Minister Van Veldhoven kondigt vandaag harde maatregelen aan.
Twee SUV’s met sjoemeldiesels vormen de aanleiding: de Suzuki Vitara en de Jeep Grand Cherokee. Dat deze modellen van sjoemelsoftware waren voorzien was echter al langer bekend. In 2017 rook de RDW namelijk al onraad bij deze modellen in nasleep van dieselgate. In 2018 bekende Suzuki zelf ook gesjoemeld te hebben.
Inmiddels is er uitgebreider onderzoek gedaan en kan er definitief vastgesteld worden dat er sprake is van “ongeoorloofde emissiestrategieën”. Er zijn daarom harde maatregelen aangekondigd: als de eigenaren de auto niet naar de garage brengen mogen de auto’s niet langer de weg op.
Stientje van Veldhoven, minister van Milieu en Wonen, meldt dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. De Vitara en Grand Cherokee stoten in de praktijk veel meer stikstof dan bij de tests, blijk uit het onderzoek. De fabrikanten zijn nu verplicht de boel recht te zetten. Dit houdt in dat de auto’s met terugwerkende kracht aan de eisen moeten voldoen die golden op het moment van de typegoedkeuring. Dit is de normale gang van zaken, maar de maatregelen gaan nu nog een stapje verder.
Tot voorheen lag de verantwoordelijkheid puur bij de fabrikant. Als eigenaar was je niet verplicht bij een terugroepactie gehoor te geven aan de oproep. De minister vindt het echter “onacceptabel” dat niet alle auto’s worden gefixt.
Om de effectiviteit van de terugroepacties te verhogen gaat daar nu dus verandering in komen. Na een bepaalde periode zal de auto niet meer op de openbare weg mogen. De precieze details van de regeling moeten nog worden uitgewerkt. In diverse EU-landen, waaronder Duitsland en Finland, gelden momenteel al dergelijke verplichtingen.
Rudy zegt
Ben benieuwd hoe ze dit willen handhaven…
mashell zegt
@rudy: dat is toch niet zo moeilijk? De overheid weet welke auto’s er rijden (RDW+Belastingdienst), de overheid kan kunt bij de importeur de lijst van gerepareerde wagens opvragen. De politie kan de eigenaren van de niet gerepareerde bezoeken of de wagens op de opsporingslijst zetten.
dakarbemo zegt
@mashell: of apk puntje van maken?
mashell zegt
@dakarbemo: uiteraard zal er bij er APK afmelden wel een mededeling komen dat de wagen niet is toegelaten. Maar dan moet de dealer gaan handhaven, daar hebben we eigenlijk de politie voor.
frank2b zegt
@mashell: Niet aangepast = apk-afkeur. Net zoals bij defecte verlichting, bovenmatige roest, versleten remmelarij.
Ik zie het verschil niet.
melcon zegt
@frank2b: Het controleren van het uitvoeren van een terugroepactie is geen onderdeel van de apk keuring. Hierop kan dus ook niet afgekeurd worden. De wetgeving kan uiteraard aangepast worden om zo iets wel mee te nemen, maar hoe ga je dan om met gevallen waarbij de dealer niet de capaciteit heeft om op korte termijn de terugroep actie uit te voeren. Neem bijvoorbeeld de achterruiten van de C1/107/Aygo die met pritt vastgelijmd zitten waar een gemiddelde wachttijd van 3 maanden op zit/zat. Dan zou je de auto 3 maanden lang niet voor de apk kunnen afmelden (terwijl deze met b.v. noodruit wel gewoon veilig aan het verkeer kan en mag deelnemen).
Het lijkt me evident dat er een methode moet komen om er op te handhaven maar de apk is daar niet de methode voor. De apk is bedoeld om 1 keer per jaar te controleren of de staat van het voertuig nog voldoet om veilig aan het verkeer deel te nemen en of de emissie eisen binnen het wettelijke kader vallen (let op: dat is wat anders als de door de fabrikant vermelde emissie voor NCAP/WLTP). Daarnaast omdat het een moment opname is zou je 364 dagen kunnen wachten met het laten uitvoeren van de terugroep actie, als deze 1 dag na de apk aangekondigd wordt. Dus leuk idee maar niet geschikt, dan zou je beter een wok melding kunnen zetten op auto’s waarvan de terugroepactie niet binnen redelijke tijd is uitgevoerd. Dan zouden ze daarna bij de RDW langs moeten om te controleren of de terugroepactie wel is uitgevoerd (of de RDW daar dan weer de capaciteit voor heeft is een 2e natuurlijk ;-) ).
Rudy zegt
@mashell: overheid laten communiceren met importeurs etc?. Leuk overheids ICT projectje wat minstens 100 miljoen gaat kosten.
APK oplossing is wel een idee. Eventuele chiptuning is er niet uit te halen maar de meeste modificaties zijn er wel uit te halen.
mashell zegt
@rudy: een email met een excel sheet lukt zowel de overheid als de importeurs ook nog wel.
JoostvdWater zegt
@mashell: De RDW registreert dit al. Je kan zit ook zelf als eigenaar/ mogelijk nieuwe eigenaar zien in de RDW kentekencheck. Neem de 24-GXD-9 (Audi A4) als voorbeeld. Via http://www.rdw.nl/kentekencheck blijkt dat deze auto nog niet is afgemeld in de terugroepactie van EA189 motoren. In een standaard controle, net als wanneer de APK verlopen is, kan hierop gesanctioneerd worden.
eelco74 zegt
@Rudy: terugroep acties die openstaan kun je nu ook al heel eenvoudig via je kenteken bij de RDW opvragen.
Ben je geweest hiervoor dan verdwijnt de melding weer.
Staat je emissie terugroep actie na een jaar nog open kan de rdw actie ondernemen.
fanboy zegt
Maar hoe zit dat dan met de andere sjoemeldiesels (bijvoorbeeld een VW) die nog niet terug zijn gegaan naar de garage?
En daarbij komt al de gechipte auto’s, of met EGR delete, die voldoen ook niet aan typegoedkeuring. Ook maar de weg af?
Rudy zegt
@fanboy: Dat is ook het punt van mijn opmerking. Het is bijna onmogelijk voor een leek (laat staan een agent ;)) om te zien of b.v. de EGR of het roetfilter verwijderd is.
Ot92 zegt
@rudy: Binnenkort kunnen ze aan de hand van een software wel uitlezen of er nog een dpf onder hangt, maar een dichte of niet werkende EGR gaat lastig aangezien die software wel erin blijft staan.
pogostick zegt
@fanboy: Waar zie jij dat het alleen op deze auto’s van toepassing is?
Ik vind dat er altijd gehoor gegeven moet worden aan een terugroepactie, omdat het vaak veiligheid betreft.
Chippen kun je onmogelijk reguleren. Is ook maar een klein deel van de vloot.
dakarbemo zegt
@fanboy: daar zou natuurlijk een apk punt van gemaakt kunnen worden lijkt me
bitd zegt
@fanboy: hoe kan je zien aan een Tesla dat de auto op groene energie rijdt?
fanboy zegt
@bitd: CO2 is want anders dan NOX he, maar dat begrijpen nog steeds velen niet.
Het verschil tussen klimaatverandering of longkanker.
Dutchdriftking zegt
Nu nog een Jeep dealer vinden……
eelco74 zegt
@dutchdriftking: het zal wel sarcastisch bedoeld zijn, maar voor jeep kun je meestal ook bij de fiat/alfa dealer terecht.
pogostick zegt
Op zich best een leuk idee, ware het niet dat hoge NOx alleen maar betekent dat ze best wel efficient draaien. Minder efficient = minder NOx, meer CO2 en meer overige uitstoot.
Lekker bezig overheiiiid
mashell zegt
@pogostick: NOx zijn gevaarlijk voor de volksgezondheid, CO2 voor het klimaat. En de overheid vind het vanwege de dieselaccijns helemaal niet zo erg als die motoren net wat minder efficiënt lopen.
fanboy zegt
@pogostick: Gelukkig vinden we volksgezondheid belangrijker dan het milieu.
Maar het blijft de tweestrijd van brandstofmotoren. Des te efficienter, de te meer giftige uitstoot.
karhengst zegt
@fanboy: het kan ook allebei omlaag, maar dat maakt auto’s duurder en dat wil men natuurlijk niet. Zeker met de geringe hoogte van de boetes loont het eerder de gok te nemen.
pogostick zegt
@karhengst: Er zijn al wat personenauto’s met adblue op de markt. Prima oplossing als je t mij vraagt.
spyderweb zegt
Ze kunnen die auto’s een WOK (Wacht op Keuren) status geven.
mashell zegt
@spyderweb: dat wordt toch gebruikt als een voertuig zo krom als een “wokkel” is?
spyderweb zegt
@mashell: Dat wordt gebruikt bij alle zaken, waarbij de auto niet meer op de openbare weg mag komen, dus ook een uitlaat die te veel lawaai maakt of als de ramen te donker zijn en de folie niet eenvoudig is te verwijderen.
faalhaas zegt
Ik kan het wel begrijpen, enkel: Dit soort fixes worden alleen op kantoortijden uitgevoerd, moet je vaak speciaal vrij voor nemen en naar een dealer rijden(voor mij de volgende stad). Voor een delict wat een ander gemaakt heeft. Moet je daar persoonlijk nu voor opdraaien?
techniekmeneer zegt
@faalhaas: Je hoeft er niet vrij voor te nemen, je kunt zo vóór, ná werktijd, of op zaterdag je auto brengen. Gratis leenauto mee, niks aan de hand. Als je hier al een probleem van gaat maken…
faalhaas zegt
@techniekmeneer: Misschien bij jouw auto, maar bij mijn wagen waren dat soort opties 0. Speciaal naar geïnformeerd.
techniekmeneer zegt
@faalhaas: Dan zit je bij een verkeerde garage… Bij 9 vd 10 is bovenstaande geen probleem.
blackmilo zegt
Ik vraag me wel eens af wie er dan niet gesjoemeld heeft.
mashell zegt
@blackmilo: een merk uit Amerika dat ook dekbedovertrekken met een afbeelding van haar CEO verkoopt.
techniekmeneer zegt
@blackmilo: Elk automerk sjoemelt. De milieu eisen zijn zo idioot streng dat het gewoon niet mogelijk is om op een andere manier hier aan te voldoen.
schuimbekje3 zegt
De consument de dupe laten worden van een probleem.verdoeseld door een leverancier wat veroorzaakt is door de overheid om mensen meer belasting telaten betalen want je kunt immers niet voor terrori ehm kinderp ehm slecht millieu zijn toch?
Wat hebben D66 mensen tegen auto’s of is dit politiek voor verkiezingen om leden af te snoepen van groen links?
techniekmeneer zegt
Het probleem is niet dat de fabrikanten sjoemelen. Het probleem is dat de milieu eisen idioot streng zijn, waardoor fabrikanten geen andere keus hebben. Fabrikanten krijgen een dikke boete, komt er weer lekker wat geld vrij voor andere milieu bullshit.. Allemaal doorgestoken kaart.
SvenskaAeroplanAB zegt
Sjongejongejongejongejonge… En zelf koopt de overheid A6 sjoemeldiesels. Zet die dan eerst stil!!! Hypocrisie ten top
kareljansen zegt
@svenskaaeroplanab: Je bent wel lekker op de hoogte!
punt666 zegt
Hier in Duitsland is het met de TÜV geregeld. Die zien in de computer of de auto een update heeft gekregen. Zo niet, dan kunnen ze de auto afkeuren.
kees66 zegt
Hmm… en als iemand zijn auto dan na zo’n verplichte aanpassing terug krijgt met minder PK’s, mag hij hem dan ook bij de dealer inleveren als ‘defect’ want het levert niet wat oorspronkelijk gekocht is?
notsobig zegt
Er wordt dus weer met twee maten gemeten, bij VAG werd keurig de hand boven het hoofd gehouden, geen boete, vrij blijvende software update. Maar O wee als een merk als Suzuki of Jeep dit doet (waarvan er toch wel heel wat minder diezels in NL rondrijden), dan noet toch wel streng aangepakt worden!
mashell zegt
@notsobig: hoezo geen boete? 15 miljard aan boetes in de VS en 1,8 miljard in Duitsland. En ook 450.000 in Nederland. En nog andere landen. VW heeft een update gemaakt die werkt en inmiddels op pakweg driekwart van de wagens is toegepast. Ik vind dat het voor VW nou wel een keer klaar mag zijn.
kareljansen zegt
@mashell: En gister nog 200 Miljoen in Canada. Is er al een lijst met merken die aantoonbaar niet hebben gesjoemeld?
techniekmeneer zegt
@kareljansen: Zoiets kun je nooit aantonen.
notsobig zegt
@mashell: Had het over hier in Nederland… Nederlsnd berijkt veel meer mrt die laatste kwart van VW dienupdate te katen krijgen dan nu wel bij Suzuki en Jeep dit te bereiken. Andere landen hebben VAG (terrecht) hard aangepakt, maar Nederland niet in mijn ogen.
notsobig zegt
@notsobig: Geloof dat ik mijn reacties toch iets minder snel moet tikken en nog ff moet nalezen voor versturen :/