Infographic zondag!
Maar al te vaak zijn we in Europa geneigd om niet veel verder te kijken dan onze neus lang is. Zo is Volkswagen heilig (volgens sommigen dan), pakt Honda het marketingtechnisch he-le-maal verkeerd aan (je ziet ze hier niet zoveel) en is Toyota vooral voor oude mensen en bijtellingfetisjisten.
Kijken we naar de autoverkoop wereldwijd over 2016, dan ziet het plaatje er letterlijk en figuurlijk heel anders uit. Zo is Toyota het populairste merk in maar liefst 49 landen. Volkswagen staat op P2 met een koppositie in 14 landen en daarna volgen Ford (8 landen), Renault (6), Skoda (6), Dacia (5) en Fiat (5). (via: regtransfers.co.uk)
Meer interessante statistiekjes? Check HIER de populairste merken per land op Google en DAAR vind je de heetste modellen per Europees land. De populairste merken binnen de EU qua verkoop vind je HIER.
Klik op de afbeelding voor de grote versie!
kromatic zegt
De dominantie van Toyota is schrikbarend!
melkkoe zegt
@kromatic: hoofdzakelijk in de derde wereld landen gelukkig
rikus zegt
@melkkoe: gelukkig? Hoezo gelukkig?
peug206 zegt
@rikus: anders hadden we behalve ontwikkelingsgeld ook nog onderdelen moeten sturen voor alle kapotte duitse auto’s. En die zijn duur!
licht zegt
@rikus: Australië en New-Zeeland zijn zeker geen derden wereldlanden. Nederland is t.o.v. deze twee landen een 3de wereldland.
GT 86 v.a. € 30.000 in NZ
GT 86 v.a. € 48.000 in NL en toch heeft Nederland een bergschuld.
lekbak zegt
@licht: nieuw Zeeland is dan ook meer fan van Ford…
roppp zegt
@licht: nee dat niet, er wonen desalniettemin zooooooooooo ontzettend veel mensen dat ik nooit heb begrepen waarom ze daar een eigen autoindustrie hebben. Nu snappen Ford en GM dat opeens ook niet meer en wordt het dus ‘hadden’.
licht zegt
@roppp: Het aantal inwoners en de geschatte verkoop speelden een rol bij het opzetten van een eigen productie, maar de belangrijkste overweging was de kost. Het is nu mogelijk mede door de lage transporten kosten en handelsverdragen die productiefaciliteiten te sluiten. De markt is nu ook volwassen geworden.
rolov zegt
@melkkoe: die hebben een goede auto nodig .
melkkoe zegt
@rolov: een betrouwbare auto. Of het goed rijdt interesseerd ze niet, als het ding maar werkt.
lextacy zegt
Je komt ze overal tegen Toyota
davido89 zegt
Haha wow, Mercedes in Turkmenistan! Wie had dat gedacht!
centric zegt
@davido89: Is dat zo logisch dan? Hoeveel Turkmenen ken jij dan die Mercedes rijden? Ken je überhaupt Turkmenen? Weet wat pas verrassend is dat het beste verkochte merk in Turkije Fiat is ;-)
Ozan zegt
@centric: nee hoor, niet als je na gaat dat Turkije en Fiat een aardige geschiedenis hebben samen. De dominante positie is hier(ben op vakantie in Ankara op het moment) trouwens goed te merken. Overal rijden Linea’s en Aegea’s. Compacte betaalbare sedans die zich bij de eerste beste aanrijding tot een propje vervormen.
Daarnaast zijn de prijzen van tweedehands auto’s in Turkije echt belachelijk, zelfs een uitgewoonde E39 kun je hier nog een aardige duit voor vangen en een E60 is dan ook nog steeds een ware statussymbool. Bij nieuwe auto’s is dat prijsverschil vele malen kleiner, dus tikken ze liever een nieuwe kale Fiat op de kop dan een tweedehands BMW of Mercedes, omdat dat stukken goedkoper is.
Wat ik aan de andere kant weer erg merkwaardig vind, is dat ik hier in een maand tijd meer exoten tegen kom dan in een jaar in Nederland. Ook bijvoorbeeld de nieuwe 5 serie ben ik er in een week tijd al een stuk of 10 van tegen gekomen, voor de 7 staat de teller al op 4..
sulobb zegt
@ozan: Ankara is een hoofstad :) vrij normaal dat je daar exoten tegenkomt. Als ik eens in Brussel kom, zie ik dat ook wat lekkers rondrijden.
Als het over prijzen gaat voor nieuwe & tweedehandsauto’s heb je gelijk, ze gaan de belasting zelfs doorrekenen in Euro en dan omzetten in TL… Daarom dat youtube vol staat met video’s als ‘1 milyon TL’lik araba!!!!’ (een vrij ‘gewone’ 7 serie kost al ronde de 250.000 euro’s ginder). Het is overigens wel te begrijpen dat ze zwaar belasten (inkomstbron voor overheid & minder verkopen = minder geld naar buiten), maar wij autoliefhebbers kijken er anders naar.
(e39’lar 40.000tl ya la…)
roppp zegt
@centric: vroeger had je Tofas. Dat waren locaal gebouwde Fiat’s op basis van de 124 en 131, maar dan ontworpen met een liniaal. Daarna zijn ook de Tipo en Tempra en nog wat ‘ontwikkelingslanden’-achtige modelen er gebouwd en werd Tofas gewoon Fiat. Nu worden o.a. de Doblo en de nieuwe Tipo(-varianten) er gebouwd.
henkhupelschoten zegt
Mercedes in Turkmenistan, wist niet dat import 190e’s en W123’s ook meetelde…. alsnog iemand die dit kan verklaren? Renault doet het ook goed met haar portfolio aan merken! Ongelooflijk!
Gulli zegt
@henkhupelschoten: als er 40 mensen een nieuwe Mercedes kopen en de rest van het land importeert dan heb je je statistiek al ?
Ozan zegt
@henkhupelschoten: misschien een kwestie van ‘alleen de rijken rijden auto’.
srt8 zegt
Dat bugatti ertussen zit!
naamloos3 zegt
@srt8: bugatti zit er niet tussen
WinkeB zegt
@srt8: waar zie jij Bugatti?
laraki zegt
Fiat in Angola en Hyundai in Rusland, is best verrassend.
raoufff zegt
Had in India verwacht dat ze toch iets chauvinistischer zouden zijn en allemaal een Tata of Mahindra zouden rijden
desjonnies zegt
@raoufff:
Suzuki heeft daar een enorme fabriek waar Alto’s worden gemaakt.
mercs zegt
Leuk om te zien, maar toch zegt dit lijstje niet zo veel. Neem BMW: een van de meeste waardevolle automerken ter wereld, maar komt niet voor in dit lijstje. Logisch natuurlijk gezien hun positionering.
Eigenlijk kan ik maar één conclusie trekken: Toyota bouwt voor het grootste deel van de wereld relevante auto’s, behalve voor Europa. In Europa is VW koning.
Zie daar het verschil: in (grote delen van) Europa hechten we meer waarde aan kwaliteitsbeleving dan aan echte kwaliteit. Voor beide is wat te zeggen.
sulobb zegt
@mercs: Je hebt helemaal gelijk. Alleen wil ik erbij zeggen; in Europa geven we ook veel aandacht aan design en die Toyota’s van nu zien er niet uit… Denk dat zij ook relatief weinig interesse hebben in de markt hier. Elders gaat het toch beter.
desjonnies zegt
Wij zijn in deze regio de VW hoertjes van de wereld, want zo eerlijk dat merk.
En Toyota is blijven produceren wat men in bepaalde landen wil, je kunt in sommige landen nog oude nieuwe Landcruisers kopen.
Ooit toen Peugeot nog domineerde in Afrika deden ze hetzelfde, ze bleven de 404 en 504 maar bouwen tot iemand op een moment het licht dacht te zien, terwijl hij het juist uitdeed.
Peugeots werden lokaal in Tunesie en Nigeria geassembleerd.
Die 504 zou je, net als Toyota doet met oud model Landcruisers nog gewoon kunnen verkopen daar.
peug206 zegt
@desjonnies: zal vast niet komen door bepaalde duitse invloeden van jaaaren geleden.
roppp zegt
@desjonnies: da’s wel vreemd ja. Zo had India tot voor kort een variant van de Fiat 1100 uit 1897 rondrijden. Toen India een nieuwe Fiat wilde (bijvoorbeeld de toen actuele Uno) wilde Fiat niet verder gaan dan de toen zelfs in Rusland al bejaarde 124. Die werd er uiteindelijk wel gebouwd met een Nissan-motor (een soort Indiase Alfa Arna, maar dan ander). Gevolg: Fiat was een redelijk dominante positie kwijt.
peug206 zegt
Uit deze lijst blijkt dus maar weer dat eigenlijk Toyota de titel volkswagen verdient…
pindakoning zegt
Voordat iedereen VW gaat / al aan het bashen is: de Golf/Polo/Passat zijn toch prima auto’s voor de Europese markt
-Ben niet voor of tegen VW-
thomasthomas zegt
in Angola rijden ze allemaal in een Fiat 500 Abarth
Gulli zegt
Wuling? Is dat een moederbedrijf van BYD ofzo?
volvoturbo zegt
@gulli: Zegt me ook niks. ’s ff Googlen.
peug206 zegt
@gulli: ff googlen leert dat Wuling (SGMW) een joint venture is tussen SAIC Motors, General Motors en Liuzhou Wuling Motors Co. Oftewel: er zit geld achter…
cloverleaf zegt
Als er straks geen importheffingen komen op Jappen dan kunnen de Europese autobouwers hun borst nat maken. Daarnaast is de infrastructuur in Europa veel beter dan in de meeste delen van de wereld dat je ook geen Landcruiser of Hilux nodig hebt.
baklava zegt
Tsja, in Azië worden tenminste interessante Toyota’s verkocht. In Nederland is het allemaal oudelullen hybride poep.
toyotafortuner zegt
Indonesië: Toyota. Is geen verrasing met hun marktaandeel van 35 tot 40%. Dat is overigens het dubbele tov van nr 2 Honda.
Zij weten toch al ruim 40 jaar het beste wat de Indonesiër wilt: Nog geen 10 jaar nadat ze zich daar vestigden, kwamen ze in 1977 al met een model, specifiek voor de markt aldaar. En tot op de dag van vandaag, hoort t tot de best verkopende modellen.
En weet je wat nou t grappige is? T merk Toyota is daar zo sterk, dat t eigenlijk niet uitmaakt dat
de modellen niet de goedkoopste, snelste, meest krachtige, of zuingste zijn. Ze verkopen zichzelf zo wat.
Petje af Toyota Indonesië, Petje af.
sulobb zegt
@toyotafortuner: Daar wonen enorm veel mensen (250m, effe gegoogled) en regionale politiek zal er ook wat te mee te maken hebben…
toyotafortuner zegt
@sulobb: Hoef je mij niet te vertellen hoor. Ik ben me wel enigzins bewust van hoe t daar werkt. Sterker nog, ik ben juist erg geinteresseerd in de markt daar.
Regels OA:
flinke belastingen op basis van motorinhoud, 3L benzine en 2.5L diesel al helemaal
Grote stimulans op lokale productie.
nielsniels zegt
@sulobb:
Ooit op Sulawesi geweest en daar woont de vicepresident van Indonesië: Jusuf Kalla. Meneer heeft de zaakjes financieel goed op orde en is niet geheel ontoevallig ook autohandelaar. Als je een Toyota, Daihatsu, Kia, Chrysler, Jeep of Dodge koopt in Makassar is de kans groot dat je die van hem koopt.
En zoals toyotafortuner zegt, er wordt daar veel lokaal geproduceerd waar vraag naar is. Dus… waarom ook niet?
LaLancia zegt
Is dit inclusief bestelwagens? D’r klopt sowieso een hoop niet in dat plaatje. Om te beginnen is Renault het bestverkochte merk in België, is nog altijd Volvo #1 in Zweden, is Fiat nummer 1 in Uruguay, is Toyota nr.1 in Ierland, Skoda nummer 1 in Polen, en is VW de nummer 1 in Turkije. Vreemd…
metalmike zegt
@LaLancia: Wat is je bron?
LaLancia zegt
Oh ja, en was Renault nummer 1 in Spanje, niet Seat.
scherzo zegt
@lalancia: Inderdaad nogal wat foutjes. In Maleisië is Axia niet correct, dat is de naam van een model. Het merk is Peruoda.
horza zegt
Hier in Zuid Afrika is de VW Polo de meest verkochte auto. Alle taxi’s hier zijn Toyota’s en die willen nog wel eens crashen.
In Afrika zijn het niet alleen personen auto’s, maar ook (personen)busjes en vrachtwagens van Toyota. Veel modellen hier leveren ze niet eens in Europa.
phaeton zegt
Tsjechië mist. Dat zal wel Skoda zijn, maar de Skoda muur volgens het artikel van twee jaar geleden is volgens bovenstaande wereldkaart volledig verdwenen:
https://static.autoblog.nl/images/wp2015/big/autoverkoop-europa-groot.jpg
ghost zegt
Wat is die van Zimbabwe???
Calimero zegt
IK wist niet beter dan dat Fiat erg groot zou zijn in latijns Amerika. Deze kaart doet anders vermoeden.
Blijkbaar is er in Italië dan weer het nodige verandert ten faveure van Fiat. Nog niet zo lang geleden zag je uiteraard wel Fiat’s in het straatbeeld maar werden die overheerst door Franse en Duitse auto’s. Al zou dat misschien ook aan de regio kunnen liggen.
Kia is bezig met een flinke inhaalslag en groeit zo te zien ten opzichte van het moedermerk (Hyundai)
@ghost; ik denk dat dit Isuzu is. Kende wij hier vroeger ook in West-Europa- Denk aan de Trooper.
lekbak zegt
@milan0: als fiat in geheel zuid Amerika de nummer twee is zijn ze verreweg de grootste van dat continent. Dit is een stukje statistiek waar je vrij weinig mee kan…
denniyo zegt
@milan0: Isuzu kennen we hier nog steeds hoor onder andere met de D-Max waar overheid nog al op schijnt te geilen gezien verkoopaantallen bij Rijkswaterstaat, de Douane en zelfs de Brandweer en Politie rijden er mee
Calimero zegt
@denniyo: Grappig, ik wist niet eens dat het merk hier in NL nog verkocht werd.
Sterker nog; ik dacht dat de pick-ups van RWS vrijwel allemaal Nissan’s waren.
@sulobb; eerlijk gezegd verbaasd mij dat niet zo aangezien het modellenpallet van VW breder is dan dat van Volvo. Een Volvo tegenhanger van en populaire Up! is er bv niet, net zoals de Polo, om maar 2 modellen te noemen. De kleinste Volvo is volgens mij de V40 en die is meer C segment qua formaat.
sulobb zegt
Niemand die een opmerkt dat in heel Scandinavië VW populairder is dan Volvo bijvoorbeeld?
Valt wel tegen eerlijkgezegd :/