Nee, niet Buick, al hebben die zichzelf wel overtroffen dit jaar.
Het blijft een eeuwig dilemma, de balans tussen een spannende en een betrouwbare auto. Een goed voorbeeld hiervan zijn Toyota’s of andere, voornamelijk Japanse, “saaie” modellen uit de vorige eeuw, vooral grijze exemplaren. Zelfs met een tray Red Bull lukt het maar net om niet in slaap te vallen bij het doorbrengen van tijd in een dergelijke auto. En dat is grappig, want die eigenaren staan vaak het minst bij de garage. Minder dan de eigenaren van een gele Renault in ieder geval.
JD Power heeft nieuwe cijfers vrijgegeven over betrouwbaarheid van nieuwe auto’s, op basis van problemen per 100 voertuigen. Let wel, dit slaat voornamelijk op de VS. De totaal niet verrassende winnaar is inderdaad een Toyota product, namelijk Lexus. De grote stijger staat op plek drie, namelijk Buick. Het Amerikaanse broertje van Opel heeft de minste problemen als je kijkt naar auto’s die drie jaar of ouder zijn. In het algemeen klassement scoort Buick 116 problemen per 100 auto’s en zit daarmee net onder Lexus. Kia schuift een paar plekjes naar onder en maakt ruimte voor Porsche, die dit jaar op plek twee verschijnt. Ja, Porsche staat op plek twee qua betrouwbaarheid. Duits vakwerk, al zijn het waarschijnlijk voornamelijk de Macan en Cayenne.
De volledige tabel staat hieronder:
Merk | Aantal problemen per 100 auto's |
---|---|
Lexus | 99 |
Porsche | 100 |
Buick | 116 |
Infiniti | 120 |
Kia | 122 |
Chevrolet | 124 |
Hyundai | 124 |
BMW | 127 |
Toyota | 127 |
Lincoln | 133 |
Nissan | 133 |
Honda | 140 |
Audi | 141 |
Mazda | 144 |
Mercedes-Benz | 147 |
Ford | 152 |
Mini | 153 |
GMC | 156 |
Volkswagen | 157 |
Acura | 159 |
Jaguar | 159 |
Volvo | 162 |
Dodge | 166 |
RAM | 167 |
Subaru | 167 |
Mitsubishi | 173 |
Cadillac | 186 |
Jeep | 188 |
Fiat | 192 |
Land Rover | 204 |
Chrysler | 211 |
Vergeleken met vorig jaar is Kia dus de grote verliezer, maar een plekje in de top 5 is nog steeds erg netjes. De Toyota groep mag met trots Lexus weer neerzetten als het meest betrouwbare merk van de VS. En om terug te komen op de eerste alinea: saaie grijze emotieloze auto’s zijn dat al een tijdje niet meer.
raoufff zegt
Huh, Land Rover?? Ik dacht dat die rijdende handtasjes superbetrouwbaar waren…….dus nog steeds betrouwbare Engelse techniek zoals in de jaren 70 en 80.
dutchneon zegt
@raoufff: Dit soort problemen hebben we helemaal niks aan… ik wil weten welke merken allemaal rekkende kettingen gebruiken, zwakke bouten van oliepompen, brekende krukassen, loskomende nikasilcoating’s, zwevende lagerschalen al van dat soort…… Deze waardeloze statistieken die van veel teveel factoren afhankelijk zijn heeft niemand wat aan!!!!
laptom zegt
@raoufff: en dan is het verschil in gebruik. Een Toyota wordt misschien voor 10.000km per jaar gebruikt en komt nooit boven de 3000rpm uit. Terwijl en Alfa of Land rover compleet afgetrapt wordt… raar dat die meer bij de garage staan.
desjonnies zegt
Waarom wordt deze nonsens gepubliceerd, een US spec Porsche of Lexus is een totaal andere wagen dan een Europese uitvoering. Zo zou Skoda of Dacia ongetwijfeld op 1 staan in de US, als ze daar verkocht zouden worden.
En wat is de definitie van ‘problemen’, dat het rempedaal te ver naar links zit, of dat de ruitenwissers kreunen als ze over een gortdroge ruit vegen, of dat het tankklepje niet mooi afsluit? Of wat de letter ‘E ‘op de brandstofmeter betekent, Enough of Empty?
Objects may be crazier then they seem.
str8six zegt
@desjonnies: Relexus even.
lekkerlinksrijden zegt
@desjonnies: hoe weet jij dat Skoda of Dacia op 1 zou staan als ze daar zouden worden verkocht? Kom op met je Info
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Wat betreft het 2e deel van je relaas heb je misschien gelijk. Eerste deel wat Lexus betreft niet! De CT, IS, GS en RX zijn ook in hun eigen klasse de nr. 1. En dat zijn nou net de modellen die, hoewel wereldwijd geleverd, uit maar 1 Japanse fabriek komen… De uitvoeringen zijn nagenoeg identiek. Ik vind het ook mooi dat Lexus laatst gezegd heeft: we gaan niet naar India, of naar China, we willen 100% kwaliteit blijven leveren en dat kunnen we alleen hier in Japan. Tegen de stroom in, maar je ziet: het betaalt zich uit
rhellema zegt
@desjonnies: wat is er anders aan een Amerikaanse Porsche dan een Europese?
garp zegt
@rhellema: het BMI van de eigenaar?
fanboy zegt
@garp: dus zijn Amerikaanse Porsches langzamer :)
RobUSA zegt
@garp: Leuk maar dat hoor ik nou nooit als jij en je medeplusjesgevers op een Amerikaanse pornsite zitten.
Behalve als jullie op Big Girls having fun dot com zitten natuurlijk :)
doublechevron65 zegt
@desjonnies: een interpunctie zou toepasselijk zijn in bijvoorbeeld de eerste zin. Dus ff checken voordat je op “versturen” klikt, maakt je uitspraak wel zo helder…
ko4n zegt
@desjonnies: Een Amerikaanse Porsche is op de oranje reflectors, kleinere kenteken uitsparring en mph aanduiding na echt precies het zelfde als de Europese versie en rolt ook gewoon van dezelfde productielijn
cloverleaf zegt
@desjonnies: ben het an sich met je eens. Maar Skoda op 1 dat geloof ik niet, kijk maar waar de identieke audi/vw staan.
wildbeest zegt
Kijk gewoon naar taxis: toyota en mercedes. Bmw is te luxe, audi leuk voor het oog maar gemiddeld
str8six zegt
@wildbeest: wat is Mercedes dan? Die doet ‘t op de exacte dingen die jij bij de concurrentie benoemt juist beter.
wildbeest zegt
@str8six: mercedes is vooral oersterk en tijdloos. Pak een klase van 15 jaar oud en je komt nog steeds keurig voorrijden
TimoBac zegt
@wildbeest: 15 jaar geleden was het omslagpunt. Daarna kregen de accountants meer macht dan de engineers. Pro-tip: koop een E-klasse van voor 2000 en je hebt de degelijkste auto ooit!
wildbeest zegt
@timobac: dat was wel de generatie met roest en elektronica problemen
TimoBac zegt
@wildbeest: daar heb ik nog niks van gemerkt, en is m’n de eerste.
v6ti zegt
@timobac: dat is in ieder geval al een hele goeie baseline.
rollingstoned zegt
@v6ti: doe mij maar een goeie bassline ?
v6ti zegt
@rollingstoned: mij ook maar niet in een 15 jaar oude merc. Die wordt bij elke bass een kilo lichter
lekbak zegt
@timobac: Dan loop je echt achter. De opvolgers van de w201,124 en 140 zijn allemaal verprutst door accountants. En dat begon dus al in ’92.
De facelift w211 daarentegen is weer een hele sterke auto. Vanaf ik geloof 2006.
wildbeest zegt
@lekbak: klopt die is van beton, taxi chauffeurs zijn lyrisch over de 220cdi
beefcake zegt
@wildbeest: dat heeft er gewoon mee te maken dat Mercedes op comfort is ingesteld.
noosaheads zegt
Doe mij ook zo een jumajjibord, glazen bol of een dagkaart van de NWO.
mashell zegt
@noosaheads: nwo? Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek of toch gewoon New World Order? En doen die wel met dagkaarten?
87sandyd zegt
Volvo, hét merk bij uitstek dat garant stond voor oerdegelijke technologie. Je moet er immers ook door de koude omstandigheden in Noorwegen moeten kunnen rijden, en niet doodvriezen langs de kant. Dat merk, is de laatste jaren bezig met een bedenkelijke reputatie op te bouwen helaas..
min2max zegt
Merken die in Nederland geprezen worden over hoe goed en betrouwbaar ze zijn scoren zeer matig: denk aan Volvo, Subaru en Land Rover…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@min2max: Volvo is in decline wat betrouwbaarheid betreft sinds enkele modellen in China gemaakt worden. Land Rover is altijd al 1 van de minst betrouwbare merken geweest. Subaru is wel apart ja
geelbarrel zegt
@svenska_aeroplan_ab: verplaats je in je auto niet alleen van A naar B, maar ook in je auto. Voel en leef ermee, dan is iedere vibratie, ieder geurtje of kraakje een vroeg signaal voor je dat je voor catastrofes behoedt. Maar ja, tegenwoordig schijnt, nadat het in de USA al jaaaaaaaren geleden was verbannen door law-suit gedrag, het woord pech niet meer te bestaan. Lekker janken en jammeren levert wat op: ook geluk? Dhuh. Ik rij al jaren probleemloos in een wagenpark dat volgens velen hopeloos zou moeten zijn, maar waarom heb ik nog nooit stil gestaan of de ANWB moeten bellen..? Snap er geen donder van (eigenlijk wel natuurlijk). Hier die magische namen die mij nog nooit hebben laten staan, voor zeker 400.000 km bij elkaar: LADA, mini, Alfa, smart, mg en fiat.
O ja, ze komen alleen bij de garage voor de verplichte APK, verder niet.
Supreem zegt
@svenska_aeroplan_ab: De positie van Volvo heeft niks te maken met productie in China (die trouwens minuscuul is ivm wat er uit Zweden en België komt), maar alles met de transformatie die het merk meemaakt. Productie op twee nieuwe platformen brengt, naast een hoop innovatie ook een hoop kinderziektes met zich mee. In de komende jaren zal je ze wel zien stijgen op de lijstjes.
kapiteinaudi zegt
Zo’n lijstjes zeggen niet veel imo. Ik vind dat zowel Audi als Mercedes mijlenver voor staan op BMW qua betrouwbaarheid, kwaliteit en afwerking.
schuiftrompet zegt
@kapiteinaudi: Alleen zijn kwaliteit en betrouwbaarheid niet subjectief. Afwerking is maar net wat je mooi vind.
kapiteinaudi zegt
@schuiftrompet: in zekere zin wel. Niet iedereen gaat om dezelfde redenen naar de dealer en niet iedereen is even geneigd om naar de dealer te gaan met een bepaald probleem. Wat voor iemand and een probleem is, is dat voor een ander niet. Zolang JD niet aangeeft om welke ‘problemen’ het gaat kan ik dit niet serieus nemen. Daarnaast is de enige reden waarom Porsche bijvoorbeeld zo hoog staat is omdat een groot aantal nog steeds Boxsters, Caymans en 911’s zijn. Auto’s die vaak gekocht worden als tweede of derde auto, waar beduidend minder mee gereden wordt, zeker in de VS. Dat leidt dus tot minder geregistreerde problemen. Ten slotte zijn deze lijstjes ook altijd anders. Zo heb ik ooit Jaguar in de top 5 gezien. Tja..
911targa zegt
@kapiteinaudi: possi is toch echt een fabrikant van SUV’s ca
henk_he zegt
@kapiteinaudi: ja jouw persoonlijke mening is natuurlijk veel betrouwbaarder dan daadwerkelijke feitelijke metingen ?
schuiftrompet zegt
@kapiteinaudi: alleen is kwaliteit en betrouwbaarheid niet iets subjectiefs.
cloverleaf zegt
@kapiteinaudi: als jij dat vindt maak je toxh je eigen lijstje??
str8six zegt
@kapiteinaudi: ben iig de dag weer met een lach begonnen. Bedankt daarvoor.
viezefreddyw zegt
@str8six: Ik mag jouw humor wel.
fanboy zegt
@kapiteinaudi: Wat een onzin. Als Audi betrouwbaarder zou zijn dan BMW hadden ze wel boven BMW gestaan in dit lijstje. Dus nee, jouw mening klopt niet.
kapiteinaudi zegt
@fanboy: Een mening klopt nooit want een mening is subjectief, niet objectief.
fanboy zegt
@kapiteinaudi: Dat is complete onzin zodra je meetbare zaken in je mening verwerkt.
Ik ben van mening dat mijn auto groter is dan die van jou (ik noem maar iets kinderachtigs), dat is gewoon te meten?
kapiteinaudi zegt
@fanboy: Dan noem ik dat geen mening meer, maar een feit.
fanboy zegt
@kapiteinaudi: Ja precies, want feiten zijn meetbaar. Net als dat BMW boven Audi staat in dit lijstje.
Daarom reageren er zoveel mensen op jou hierboven.
kapiteinaudi zegt
@fanboy: Oke, Consumer Reports heeft ook een lijst gemaakt voor 2018 en daar staat Audi op plaats 4 en BMW op plaats 5. Verklaar die “feiten” dan maar eens. Of is het nu opeens wel onzin?
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/
fanboy zegt
@kapiteinaudi: Aha, maar nu kom je opeens met bronnen aanzetten, met iets dat gemeten is! Dan kun je nog eens ergens over discussieren. Maar tot dusver hield je er een mening op na op iets wat meetbaar is, dus niet gek als mensen meer waarde hechten aan iets wat gemeten is dan een willekeurige mening.
Maar goed, ik denk eerlijk gezegd dat het elkaar allemaal niet veel ontloopt qua betrouwbaarheid. Beide laten je niet iedere keer in de kou staan. Maar beide geven wel eens een onverwacht hoge garage rekening, en met beide moet je olie bijvullen :D
Ik zou zelf kiezen voor een Lexus, omdat de kwaliteit dan hoger ligt. En als je leuk wil rijden krijg je tenminste nog een echte atmosferische V8.
schuiftrompet zegt
@fanboy: jaaa maar jij bent bevooroordeeld! Je bent immers een fanboy
fanboy zegt
@schuiftrompet: Ik ben inderdaad een bevooroordeelde fanboy :D
Maar goed, iemand die mij kan vertellen dat er een ander luxe merk is dat betrouwbaarder is dan Lexus hoor ik graag.
leaper035t zegt
Waarom enkel per merk en niet per merk + model? Lijkt me veel nuttiger klantenadvies.
camber24 zegt
Het mooie aan dit soort lijstjes vind ik altijd de zure en verontwaardigde reacties.
lekbak zegt
@camber24: Dit onderzoek komt jaarlijks voorbij en is de publicatie eigenlijk niet waard. Het heeft net zowel met het verstand van de koper te maken als met de kwaliteit van de dealer als met de auto.
Als jij niet snapt hoe de radio aan moet en je gaat daarmee naar de dealer is dat dus al een probleem bij dit onderzoek.
drdre1 zegt
Ik was eigenlijk benieuwd of Suzuki ook nog steeds zo betrouwbaar is, staat helaas niet in de lijst.
min2max zegt
@drdre1: Suzuki heeft zich een aantal jaren geleden teruggetrokken van de Amerikaanse markt.
drdre1 zegt
@min2max: ah, I see
misterdrogba zegt
Is het alweer eindejaar? Veeeel te vroeg voor lijstjes! @autoblog
BaRa zegt
Statistieken bewijzen: auto’s zijn onbetrouwbaar. Stop de persen!
poes zegt
Nu snap ik wel waarom Fiat en Chrysler samen zijn gegaan. Die begrijpen elkaar uitstekend zo te zien :-)
vondick zegt
Leuk om te zien dat BMW boven Toyota staat
fanboy zegt
@vondick: Maar niet boven het antwoord van Toyota op BMW :D
jorden zegt
Dus dit zijn auto’s die met problemen de fabriek uit rollen???
lekbak zegt
@jorden: Niet persee. Het kunnen ook auto’s zijn met domme klanten of slechte dealers die hun klanten niks uitleggen.
Alles waarmee ze bij een dealer komen is een probleem. Komt dus totaal niet overeen met de werkelijke betrouwbaarheid van de auto.
kalslasie zegt
Ik heb gehoord dat de F serie Mini’s zelfs zo weinig problemen hebben dat de garages het “te rustig” hebben GEEN GRAP!
mashell zegt
@kalslasie: dan kunnen ze de reserveringen voor de garantieclaims verlagen en dus de prijzen van de wagens verlagen, zo meer wagens gaan verkopen en wordt het met regulier onderhoud vanzelf drukker bij de garages.
riceos zegt
Betrouwbaarheid bestaat uit meerdere zaken. Het begint met het ontwerp zwaktes die hierin worden gemaakt kunnen in de levensduur niet meer beter worden. Denk hierbij aan zogenaamde kinderziektes en hoe stevig zaken geengineerd zijn. Daarna komt het onderhoud aan bod. Het in staat houden van de techniek zodat deze zijn werk blijft doen. Dit laatste is afhankelijk van de eigenaar hoe deze er mee om gaat. Hij maakt de keuze tussen correctief en preventief onderhoud uitvoeren. Dit samen maakt hoe betrouwbaar een auto uiteindelijk in de statistieken beland.
riceos zegt
@riceos: Een toevoeging hieraan is nog dat ook de methode van het maken van een auto belangrijk is, en betrouwbaarheid kan bijdragen. Toyota heeft ooit het Toyota Production System opgezet. Hiermee waren/zijn ze in staat de concurrentie af te troeven. Samen met de nederige japanse cultuur zie ik dit nog altijd als hoeksteen van de goede scores van Toyota.
w0o0dy zegt
Nog niemand die de dubbele top 7 notering van Hyundai/Kia heeft vermeld. Dat is wel sterk werk als je bedenkt hoe weinig jaren ze serieus meedoen. En ondanks spectaculaire groei in aantallen stijgt de notering. Erg knap.
jerry zegt
Huh, maar we leven nu toch in 2018…? Weten ze nu de uitslagen al van 2018?
rikus zegt
Nietszeggende en niet onderbouwde cijfertjes.