De kalender bestaat dit jaar uit liefst 21 circuits over de wereld, maar er zijn nog een hoop plekken waar ze best een race zouden kunnen organiseren.
Met alle heisa rondom het idee of er nu wel of niet een Grand Prix van Nederland moet komen, zou je bijna vergeten dat er nog veel meer ontzettend toffe circuits zijn waar het circus naartoe kan. Het zou natuurlijk waanzinnig zijn als ofwel Assen of Zandvoort in de nabije toekomst op de kalender verschijnt, maar in het verleden is gebleken dat er wereldwijd veel meer circuits zijn waar goed geracet kan worden.
Tot en met de jaren ’90 ging de Formule 1 letterlijk en figuurlijk naar alle hoeken van de wereld. Binnen Europa kun je denken aan circuits als het Portugese Estoril, of notorische iconen als Brands Hatch en Imola. Verder weg van onze eigen bodem vinden we circuits als het ontzettend fraaie Kyalami in Zuid-Afrika, of het circuit van Buenos Aires in Argentinië. Tevens schieten stratencircuits als Las Vegas of Adelaide ook te binnen.
Trekken we de vraagstelling nog breder, dan kun je zelfs een niet-bestaand circuit in een of ander exotisch oord opdromen. Momenteel gaan we immers naar een beperkt aantal werelddelen, en dat mag best veranderen. Persoonlijk zou ik het enorm gaaf vinden om weer eens een race te laten verrijden in Zuid-Amerika naast de Grand Prix van Brazilië, maar een terugkeer naar Afrika zou ik ook niet tegenhouden. Wellicht dat een nachtrace over het eiland van Madagaskar een idee is?
Wat je ook bedenkt, laat je creativiteit vooral de vrije loop en laat ons hieronder weten waar jij Max Verstappen de Formule 1 graag zou zien knallen.
GH zegt
Mount Panorama lijkt me geniaal. Veel aero nodig voor het berg gedeelte, juist weinig aero op de rechte stukken. Tevens mis ik het oude Hockenheim met de vier rechte stukken ook nog elk jaar.
ikschrijfookoverautos zegt
@gh: Helemaal vergeten! Echter besef ik nu wel dat ze daar al een tijdje geen open-wheel racing meer doen i.v.m. het gevaar. Ach ja, a man can dream.
viezefreddyw zegt
@ikschrijfookoverautos: In theorie kan de F1 daar dus op korte termijn naartoe. Open-wheel Racing in de Formule 1 zal denk ik niet heel lang meer duren.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: touché
niekie1999 zegt
@GH: ik weet niet zo zeer of de huidige F1 auto’s wel op mount panorama “kunnen” rijden. Er zijn toch wel wat forse hellingen en dalen bovenop de berg, en integenstelling tot bv. au Rouge zijn deze behoorlijk abrupt.
GH zegt
@niekie1999: klopt, er zullen zeker aanpassingen gedaan moeten worden. Echter, qua breedte doet het niets onder t.o.v. het rare kniekje in Azerbeidzjan.
alcantara zegt
Rwanda
jochempie zegt
@alcantara: Somalië is de place to be. “Hé, geen refueling toegestaan!” “Da’s geen brandstofslang, da’s een pitcrew member.”
kenner zegt
@jochempie: serieus ? Dat is het eerste en beste wat je kon bedenken.?
joejojo2012 zegt
@kenner: Noord Korea
Dutchdriftking zegt
@joejojo2012: hahaha, grindbaan?
michaelb zegt
@kenner: Lees je Volkskrant aub verder.
jochempie zegt
@kenner: ik ben van de anti-policorbrigade.
kenner zegt
@jochempie: heel stoer
Jochempie zegt
@kenner: Tsja, je doet het er maar mee.
kenner zegt
@Jochempie: zeker. Zie steeds vaker van die Geen Stijl opmerkingen voorbij komen; je doet maar. Mensen met een gezond iq weten gelukkig wel beter.
Jochempie zegt
@kenner: Je moet ook even naar jezelf kijken, want jouw uitgangspositie is dat er iets mis is met Geenstijl. Je komt dus zelf ook niet vanuit een neutraal oogpunt.
Supra1981 zegt
Isle of man stratencircuit. Kunnen ze het halo systeem goed testen :-)
ricksmits zegt
@supra1981: laat nog iets over voor de motorrijders ?
peug206 zegt
@ricksmits: durven ze toch niet…
mashell zegt
Eigenlijk zou de F1 als de koningsklasse op de mooiste circuits moeten racen. En dat hoeven dan niet van die gelikte steriele professionele circuits te zijn, het mag best een beetje moeilijk zijn. Dus meer straten circuits op interessante plekken. Een beetje zoals, ja ik zeg het hardop, de Formule E.
rob5nismo zegt
rob5nismo zegt
zou.ascari een goede baan zijn?
ikschrijfookoverautos zegt
@rob5nismo: Niet eens zo’n gek idee! Al kan ik me voorstellen dat het iets teveel parade-rijden zou worden. Lijkt me enigszins vergelijkbaar met Paul Ricard.
rob5nismo zegt
@ikschrijfookoverautos: het is ook.meer een.circuit voor Ferrari fxx dagen of georganiseerde trackdays
autodrop zegt
Friesland.
rhellema zegt
@autodrop: ze vragen hier om een land…niet om de derde wereld.
mashell zegt
@rhellema: ik weet dat het gevoeld altijd erg lang duurt om door Friesland te rijden maar beslaat het echt een derde van de wereld?
rhellema zegt
@mashell: meet het op zou ik zeggen hahaha. Ik blijf er in ieder geval zo ver mogelijk vandaan?
autodrop zegt
@rhellema: daarom zei ik Friesland en niet Limburg.
radeox zegt
Beiroet.
Je kunt er ook met 120 varkens naartoe rijden, met de infrastructuur zit het dus wel snor.
En dat is voor velen hier al een flinke kopzorg minder.
vonklausenburg zegt
Een snelwegrace. Gewoon een van Groningen naar Maastricht!
radeox zegt
@vonklausenburg:
In een gele BMW e30?
vonklausenburg zegt
@radeox: Heeft Davilex niet de rechten voor die combinatie?
karhengst zegt
@vonklausenburg: Ik hoor ze in Leeuwarden al denken, “extra geld”
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Van Groningen naar Maastricht weejewel? Met twee kratten bier achterin. Gewoon.
vonklausenburg zegt
@viezefreddyw: Twee maar?
viezefreddyw zegt
@vonklausenburg: Ken je klassiekers. Probleemwijken, Assen.
joejojo2012 zegt
@vonklausenburg: Doe dan meteen de 8.7 km snelweg ‘muzeului’ in de achtertuin van Cluj?
vonklausenburg zegt
@joejojo2012: Ook een goede! Met de rotonde bij Apahida als keerpunt en de ring richting Turda/Feleac erbij!
nickert zegt
@vonklausenburg: maak er dan gelijk een Elfstedentocht van!
iphonistvongates zegt
Middle-Earth, Saruman heeft enkele hectare bos laten kappen om zijn Orc-leger op te bouwen. Moet niet veel meer kosten om op die locatie een degelijk racebaantje te bouwen!
Robert zegt
@iphonistvongates: de weg er naar toe is een b*tch. Zoiets als de weg naar Zandvoort en de weg naar Silverstone gecombineerd. En dan met héél veel regen en sneeuw en zonder pitstops.
?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Een stratencircuit in Sienna
lekkerlinksrijden zegt
@svenska_aeroplan_ab: wordt iets krap ;-)
blackmilo zegt
Nordschleife, het is van den dolle dat er wel 24h races op gereden worden maar een uurtje of 2 mrt minder chaos mag dan weer niet
pixeltrooper zegt
@blackmilo: Wordt een beetje op hoge snelheid filerijden aangezien het een relatief smalle baan is
blackmilo zegt
@pixeltrooper: aan de ene kant wel ja.. Aan de andere kant pak je dan de nurburgring erbij en zijn er 2 kanten van het verhaal. Een waar inhalen mogelijk is en een ander waar precisie belangrijk is
jeppie zegt
Als een Tesla de ruimte in kan, kan her F1 circus dat toch ook over een paar jaar?!
ikschrijfookoverautos zegt
@jeppie: Ik stel me hierbij Rainbow Road voor van Mario Kart.
maxidyne zegt
Noord Korea.
bfvo zegt
San Marino! (als Imola de baan wil uitlenen)
mrbasa zegt
@ikschrijfookoverautos volgens mij vergeet je het huidige circuit Interlagos dat in Zuid-Amerika ligt. (Brazilië).
OT Turkije terug, India kan he geografisch ook niet echt missen en qua ‘droom’ lijkt me een circuit op IJsland wel gaaf
ikschrijfookoverautos zegt
@mrbasa: Goeie! Die zit er zo ingebakken dat hij me compleet is ontglipt. Overigens vond ik het circuit in Turkije geniaal, prima suggestie!
Robert zegt
Laguna Seca. Anytime.
mauricerma zegt
@RRRobert: je was me net voor. 1000 x beter dan COTA
ikschrijfookoverautos zegt
@RRRobert Jij wint!
ikleesookoverautos zegt
@RRRobert: was ook mijn eerste gedachte.
thefmanl zegt
Qatar, gewoon omdat het dan voor mij 30 minuten rijden word. En wat is er nou beter dan een MotoGP en een F1 race in hetzelfde jaar te hebben en bij te kunnen wonen
alassad zegt
@thefmanl: woon je in KSA?
plopkoekje zegt
Laguna seca
MaartenD zegt
Lijkt mij duidelijk, Noord Korea. Daar ligt in ieder geval genoeg ongebruikt asfalt! ;-)
rufctr01 zegt
Brooklands
cossiekiller zegt
De buitenkartbaan van Genk. Max kent die al als z’n broekzak!
pixeltrooper zegt
Circuit de la Sarthe
niekie1999 zegt
Een terugkeer van Fuji zou ik willen zien, en dan gvd op de oude lay-out. Geeft te minste wat echte concurentie voor Monza (in plaats van Baku wat zogenaamd als een “high-speed circuit” gezien moet worden), een echt snel circuit.
elemento zegt
We hebben F1 op droog wegdek gezien. Op nat wegdek laat zelfs Max zichzelf schitteren…… ik zou het een keer in sneeuw willen zien?
ikschrijfookoverautos zegt
@elemento: Chamonix!
blackmilo zegt
@elemento: hah sneeuwschuivers erop, voor aanzuigen en voor je tegenstander achter laten.. Zo werkt het wel.. Dan krijgen we een leuke Mario kart ervaring
svdv zegt
De nordschleife als bonusrace voor de echte waaghalzen met gigantische geldprijs voor de winnaar
porschepdk zegt
Syrië, rijden ze tenminste een beetje door.
misterdrogba zegt
Istanbul Park is wel een vet circuit.
Rick-dos zegt
Mekka. 100 rondjes om die zwarte kubus die daar staat.
Jeruzalem. Zo over het graf van jezus. Kunnen de coureurs gelijk doorlopen naar de persruimte bij de klaagmuur.
willeme zegt
@Rick-dos: de Vettelmuur?
menaz zegt
Sepang
Gulli zegt
Over de A12 van Den Haag naar Utrecht, kijken of die witte busjes dan nog kunnen bumperkleven met die vuile wind erachter.
Gulli zegt
wind/lucht, je snapt het wel
gregorius zegt
Moskou. Om het Kremlin ligt een aardig stuk verhard; mooie plaatjes, lekker snel. Putin betaalt wel.
Of in Naypyidaw, Birma. Gigantische wegen en woont ook geen hond!
Zoals je ziet: ik ben wel voor een Nascar-meets-F1. Brede wegen en veel high-speed bochten. Lekker slipstreamen en een paar km lang op de top rijden.
NLBUURMAN zegt
Laguna Seca en Imola zou ik zeggen, en ik zou Magny-Cours ook wel weer een plekje gunnen
roadster1976 zegt
Gp van argentinië kom maar door!
kilum zegt
1. Argentinië, 2 Istanbul Parc, 3 Chili, 4 Fuji Speedway, 5 Hockenheim Ring, 6 Schotland, 7 IJsland, 8 Finland (waarom is die er sowieso nog niet), 9 Frankrijk, 10 Zuid Afrika