De verbreding van bestaande (snel)wegen in Nederland zorgen ervoor dat files langer worden bij calamiteiten en slecht weer.
Het lijkt wegafsluitingen te regenen de afgelopen weken en ook vanmorgen was het weer flink mis op de A2. Reden genoeg voor Autoblog om een belletje te doen met de VerkeersInformatieDienst met de vraag of er volgens hun ook bovengemiddeld veel wegafsluitingen zijn deze maand. Het verrassende antwoord: “nee”.
De aanleidingen voor de wegafsluitingen zijn opmerkelijk, waarbij de kettingbotsingen op de A58, de viaductspringer op de A12 en de ontploffende truck op de A35 slechts enkele van de voorbeelden zijn. Deze afsluitingen hebben echter allemaal iets gemeen: de oorzaak is zodanig sensationeel dat ze de media halen.
Maar volgens de woordvoerder van de VID is het niet zo dat er meer afsluitingen dan normaal zijn. Door de aandacht in de media ontstaat die perceptie wellicht, maar er gaan bij de VID nog geen alarmbellen af. Wel is Nederland veel kwetsbaarder geworden voor incidenten. De belangrijkste oorzaak: de wegverbredingen.
Laten we over één ding heel duidelijk zijn: een verbreding van de weg vermindert de filedruk op die weg en aangesloten wegen. De filedruk is op verbrede wegen en aanliggende wegen volgens een schatting van de VID met 50% afgenomen sinds 2009. Exacte cijfers zijn lastig te geven omdat een wegverbreding ook effect heeft op aangesloten wegen.
Het probleem van wegverbredingen is echter dat een incident vaak grotere gevolgen heeft: doordat er meer verkeer over dezelfde weg reist dan voorheen, staat er ook sneller en meer file op het moment dat het misgaat. En hetzelfde geldt voor de belangrijke verkeersaders die aansluiten op zo’n weg. Vanmorgen ging het bijvoorbeeld fout op de A2, waar een gedeeltelijke wegafsluiting werd ingesteld in verband met een ongeluk met een vrachtwagen en zes personenauto’s. Doordat de file zich al snel uitstrekte tot voorbij knooppunt Oudenrijn kreeg ook de A12 enorme files te verwerken.
Het is het vervelende neveneffect van wegverbreding. Het zou mooier zijn als er meer nieuwe wegen werden aangelegd, zodat er meer alternatieve routes beschikbaar zijn op het moment dat er een calamiteit plaatsvindt of het weer heel slecht is, aldus de woordvoerder van de VID. Desondanks moeten we de winst die behaald is door de wegverbreding niet uitvlakken: het gaat echt een stuk beter op onze wegen.
wokkelz zegt
Wat ook nog zou helpen is dat ze niet voor elk pechgeval een strook afsluiten! Bij sommige gevallen kan ik het begrijpen, maar tegenwoordig lijkt het wel als of ze bij elk wissewasje een strook sluiten.
parker zegt
@wokkelz: klopt, die figuren die die rode kruizen bedienen zijn echt veel te triggerhappy. Iedere kluns met een oud krot dat het begeeft veroorzaakt tegenwoordig een file en die rws inspecteurs zijn al helemaal irritant, die plempen overal die gele pickup voor om weer ergens de held uit te hangen en zijn vervolgens verbaasd als er iedere maand wel één zo’n ding aan barrels wordt gereden..
rnej zegt
@parker: komt omdat er ook heel veel ongelukken gebeuren als men die strook naast de vluchtstrook niet afsluit.. ik sta liever een halfuur in de file dan dat we weer een dode bij de statistieken mogen optellen.
werf76 zegt
@rnej: Inderdaad het enige juiste. Niet dat gehuilebalk omdat er wat vertraging is. Veiligheid voor de mensen langs de weg is van levensbelang.
parker zegt
@werf76: onzin, die zorgen zelf maar voor hun veiligheid. Eigen schuld als je wordt platgereden omdat je half op het wegvak staat om een wiel te verwisselen!
marc94 zegt
@wokkelz: als ze alles op 50 zetten en alle banen open laten zou dat wel werken. Maar als er 50 staat tewijl je ook 100 kan rijd iedereen alsnog 80.
potver7 zegt
@wokkelz: O je hoeft ook helemaal geen strook af te sluiten om een file te veroorzaken bij een pechgeval hoor. Ooit heb ik in de file gestaan voor een Golf met pech. Achter de Golf stond een leuke dame tegen de vangrail geleund…
parker zegt
Boeit niet. Gewoon doorgaan met verbreden!! Overal minimaal 4 banen per rijrichting.
potver7 zegt
Eehhh, ja maar het helpt natuurlijk ook niet dat de hulpdiensten het ook wel handig vinden dat er zoveel rijstroken zijn. Waar ze vroeger gewoon één rijstrook afsluiten bij een klein ongeval, sluiten ze er nu doodleuk twee of drie af.
Voorbeeld van gisteravond op de A4 bij Schiphol: er staat een auto in de fik op de vluchtstrook, en hup, de twee rechter rijstroken afgesloten. Toegegeven, het was niet heel druk dus het leidde niet direct tot een file, maar dit gebeurt soms ook als het wél druk is.
http://www.112meerlanden.nl/2014/09/24/hoofddorp-drie-maanden-oude-wagen-brand-uit-op-de-a4/
trustmeiamanengineer zegt
Meer wegen is helaas niet echt een optie in dit volle kleine land. Er zou denk ik wel nog voordeel uit de bestaande (verbreedde) wegen gehaald kunnen worden als bijvoorbeeld de rijstroken per richting dynamisch geregeld zouden kunnen worden etc.
fconderkantlat zegt
ik geloof er niks van dat er plots meer verkeer rijdt dan voorheen omdat de weg meer stroken heeft……..als ik ergens heen ga , ga ik niet omrijden omdat die snelweg een of een paar stroken minder heeft…..en ik denk dat de grootste gedeelte van voertuigbestuurders dezelfde mening met me delen
jrsmoke zegt
@arashrsf: Maar tegenwoordig zijn we allemaal TomTom geil en rijden we netjes waar Tom zegt dat we moeten rijden zodat we het snelst op de bestemming aankomen.
Je hoeft alleen nog maar te weten waar je kan vinden dat je daadwerkelijk afrit 7a neemt en het verschil tussen link en rechts.
mashell zegt
@arashrsf: dat geloof ik wel. Vroeger koos je bewust niet voor de 3 rijstrookssnelweg want daar stond altijd file. Nu is die weg 5 strooks, geen file meer en neem je die wel. Op die manier verschuift verkeer naar de bredere wegen.
bennyyy zegt
@arashrsf: amen to that
bluesbrother zegt
ik ben de afgelopen dagen enkele malen vanuit het verre oosten naar Amsterdam gereden, wat mij opviel was dat veel mensen van baan verwisselen waardoor onnodig geremd moet worden, en dat er veel (met name kleine en zuinige) auto’s die vrachtwagens willen inhalen zorgen voor een onnodige kettingreactie door niet snel genoeg op te trekken.
gregorius zegt
@bluesbrother: o ja, ga zo maar door. Met 80km/h al op de linkerbaan plempen. Met 85 proberen in te halen.
En dan heb je nog dat volk dat de richtingaanwijzer gebruikt om aan te tonen wat ze willen gaan doen ipv wat ze ook echt gaan doen: richtingaanwijzer aan, vervolgens is er iemand die dat ziet bang: extra hard in de remmen.. en ja, ook zo beginnen files.
parker zegt
@bluesbrother: klopt, kleine auto’s moeten verboden worden. Ga maar fietsen als je geen normale auto kunt betalen!
melkkoe zegt
@parker: Inderdaad, compleet inhaalverbod voor vrachtauto’s en andere auto’s (busjes) op grijs kenteken zou ook veel files voorkomen.
steelboy zegt
Dus, bredere wegen betekend ook nog extra asfalt elders? Ik dacht dat de bredere wegen juist bedoeld waren om te clusteren… Tijd voor geleid vervoer op snelwegen om het aantal incidenten terug te dringen.
Sracerr zegt
Roulez droit! of : Rechts rijden!, niet links plakken, niet onder max. snelheid rijden en all problems are solved.
krantenbak zegt
Wat een larie allemaal. De uitleg over kwetsbaarheid lijkt uit een linkse duim gezogen!
schuimbekje3 zegt
ambtenaren maken het wegennet kwetsbaar… bredere wegen zorgen ervoor dat het niet ALTIJD een puinzooi is (en als je dan nog 4 rijbanen over hebt van de 6 wanneer der weer eens een vrachtwagen met pech staat of door de middenberm is gegaan of weer een Audi achterop een 2CV is geknald, dan rijdt het nog een beetje door…