt
100% de Miura P400 SV
tjorque zegt
Ik heb weinig met lambo…
Doe me dan, zoals hier boven al gezegd werd, een tracktor.
VeniVidiVici zegt
@tjorque: Wat is een tracktor?
machielvdd zegt
Dit: https://www.youtube.com/watch?v=vjFM_LOwHRY
VeniVidiVici zegt
@machielvdd: Haha geweldig 👌🏼
Turbo S zegt
@venividivici: een voertuig met heel veel tjorque.
ericc zegt
Witte en groene
rollingstoned zegt
De Miura natuurlijk 😎
saffie89 zegt
400 GT 😍
Rob zegt
Oei, tis wel pijnlijk om te zien wat ze met de Countach hebben gedaan…. Waar het rode exemplaar een onwaarschijnlijke schoonheid is, is het witte exemplaar een vulgaire playmobiel.
awesome zegt
@Rob: ‘wolf of Wallstreet’
Met het enige verschil dat de echte ‘wolf’ een Mercedes reed…
mpgc zegt
Een Espada.
Jansen zegt
Espada, zonder twijfel
iphonistvongates zegt
Helaas geen Reventon 🤷🏻♂️
marc94 zegt
murcielago
kle500 zegt
@marc94: staaaaaat niet op de kaart!
erwingrunn zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bullgod76 zegt
Doe mij dan die Islero maar, als toch niemand die wil
kniesoor zegt
De Islero voor mij graag. Nog niet eens zo heel lang geleden kocht je een non-GTS voor rond de ton Euro’s. The times, they are a changing . . .
Vind de Espada ook een hele mooie, mede dankzij de kleurstelling.
MaartenD zegt
Miura
reactief zegt
De Countach P400i. Zo mooi en simpel.
De Espada als goede tweede plaats.
De rest sla ik over.
munchy zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fransananas zegt
Allemaal graag. Prachtige samenstellingen
tortuga zegt
Ben ik de enige die de lp 500 s wilt?
MetalLaires zegt
White Countach 1000%
Dikke spoiler erop en cannonball BOOOOOOMM!!!
tge2 zegt
De Diablo. Die zou ik echt nog wel eens willen bezitten.
tge2 zegt
@tge2: Oh oeps, die staat er niet bij. Dan graag de Countach.
cossiekiller zegt
De Miura, maar wegens te duur en exotisch kies ik voor de Countach LP500 S. Blijft een imposante verschijning
brammetjedeb zegt
Espada. Zo vet.
tenaci zegt
400!!! 😍😍😍
550maranello zegt
Allemaal geweldig, maar ik ga voor de Espada, een van de mooiste coupés alle tijden.
base85v zegt
Miura. Maar wel in het blauw met goud..😱
spartannl zegt
Miura. Zonder twijfel.
The Stig NL zegt
Een unieke keuze blijkbaar, maar ik vind de Islera GT toch de mooiste!
eme1969 zegt
Ik wil graag die oranje 🍊 gallardo
6 speed manual spider houd ik van
Robert zegt
De Islero GTS, want erg fraai gelijnd en niet zo bekend als de andere Lambo’s. Maar die Espada is ook heel gaaf hoor. Vooral dat interieur: kijk eens naar de behuizing van die klokkenwinkel!
CouchCowboy zegt
No doubt.. MIURA!!! 👍🏽🙂 Wat mij betreft één van de mooiste auto’s die ooit uit een pen of potlood voortgekomen is.
p993 zegt
Dit artikel heeft aantallen nodig!
Hoe je dit een ‘bescheiden’ verzameling kunt noemen…? Autoblog norm ligt blijkbaar bij een auto of vijftien?