Het kleding en ‘lifestyle’-merk van wijlen Ken Block vraagt faillissement aan.
Het is alweer anderhalf jaar en een beetje geleden dat Ken Block overleed na een noodlottig ongeluk. De 55-jarige rallycoureur werd toch vaak gezien als een held vanwege zijn filmpjes op YouTube waar hij tot het gaatje gaat met flink opgevoerde auto’s. Dat bleek een hit.
Hoonigan
Om het zaakje te promoten stichtte Ken Block daarom samen met Brian Scotto het merk Hoonigan. Dat begon als een kleding- en lifestylemerk, maar het werd vooral dat laatste. Block gebruikte bijvoorbeeld het YouTube-kanaal van Hoonigan voor updates over zijn auto’s, de Gymkhana-video’s en allerlei soorten updates. Ook werd het merk altijd prominent aangebracht als sticker op de auto’s van Block.
Faillissement
Hoonigan is dus een beetje een vaag merk wat vooral in leven gehouden kon worden als marketing voor Ken Block. Na diens overlijden begon het merk tractie te verliezen en nu blijft eigenlijk weinig meer over. Helemaal omdat het merk nog dieper zinkt en faillissement aangevraagd heeft. Hoonigan zou namelijk 1,2 miljard dollar in het rood staan, zo’n 1,09 miljard euro. Wel is Hoonigan bereid om te ‘herstructureren’ en zo die schuld weg te poetsen en nieuw kapitaal binnen te hengelen. Dat hele grapje zou rond de 2 miljard dollar gaan kosten. Je moet er maar zin in hebben.
Media
Overigens gaat dit om de ‘hardware’-kant van Hoonigan en lijkt het erop dat het YouTube-kanaal, daar waar Gymkhana op wordt geüpload, niet in gevaar is. Al kan het natuurlijk zijn dat alles met de Hoonigan-naam zinkt met het failliete schip.
Schulden
Brian Scotto geeft op zijn Instagram-pagina een reactie op het nieuws dat Hoonigan faillissement aanvraagt en schuift de schuld af. Hoonigan werd namelijk in 2021 grotendeels overgenomen door Wheel Pros. Anno 2023 heeft Wheel Pros vrijwel hun hele merk omgekat naar de Hoonigan. Volgens Scotto komen de schulden dan ook door de malaise van Wheel Pros, niet zijn en Blocks aandeel. Tsja…
JanJansen zegt
1.1 miljard euro! Op welk moment denk je dan, nu is het wel een beetje klaar?
vaakbenjetebang zegt
Dik 1 miljard onder water met wat hoodies en T-shirts? Wow! Goed, ik chargeer natuurlijk, maar jeetje. Hoe krijg je het voor elkaar? Of zou er een boel financieel leed van andere entiteiten onder dit kleedje zijn geschoven om het in één keer weg te kunnen poetsen?
michaelras zegt
die schulden komen volgens Brian Scotto, de mede-oprichter mee van Wheelpro, die de toko hebben overgenomen een paar jaar geleden.
potver7 zegt
Maar dan nog… blijkbaar dachten ze met Hoonigan- merchandise dat gat te dichten? Toegegeven, ik heb geen verstand van die business, maar het lijkt me wat ambitieus…
rubend zegt
Wellicht is wheelpro nu zelf zonder schulden. Doordat ze zoveel “huur, advies en management” gefactureerd hebben aan Hoonigan.
Gewoon een onderbuikgedachte van mij, op niets gebasseerd.
Eigen firma gered, gekocht firma laten klappen.
rob5nismo zegt
Daarom beginnen al die Youtubers een eigen kanaal.
Donut is ook uit elkaar aan het vallen na een overname
sr20det zegt
Wheelpros heeft de boel ook behoorlijk de afgrond in geholpen na het vertrek van Scotto.. Dat de rest ook vertrok was vanzelfsprekend en dat vertaalde zich ook wel direct het aantal views op YT in Instagram..
mashell zegt
Als je pas failliet gaat bij meer dan een miljard schulden dan ben misschien niet de beste financieel manager maar wel de kampioen schuldeisers aan het lijntje houden!