Doe eens een gok..
De Verenigde Staten kennen twee hele grote fabrikanten (GM, Ford) en een middelgrote producent (Chrysler), met zijn allen goed voor een slordige 17-18 miljoen auto’s per jaar. Zij produceren vooral voor de eigen markt, en de grote twee hebben overzees fabrieken staan voor lokale productie. Dus, neen, het is geen Amerikaans merk.
Wie dan wel? Bayerische Motoren Werke, oftewel BMW. De Duitsers hebben een enorme fabriek in Spartanburg (South Carolina) staan, waar de X3, X4, X5, X6, en in de toekomst de X7 worden gemaakt. Zodra deze X7 er komt is Spartanburg qua output meteen de belangrijkste fabriek voor de Duitsers. Rond 2016 werken er naar schatting 8.800 mensen in de faciliteit, die dan een jaarlijkse capaciteit van 450.000 auto’s heeft.
Het klinkt wat wrang, het Duitse merk dat jaar in jaar uit de Sustainability Index aanvoert produceert overzees en exporteert vervolgens al deze auto’s en masse weer het water over (ook China is vanuit de VS erg ver weg), dat kan niet goed zijn voor je carbon footprint. Aan de andere kant: in Noord-Amerika worden ook veel SUV’s verkocht (30% van de productie blijft er), die hadden anders vanuit Duitsland moeten overkomen.
Diverse andere automerken hebben aanzienlijke fabrieken in de VS staan, niet geheel ontoevallig in het armere zuiden, waar veel ruimte en een flink arsenaal aan arbeidskracht is. Aantrekkelijke financiële voorwaarden deden Mercedes reeds in Kentucky en VW in Alabama neerstrijken (alleen Audi laat nog voornamelijk auto’s uit Europa aanrukken), maar nergens is de schaal zo groot als bij BMW.
En zo kan het dat een fabrikant die per jaar nog geen 2 miljoen auto’s verkoopt de grootste auto-exporteur van de VS is. (via Bloomberg)
norge zegt
Bayerische mogen ze dus wel vervangen door Spartanburgse, hoewel SMW klinkt niet zo lekker ..
tupperware zegt
Ik twijfelde tussen Mercedes en BMW, ik was dus wel warm.
Da’s ook niet raar met de huidige temperaturen..
w0o0dy zegt
Tja… Wist niet dat er zoveel vrouwen en mannen die wat moeten compenseren BMW kopen… X-series binnenkort meer dan 1/3 van alle BMW’ ? Het lijkt Porsche wel… Triest.
widodh zegt
@w0o0dy: eens. Vind de X-serie echt vreselijke hokken. Net zoals de Q’s btw
henrie zegt
“…niet geheel ontoevallig in het armere zuiden…”
Puur toeval dus?
lincoln zegt
in het land waar ik woon heeft BMW ook productie in het arme zuiden ..
moesten de subsidies en belastingvoordelen wel bijstellen tot niveautje Angola ..
maar ze maken hier nu wel de Mini ..
Hupke zegt
@lincoln:
Van wie zouden de kolonies die manieren geleerd hebben denk je?
lincoln zegt
@Hupke:
al het “slechte” hebben ze natuurlijk van de blanken ..
Hupke zegt
@lincoln:
Ik zou eerder zeggen de zelfverklaarde beschaafden, maar die waren idd meestal vrij bleek.
lincoln zegt
@Hupke:
ze hadden er ook voor kunnen kiezen om te leren zelf een waterput te slaan ..
spidermann zegt
Het wordt een beetje omfloerst toegegeven. In het Zuiden is de macht van UAW (automotive vakbond) aanmerkelijk minder, wat tot gevolg heeft dat de investeringen van de automotive industry (inc BMW) met name in het Zuiden plaatsvindt, onafhankelijk of de UAW of de arbeiders/kopers (?) het hier begroeten of niet. Als koper van BMW is het of course “ok”.
kempenaer zegt
De afwerkingskwaliteit van de Europese Audi’s is al stukken beter dan de Europese Bmw’s, laat staan de Amerikaanse Bmw’s.
miataman zegt
Niks nieuws, aangezien de Jappen dit al heel lang doen in de US. Sterker nog; mijn Miata/MX-5 is niet eens ’n Japans ontwerp, maar is in Californie ontworpen!
Donstil zegt
De Z4 wordt (of werd) er toch ook geproduceerd?
nickjdeg zegt
@Donstil: ja nog steeds
brayen zegt
Exporteren wordt met produceren door elkaar gehaald…
BMW produceert in de VS en exporteert naar alle andere landen…
brayen zegt
@brayen: nevermind titel verkeerd gelezen
Davidov zegt
“De Verenigde Staten kent” (dus niet kennen).
krishh20 zegt
@Davidov: “De Verenigde Staten kennen” (dus totaal niet kent)