Dus jij dacht dat het slecht ging met de Britse onafhankelijke autoindustrie?
Noem eens een Brits sportwagenmerk dat al niet minstens drie keer aan de rand van de afgrond heeft gestaan en vier verschillende eigenaren heeft gehad. Praktisch onmogelijk. Dat wil niet zeggen dat het louter kommer en kwel is, er worden nog steeds kleine succesjes geboekt. In dit specifieke geval hebben we het over Ginetta. Het bedrijf kent een wat moeizame geschiedenis, maar floreert nu het zich weer volledig heeft toegelegd op raceauto’s, zoals hieronder afgebeelde G55 GT4. In het verleden bouwde de fabrikant ook straatauto’s door onderdelen van verschillende Fords met elkaar te combineren.
In een poging het bedrijf verder uit te bouwen, heeft Ginetta het kleine Britse circuit Blyton Park gekocht. Deze relatief jonge baan wordt met name gebruikt voor trackdays en een enkele sprintrace, maar vindt ook gretig aftrek bij autoshows die de baan gebruiken voor opnames. Ginetta wil de bestaande activiteiten op en rond het circuit doorzetten, maar de baan ook gaan gebruiken voor ontwikkelingsdoeleinden en klantevenementen.
Zenos gered van ondergang
Overigens is er meer goed nieuws te melden vanuit Groot-Britannië. Het aan de rand van de afgrond verkerende Zenos is gered door een consortium van investeerders, waaronder AC Cars. Zij bouwen nog altijd replica’s van de auto waarmee ze wereldberoemd werden. Zenos op haar beurt werd destijds opgericht door de voormalige CEO en COO van Caterham en bouwt de KTM X-Bow-achtige Zenos E10.
pomoek zegt
Toch jammer dat ze geen straat legale auto’s bouwen, het zijn snoepjes.
mauricerma zegt
@pomoek: van de g40 is een straatversie
ramshoek zegt
Leuk weetje (waar je verder niet zoveel aan hebt) De grote baas van Ginetta – Lawrence Tomlinson – heeft zijn fortuin niet behaald in de auto / autosport industrie, maar met de exploitatie van …. bejaarden tehuizen.
lekbak zegt
@ramshoek: ik word altijd een beetje verdrietig van dit soort weetjes. Tehuizen van bejaarden exploiteren zou altijd zonder winstoogmerk moeten zijn. Ik verafschuw ieder die er veel geld mee verdient en wil verdienen.
futse zegt
@lekbak: dan vind je t ook erg dat dokters en chirurgen geld verdienen? Bejaardentehuizen zijn gewoon business, en
doordat je er geld mee kan verdienen, zijn er misschien net zoveel (genoeg/te weinig mss nog?) Als iedereen t zou doen als vzw, zou er volgens mij niet veel van in huis komen. Maar k begrijp je insteek wel. T is al zo duur, waarom moeten die oudjes nog betalen voor de winst van sommigen…
lekbak zegt
@futse: er zit een heel groot verschil tussen een goed inkomen van een persoon en een ondernemer die winst maakt op een organisatie. Ik heb geen probleem met hoge inkomens van vakmensen die iets bijzonders kunnen.
Dusdanig rijk worden over de rug van ouderen vind ik walgelijk. De man had ook een ton of anderhalf per jaar voor zichzelf kunnen houden en de rest terug naar de bejaarden kunnen sturen.
futse zegt
@lekbak: een bedrijf winstgevend maken is ook niet voor iedereen weggelegd. Dat is ook een vakmens die iets kan. En met dat geld heeft hij Ginetta gekocht, en op zijn beurt winstgevend gemaakt. Top man!
lekbak zegt
@futse: een vak waar best een ruim salaris tegenover mag staan. Dat is alsnog heel wat anders als stinkend rijk worden.
singer911 zegt
@lekbak: Links gelul. Moeten we bejaarden die bijvoorbeeld een auto kopen dan ook maar de kostprijs rekenen en geen belasting laten betalen? Marktwerking noemen we zoiets, en dat werkt meer dan prima.
lekbak zegt
@singer911: zakken vullen in de zorg is een linkse hobby hoor. Ik ben verre van links, maar ik heb wel fatsoen.
Marktwerking is leuk als er een gezonde markt is. Zorg en marktwerking gaat niet samen, dat is nu al overal bewezen. Het is namelijk onlosmakelijk verbonden met belastinggeld en ondernemers zijn te slim en meedogenloos om daar fatsoenlijk mee om te gaan. Ze maken er misbruik van omdat ze de overheid, die het geld geeft, altijd een stap voor zijn. Daarbij gaat winstoogmerk altijd ten koste van de kwaliteit. Niet alleen in de zorg.
Daarbij is in de zorg niet eens sprake van een markt. Er is zo weinig zorg voorhanden dat de consument (walgelijk woord in deze context) geen andere keus heeft dan de eerste de beste mogelijkheid kiezen. Dat, of sterven omdat de wachtlijsten te lang zijn.
sportevo zegt
@lekbak: onzin, ook een chirurg zou kunnen zeggen dat hij best met een modaal salaris rond zou kunnen komen. Als bij wijze van spreken jij en ik het kunnen, waarom hij dan niet? Maar het verschil is dat de chirurg ook een lange en zware studie gehad en zeer verantwoordelijk werk doet en daarom mag hij meer verdienen.
Die ondernemer neemt ook risico’s en heeft zijn nek uitgestoken. Denk niet dat de bejaarden hem zouden steunen als het slecht gaat en hij verlies maakt op (1 van) de tehuizen. Zo werkt het nu eenmaal in de markt.
lekbak zegt
@sportevo: leer eerst eens lezen voordat je mij de les leert.
Rob zegt
@lekbak:
Mwah, zijn wikipedia geeft toch een iets ander beeld dan dat jij schetst:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Tomlinson
Tis een ondernemer die meer dan 2,000 man aan het werk heeft. Daar mag best wat tegenover staan. Dat hij zijn geld over de rug van ouderen heeft verdient lijkt mij niet helemaal de juiste conclusie.
lekbak zegt
@Rob: 550 miljoen pond waard en dat grotendeels met de zorg verdiend. Dat is wat ik lees.
Ik vind dat er best een goed inkomen tegenover flinke verantwoordelijkheid mag staan. Tientallen tot honderden miljoenen in 30 jaar tijd is meer dan best een goed inkomen. Een paar ton bruto is meer een best goed salaris. Dat is tenslotte meer dan genoeg om zeer ruim te leven zonder ooit nog financiële zorgen te hebben.
Wil je meer geld dan ga je maar buiten de zorg werken.
Je hebt het trouwens over verantwoordelijkheid. De praktijk leert ons dat mensen in een topfunctie slechts op papier verantwoordelijk hebben. Als er iets mis gaat kunnen ze ofwel gewoon doorgaan of ze krijgen een vaak enorme oprotbonus. Maar dat is weer een hele andere discussie…
Rob zegt
@lekbak:
Ja, gut, mag je dan helemaal geen geld meer verdienen? Mag bijvoorbeeld een aannemer gespecialiseerd in pak ‘em beet waterzuiveringen dan ook geen geld verdienen? Of is het voor Philips Healthcare ook verboden om winstgevend te zijn? Of ken je Buurtzorg Nederland, van de alom geprezen Jos de Blok? Die maakten ook 11 miljoen euro winst in 2015. Is dat ook vies geld?
Ja, 500 miljoen waard zijn is geen kattenpis. Maar stel, en dat kan gewoon he, dat meneer Lawrence Tomlinson dat op een eerlijke manier bij elkaar verdient heeft. Zonder dat, en dat kan gewoon he, er ouderen of belastingbetalers daar de dupe van zijn geweest. Wat is dan precies het probleem?
En die Lawrence is geen Wouter Bos ofzo he, het is zijn ondernemerschap dat er voor gezorgd heeft dat nu ruim 2000 mensen een baan hebben en vele ouderen in een prettig (neem ik voor het gemak even aan) verzorgingstehuizen wonen. Klein begonnen, een self-made man. Kunnen je wel zeggen dat dat niks voorstelt en er geen risico’s en verantwoordelijkheden zijn, maar dat is gewoon niet zo.
lekbak zegt
@Rob: ik ben toevallig twee jaar geleden samen met mijn tante op zoek geweest naar een thuis voor mijn opa en oma. Één tehuis sprong er echt uit wat zorg betreft. Dat komt puur en alleen omdat zij gehuisvest zijn in een gebouw wat van een rijke meneer is die het zonder winstoogmerk verhuurt. Jij kunt mij niet wijsmaken dat iemand 500 miljoen pond kan verdienen en toch voldoende zorg kan bieden. Dat geloof ik pertinent niet. Niet alleen omdat ik eigenwijs ben, vooral omdat mijn ervaring echt radicaal anders is. En ja, ik ben ervan geschrokken en het heeft mijn mening over dit soort dingen heel erg beïnvloed.
Rob zegt
@lekbak:
Ten eerste, ik ken de situatie in Engeland niet en in hoeverre de ouderen afhankelijk zijn van de tehuizen van de LNT-group. Ten tweede, de LNTgroup is niet enkel en alleen een zorgverlener. Ze verdienen dus niet enkel en alleen geld aan de pensioenen/spaargeld van de ouderen. Daarbij, wie zegt dat Lawrence zijn eigen vermogen puur gebaseerd is op die zorgverenlening? Lijkt mij erg sterk. Ten derde, zijn de tehuizen van LNT slecht? Of kunnen ze misschien ook goede zorg leveren en goed voor het personeel zijn (ik vond dat LNT haar verplegers bovengemiddeld hoog loon geeft..) en tegelijkertijd winstgevend zijn? Daarbij is winstgevendheid een bepalende factor in de continuïteit. Belangrijk, want een verzorgingstehuis dat haar deuren moet sluiten kost én banen én oudjes zijn de dupe. Ten vierde, weet jij hoe de geldstromen lopen tussen de diverse onderneming in de LNT-group? Ofwel, worden de budgetten van de tehuizen gebruikt/verspilt aan het autobedrijf of ligt dat toch eventjes genuanceerder? Volgens mij draait Ginetta best lekker en heeft het de schamele pensioentjes van de Britse bejaarden geeneens nodig. Mocht dat wel nodig zijn, dat lijkt Lawrence mij meer het type dat er zijn eigen geld insteekt of op zoek gaat naar investeerders. Ik kan mij niet voorstellen dat hij de continuïteit van zijn andere bedrijven in gevaar brengt voor zijn autobedrijf….
Ja, in het ideale wereldje zou het prachtig zijn als steenrijke filantropen onze vaders/moeder/opa’s/oma’s hartstikke goed gaan verzorgen en dat alles voor een prikkie. Of dat we zelf die filantroop zijn. Och, wat zou dat mooi zijn…. Realiteit is anders. En tot dat jij mij kunt aantonen dat Lawrence Tomlinson een ordinaire geldwolf is die oudjes laat creperen omdat hij zo nodig een automerk als hobby der bij wil hebben, weiger ik hem op voorhand een lul te vinden omdat ie toevallig veel geld heeft.
boltiev6 zegt
@lekbak: Lekbakkie, ben jij voorzitter van de plaatselijke SP of zo? Ik krijg gewoon last van plaatsvervangend schaamtegevoel van die “correcte” comment van jou. pffffff
lekbak zegt
@boltiev6: je kunt je schamen wat je wilt. Maar alles wat er word verdiend aan ouderenzorg hadden ouderen minder kunnen betalen. Ik heb het dus niet over inkomens van de bestuurders, ik heb het over winst. Ik vind dat ronduit onfatsoenlijk.
boltiev6 zegt
@lekbak: Ach kom op lekbakkie, maak je niet druk!! er word aan alles geld verdient, ook aan de oudjes. Geeft toch niet? Ik ben wel met je eens dat de oudjes het goed moeten hebben en dat de nieuwe regering daar flink geld in moet pompen. Mijn ouders zijn 80+ hebben een pensioen van Unilever van meer dan €4000,00 netto pm. Ik heb totaal geen medelijden met ze. Mijn ouwe die rijdt in een dikke BMWX5 Ik ken sowieso geen arme ouderen. Ouderen moeten niet zo zeuren, de best betaalde generatie ooit!! zie cijfers. En! Dat hebben ze zelf verdient en dat gun ik ze van harte.
lekbak zegt
@boltiev6: meisjes worden verkracht. Mensen worden overvallen. Kinderen worden vermoord. Dieren worden mishandeld. Dat er aan alles geld wordt verdiend betekent niet dat dat goed is. Dat betekent niet dat we het maar moeten accepteren zoals het is.
boltiev6 zegt
@lekbak: Kom lekbak, maak het nou niet te bont. Niet zo zwartkijkerig, beetje positief blijven, het is voorjaar, lekker weer, kom>>>>>!!! niet de kinderen en verkrachtingen in de strijd gooien.
Jeugd is een voorschot. Ouderdom is de afrekening
jeroenwz zegt
@lekbak: dapper dat je deze discussie aangaat, maar lijkt me een verloren klus…
Ik ben het trouwens wel met je eens.
pinut187 zegt
Die ziet er lekker die G55 GT4.
ruud1954 zegt
@pinut187: Die twee stagen bij de voorvleugel zijn wel een erg simpele oplossing om de constructie te verstevigen. Maar goed, we moeten toch wat te zeuren hebben als we zoiets niet kunnen betalen….. L
futse zegt
@ruud1954: zag je op de DTMs uit de jaren 80/90 toch ook? Weet niet of het een toegevoegde waarde heeft, op prijstechnisch gewoon een interessante oplossing is. Maar t stoort mij niet ;-)
Dizono zegt
@ruud1954: nee hoor, ze zijn een uitstekende oplossing om de hoek van je front splitter te kunnen afstellen.
ruud1954 zegt
@ruud1954: Kan best zijn dat het handig is voor de afstelling en je die ook in de jaren 80/90 bij de DTM zag. In de F1 en F2 en F3 zie je ook mooie luchtinlaten boven het hoofd van de coureur maar daarom hoef ik dat nog niet op een sportauto te hebben die voor de openbare weg is geconstrueerd.
ruud1954 zegt
@ruud1954: Ach dom. Het is geen stratenversie ……. Sorry …… Ha ha.
woutel zegt
Mooie kar. Wist niet eens dat ze nog bestonden.
ericc zegt
Je ziet duidelijk dat het om een oud vliegveld gaat. Rechts landingsbaan en links de “taxi”-baan. Leuk dat Ginetta het goed doet. Nu nog meer straatmodellen en dealers in Europa.
Kvgorp zegt
@ericc: heel Engeland ligt vol met dit soort oude landingstrips. En velen zijn na WW2 omgebouwd naar een vorm van een circuit.
Trackday racing is echt booming is hierdoor echt booming.
plopkoekje zegt
Ligt het aan mij of is dit het Top Gear circuit?
plopkoekje zegt
@plopkoekje: volgens mij lijkt het er gewoon heel erg op
futse zegt
@plopkoekje: dat ligt aan jou ;-)
bassx zegt
“Zij bouwen nog altijd replica’s van de auto waarmee ze wereldberoemd werden.”
Hoe bouwt een fabrikant een replica van z’n eigen auto? AC Cars zit inmiddels al op de MK6 en krijg je ze met een Chevrolet motor. Het zijn dan ook geen Replica’s maar steeds een verbeterde versie van de oorspronkelijke MK1. De nieuwe MK6 GT is zeker op mijn wensenlijstje maar gaat al gauw richting de 2 ton voor een drie jaar oude terwijl replica’s toch maar een kwart kosten op de tweedehandsmarkt.
mrrallycross zegt
Cinetta, daar hoor je bijna nooit wat van