Het was te verwachten en de exodus is nu ook in gang gezet. In de afgelopen periode is het aanbod aan tweedehands kleine diesels, die nu nog wegenbelastingvrij zijn, sterk toegenomen.
De aanbieding wegenbelastingvrij bleek de afgelopen jaren één van de sterkste verkoopargumenten voor de particuliere koper. Het leverde sommige aanbieders enorme verkoopsucessen. Zeker het VAG-concern spon er garen bij en de Ibiza EcoMotive, Fabia Greenline en Polo Bluemotion vlogen de showrooms uit. In 2011 was de Polo zelfs de meest verkochte auto van Nederland.
Vanaf 1 januari 2014 weer wegenbelasting
De reden dat de kleine diesels door particulieren werden gekocht was het feit dat ze wegenbelastingvrij waren. Veel van die particulieren maken niet genoeg kilometers per jaar om onder het Nederlandse belastingklimaat de aanschaf van een diesel financieel te kunnen verantwoorden. Door het wegvallen van de wegenbelasting (officieel MRB; motorrijtuigenbelasting) viel dat rekensommetje de afgelopen jaar echter anders uit. Voor een Polo BlueMotion bedraagt de MRB vanaf 1 januari 2014 ineens zo’n 1000 euro per jaar.
Het rekensommetje met de kosten om een kleinere diesel vanaf 2014 te rijden/ bezitten, wordt voor het gros van de particuliere bezitters totaal anders. Het merendeel zal niet genoeg kilometers maken om de wegenbelasting terug te verdienen via minder verbruik en de lagere kosten van een liter diesel.
Onverkoopbaar?
Als eigenaar die er van af wilt, is nu waarschijnlijk niet het goede moment om van je Polo, Fabia of Ibiza af te willen. De potentiële kopersgroep is klein, want Nederlandse occasionkopers weten ook dat er vanaf 1 januari 2014 MRB moet worden betaald. Exporteren naar het buitenland is uiteraard ook een optie, maar er zijn twee redenen waarom ook buitenlanders niet direct zitten te wachten op deze kleinere diesels. De eerste heeft weer met het voordeel te maken wat je als koper bij aanschaf had: BPM is er bij aanschaf ook niet betaald. Die BPM krijg je bij export terug, wat sommige occasions interessant maakt voor export vanwege een lagere prijs. Voor de MRB-vrije auto’s gaat die vlieger niet op.
Het tweede argument is dat een aantal van de MRB-vrije diesels simpelweg ondergemotoriseerd zijn. Het geldt zeker niet voor alle kleinere diesels, maar voor het merendeel is het wel zo dat de iets zwaardere diesel in de praktijk niet veel onzuiniger is en veel beter rijdt. Zeker buiten Nederland, waar je nog wel eens een hoogteverschil moet overwinnen past ieder meer vermogen vaak beter.
Wiens schuld is het?
Het is makkelijk om de politiek de schuld te geven, maar de kopers en automerken gaan zeker niet vrijuit. Dat er vanaf 2014 weer MRB zou moeten worden betaald, was al een hele tijd bekend. De kopers van MRB-vrije auto’s hebben zich te veel laten leiden door reclames van de automerken en te weinig vooruit gedacht.
De overheid aan de andere kant heeft een systeem geïntroduceerd waarbij deze trein kon ontsporen. De belastingen op bezit (!) van auto’s zijn in Nederland erg hoog, iedere mogelijkheid om belasting te ontwijken wordt door kopers massaal aangegrepen. Ook is het zo dat de overgangen tussen wel en geen MRB betalen, maar ook 14%, 20% of 25% bijtelling keihard zijn. Eén gram CO2 uitstoot te veel en een auto was en is onverkoopbaar in Nederland. Juist die enorme contrasten bepalen de afgelopen jaren welke auto wel of niet succesvol in de verkooplijsten. Voor “oldtimers” geldt dit nog steeds: is jouw auto te jong dan betaal je de volle mep aan MRB. (via BNR en AutoScout24)
kasplant zegt
Dit was te verwachten ja. Bovendien denk ik dat de gemiddelde leaserijder niet echt zuinig is omgesprongen met zijn VAG-koffiemolen, wat de occasionprijzen nog verder doet kelderen. Maar altijd nog beter dan een afgeragde 190D, waar ook een overschot van is momenteel.
BobbyD zegt
@kas plant: Het gaat hier dus niet om leaserijders….
enzo79 zegt
Wat een onzin dat de fabrikanten misleidend hebben gehandeld, het is / was toch algemeen bekent dat t tijdelijk is?
Heb overgens nooit begrepen waarom de Polo het beste verkocht!? Zeer slappe motor!
( wij rijden een punto naar volle tevredenheid)
jrk68 zegt
Gevalletje korte termijn denken.
Als je al zo’n hok hebt lijkt het mij verstandiger om hem op te rijden.
De te betalen wegenbelasting is eenvoudig weg te strepen tegen de extra afschrijving en het lagere verbruik.
azuli zegt
De registratie van het kenteken voor 1 januari 2014 telt nu niet meer voor de MRBvrijstelling?
Ik dacht dat de voorwaarden van de oude regeling voor de eigenaar hetzelfde bleven zo lang de auto niet van eigenaar verwisselde.
kruithre zegt
@azuli: Dat is het vervelende van deze regeling. Voor bijvoorbeeld de bijtellings/uitstoot regeling werkt dat wel zo, maar voor deze hebben ze gewoon een datum gekozen waarop het voor iedereen geldt.
pimmp zegt
@azuli: Dan heb jij duidelijk de afgelopen jaren onder een steen geleeft!
azuli zegt
@pimmp:
Dat klopt. Er zit ook een mooie tuin bij en eigen parkeerplek.
Best een mooie woning eigenlijk.
TheKeymaker zegt
@azuli: Dat geldt alleen voor leasecontracten. Deze auto’s blijven wegenbelastingvrij gedurende de looptijd van het leasecontract. Particulieren moeten vanaf 1 januari 2014 wegenbelasting betalen.
azenomei zegt
@TheKeymaker: Alleen bij operationeel leasen. De leasemaatschappij moet wel gewoon dokken.
n1co zegt
En in 1 klap is de paar euro voordeel van wegenbelastingvrij teniet gedaan door de hoge afschrijving…
PeugeotGTI zegt
@n1co:
Ja heerlijk ironisch, nietwaar?
Tijden rondgeprutteld in een sardienenblikje met grasmaaiermotor voor het geld, om er vervolgens achter te komen dat je voor hetzelfde geld een betere en vooral veiliger (!) auto had kunnen rijden.
Prutsers..
sir_smokalot zegt
Het is niet zo dat dit als een verrassing komt voor eigenaars. De regels waren duidelijk, dus het was in te calculeren.
Als je verblind door kortstondig gewin de ogen voor de lange termijn hebt gesloten, dan is dat verder jouw pakkie an.
Wiens schuld het is? Ik zou graag volmondig ‘de Rabobank’ zeggen, maar het ligt aan de instanties zelf, en ook een klein beetje aan de overheid.
Als je op 4 euro na 1000 euro per maand beurt, hakt zo’n MRB er wel in….
sjamp zegt
@sir_smokalot: “Als je op 4 euro na 1000 euro per maand beurt”, dan is het kopen van een gloedjenieuwe schraapdiesel misschien niet het slimste wat er is.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Het zal vast wel aan mij liggen, maar als je nog geen 1000 euro in de maand hebt is een auto bezitten sowieso niet echt slim.
sandniggah zegt
@jrk68: Het ligt aan jou want je kan 996 euro verdienen per maand en ik noem maar wat 39000 euro eigen vermogen hebben.
autobart zegt
@sandniggah: Dus jij zou al je geld aan je auto spenderen terwijl je nauwelijks genoeg hebt om hem te onderhouden? Dat is pas dom…
azenomei zegt
@sandniggah: Dat heb je met gewoon levensonderhoud er binnen 2 jaar doorheen gejaagd met een inkomen van onder de 1000. Met een gezin te onderhouden nog sneller.
Als je dan een nieuwe auto scoort ben je raar bezig.
Ik ben zowiezo geen voorstander van nieuwe auto’s, er wordt veel te veel voor gevraagd.. Zelfs mijn zakelijke auto heb ik jong gebruikt gekocht. Wel MRB voordeel tot 2014, geen eerste afschrijving.
bmcslx01 zegt
@sir_smokalot: Want de Rabobank is een bank zonder staatssteun en is dus heel kostbaar voor de maatschappij?
Ooh wacht.. dat zijn die andere banken. Leg eens uit hoe de Rabobank hierin schuldig is want dat snap ik echt niet! :) En inderdaad een hagelnieuwe Polo Bluemotion halen met een inkomen van €1.000 lijkt me verkwanseling van kapitaal dat er niet is.
BobbyD zegt
@bmcslx01: http://a3.img.mobypicture.com/9f37b9d21ca191052f095b68e51a471d_view.jpg
bmcslx01 zegt
@BobbyD: Helder haha! Ik had geen voorkennis. Opmerking volledig in de juiste context nu.
munich zegt
Veel jong gebruikte Bluemotions zijn ronduit brak. Hele dagen 150 jakkeren op de linkerbaan, daar is het blokje geloof ik niet zo op berekend. In Duitsland en België zie je overigens nooit een Bluemotion. Hier bulkt het er van. Straks te koop voor een appel en een ei. Veel aanbod, minimale vraag.
Vreddy_B zegt
@munich:
Omdat je er daar minder voordeel mee hebt, buiten de zuinigheid om. Sowieso wordt het grote deel zakelijk gereden. En dus worden die hokken volledig afgetrapt.
saxoke zegt
@munich: in Belgie was de BM duurder dan n vergelijkbare TDI. Ook reed de gewone TDI beter en die was niet zoveel onzuiniger. De wegenbelasting op beide versies was ongeveer t zelfde. (1.2 tdi vs 1.4tdi is 50euro verschil per jaar ofzo). De keuze is dan heel snel gemaakt denk ik.
nasty zegt
@munich: dan heb jij hier in belgië nog niet veel rondgereden. 5/10 volkswagens is hier een bluemotion
slaapmutsje zegt
@munich: Kunnen ze prima aan, 150. Wel eerst de motor goed warmrijden en vloeistoffen op peil houden, daar gaat het vaak mis. Zie vaak berijders van schraapdiesels hun koude motor flink belasten om met het snelle verkeer mee te komen. Dat vinden dit soort blokjes niet echt prettig en dan gaan ze nog wel eens stuk. Zuinig zijn ze dan ook niet meer.
Ik zou ze altijd laten staan tweedehands.
timdrogt zegt
wacht even, ik snap hem niet.
mensen die nu bijvoorbeeld een belasting vrije seat ibiza diesel uit 2012 rijden moeten die nu ook MRB betalen?
Vreddy_B zegt
@timdrogt:
Jep. De regel gaat er af voor alle auto’s.
PeugeotGTI zegt
Wat me vooral opgevallen is de laatste jaren zijn de enorme hoeveelheid kinderzitjes in die mueslimobielen.
Zo’n Aygo met twee van die kinderkopjes op 10 cm van de achterruit, omdat pa en ma €13,72 in de maand wilden besparen.
Zelfs de veiligheid van de kids moest wijken voor de onophoudende zucht naar besparing.
We hebben ons echt gek laten maken door de reclames en subsidies!
lemster zegt
@PeugeotGTI: Ik lees een berg met debiele reacties in dit topic, maar this one takes the cake. Ik voel een intense drang om je een dreun te geven.
PeugeotGTI zegt
@lemster:
Fijn dat je me wil slaan, maar ik leg mensen altijd uit waarom.
Ben erg benieuwd waar je intense woede vandaan komt…
WId zegt
@PeugeotGTI: Îk werd vroeger vervoerd in een Renault 4 en ik leef ook nog.
PeugeotGTI zegt
@WId:
Kansberekening, is het niet schitterend?
WId zegt
@PeugeotGTI: Je weet dat de grootte van de auto, totaal niets zegt over de veiligheid?
Een up! heeft met die nieuwe regeling 5 sterren voor de botsproef behaald. Een Peugeot 307, heeft er 4 met de oude regeling..
Kortzichtigheid, is het niet schitterend?
PeugeotGTI zegt
@WId:
Dus volgens jou zegt alleen de hoeveelheid sterren iets over de veiligheid?
De hoeveelheid auto achter de achterbank of de hoogte heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
Naïviteit, is het niet schitterend?
lincoln zegt
@PeugeotGTI:
goed advies ..
ik zal me niet meer gek laten maken door de kinderzitjes fabrikant ..
tweede_woning zegt
@PeugeotGTI: mueslimobielen , ben toch benieuwd wie hier zo”n ding cash kan betalen , jij ook ?
PeugeotGTI zegt
@tweede_woning:
Geen probleem, mijn nickname zou tweede_auto kunnen zijn.
tweede_woning zegt
@PeugeotGTI: ok jij reageert dus jij kan cash betalen , maar ik bedoelde eigenlijk de rest .
MARS zegt
@PeugeotGTI: kinderzitjes? Wij zaten los in de kattebak! (Volkswagen kever)
saxoke zegt
Dat de verkopers nu met hun koffiemolens blijven zitten is toch enkel en alleen hun eigen schuld. ZIJ hadden toen da ding toch zelf gekocht? En ze wisten dat ze dr vanaf 2014 de volle mep MRB over moeste betalen. Ik zou zeggen: eigen schuld dikke bult!
WId zegt
Het omslagpunt benzine en diesel bij deze auto is er nog steeds en door het grote aanbod ligt de aanschafwaarde 2e hands ook wat lager. Een vergelijkbare benzine is lastig te vinden en krijgt juist een hoge restwaarde. De afschrijving voor de nieuwe eigenaar zal dan in euro’s per maand ongeveer gelijk zijn. Stel je rijdt gemiddeld 20% boven de norm van het verbruik, en je krijg gemiddeld 10 ct korting op de brandstof, dan is het omslagpunt gemakkelijk te berekenen. De Polo 1.2 TDI 75pk ten opzichte van de 1.4 benzine met 85 pk.
Verschil in wegenbelasting (85 euro en 30 euro) is 45 euro
Verschil in verbruik (norm +20%) 1 op 25 diesel 1 op 14 benzine
Verschil brandstofprijs 1,73 tov 1,48
Je zult zien dat de kosten voor wegenbelasting en brandstof al bij 10.000 km/jr gelijk zijn.. Dus ja, de Polo wordt een stuk duurder, maar er zijn zat mensen die meer dan 10.000 km/jr rijden, en dan is de diesel toch al een stuk goedkoper!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@WId: Klopt niet: Polo BM is norm plus 50% dus 1 op 16. En diesel is duurder in onderhoud. Dus vergeet het maar, omslagpunt ligt veel hoger!
WId zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat ligt geheel aan de bestuurder. De meeste polo bluemotions in mijn omgeving rijden gewoon 1 op 25, zeker die de brandstof zelf moeten betalen! Als lui met een brandstofpasje 1 op 18 rijden, ligt dit niet altijd aan de auto, maar ook aan het rijgedrag van de bestuurder.
Hoezo is het onderhoud van de 1.2 TDI hoger? Hooguit een keer roetmeting bij diesel, maar je hebt ook geen bougies. In praktijk zal dit heel dicht bij elkaar liggen.
WId zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Los trouwens van het feit, dat ik de Polo BM niet lekker vind rijden en als het even kan altijd voor een 4 cilinder zou gaan.
Het wordt volgend jaar wel interessant. Waarschijnlijk zal het omslagpunt van een NIEUWE diesel hoger liggen (+/- 40k km/jr), maar doordat de diesels veel gemakkelijker aan de CO2 eisen voldoen zijn ze wel veel goedkoper in de bijtelling (bv 1.4 tsi golf naar 25% bijtelling tov 1.6 tdi blijft 14% ). Ik ben benieuwd wat de meesten gaan doen, lage bijtelling of lage leaseprijs.
tweede_woning zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: 35.000 km voor de Fiat Multijet , interval.
tweede_woning zegt
@WId: denk het ook ,gewoon rekenen en je zult verbaast zijn , de emotie heeft weer een beetje de overhand gekregen .
hans75 zegt
Beetje tendenieus verhaaltje…
het wordt ook niet gestaafd met enig cijfermateriaal…
ben toevallig recent voor een medewerker op zoek geweest naar een goedkope diesel, en het aantal is m.i. helemaal niet zo hoog, en de prijzen helemaal niet zo laag…
Hier op ab wordt die Eco-diesel ook altijd afgedaan als een supercrisisnietvooruittebranden vehicle.. maar dat valt volgens mij ook wel mee…heb een punto evo diesel, en die komt prima mee met het verkeer, rijdt 1 op 22, en bevat alles opties die je kan wensen..
lincoln zegt
@hans75:
misschien de link van “BNR” effe opklikken ..
en yep .. JTD freaking rules ..
tweede_woning zegt
@hans75: hebben we hier ook , Wouter noemt het ondergemotoriseerd , ruim 200 nm bij 1100 kg , heerlijk dat koppel in die Multijet .
alcantara zegt
@tweede_woning: ruim 13 seconden om naar de 100 te ´sprinten´ is inderdaad ondergemotoriseerd, en dat voor een wagentje van 1100kg…
tweede_woning zegt
@alcantara: oh , nou , toch zit ik in gemiddeld 45 sec. op de 100 want zoveel verkeer. Maar…we hebben meer hier ,wat sneller is, en hoop dan wel mee te kunnen praten op het keurkorps autoblog.
mrs250 zegt
De enige die je wat kunt aanrekenen zijn de autokopers zelf, niet de overheid, niet de automerken. Mensen wilden goedkoop rijden, nieuw, zonder na te denken dat er ergens onderweg afgerekend zou moeten worden. En dan kan je het de overheid wel weer aanrekenen dat ze dit klimaat hebben gecreëerd, want onder het mom van het milieu worden er straks heel veel autootjes vroegtijdig gesloopt omdat ze niks meer waard zijn. Lekker duurzaam!
Ik heb vorige week voor de vriendin een 5 jaar oude Ibiza 1.6FSI gekocht. Niet overdreven goedkoop in de verzekering, geen voordeel bij de wegenbelasting, in verhouding zeker niet zuinig, maar wel gekocht onder de markt en voor mij zeker belangrijk aangezien moeder en kind ermee op pad gaan: met alle belangrijke veiligheidssnufjes erop. Die kleine auto’s zie je de laatste tijd enorm in prijs zakken, volgens mij inderdaad omdat er een hele bult nog goedkopere auto’s aan zit te komen. Maar ik verwacht dat de mijne tussen nu en 3 jaar een stuk minder gaat afschrijven omdat die wel fatsoenlijk gemotoriseerd is en het verschil in wegenbelasting er straks niet meer is. En zo niet, dan interesseert het me ook niet, dan heb ik bij aanschaf alvast een koopje gehad en rijdt m’n vriendin niet rond in een koffiemolen die niet vooruit wil.
Komt nog bij dat ik voor de gebruikte markt echt 0 vertrouwen heb in al die downsize motoren. Met een atmosferische motor gaat het meestal nog wel redelijk als er ruw mee wordt omgesprongen, zo’n veel te arm draaiend turbootje dat 4 berijders met een jaarcontract heeft moeten dienen is bijna een garantie voor problemen na de 120k. En als je hele inlaattraject vol zit met gruis, dan staat de reparatie al heel snel niet meer in verhouding tot de auto.
patrickae86 zegt
@mrs250: en je vergeet te melden dat de meeste leaseauto’s slecht worden onderhouden..
lamborgfan zegt
@patrickae86: Dat is best wel dikke bullshit.. (tenminste van wat ik gezien heb)
desjonnies zegt
Bestaat een hele mooie Duitse uitdrukking voor :
” Schadefreude ”
” Moge de waarde van deze belasting ontduikende Muesli mobielen zakken onder die van de oud ijzer prijzen ”
@Hans75 ik heb er ook eentje lopen zo’n Punto.
Maar die hebben we NIET gekocht louteruit belastingvoordeel, mar gewoon omdat het qua prijs kwaliteit een knetter goede aanbieding was.
Wij zullen dan ook zonder probleem de MRB betalen (ik koop auto’s ik lease ze nooit)
Maar al die schraal Hanzen gun ik de oud ijzer prijs !
topless zegt
@desjonnies:
Wat is zo mooi aan dit woord in het Duits? Dat heet in NL gewoon leedvermaak.
terazino zegt
Tja. Het zat er aan te komen. Mijn VW dealer heeft me, toen ik op zoek was naar een nieuw voertuig, in ieder geval ruimschoots gewaarschuwd voor dit soort karretjes (en het mogleijk te verdwijnen voordeel) terwijl ze er flink wat hadden staan. Zo’n slowmotion Polo met 75pk reed trouwens ook voor geen meter. Niet vooruit te branden.
erwinm zegt
De overheid is zeker wel schuldig er zijn door de voormalige minister genoeg uitspraken
gedaan dat na 2013 er voordeel zou blijven bestaan voor zuinige diesels zoals aanpassing van de mrb per uitstoot en niet per gewicht,gelijk trekken mrb diesel/ benzine en het volgende citaat is er ook nog :”De vrijstelling voor de MRB en BPM wordt aangescherpt om mensen te blijven prikkelen om zuinige auto’s te rijden. En zelfs dan zal het kabinet naar een goede overgangsregeling kijken voor de MRB, zodat bezitters niet hard worden getroffen. Er zou bijvoorbeeld voor bestaande kentekens voor een beperkte periode 50 procent van het normale tarief kunnen worden gerekend. Voor de lagere bijtelling is al geregeld dat het moment van kentekening relevant wordt. Overigens, wie nu een zeer zuinige auto rijdt, profiteert in ieder geval tot 2013 van het nul-tarief in de MRB”, pas na 2011 zijn de regels gevormd zoals ze nu zijn.
eser zegt
Waardeloze auto, de Polo bluemotion diesel. 2 maanden als voorloper gehad, niet vooruit te branden. Nu tijdelijk een Fiat Punto totdat me Leon 1.6tdi Ecomotive wordt afgeleverd. Dan houdt ik i.i.g. de voordeel van 14% bijtelling nog met redelijke 110pk. Aan mrb kom je als leaserijder ook niet onderuit. Je werkgever belast het gewoon door!
Trouwens wat een gave auto is die Punto. Ik baalde eerst omdat ik de Polo moest afstaan voor Fiat. Maar eenmaal in bezit wil ik absoluut geen Polo meer! Hij is snel, comfortabel, stuurt strak, schakelt soepel en het is absoluut geen saaie auto! Ik ben niet echt een fan van Italiaanse auto’s, maar de nieuwe generatie Punto’s en waarschijnlijk ook andere modellen van Fiat doen het heel goed.
midasracer zegt
Dit soort problemen zijn er al jaren. Mijn broer had een nieuwe Clio gekocht. Die wilde hij een paar jaar later kwijt, maar door de CO2 toestanden met MRB en BPM vrijstellingen, waren er nieuwere goedkopere auto’s op de markt gekomen en was zijn auto onverkoopbaar. Uiteindelijk voor een weggeefprijs kwijtgeraakt. Dat gaat nu weer gebeuren. Daarom, laat je niet blind staren op overheidsregels, koop een mooie auto met emotie en blijf er minimaal 10 jaar in rijden.
gluut zegt
@midasracer: Had ik ook met mijn 730d uit ’99… ;)
Hubert zegt
@midasracer:
Gewoon accepteren dat autorijden geld kost.
Dan kun je je er ook niet druk om maken.
Ik heb 8 maanden in een Twingo dCi gereden en je weet als je een nieuwe auto gaat inruilen dat je veel afschrijft. Bij mij van 15k naar 9k binnen 8 maanden.
Als je dat te veel vindt, moet je gewoon er in blijven rijden.
Want hoewel ik per 2014 MRB voor diesel zou gaan betalen, zou ik onder de streep toch nog spotgoedkoop uit geweest zijn.
Zeker in vergelijking met wat ik nu heb : Benzine, 1355kg, 1 op 8
glashelder zegt
Fijn. Dat ruimt straks lekker op. Al die klereherrie en dat fijnstof waar je langzaam dood aan gaat.
geertjan zegt
Ik rij zelf in zo’n “muesli mobiel” (Punto Evo) en heb lak aan die regeling. Ok, het was mooi meegenomen, dat MRB vrij rijden maar ik vond het gewoon een mooie auto en het rijdt ook nog eens fijn. Die van mij gaat echt de deur nog niet uit. Als je je kosten van de auto opeens niet meer kan betalen omdat er MRB bij komt vanaf 2014 had je beter een 2ehands goedkopere auto kunnen kopen gok ik.
amgpower63 zegt
Het is wel de regerings schuld, toen ze zagen hoeveel Brussel euro’s ze misliepen wisten ze niet hoe snel ze het moesten omdraaien, een beetje een gratis ID pas verhaal.
jacco_karman zegt
Wat ben ik blij dat ik twee jaar geleden de keuze heb gemaakt voor een wegenbelasting vrij Nissan Micra.. Ik wist dat ik niet voldoende reed voor een diesel wat mij na 1 januari 2014 veel meer mrb zou gaan kosten, dan dat ik heb kunnen besparen op het verschil van benzine en diesel in die twee jaar..
En deze “muesli” Micra is niet zo behelpen als de Slowmotion… Weegt 960 kg met 98 pk.. Is aanzienlijk vlotter dan elke andere mueslimobiel. Ik heb in slowmotions gereden, 107/c1, picanto, punto evo 1.3 jtd, pixo,
Als ik meer km’s had gereden dan dat ik nu doe, dan was het een punto evo geworden, want die is veel vlotter en goedkoper in aanschaf in vergelijk met de Polo, oké de afschrijving gaat dan wel harder dan de Slowmotion..
Daarentegen is de Polo wel stiller op de snelweg dan de Micra.
Hetgeen ik straks moet gaan betalen aan MRB is minder dan wat ik daarvoor heb betaald en de auto is nog zuiniger dus ik had er wel over nagedacht..
Allen succes met inruilen van je Polo!! Hahaha
Mijn advies oprijden is goedkoper dan inruilen, iedere geïnteresseerde weet dat er een overvloed van komt en dus lage prijzen..
tvr1974 zegt
Kan me er eigenlijk niet echt druk om maken.. Heb zelf een Volvo C30 gekocht.. Zo een volgens velen hier op AB “muesli mobiel”. Aangezien ik ca 35.000 km per jaar rijd, heb ik er gewoon ruim 1.5 jaar wegenbelasting mee bespaard. Verder kan de auto met 115pk en 270nm prima meekomen in het verkeer. Misschien dat ik m binnenkort wel laat chippen.. er is toch geen milieu voordeeltje meer / reden om het niet te doen.. Rijd ik er nog één a 2 jaar mee en ga dan weer kijken wat er voor voordelen te behalen zijn.. immers iedere stuiver die we aan wegenbelasting te veel betalen is er ook 1 teveel… Daarom voor mij ook geen lease maar gewoon kopen.. Rijden wat je betalen kan. Simpel. Nb Zolang men niets doet aan alle buitenlanders die hier gratis rijden terwijl wij in een heleboel landen wel tol oid moeten betalen blijf ik zoeken naar voordelen.. Je moet immers geen dief van je eigen portemonee worden..
Sorcerer zegt
Wiens schuld? Wat vind je van de consument / wagenparkbeheerder die de meuk heeft aangeschaft? ..
bobb zegt
Je moet ook zien dat deze mensen een tijdje voordelig hebben kunnen rondtoeren, iets waar ook wel de nodige kritiek op is geweest. Zou gewoon doorrijden aan verlies je duizenden euro’s aan extra afschrijving.
eelco74 zegt
Die discussie heb ik toenmalig met en aantal potentiële kopers van een Polo Slowmotion ook al gevoerd. Vervolgens zijn ze teleurgesteld dat ie niet vooruit te branden is, alleen op de snelweg de beloofde cijfers haalt en ze problemen met het roetfilter en EGR hebben. Dit laatste omdat ie bijna nooit echt warm wordt gereden en het DPF regeneratie of niet start, of vroegtijdig afgebroken wordt.
RobUSA zegt
Ben blij dat ik sinds 3 weken weg ben uit dat dieselland nederland wat een losers allemaal met je polo diesel blehhh.
Diesel als geheel bleehhh wat een stank en rook komt daaruit en dan vooral de oudere types ..ja ook mb, audi, bmw bleehh.
Die mensen die al die duitse stinkboten van voor de oorlog binnen blijven halen blehh
190d/250d/golfd bleehhh.
En waar maar de onvervalste K oplopen met z’n allen ..
Nee bedankt voor mij nooit een diesel !
RobUSA zegt
P.S. Ook de vrij nieuwe types gaan gauw stinken aangezien de gemiddelde leasert zijn gapedaal flink indrukt zijn die ook al heel snel veroordeeld tot stinkende stoomboten. bleehhh
RobUSA zegt
waar moest zijn wij ..sorry ..2 naar boven.
autobart zegt
@RobUSA: Je kunt beter in een weide gaan staan, je bent aan het mekkeren als een geit. Ooit gehoord van een Audi A6 3.0 BiTDI of een BMW M550d? Wat is er in godsnaam mis met zulke diesels? Zeer snel, veel pk’s en beestachtig veel koppel…
RobUSA zegt
@autobart: Ooit achter deze auto’s gezeten als ze 3 jaar oud zijn en er gajes in rijd ??
Dan roken ze gewoon hetzelfde hoor als een A4d of een 318d hoor !
6zylinderreihenmotor zegt
Mooi bericht!
Ook voor mijn buurman met z’n VW Passat Slowmotion, ha ha. Die heeft het uitknijpen uitgevonden, zal er van het weekend eens over beginnen. Volgende stap a.u.b. bijtelling voor alle lease-auto’s naar (minimaal) 25%. Dat maakt de linkerbaan ook weer vrij van al die gefrustreerde Prius+ rijders, en ander volk die denken dat hun auto snel is…
En diesel? Dat is toch de brandstof van de duivel?
RobertJ zegt
@6zylinderreihenmotor: Je buurman betaalt nu ook gewoon mrb. Waarop wil je hem aanspreken? zijn brandstofverbruik?
jollykart zegt
@6zylinderreihenmotor: Wat een zielig gezeik toch altijd over dat er maar meer voor lease-autos betaald moet worden. Die dingen leveren de schatkist per definitie al veel meer op dat een prive gekochte auto.
De misplaatste afgunst voor het voordeeltje uit het werk staat denk ik ook in schril contrast met de voordelen die een bank/verzekeringsmedewerker trekt uit de korting op hypotheek en verzekering. Over de bouwvakkers zullen we het maar niets eens hebben die met de apparatuur van de baas lekker zwart gaan bijklussen.
herbieferbie zegt
Lichte dieseltjes te weinig vermogen ?
Heb een Punto 1.3 jtd getuned van 86pk/200 nm naar 111pk/ 300 nm, ik zie best vaak iets kleiner worden in mijn spiegel.
En ik blijf er gewoon in rijden , 80 euro per maand met mijn kilometers maak ik geen winst of verlies, vind het gewoon lekker rijden, en maak je eens extra kilometers dan is dat tegen een fijn prijsje gemiddeld 1 op 22
fabiaisok zegt
…wat een berg meningen…:-)….en wat ik o.a. lees, het gaat dan (opeens) over vermogen…gaan mensen het vermogen heeel belangrijk vinden (voor 95% die gewoon meestal in het vlakke NL rijdt)…?!
raar dat ik alleen door echt dikke auto’s soms (!) ingehaald wordt en niet door vergelijkbare kleine (benzine of niet belastingvrije) auto’s met zgn. meer
vermogen.:-))…99% van de rijders gebruikt nog geen 75% van zijn of haar motorvermogen gedurende 90% van de tijd, dus waar hebben we het over…..
die ene keer dat jij even snel wilt optrekken bij het stoplicht? goh, stoer…:-)…
milieu verhaal; wordt getest bij APK. zo, dit was mijn visie, succes er mee. ieder mag en moet doen wat hij of zij wil. 99% van de mensen wist dat die belastingregeling er weer af zou gaan. geen probleem.
hans666 zegt
Een paar kleine aanpassingen, en onze Polo’s vervuilen meer dan 6x de destijds opgegeven uitstoot, jammer, maar als ik ‘vuil’ moet betalen, dan zal ons wagenpark (37 stuks) ook optimaal vervuilen, betaal er tenslotte voor!