Wil je vandaag via Utrecht naar Den Haag of Rotterdam? Dan kun je beter een dagje vanuit huis werken, want er is een ernstig ongeluk gebeurd op de A12 bij Woerden.
Rond 02.00 uur vannacht klapte daar namelijk een vrachtwagen op een pijlwagen van Rijkswaterstaat. Hierbij kwam één wegwerker om het leven, terwijl een collega zwaargewond raakte en is afgevoerd naar het ziekenhuis. De politie ziet de vrachtwagenchauffeur als verdachte, maar ook hij ligt met zware verwondingen in het ziekenhuis.
De A12 is voorlopig afgesloten in de richting van Rotterdam en Den Haag (tussen Woerden en Nieuwerbrug) vanwege technisch onderzoek, zo meldt Rijkswaterstaat. Zij verwachten hierdoor een behoorlijk zware spits en vragen mensen zelfs thuis te blijven, om een nog grotere chaos te voorkomen.
Mocht je echt geen andere keuze hebben, houd dan in ieder geval rekening met flinke vertragingen. Je zou er inmiddels al zo’n twee uur langer over doen om je bestemming te bereiken. Den Haag kun je bereiken via de A1 (9 km file na een ongeluk), A9 en de A4. Wil je richting Rotterdam, dan kan dat via de A27 en de A15.
Foto: de A27 bij Huizen.
wilbertg zegt
Triest. Geen andere woorden voor.
Jochempie zegt
Ik reed er gisteravond langs toen ze de pionnetjes aan het plaatsen waren… Het werd al een kilometer van tevoren aangegeven dat de baan ging verdwijnen… Dan lees je ’s ochtends dit… Ik denk niet dat de familie dit leest maar ik wens ze toch sterkte.
Kvgorp zegt
Precies de reden waarom ik gestopt ben met langs de snelweg werken.
lincoln zegt
technisch onderzoek !!
tja .. daar zijn de 39 rechercheurs inderdaad wel een dagje mee bezig ..
o,ja .. en de resultaten van het onderzoek ..
die wist ik 5 uur geleden al ..
Jochempie zegt
@lincoln: Solliciteren!!
moondustfocus zegt
@lincoln: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
frietjemet zegt
@lincoln: Origineel, draai jezelf nog ene zware van nelle, je verdient het!
darkwolf zegt
Sterkte voor alle slachtoffers!,
verder is dit maar weer eens een voorbeeld dat die pijlwagens er niet voor niets staan, ik (een jonge automobilist) irriteer me dagelijks aan de (voornamelijk leaserijder) mensen die doorrijden tot de laatste pijl en ervoor bij en dan vooral onbezonnen hun auto tussen de al stilstaande rij auto’s prakt…
en tja als iemand dan geen ruimte geeft komt die pijlwagen toch al wel snel dichterbij!
mashell zegt
@darkwolf: en toch, de regels stellen dat je alle asfalt dat er ligt benutten moet, dus tot het einde doorrijden is wel de bedoeling, ze er soepel tussen laten ook. Maar ik zie soms ook wel eens figuren met zo’n tempo op de pijlwagen afrijden dat ik denk “moet dat nou zo?”.
dutch zegt
@mashell: wat jij zegt is inmiddels achterhaald. In deze situaties dien je bij de eerste pijl al een rijstrook op te schuiven.
Voor invoegen is de nieuwe regel dat je zo snel mogelijk invoegt nadat je snelheid nagenoeg gelijk is aan de snelheid van het verkeer op de doorgaande rijbaan.
In ieder sterkte voor de nabestaanden en collega’s die het ongeval hebben zien gebeuren.
Jipp zegt
@mashell: je moet ritsen waar het kan, dus op het moment dat je langs de file rijd om op het laatste moment in te voegen word de file alleen maar langer door ergernissen etc.
eelco74 zegt
@mashell: Niet helemaal, bij een dergelijke afzetting zet RWS al ruim voor de genoemde wagen op de matrixborden kruizen. En als voorloop op die kruizen pijlen dat je een baan moet opschuiven. Als het je dus lukt om de wagen met de pijl te raken (die overigens meestal niet van RWS is, maar van een calamiteiten aannemer) dan heb je al de nodige pijlen en kruizen genegeerd.
krishh20 zegt
@darkwolf: ik ben geen leaserijder (ook n jonge automobilist) en ik rijd ook door tot waar ik kan, wel met gematigde snelheid natuurlijk.. Asfalt ligt er niet voor niets en moet volledig benut worden ;)
oxymoron zegt
@krishh20:
en het resultaat van die overweging was hier te zien. Doe nou toch gewoon wat die borden zeggen, dan blijft het voor ons at veiliger.
Jipp zegt
@krishh20: misschien moet je eens bedenken dat al die mensen die je dan inhaalt al langer staan te wachten..? En door figuren zoals jij ontstaan files, ergernissen en ongelukken. Voortaan dus gewoon achteraansluiten!
TimD zegt
@rene-mini: ik vindt het heel erg voor zijn nabestaande… Dat zie je toch nergens staan dat ik dat niet vind? Daarbij blijft het een risicovol beroep.
darkwolf zegt
@mashell, in theorie klopt de stelling dat je al het asfalt moet benutten, enkel als dit in conflict komt met het soepel ertussen laten…
en tevens is het zo dat je bij normaal ritsen ook vanaf 300 meter ervoor moet ritsen.
dus als de matrix borden aanstaan dat je moet ritsen en iedereen doet het, enkel de enkele opgeschoten (lease) rijder rijd door da schiet dit mij in het verkeerde keelgat…
Alfarobert zegt
Ik ken de pijlwagens alleen met een hoop oranje lampen aan.Die zie je van 10 kilometer afstand al.Hou me altijd aan de aangepaste snelheid bij wegwerkzaamheden.Die lui die daar werken hebben ook gezinnen.Die werken daar ook voor jou zodat jij weer over een mooi stukje asfalt kunt rijden straks.70 is hard genoeg,Ga daar anders zelf eens staan.Eens kijken hoe jij dat vindt,denk ik dan altijd.
erwh zegt
Heel veel sterkte voor de nabestaanden van de wegwerker.
Terecht als deze chauffeur strafrechtelijk vervolgd wordt en nooit meer achter het stuur van een vrachtwagen mag plaatsnemen. Ten eerste is rijden z’n werk, dus van een professional kan verwacht worden dat hij dit soort situaties goed kent en er op anticipeert. Ten tweede zijn midden in de nacht dit soort afzettingen al helemaal niet te missen, dus als je er dan alsnog tegenaan rijdt ben je gewoon niet vakbekwaam. (En waarschijnlijk met andere dingen bezig zoals op de telefoon kijken of slapen)
87sandyd zegt
@erwh: was je erbij? Weet jij wat er gebeurd is en hoe het gebeurd is? Nee? Mooi, houd dan even je mond ipv conclusies te trekken die gebasseerd zijn op gebakken lucht.
Om even verder te borduren op de discussie die hierboven gaande is: Asfalt gebruiken is geen probleem. Maar doorrijden tot de pijl is onzin. Zodra de bestuurder de pijl ziet is hij verplicht in te voegen. Daarnaast zijn er vaak ook strips op de weg aangelegd met reflectoren die aangeven dat men moet invoegen.
Dit geld niet bij een bestaande wegversmalling (3 naar 2 baans). Daar staat duidelijk aangegeven op borden wanneer men moet invoegen. Helaas begrijpt rijdend Nederland nog steeds niet dat je moet doorrijden tot het bord: vanaf hier invoegen (of iets in die richting). Men denkt al gauw dat je aan het voorkruipen bent, terwijl diegene nou juist ruimte moeten verschaffen om in te voegen
Jipp zegt
@87sandyd: waar men op doelt is dat iedereen mooi in de rij staat en er altijd asocialen zijn die deze gehele rij negeren en doorrijden tot het einde. Dit verlengt alleen maar de file want er wordt veel vaker geremd. Dit levert een domino effect op en alles staat langer stil.
moondustfocus zegt
Sterkte voor de nabestaanden.
tstile zegt
Misschien was de vrachtwagenchauffeur wel oververmoeid. Omdat hij verplicht moest overwerken en frauderen met de tachograaf. Dan is het moeilijk Nee zeggen als al je collega’s het wel doen.
davelepeef zegt
@tstile: moet ie een andere baan zoeken
9000cse zegt
Misschien, dat dit iets meer duidelijkheid verschaft:
De overheid houdt campagnes om ritsgedrag te bevorderen omdat bij het ritsen snel irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid ontstaan. Vaak omdat bestuurders die te vroeg invoegen het niet leuk vinden om andere auto’s te zien doorrijden tot het einde van wegvallende rijstrook. Toch is dat doorrijden onderdeel van het gewenste ritsgedrag. Om het ritsgedrag te stimuleren zijn op veel knelpuntlocaties verkeersborden geplaatst met de teksten ‘Ritsen na 300 m’ en ‘Ritsen vanaf hier’. In België is ritsen vanaf 1 maart 2014 verplicht, en dat op de correcte manier, namelijk vlak voor de wegversmalling. Niet ritsen kan een boete van 55 euro opleveren.[1]
Het mag duidelijk zijn dat ‘ritsen’ eigenlijk alleen van belang is tijdens drukke periodes, want bij weinig verkeer ontstaan er geen problemen bij het strookwisselen en het invoegen tussen voertuigen op een andere strook, voor zover die aanwezig zijn.
Goed ritsgedrag bestaat uit de volgende gedragscodes:
– Zo lang mogelijk doorrijden op de invoegende rijstrook
– Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (aangegeven met bord) rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook
– Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
– Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte (hiaat) invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.
Ik heb het mij door verkeersagenten in zowel NL, B, D als F laten uitleggen en het komt in die landen toch echt steeds op hetzelfde neer. Dat dit (dus juiste) ritsgedrag menigeen irriteert, blijkt vaak uit ’t gedrag van vrachtwagenchauffeurs, die met hun wagen de in te voegen rijbaan blokkeren, wat overigens fors wordt bestraft.
dutch zegt
@9000cse: Ik weet niet wat jouw bron is maar onderstaande komt uit de rijprocedure B. Dit is het brondocument voor CBR examens en dus het gewenste gedrag van de Nederlandse overheid:
“De eerste invoegmogelijkheid kan worden benut als de snelheid voldoende is aangepast aan het verkeer op de doorgaande rijbaan. Bij langzaam rijdend fileverkeer de snelheid zodanig regelen dat bij voorkeur niet op de invoegstrook gestopt behoeft te worden.”
9000cse zegt
@dutch:
En waarin wijkt mijn “bron” dan af van die van jou? Ik kan er geen verschil uit opmaken.
frietjemet zegt
Kunnen ze geen verrijdbare blokken beton achter die wagens van rijkswaterstaat plaatsen, als die dames en heren hun werk aan het doen zijn? Het is een risicovol beroep, maar met de kwaliteit van de bestuurder op NL grondgebied anno 2014 in het achterhoofd geen gek idee lijkt me. Als het aan mij lag had ik de keuze tussen de werknemers van rijkswaterstaat en iemand die niet bij het rijden betrokken is (om wat voor reden dan ook) allang gemaakt. De politie stuurt toch ook geen wijkagent in zijn eentje naar een voetbalrel toe?