Je ziet het geregeld, een laadkabel die over de stoep naar een EV loopt. Hoe zit dat?
Dat is het mooie aan Nederland regelland. Er is geen goed antwoord te geven op de vraag of het wel of niet toegestaan of gedoogd is om een laadkabel over de stoep te leggen naar je elektrische auto.
Het liefste heb je natuurlijk een eigen laadpaal op de oprit waar ook je auto geparkeerd staat. De meeste Nederlandse huishoudens hebben helemaal geen oprit en in de geest der creativiteit worden er naar andere oplossingen gezocht. Geregeld zie je daardoor laadkabels over de stoep naar elektrische auto’s.
Laadkabel over de stoep
Het irritante is dat er geen beleid is vanuit Den Haag over dit fenomeen. Gemeenten mogen zelf regels opleggen en nemen dit dan op in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Navraag doen bij je gemeente levert -hopelijk- een goed antwoord op. Maar je kent ambtenaren langer dan vandaag: een “uhhh, dat weet ik niet meneer” is zomaar iets dat je kunt horen aan de andere kant van de telefoon.
Het beste is om niet zelf te gaan experimenteren, want dat kan je duur komen te staan. In de Telegraaf staat vandaag een verhaal over dit onderwerp. Een inwoner uit Eindhoven heeft het vriendelijk doch dringende verzoek van de gemeenten gekregen te kappen met de kabel over de stoep. Geen gehoor betekent een dwangsom van 500 euro.
Verschil per gemeente
In Amsterdam is een dergelijke constructie eveneens verboden. De boete is met 280 euro echter weer een stuk lager als je het toch doet. Even verderop, in Haarlemmermeer, is het wél toegestaan. Als je het maar veilig doet. Dus de kabel netjes afdekken zodat bijvoorbeeld mensen in een rolstoel over de kabel kunnen rijden. Almere, weer een andere gemeente, heeft geen hard beleid waardoor inwoners zelf maar doen wat ze denken dat goed is. De gemeenteraad heeft besloten het juist te faciliteren door een kabelgoot aan te bieden.
Kortom, het is eigenlijk een klerezooi aan regels of het nu wel of niet mag. De Rijksoverheid en gemeenten moeten goed gaan nadenken over de regels. Het aantal elektrische auto’s neemt alleen maar toe. Het mag nu misschien in sommige gemeenten, maar als iedereen z’n kabels gaat uitrollen zal het er niet veiliger op worden in de straat. Om nog maar te zwijgen over het straatbeeld.
Dutchdriftking zegt
Allemaal een nieuwe Panda kopen. Met dat krulsnoer uit de grille gaat de laadkabel in ieder geval niet over de vloer.
Wolflow zegt
Niemand zit te wachten op die rotzooi op straat
petroldrinker zegt
Tja, als ik er over zou vallen zou ik zeker wel kijken in hoeverre ik er iets uit kan slepen hoor… zal niet veel zijn gezien we in NL wonen maar zou het ten alle tijden proberen
jvdwinkel zegt
Er zijn ook gemeentes die WEL meedenken met hun inwoners en haar bewoners de mogelijkheid biedt een voorziening aan te laten leggen waarbij de kabel tussen rubberen flappen IN de tegel gelegd kan worden en zo geen struikelblok vormt. Kosten: enkel de tegels… alle overige infrastructuur als open breken trottoir en leggen op kosten van de gemeente … Welke gemeente vraagt U ? BEST (doet zijn naam eer aan)
potver7 zegt
Amstelveen doet dit ook al een paar jaar.
petroldrinker zegt
eigenlijk schandalig dat de gemeente die kosten draagt, worden de EV rijders weer op een manier gesponsord, alsof ze dat nog niet genoeg werden met hun BPM vrij, wegenbelasting vrij etc….
rwdftw zegt
Ze willen het klimaat redden. Voor jullie kinderen (ik heb ze niet). Er zijn plenty redenen te verzinnen om een auto op dino sap te hebben ipv een EV en een EV is duur dus er moet her en der wat voordeel gegeven worden. Anders doet men het niet en dan moeten jullie kinderen leven in een omgeving die overeen komt met de wereld van Maze Runner.
Als iedereen maar kabels over de stoep gaat leggen snap ik dat het verboden wordt. Kan een oud omaatje over vallen. Niet handig. Dus een “gemeentelijk goedgekeurde oplossing” voor je laadkabel maakt iedereen blij. Overigens is de stoep officieel eigendom van de gemeente. Losse laadkabels zijn net als losse stoeptegels hun probleem. Dan kan je het verbieden en met een dwangsom van 500 euro wapperen of het pragmatisch oplossen.
pleiades zegt
Ik kwam laatst een artikel tegen over platte oplaadkabels. Ze hebben die in de Gemeente Noordwijk getest. Het heet Flatpower.
PunicaOase zegt
Zo’n tegel met een gleuf lijkt me ideaal. En anders gewoon de laadpaal.
EJS zegt
Mijn vriendin is blind. Die heeft echt moeite met dit soort extra obstakels. Dat geldt overigens ook voor tuinen die zo ver over de stoep groeien dat je er niet langs kunt lopen zonder een stap opzij kunt doen, dat laatste is misschien nog wel vervelender, want dat voel je niet als je met je stok de grond aftast, maar dan heb je ineens wel een tak in je gezicht.
Een stoep moet veilig zijn om over te lopen.
speedy1123 zegt
Gewoon over de stoep. Dat mensen maar gewoon uitkijken waar ze lopen.
reactief zegt
Heerlijke reactie als je de reactie voor jezelf leest.
Voel je jezelf nu ook een l*l met je kort door de bocht reactie… haha
Flutterbear zegt
Lekker sociaal richting mensen met een beperking. Leg de stoep ook maar scheef, dat zal ze leren en is veel voordeliger.
Roskampies zegt
Eigenlijk vreemd. Eetje als openladen bij vakantie parken ineens normaal was. Een benzine / gas /diesel vul je thuis normaal toch ook niet bij ? Waarom wel
Met ev’s. (Ik weet dat het t goedkoopst is, maar to h blijft het vreemd )
petroldrinker zegt
Ze moeten wat doen om de inferieure techniek toch aan de man proberen te brengen..
pomoek zegt
Zal ik je ff uitleggen met het stellen van een vraag: Waar schijt je liever: op het toilet bij jou thuis of op het toilet van een tankstation langs de A27?
Zo werkt het ook met thuis laden.
Graag gedaan!
Flutterbear zegt
Woon jij in een hotel? Wassen, eten en poepen doe je toch ook liever thuis? Het is gek dat je voor je energiebehoefte buiten de deur gaat als je het gewoon thuis hebt… waar je auto ook het meeste van zijn tijd doorbrengt.
lpgbarrel zegt
Verbieden dit, is gunstig voor mijn waarde van de woning (inclusief oprit). Paupers moeten maar openbaar laden. Is toch de tendens van onze verkiezingsuitslag hahaha
Robert zegt
Ik woon in een wijk met carports. Appeltje-eitje, zou je denken. Nou, vergeet dat maar. Mensen parkeren hun EV vóór de carport en op het trottoir, en dus slingert die laadkabel ook over diezelfde stoep. En dan ook niet zelden spookrijdend geparkeerd, want anders zit de laadklep aan de verkeerde kant.
Duidelijke regels over wat wel en niet kan of mag zijn gewoon in de APV opgenomen, maar handhaving geeft niet thuis want ‘individueel bestraffen geeft wetsongelijkheid’. Waarmee de meeste EV-rijders vervolgens door de buren ook haast automatisch in het vakje ‘asociaal’ worden gedrukt.
Gulli zegt
De buurman op de hoek heeft de langste kabel gekocht die hij kon vinden, die sluit hij aan op de lader aan zijn zijgevel. Dan gaat de kabel vervolgens omhoog, via een boom de stoep over (op iets van 3 meter hoogte) en daar hangt hij hem in een andere boom. Zodra hij thuis is trekt hij die kabel naar beneden en kan hij laden zonder dat de kabel iemand in de weg hangt. Ik heb wel eens mensen zien kijken of die kabel daadwerkelijk uit die boom kwam want ze zagen niet waar hij helemaal heen ging 😂 Prima oplossing lijkt me.
schuimbekje3 zegt
en zelfs DAT mag niet volgens de boa’s, gemeente snorren en andere mensen die stanford pe eens moeten kijken…
verdebosco zegt
Gewoon meer laadpalen plaatsen met zelf beïnvloedbare prijzen. En de lantarenpaal standaard altijd voorzien van een stekker. Geen kabelellende over de stoep. Geknutsel en egoïstisch van mensen die zo’n dure EV hebben dat ze geen huis met oprit of garage kunnen betalen.
Flutterbear zegt
Lantaarnpalen zijn niet geschikt om 3x16A te leveren, meestal zitten er tientallen op een 1x10A aansluiting. Ze geschikt maken om te laden zorgt voor een drie of viervoud aan koper.
Hoflander zegt
Wegwezen met die kabels. Niet alleen rolstoelen maar ook kinderen met steps maken een doodsmak over zo’n kabel.
kniesoor zegt
Inderdaad, zoals @EJS hierboven zegt : een stoep moet veilig zijn om over te lopen. Dat is de eerste vereiste voor een trottoir. Alleen voor zover die absolute voorwaarde niet wordt geschonden kan er een kabel onderdoor of (hoog) overheen. Kabels los op/over een stoep zijn simpelweg een ‘no go’.
Trojan zegt
Als EV-rijder ben ik ook tegen die rommel op de stoep, die moet gewoon schoon en veilig zijn. Je hebt daarnaast ook nog het risico dat mensen de openbare plek voor hun deur gaan ‘claimen’ en zeuren als jij er een keer staat. Plaats gewoon voldoende laadpunten en houd de laadprijs daarvan een beetje redelijk.
MarcoM zegt
Maak bovenleiding bijvoorbeeld.
HZW zegt
Het wordt tijd dat alle gemeentes de lantaarnpalen in de straten gaan vervangen door dubbele auto oplaad punten met verlichting er op, dan hebben we veel sneller veel meer auto oplaad punten in alle straten.
Flutterbear zegt
Daar zijn de kabels niet geschikt voor. Zeker de led palen zitten er tientallen op 10A die vaak ook vanaf één punt geschakeld wordt. Er laadpalen van maken kost veel meer als nieuwe laadpalen ernaast zetten, hoe lelijk die LED kanonen ook zijn..
MarcoM zegt
“We nemen het mee”, krijg je dan als antwoord.