Kijk, FCA doet succesvolle zaken.
Het is een tendens die we al jaren zien. Autoconcerns worden groter en groter. De kleinere concerns en merken die zelfstandig (willen) blijven worden opgeslokt of weggevaagd. Tegenwoordig zijn er een paar grote spelers op de mondiale automarkt: Toyota, Ford Motor, General Motors, Volkswagen Group, Renault-Nissan-Mitsubishi, PSA en FCA. Het gros van de leverbare merken valt onder de paraplu van één van deze concerns. Van deze groepen is FCA de meest geplaagde. Met de onlangs overleden Sergio Marchionne werden de meest vreemde beslissingen gemaakt. Van buitenaf bleek dit bijzonder lastig in te schatten, maar uiteindelijk bleek het beter met FCA te gaan dan dat wij van te voren konden hopen.
Het gaat nu zelfs nog een beetje beter met FCA, want ze hebben een mega-deal rond kunnen maken door één van hun merken te verkopen. Nee, niet één van hun automerken (of Cristiano Ronaldo), maar Magneti Marelli. De verkoop hing al een tijdje in de lucht, maar de kogel is dan eindelijk door de kerk. FCA heeft aangekondigd dat Magneti Marelli verkocht is aan CK Holdoings Co, het moederbedrijf van Calsonic Kansei Corporation. Calsonic kennen we nog het beste als de sponsor voor de brute Skyline JGTC racers in de jaren ’90.
Zowel Magneti Marelli als Calsonic zijn beide toeleveranciers voor de autoindustrie. Ondanks dat we waarde hechten aan merken vanwege hun ‘kwaliteitsonderdelen’, doen die merken niet veel meer dan een auto in elkaar schroeven met onderdelen van dit soort toeleveranciers. Voor Calsonic is dit strategisch gezien een zeer interessante zet. Het merk wordt op deze manier de zevende grootste toeleverancier in de automotive branche, als we de omzetten van de bedrijven simpelweg bij elkaar optellen.
Dit betekent overigens niet dat FCA ineens zonder een toeleverancier zit. Er is een meerjarige overeenkomst ondertekend dat FCA voor de komende tijd onderdelen van Magneti Marelli kan ontvangen. Dan nu de hamvraag? Wat moet FCA gaan doen met al het geld? Een nieuwe Punto ontwikkelen? Lancia reanimeren? Maserati’s voorzien van een kwaliteitsinjectie? Laat het weten, in de comments.
OverSoft zegt
Aandeelhouders uitbetalen, waarschijnlijk.
ardonjr zegt
Giulia Sportwagon introduceren.
paul_vanbeukering zegt
Lancia reanimeren natuurlijk!
Jantje_555 zegt
de hellcat blok in meerdere wagens lepelen!
apenkop zegt
@Jantje_555: het
piquet1986 zegt
@Jantje_555: Fiat 500 Hellcat
Loek zegt
@piquet1986: noem hem dan de 500L-Cat.
W115 zegt
Jezelf uitkleden noemen ze tegenwoordig goeie zaken doen ?
Gulli zegt
@w115: er zijn dames best rijk mee geworden, eentje was onlangs nog bij de POTUS op bezoek om kansarme mensen te redden.
kminne zegt
Giulia Coupé afmaken
mclovin zegt
@kminne: Giulia Sportwagon op de markt brengen. Bij voorkeur een met 5 cilinder diesel ?
berlinetta zegt
Van mij mogen ze al het geld pompen in Fiat, Alfa en Maserati. Zorg dat die merken weer financieel gezond worden.
fouadski zegt
@berlinetta: waarom? Is dat niet
Slecht zaken doen? Ik bedoel als een bedrijf het financieel niet goed doet en je pompt er nog geldin. Welk nut heeft dat nog als er niet veel vraag naar de producten is. Of zie ik dat verkeerd?
potjak zegt
Geld steken in nieuwe ontwikkelingen waardoor men meer de koppositie kunnen nemen ipv het “sukkeltje” van de klas.
vonklausenburg zegt
Het is heel simpel, er zijn namelijk drie zaken die gedaan kunnen worden met het geld:
– investeren in een joint-venture met een andere fabrikant om een vervanger voor de Fiat Punto te ontwikkelen en Fiat herpositioneren in de markt als Škoda/Renault-concurrent;
– Lancia terugbrengen door intern samen te werken met de combinatie Alfa/Dodge om een VW/Opel-concurrent te ontwikkelen;
– Alfa Romeo’s portfolio uitbreiden met een estate en een hatchback in C/D-segment.
Redenen waarom:
– Fiat is een volksauto dat soms frivool kan zijn, herpositionering richting die markt is noodzakelijk om terug te komen in verkoopaantallen. Er moet in het A/B/C/J-segment een model zijn;
– Door Lancia te reanimeren en het – door samenwerking – uit te bouwen tot een concurrent voor onder andere VW kan FCA zich met Alfa richten op BMW/Benz/Audi, noodzakelijk is dan om een B/C/D/J en K segmenter te hebben;
– Alfa moet verder groeien voor een volwaardige line-up zodat er een betere concurrentiepositie is met De Duitse Drie, minimaal in C/D maar beste in C/E en F.
ardonjr zegt
@vonklausenburg: C en E staan al in de planning voor Alfa.
https://images.autowereld.com/high/154481-near-future-of-alfa-romeo-10.jpg
De vraag is alleen of en wanneer dat doorgaat.. dat weet je immers nooit bij hen.
Hubert zegt
Deel gebruiken om Maserati netjes op te doeken.
Rest in line-up voor Fiat en Lancia
jack_abarth zegt
Een groot deel storten op Giro “help Sjakie de winter door”. Voor de verdere rest kijken ze maar?
pier zegt
Zo dat is een flink bedrag!
pier zegt
@pier: goeie recovery trouwens @willeme ;)
cloverleaf zegt
Drugs en hoere !
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@cloverleaf: Nou ja, Lapo Elkann zit nog in het bedrijf…
stationcar zegt
Altijd een goed idee om de kip met de gouden eieren te slachten, heb je weer vlees voor een paar dagen ?
Oftewel, van dit geld ontwikkelen ze drie modellen, misschien 4, waarvan je moet hopen dat ze aanslaan, en waarvan je zeker weet dat ze over 5 jaar hopeloos verouderd zijn en je weer van voor af aan kan beginnen. Goed idee dus, voor korte termijn. ??♂️
jollydodo zegt
Magneti Marelli: het bedrijf van de kwaliteitsonderdelen. Ze hebben ooit zelfs met Renault samengewerkt aan een MGU-K en we weten allemaal dat dat een succesvol hoogstaand stukje techniek was…
freshlife2 zegt
@jollydodo: magnetti marelli wordt op veel auto’s vanaf de fabriek gewoon geleverd hoor, ook bij de Duitse merken
pomoek zegt
deze: https://www.topgear.com/sites/default/files/styles/16x9_1858w/public/news-listicle/image/li271794fulvia_3_4_anterio.jpg?itok=zU0XWOyP, deze: https://i.ytimg.com/vi/jIOxrIM45qA/maxresdefault.jpg en deze graag: https://www.autozeitung.de/assets/styles/article_image/public/field/image/new-stratos-2018-2.jpg?itok=mpzx6fpD
Of begin gewoon deze weer in serie te produceren, is ook goed: http://cloud.leparking.fr/2017/12/13/13/41/lancia-delta-1994-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-bianca-perlata-blanc_6013846861.jpg
simppa zegt
Het geld zal wel naar een elektrische auto gaan ?
mclovin zegt
Magneti Marelli ken ik vooral van de stickers op de elektronische onderdelen van m’n Alfa GT als die weer eens de geest hadden gegeven.
allesmetturbo zegt
Rwd en awd giulietta met de fijne 2.0T en zf 8bak ??
jkhm zegt
Ik hoop vooral dat we nu japanse onderdelen in Alfa’s gaan tegenkomen.
desjonnies zegt
De oprichters en groot aandeelhouders van FIAT is de Agnelli familie, die willen volgens mij van het hele zootje af, ze hebben Marchionne destijds ingehuurd om de hele boel financieel goed op de rit te krijgen en dat is hem wonderwel goed gelukt, maar ook Marchionne was realist en wist 10 jaar geleden al dat FCA moeilijk als zelfstandige onderneming verder kon gaan, de kaartenz ijn zo’n beetje geschud inhet verleden is het juist FIAT geweest wat de grootste knauw heft gekregen toen de Japanners in Europa op de marks kwamen, die klap zijn ze eigenlijk nooit te boven gekomen, Alfa kon niet tegen BMW op en Lancia’s waren mooi elegant maar te duur en teveel niche.
Straks komen er Chinese auto’s op de markt die de boel verder kapot zullen maken.
De hele modellen lijn van de nog verkrijgbare Italiaanse auto’s op zijn zachts gezegd knudde met een rietje en die paar Alfascisti kunnen het merk niet dragen.
Ik denk dat de Agnelli’s zwaar aan het cashen zijn en de boel verder stukje voor stukje in de verkoop gaan zetten, er zijn geen mensen meer in het concern als Gianni Agnelli was, Italiaans design wordt tegenwoordig in Korea gebouwd, er is nog markt voor een handjevol emotie in de vorm van Ferrari en Lamborghini.
sidelo zegt
Grappig iedereen vergeet hier de US merken.
Terwijl de US toch echt een grotere markt is volgens mij.
En daar hebben ze o.a. de merken Chrysler, Dodge, Jeep en RAM Trucks
E34M5Touring zegt
@sidelo: Chrysler is op sterven na dood. Die hebben straks alleen nog de Pacifica. Dodge doet het redelijk maar die verkopen veel aan rentalbedrijven en politie. Beide geen groepen waar je dikke marge gaat halen. Jeep is ook niet fantastisch maar draait op zich ok. Ram Trucks draait goed maar die houden ook voor andere merken de broek op. Dus wat men daar aan overhoudt…
Al met al zal er genoeg binnenkomen. Maar ook aan die kant van de plas zijn er wel probleempjes.
stationcar zegt
@sidelo:
Grotere markt dan wat? Europa is ruim 2x zo groot qua inwoneraantal als Amerika… (ruim 700 miljoen mensen in Europa waarvan 500 miljoen in de EU tegen 325 miljoen in Amerika)
E320cdi zegt
Ik mis Daimler in dat rijtje, klopt dat?
crashingduke zegt
@E320cdi: Daimler Benz is zelfstandig en Daimler Motor Company is een eigendomsakte in een archiefkast ergens in India.
vondick zegt
Ik mis de Chinezen in het rijtje, die zijn inmiddels toch ook al aardig op formaat aan het komen?
ibssr zegt
De laatste schulden en investeren in een kleine Jeep. Misschien dat ze eens kijken naar de nieuwe Suzuki Jimny. Alleen veiliger en vooral zuiniger. Uiteraard gemaakt in het mooie Italië.
WinkeB zegt
@ibssr: zit de Renegade niet in die categorie?
dracae zegt
Hoeveel schuld heeft/had FCA?