Een regelrechte barnfind, deze Aston Martin DBS uit 1969. Maar hoe goed ze ook zochten, de bijbehorende motor konden ze niet vinden. Deze Brit is dus niet alleen opzoek naar een nieuw baasje, maar ook naar een nieuw blok. Wat zou jij erin hangen?
Momenteel wordt de witte Aston Martin DBS aangeboden voor een vaste en pittige prijs van 54.500 dollar. De wagen heeft -laten we positief blijven- wat achterstallig onderhoud en kan wel wat aandacht gebruiken. Een restauratie bij voorkeur. De auto is volgens de aanbieder behoorlijk compleet, alleen een motorblok schittert door afwezigheid. De originele automaat krijg je er wel bij, maar als je dan toch een ander blok moet regelen, waarom dan niet zelf het pookje ter hand nemen?
Laten we beginnen met het blok dat in de DBS hoort. Aston Martin bracht het model in 1967 als vervanger voor de DB6, hoewel deze nog twee jaar naast de DBS is geleverd. Onder de kap van de DBS dezelfde door Tadek Marek ontworpen 4.0 l6 met 330 pk als in de DB6. In 1969 kwam de DBS ook met V8 beschikbaar, dus het zou kunnen dat de aangeboden Aston Martin wellicht een achtcilinder heeft gehad. Na 1972 kwam er een facelift en ging de DBS V8 door het leven als V8. Er werden ook nog 71 wagens met zes-in-lijn gebouwd: de Vantage.
Zes-in-lijn, V8, historisch gezien kan het dus allebei. Maar als jij het liefst de aandrijflijn van een Nissan Leaf in deze Aston Martin hangt, wie zijn wij dan om je tegen te houden?
sportstand zegt
De V8 uit de Vantage, erg dik geluid en goed te doen!
henkhupelschoten zegt
6.2L V8 mercedes-amg? of zo’n mazda wankel motor lijkt me ook nog wel iets hebben.
silver zegt
Interessant Dizono! Via jouw stukje kwam ik te weten dat er zelfs 2 DB7’s in 1995 zijn uitgerust met de Tadek Marek-V8, wist ik niet. Historisch misschien niet verantwoord, maar in deze DBS zou ik toch het liefste een AM V12 lepelen ???
noodles zegt
Een elektromotor.
Ga ik zelf wel broem, broem doen, of ik laat het uit de speakertjes komen.
kennone zegt
2jz twin turbo
Jochempie zegt
@kennone: Wat jij zei!
scottishcarspotter2000 zegt
@kennone: ga je mond spoelen met zeep ?
Dutchdriftking zegt
Een Vantage V8. Lijkt me een top blok. Al weet ik niet of ik een vantage V8 zou opofferen voor deze auto.
KUYL zegt
@dutchdriftking: Inderdaad en dan even bij deze heren aankloppen:
http://www.rswilliams.co.uk/conversions/7-litre-v8/
hanse1one zegt
Een Fiat 0,9 Twinair Turbo…
Of misschien wel twee….
ar156sw zegt
De V10 uit de Dodge Viper… lijkt me een mooie match :D
Ozan zegt
@ar156sw: Ik was voor die van de vorige generatie M5 gegaan!
jeffreyderuiter zegt
RB26DETT
scottishcarspotter2000 zegt
Jag zescilinder, uit de E-type. Of gewoon de 6.0 V12 uit de XJ-RS
siebren zegt
Zo’n 4liter V8 van AMG. Kun je gelijk zeggen dat je de eerste Aston hebt met een AMG hart.
styns zegt
De v12 uit een 750i uit type e38
rb26dett zegt
Een Z2 blok (Uit de Z-tune)
bofkont zegt
Vrij simpel het originele blok, AM heeft vast nog wel wat liggen of elders een donor motor beschikbaar.
rb26dett zegt
Wel een reserve blok graag.
PeugeotGTI zegt
Een 351 Cleveland V8. Geen straight pipes maar gewoon lekker gorgelen en blubberen.
Sir_Vmax zegt
Hellcat blok
Tonnie zegt
Keukenblok.
E34M5Touring zegt
Een Ram Jet 502 chevy V8. Matching numbers is ie dan toch al niet meer. Restomodden dat ding.
gwnbmw zegt
w16 van de veyron, en dan nog een paar paardjes meer eruit halen.
johanhummer9 zegt
@gwnbmw: zijn 1000 paardjes nog niet genoeg?
gwnbmw zegt
@johanhummer9: oja, ff vergeten… doe dan maar de w16 uit een bently, ook leuk.
marinepower zegt
KR blok
jagofiel zegt
AJV8SC. Zo blijft ie heerlijk Brits.
phdg zegt
@jagofiel: en dan kettingen en cilinders bij de vleet steken, nee liever de goeie xjr6 supercharged
jagofiel zegt
@phdg: Het blok was destijds door JD power als beste blok gekozen. Enige wat op termijn naar de knoppen ging waren de plastic kettingspanners wat nare gevolgen had als je er niet op tijd bij was. De L6 was tamelijk bulletproof maar die is weer geen match tegen de 535 koppel van de v8.
daffaa zegt
2JZ
teamopelmonza60 zegt
3.0 liter gse van opel
turbotoll zegt
LS7 crate -engine
clarkson zegt
Ford 306 blok van Ford Racing. 350pk volgens mij. En geluid whoaw
boenket97 zegt
EJ257, waarom? Omdat het kan!
mgmgb zegt
Gewoon een Rover V8, het Britse equivalent van de 350 Chevy crate engine. Niet ontkennen dat de auto niet meer origineel is, maar wel een lekkere motor met lekker geluid, die in iets gekietelde vorm bepaalt niet onderdoet voor het origineel, en vooral veel lichter is want aluminium.
philipf zegt
Die van de one-77!
MDA zegt
Natuurlijk een AM V12…
w0o0dy zegt
5.0 coyote v8 crate engine van de Mustang.. Of een ls3
Ozan zegt
De V10 uit de E60 M5! Die zou ik in elke auto hangen, daar niet van
Crosscabouter zegt
De aandrijflijn van een Tesla Model S p85. Hoe de gewichtsverdeling dan opgelost moet worden is van latere zorg.
yves007 zegt
2JZ natuurlijk!
undifined1 zegt
Gewoon een bmw m70. Of als het makkelijk moet een of andere usa crate engine
undifined1 zegt
of gewoon een bmw s52 ofzo
rufctr01 zegt
Gewoon een origenele motor! En anders een nieuwe DBS motor!
sr20det zegt
Een 7 liter Cummings diesel uit een Ram 3500 ? Lache man dikke zwarte pluimen uit dat barrel
sander1980 zegt
1.6 16v uit een 1989 Honda CRX :-p
mrrallycross zegt
Een 4 rotor turbogeblazen wankel motor
jawi94 zegt
6.0 M119 Merc all the way