Het volgende interieur waar een groot, verticaal scherm à la Tesla een hoofdrol gaat spelen. Maar welk merk durft zo’n giga unit aan?
Er werd al een tiental jaar terug geleden gezegd dat de Chinese auto eraan zit te komen. In het Aziatische land gaan de ontwikkelingen zo snel, dat het een kwestie van tijd is. Het is nog niet helemaal die tijd, al kun je her en der al een Chinese auto kopen. Sommige merken zijn alleen zo slim om het anders aan te kleden, waardoor je denkt dat je met iets heel anders te maken hebt.
MG
Een merk dat dit goed begrijpt is MG. Hoe dit merk in elkaar steekt is redelijk bekend, maar we leggen het je toch nog even uit. MG is een oud Engels merk dat al voor de tweede wereldoorlog auto’s bouwde. Iets recenter, rond de jaren ’00, maakten ze deel uit van de Rover-familie, waar ze Rovers bij de kladden pakten en sneller maakten. Ook hadden ze een zelfstandig model: de MGF, later MG TF, een kleine roadster.
Daarom denk je dat je het merk kent: je denkt immers altijd terug aan auto’s als de MGF of bijvoorbeeld een ZT-T. Het is echter een compleet ander merk. De merkrechten zijn nu opgepakt door SAIC, een Chinese autobouwer. Het eerste uit deze kruisbestuiving wat we op de weg zien is de MG ZS EV. Een relatief succesje, dus er ligt meer op de loer.
Marvel R
De ZS is een prima apparaat, maar het is wel een beetje een ouderwets model met wat Duracell-batterijtjes. Nogmaals, het werkt, maar er kan wat jeu aan het model komen worden toegevoegd. Naast de elektrische stationwagon van MG komt er ook een nieuwe crossover van het merk. Dit keer staat design en een moderne look hoger in het vaandel. De nieuwe MG heet Marvel R. Het is, als we MG goed begrijpen, geen vervanger voor de ZS, meer een model ernaast. Eentje die zich niet perse richt op een lage prijs, maar wat meer wil bieden.
Modern
Zo op het eerste oog lukt dat aardig. Het design van de ZS is ‘inwisselbaar’. De grille en koplampen doen wat Mazda-achtig aan en ook de rest van de auto ‘leent’ designdingetjes van vele andere merken. Wat dat betreft lijkt de MG Marvel R iets zelfstandiger ontworpen te zijn. De grote grille maakt plaats voor een EV-achtige leegte met een grote doorlopende lichtbalk. Ook de achterkant wordt met een LED-strip over de hele breedte opgesierd. Het zou wel eens een wat meer opvallende auto kunnen worden in het straatbeeld.
Interieur
Het interieur krijgt eenzelfde vernieuwing. Alles ziet er net even wat minder ‘goedkoop’ uit, met als blikvanger een groot verticaal scherm dat 19,4 inch meet. Zoals bij de veel merken van vandaag de dag is het een ‘zwevend scherm’ wat betekent dat er onder waar het scherm zit niks gebouwd zit. Vooral een designkeuze, kunnen we je melden.
Ook de tellerbak is een scherm. De materialen lijken ook iets minder plastic fantastic te zijn, maar daarvoor moet het ook goed aanvoelen en dat kunnen we nog niet vaststellen. Qua ruimte heb je 357 liter laadvermogen, wat met neergeklapte stoelen 1.396 liter kan worden.
Specs
De MG Marvel R is wat flinker dan de ZS, maar krijgt dan ook iets meer oompf mee. De auto krijgt drie motoren die in totaal 212 kW (288 pk) leveren. Vooral 665 Nm koppel is erg lekker voor een SUV van formaat, maar niks bijzonders voor een EV. Van 0 naar 100 sprinten gaat in 4,9 seconden en bij 200 km/u is de koek op. Snelladen kan de MG Marvel R: hij kan driefaseladen (wat met de ZS niet kan), waarmee je naar 80 procent batterijniveau kunt laden in 30 minuten.
Het klinkt allemaal gewoon erg netjes en dat alles onder een koets die wat meer aan moet spreken dan die van de ZS. De MG Marvel R wordt in mei 2021 gelanceerd voor een momenteel nog onbekend bedrag.
Robert zegt
Zo, dat zijn flinke stappen vooruit, zowel in exterieur, interieur als aandrijving. En als geheel vind ik het nog een fraaie verschijning ook.
moveyourmind zegt
De neus doet een heel klein beetje denken aan de Rover Vitesse. Ook best een mooi interieur.
Als de Chinese merken zich in dit tempo blijven ontwikkelen mogen de gevestigde merken wel goed hun best gaan doen om hun voorsprong te behouden.
banderas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Qua materiaalgebruik/afwerking kan je de Marvel R denk ik beter vergelijken met de EHS, die voor nog geen 35k er goed uit ziet van binnen.
tjorque zegt
Plemp die hardware maar in die break…
Dan mag die nog zo zaaddodend zijn qua looks, met zaaddodende acceleraties ben ik wél blij.
Lars zegt
Het stuur lijkt erg op dat in de Audi A4, het scherm van de oude Tesla Model S, de draaiknop op het het scherm van de Ford Mustang Mach-E en zo zou ik nog wel even kunnen door gaan. Ook al lijkt het op andere interieurs is het best mooi in mijn ogen.
banderas zegt
SAIC bouwt dan ook VW en Skoda’s.
christian85 zegt
@Lars: eerlijk gezegd moest ik bij het zien van het stuur denken aan een Jaguar
Lars zegt
Daar lijkt het inderdaad ook op, maar de chrome cirkel op het stuur vind ik op een A4 lijke.
mashell zegt
De knoppen op het stuur lijken juist weer heel erg Volkswagen generatie Golf 6.
jumpman zegt
Ik voorzie toch een juridisch akkefietje, MARVEL as in Marvel Studios???
Esprit_de_Flandre zegt
@jumpman: Nee, MARVEL als in het woord marvel: a wonderful or astonishing person or thing.
Marvel Studios mag gerust een rechtzaak aanspannen, maar dan verdienen ze het te verliezen. Woorden kennen geen copyrights…
Esprit_de_Flandre zegt
@jumpman: Wel een lelijke naam voor een auto trouwens…
mashell zegt
Nu je ze noemt, een fijn aspect aan de corona crisis is dat Marvel Studio’s nu niet een eindeloze stroom uiterst voorspelbare en dus saaie superhelden films over ons uitstoot. Als ik zo’n MG Marvel R zou hebben dan ging er een Batman sticker achterop!
rrfm zegt
🤣🤣🤣 Dat zou een goeie zijn
morph zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
degrotemuis zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Voor het type auto ziet het er best netjes uit. Interieur wel inwisselbaar, niet mijn ding. Hopelijk voor MG komt deze tegen een concurrerende prijs, zoals de ZS, maar met handigere software dan de ZS waardoor je bijvoorbeeld niet de frictie remmen gebruikt als de ACC voor je afremt en niet alleen kan laden met de auto op slot en uit. Dan kan het best een succesje worden.
PunicaOase zegt
Ziet er allemaal netjes uit. Benieuwd naar de eerste testen, dan vallen ze vaak wel door de mand..
potjak zegt
Ik had op Jaguar gegokt. Zelfde (soort) stuurtje.
gerjan zegt
Helaas ben ik nu 34. Was ik maar 75 ofzo. Dan hoefde ik deze verschrikkelijk tijd van lelijke auto’s niet mee te maken. Alles met die tablets is echt lelijk. Zelfs een s klasse straalt geen klasse meer uit.
John de Groot zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
MM93 zegt
Ik zie er toch een hoop Volvo/Polestar/Lynk&Co/Geely in terug
madmarky zegt
Sinds wanneer is het gedurfd om een groot scherm in de middenconsole te plempen?
Het is imho vooral lelijk, niet ergonomisch en vooral een kostenbesparing van de fabrikant. Lekker alles in software en je hoeft verder geen middenconsole meer te ontwerpen.