Dit had wel eens een bijzonder mooie productieauto kunnen worden: aan het concept genaamd IBL lag het niet. Welk merk durfde het niet aan om deze auto in de markt te zetten?
De sedan is een uitstervend autotype, in Europa dan. Wij prefereerden al een tijdje de stationwagon, nu heeft men (of denkt men nodig te hebben) veelal een SUV.
Sedan uitbrengen
Als merk vergt het dus zelfkennis om nog met een sedan te komen, helemaal in een wat hoger segment. SEAT is een merk wat daar moeite mee had. Het Spaanse merk scoorde op zich aardig met de Toledo, die in de tijd van de overname van VAG gelijk een tweede generatie kreeg op het PQ34-platform van onder meer de Golf IV en Octavia. Die overleefde de volgende generatie van het platform niet (tenminste, het werd een nogal bizarre MPV met kont) en in plaats daarvan kwam de wat vreemde Exeo op de markt.
SEAT Exeo
Die ken je nog wel, toch? De SEAT Exeo voelt door zijn Spaanse snoet als een degelijke nieuwe sedan en stationwagon, maar is stiekem de Audi A4 (B7) die Audi tegelijkertijd met pensioen stuurde. Met een iets ander interieur (een SEAT-stuur en een A4 Cabrio dashboard) moest de Exeo de middenklasse sedan worden voor het Spaanse merk. Dat was geen daverend succes. Ondanks dat SEAT de Exeo nog best een tijdje verkocht met zelfs een facelift nog tussendoor, wist de auto geen potten te breken. Jammer, het ding smoelde best goed, je kan waarschijnlijk een niet-autofanaat nog wijsmaken dat je niet met Audi-liflafjes rijdt. Maar goed, de Exeo kreeg geen opvolger.
SEAT IB Concepts
SEAT had een ijzersterke designperiode in de de’Silva-tijd, maar auto’s als de SEAT Ibiza (6J) kwamen dan weer uit de pen van Luc Donckerwolke. SEAT had er trouwens wel een handje van om echt hele gave concepts te vervormen naar tamelijk tamme designs. De Ibiza ST debuteerde als onderstaande IBZ Concept, wat ons doet wensen dat er ooit een Ibiza ST Cupra had moeten komen.
Daarna volgden meer concepts met de ‘IB’-benaming, waar de erg gave IBe uiteindelijk de basis vormde voor de SEAT Leon (5F), in het specifiek de driedeurs ‘coupé’ genaamd SC. De IBx was een driedeurs SUV, wat uiteindelijk de Ateca werd.
SEAT IBL
Ondertussen hebben we de vraag uit de titel van dit artikel beantwoord: het was dus SEAT. De IBZ, IBe en IBx waren dus allemaal studies om een belangrijk model op te volgen. Onder leiding van de kersverse nieuwe hoofddesigner van SEAT genaamd Alejandro Mesonero zou er ook een opvolger voor de Exeo komen. Deze werd voorgesteld als IBL Concept.
Da’s geen verkeerde intro voor je cv. De IBL zou een nieuwe designtaal voor SEAT moeten inleiden en op zich zien we vele elementen van de IBL terug in moderne(re) SEATs. Als sedan kloppen de lijnen echter het beste. Je zou het bijna een premium-auto durven noemen. Van SEAT!
Premium
De SEAT IBL zou met zijn 4,67 meter aan lengte boven de Leon geplaatst worden en dit keer geen Audi-kliekjes als basis hebben. Door het MQB-platform konden alle VAG-merken natuurlijk makkelijk in elk segment iets bouwen. Op zich duikt gelijk het probleem op wat vele VAG-merken hebben: als de IBL te premium wordt, zou niemand meer een Passat of A4 willen.
Daarnaast is de sedan als verschijningsvorm een moeilijke, helemaal als je ziet wat de Exeo (niet) voor elkaar kreeg. SEAT nam de IBL mee naar de IAA in Frankfurt in 2011 en toen lag er een eventueel productieplan klaar, waar gebruik gemaakt zou worden van een PHEV-aandrijflijn.
De realiteit is vrij simpel: de IBL wist het niet verder te schoppen dan deze concept. SEAT heeft nog één sedan in de markt gezet, de vierde en laatste generatie Toledo (typ KG). Dat was meer een zusje van de Skoda Rapid en bedoeld als ietwat goedkope instap-sedan, zeker geen premium grote sedan als de IBL. Met een beetje fantasie kan je wat IBL-elementen herkennen in de Toledo. Als doekje voor het bloeden.
ukbob zegt
Dus dat had de Seat-variant van de Skoda
Superb kunnen worden..?
Dutchdriftking zegt
Haha, nou inderdaad!
banaan7 zegt
En dan flikken ze het nu toch met Skoda. Voor mijn gevoel zie ik meer octavia’s en enyaqs dan golfjes en id.4en op de weg. Vind dat die auto’s ook hoogwaardiger ogen dan de VW’s van de laatste jaren.
Robert zegt
Die Exeo was zo slecht nog niet, want voor het geld van een gebruikte A4 B7 kocht je een splinternieuwe Seat. Met garantie en een hoop kinderziektes eruit gehaald. In Duitsland kon je hem zelfs nog krijgen met de ‘oude’ 1.8T motor, destijds (en achteraf bezien) een veel betere keuze dan de eerste TSI blokken.
Allison Burgers zegt
In Nederland ook hoor. De 1.8 20VT werd pas later vervangen door de 1.8 TSI. In het begin waren alleen de diesels modern. De 1.6 en 1.8 waren antiek.
Allison Burgers zegt
-edit:check-