Over hoe de toekomst voor de SUV er uit zal zien, zijn de automotive top-managers het niet geheel eens, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek van KPMG. Wel is duidelijk dat de meerderheid verwacht dat de SUV markt dit jaar niet zal groeien. In de Verenigde Staten ziet het er voor de SUV echter een stuk somberder uit dan in de rest van de wereld. In de VS verwacht slechts 3% van de top-managers dat de SUV verkopen dit jaar zullen stijgen. In Europa is men een stuk positiever en ligt dit percentage op 39 procent.
Toch is men in Europa minder positief dan vorig jaar, toen nog 50 procent van de managers er vertrouwen in had dat de SUV markt zou groeien. In Azië is men het positiefst. Daar gelooft nog 52 procent in een groei van de SUV markt.
Dat de Amerikanen zo negatief zijn verbaast mij niets. Misschien heeft Michiel ze wel het één en ander ingefluisterd? Feit is dat de Amerikaanse bevolking kamt met de hoogste brandstofprijzen aller tijden. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij Amerikanen hun SUV in de brand steken om onder de steeds hogere lasten uit te komen.
Het verlies in vertrouwen in de SUV valt te rijmen met het gegeven dat 79 procent van de ondervraagde managers van mening is dat de hoge brandstofprijzen het gedrag van de automobilist definitief heeft verandert. Daarbij is 89 procent van de managers van mening dat het verbruik van de auto misschien wel de belangrijkste factor is geworden bij de aanschaf van een nieuwe auto; belangrijker dan kwaliteit, veiligheid en design.
Van de Europese managers ziet 42 procent nog wel een duidelijk groeipotentieel in luxe auto’s. Wereldwijd is er consensus dat brandstofzuinige en hybride auto’s de toekomst zijn (via: autowired).
Piotr zegt
Hoe vaak heb ik dat al gehoord. hmmmm en porsche verkoopt ze cayennetje zo snel al geen ander merk. de groortse bron van inkomsten.
en olie nou is alleen ,maar een hoop kabaal rond om.
http://www.livecharts.co.uk/MarketCharts/crude.php
geen woord aub over mijn schrijven. Ik weet het is erg…. schaam me diep.
Citrofiel zegt
EINDELIJK! HOE LANG HEB IK HIER NAAR UITGEKEKEN! Niet zo lang in feite. Eigenlijk is het niet eens zo goed nieuws. Het zal waarschijnlijk niet groeien, maar krimpen zal het waarschijnlijk ook niet al te veel. Ik wil helemáál geen SUVs meer, niet minder! Maar dat zal wel nooit meer gebeuren…
Ruud zegt
de mensen die een suv kopen BV cayenne Touareg Ml GL X5 zullen echt niet lopen zeiken dat ze 90 euro voor een tank moeten afrekenen mits ze 5 keer in de week moeten tanken
Fova' zegt
@Citrofiel
Welk merk komt er dit jaar met een SUV? Citroen toch ook dacht ik zo? ;)
Wat vind je daar dan van?
Marijke zegt
Toch merkwaardig dat de meeste, met name de betere merken SUV modellen (Porsche, BMW, Toyota, e.a.) levertijden kennen van meer dan 6 maanden. En het negatieve geblaat van Michiel van den Brink over SUV’s is ontspeend van enig realiteits gehalte. Michiel van de Brink noemt echte auto’s o.a. de Pininfarina 612P4/5 en Aston Martin Rapide. (in Nederland 20 auto’s nog geen 15 auto’s per jaar. Zijn blauwe maandag bij Spijker is ook al geen brevet van enige echte kennis van auto’s dus zal zijn invloed op de SUV-markt van nul en geene waarde blijken te zijn. Gelukkig dat een blad als Autovisie niet alleen gefrusteerde figuren als Michiel aan het woord laten.
Dennis zegt
@Marijke: Dit artikel gaat niet over Michiel!
Je kunt de uitslag merkwaardig vinden, maar het betreft hier harde cijfers uit een wereldwijd onderzoek van (gerenommeerd) KPMG onder de “captains of industry” uit de autowereld. Dat e.e.a. niet stookt met jouw verwachtingspatroon en/of belevingswereld heb je in ieder geval duidelijk gemaakt.
mvagusta zegt
En we hebben een vrouw, we hebben een vrouw, we hebben een vrouw erbij! :)
(maaarrrr ze houdt van SUF’S!!!!! :( )
Citrofiel zegt
@ Fova’
Ik houd niet van SUVs, en dus had ik liever gehad dat Citroën ook geen SUV zou hebben, maar het blijkt nodig te zijn, zo groot als de markt daarvoor is… Ik vind de C-Crosser echter wel een mooie voorkant hebben, ik hoop dat Citroën die voor andere toekomstige modellen gaat gebruiken, maar dat heeft hier niets mee te maken.
@ Marijke; waarom zou het niet realistisch zijn. Het is gewoon bewezen door Michiel dat SUVs eigenlijk nergens in uitblinken. Ze hebben bepaalde goede dingen, maar al die dingen zijn in betere mate te vinden in andere auto’s. Dus het nút van SUVs is eigenlijk niet echt groot. Maar mensen vinden het blijkbaar stoer en kopen ze… Ik veroordeel ze niet. Moeten ze zelf wete… Maar laten we daarover maar onze mond houden, anders krijgen we weer een eindeloze discussie, daarvoor verwijs ik je graag naar de column van Michiel. Deze discussie heeft niets met dit bericht te maken.
Rimmie zegt
Minder SUV’s is goed! Dan heb ik een nog beter overzicht in mijn dikke bak. Haha! Nu al die busjes nog weg.
slk zegt
Lang leven de SUV’s.
Powertje zegt
Een mooie vrouw in een Range Rover Sport in het Oranje!.. Prachtig toch? :D
Rick dos zegt
Een SUV is net als een Zwitsers zakmesje. Het is niet nodig om alle facetten te gebruiken maar het is altijd handig om het te hebben! :)
En wat dit betreft. Ach ja, in de jaren 70 hadden we ook een oliecrisis en toen stond de hele wereld ook op zijn kop. We hebben weer een periode gehad van tijdelijke gekte. En nu mensen weer rationeel beginnen na te denken zie je de olieprijzen ook weer zakken. Ik hoorde dat de prijs van ruwe olie vandaag rond de 56 dollar per vat hing. Dus rustig maar mensen komt allemaal wel weer goed! :)
mashell zegt
“Een SUV is net als een Zwitsers zakmesje”
Beetje kromme vergelijking. Een zwitsers zakmes heeft wel een mes maar gaat er je schnitzel niet meer doorsnijden. Dat zakmes heeft wel een zaag maar je kunt er geen boom mee omzagen. Een SUV is een grote auto waar je alles mee kan wat je ook met een Golfje kan, nou ja op parkeren in een krap plekje na dan.
johann zegt
De Amerikaanse markt steekt ook heel anders in elkaar dan de Europese. Hier komen er nog steeds nieuwe modellen bij, in de USA stukken minder. Want zo’n C-Crosser of 4007 komt daar niet op de markt voorzover ik weet. Daarenboven is, zoals al genoemd, de benzineprijs overzee van belang, en hier in Europa trekt de economie weer aan, dus weer extra geld voor dure bakken.
Rick dos zegt
@mashell
Als je er wat langer over na gaat denken dan kom je er misschien wel. ;)
Base zegt
Al wiedes dat ze verwachten dat de SUV markt niet gaat groeien!
1] In Europa heeft iedereen die er één wil al één (en als ik de reacties op het woord ‘SUV’ lees zullen er onder de niet-SUV-rijders geen zieltjes meer gewonnen worden, incl. mezelf)
2] In de USA heeft iedereen die er één (of twee) heeft liever een kleinere auto
3] In het verre oosten hoef je komend jaar nog geen wonderen te verwachten, daarvoor zijn er nog te weinig rijke chinezen en zijn er te weinig rijke Japanners (want wat je daar moet betalen om een grote auto te kunnen rijdn in stedelijk gebied schijnt van de zotte te zijn…)
De markt die het meeste gaat groeien is denk ik de budget-markt: de anti-pool van de SUV: kleine zuinige karretjes met een klein beetje luxe (de Aygo’s, Foxen en kleine Chinese modelletjes van deze wereld). Als de brede onderkant op deze aardkloot een beetje centen te besteden krijgt gaat dat segment een gouden tijd tegemoet.
Piotr zegt
” @ mashell schrijft,
“Een SUV is net als een Zwitsers zakmesje”
Beetje kromme vergelijking. Een zwitsers zakmes heeft wel een mes maar gaat er je schnitzel niet meer doorsnijden. Dat zakmes heeft wel een zaag maar je kunt er geen boom mee omzagen. Een SUV is een grote auto waar je alles mee kan wat je ook met een Golfje kan, nou ja op parkeren in een krap plekje na dan. ”
1. Er zijn vele diverse zwitserse zakmejes beschikbaar. Als volwassenen, maar gedragend als eeuwig kind zou het mij een eer zijn om met een zwitsers zakmesje een schnitzel er me door te snijden.
2. Inderdaad een zak mesje heeft een zaag (HET ZIJN JOUW WOORDEN DAT JE ER GOOEEN BOOM MEE KUNT OMZAGEN, geef me de tijd en ik laat je wel weten wanneer je TIMBER mag gaan roepen.
3. Ja, een suf is inderdaad een grootte auto. Vandaar dat je er oo meer mee kun doen dan met een “golfje”
4. Prakeren op een krap plekje is koek en ei verhaal voor de suv rijder.
– heeft een golfje een bullbar?
– heeft een golfje een cameratje van fabriek in de achterklep?
– heeft een golfje genoeg PK & nm om een auto op te schuiven?
– heeft een golfje offroad capaciteiten?
– heeft een golfje in zijn genen van 1 van zijn broetjes die zich in de klasse supersport cars, dream cars etc. uberhuapt iets Geërfd. (oneej, hahaaha hij heeft er geen. lol
p.s een zwitsers zakmesje heeft meestal nog zelf een tweede mesje ook nog. muhahah. Hoe je het went of keert we will win everytime again and agian and again.
Kobey zegt
door de nieuwe X5 zal de percentage wel verhogen
Jan zegt
Men vader rijdt nu met een Toyota SUV en zijn volgende wagen gaat sowieso trg een SUV zijn, zou raar zijn dat hij ineens in een audi A6 kruipt(nochtans dat ook knappe wagens zijn, no offense) maar denk bij de meeste mensen dat het zo is. Er zijn veel SUVs en er komen er nog een massa bij en vele kopen ook een volgende SUV
En inderdaad, als je spreekt over zo’n dure SUV’s a la GL, Q7 en Cayenne dan ga je echt niet wakker liggen over de brandstofprijs. Als de persoon in kwestie al geen tankkaart heeft van het bedrijf!.
Franco zegt
Wat een gebazel hier! “Eindelijk komen er minder van die dingen!”, en dat soort praatjes!
Het is altijd al een kwestie van vraag en aanbod geweest! En het bericht betrof niet alle SUV’s! Wedden dat de markt voor midi- en mini-SUV gaat groeien?!!
Niels zegt
@franco, zoals met de Suzuki SJ/Samurai en de Vitara zeker eind jaren 80 / begin 90? :-) Leuk he, dat die trend nu weer als ‘nieuw’ gezien wordt.
Rick zegt
@ Pjotr
De meeste SUV’s van tegenwoordig kunnen voor geen meter offroad rijden en zijn daar ook helemaal niet voor bedoeld dus je informatie klopt niet. Niet alle SUV’s hebben een camera, je stoot toch niet een auto weg met je bull bar. Ik zie duidelijk dat jij een SUV fan bent, want aan je argumentatie schort het aan alle kanten ;).
Fej zegt
@ Piotr “heeft een golfje in zijn genen van 1 van zijn broetjes die zich in de klasse supersport cars, dream cars etc. uberhuapt iets Geërfd. (oneej, hahaaha hij heeft er geen. lol”
Volgens mij kan je hier wel enkele mensen vinden die zeggen dat een Veyron dezelfde genen heeft als een Golfje :-)
Marijke zegt
Dennis, je schrijft zelf dat Michiel de Amerikanen wel iets (negatiefs) zal ingefluisterd zal hebben over SUV’s. Dus reageer ik daar op.
En mijn ervaringen met zogenaamde “harde cijfers” uit KPMG-onderzoeken zijn niet altijd positief. Maar dat terzijde.
Mijn belevingswereld m.b.t. auto’s is gestoeld op jarenlang “Freude am Fahren” en mijn BMW 330i Touring gebruik ik graag maar bij bepaalde omstandigheden (gladheid, sneeuw en met name in het Duitse laag- en middelgebergte) gebruik ik toch ook mijn RAV4 met zeer veel plezier!
Dus het een sluit het ander niet uit!