Alsof er nog niet genoeg voordeel op die koektrommels zit!
Voorbeelden hiervan zijn de hybride boys zoals de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en Honda Insigt. Zijn die te groot voor je, kijk dan eens naar de Toyota Aygo of iQ, Peugeot 107, Citroën C1, Fiat 500 1.2 Start&Stop, Daihatsu Cuore 1.0 benzine, Smart Fortwo coupé of cabriolet hybride of diesel of de guitige Suzuki Alto met pittige 1.0 benzine motor. Leuker kunnen we het niet maken, maar wel goedkoper.
Sjappoo zegt
Moedig het ook nog ff aan….
Heel jammer dat ze nu dit ook nog weg gaan laten..!
Rij zelf een diesel uit 2003… en moet 106 euro in de maand betalen!!
Maar ga ik nu een heeeel oud brik rijden dan vervalt je wegenbelasting ook..
IS NIET EERLIJK!
Vincenzo zegt
Ben je verplicht dan om die diesel uit 2003 te rijden? Djeez NL op z’n smalst weer die reactie.
nelson90 zegt
@ Vincenzo haha :P dit is toch goed of niet maar je bent toch niet verplicht zo’n auto te kopen dus wat is het probleem ??
Laue zegt
*loopt naar buiten en laat demonstratief de motor stationair draaien*
Ferdinand1 zegt
@ Vincenzo
Een diesel uit 2003 is heel normaal hoor. Die zie je bijna alleen maar! Die reactie slaat dus op een grote groep, dus ik zie niks “smals”
jinxed zegt
Laat ze maar snel het rekeningrijden invoeren, het gebruik en niet het bezit belasten is veel eerlijker. Dit moet dan wel voor alle auto’s gelden dus ook de zuinige.
Mikeee zegt
Één-punt-tweetje kopen, uitboren, stroken, turbootje erop. Kijk mamma! Is groen! :D
Maar goed, boeie, op termijn ben ik hier ook weg. Houwe ze in Den Haag maar die k*tfrikandellen lekker voor zichzelf.
Klassiekerrally zegt
Geldt dit alleen voor nieuwe auto’s?
CitroFan zegt
Waar maakt iedereen zich druk om: er staat toch alleen dat de BPM op zuinige kleine auto’s vervalt, niet dat de huidige BPM op andere auto’s toeneemt? Men windt zich dus alleen op over het voordeel voor mensen die wél in deze, en nu quote ik wouter, ‘koektrommels’, willen rijden.
Stukje afgunst, heren….
Klassiekerrally zegt
@ CitroFan: ik las wegenbelasting, niet BPM?
Kevski Style zegt
@ Klassiekerrally:
Dat wilde ik ook weten eigenlijk!? Heeft er iemand een artikel hierover? Of een idee wat de uitstoot voor benzine auto’s mag zijn?????
CitroFan zegt
@ Klassiekerrally
Ik bedoelde idd wegenbelasting!
FrieZ zegt
Wegenbelasting? Is dat tegenwoordig niet de Motorrijtuigenbelasting?
Correct me if I’m wrong…
paul zegt
Heb net een C30 DRIVe gekocht, 20% bijtelling, maar betaal ook gewoon 96 euro per maand aan wegenbelasting. Dat mag toch ook wel wat lager?
Gebruikjeoogkasten zegt
Dit is gewoon marktbewerking,waarom ik dus twijfel of het wel legaal is om zulke ”kortingen” te verlenen aan consumenten.
Beetje Verward zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom er nooit geklaagd wordt over de naar 20%verlaagde bijtelling voor bijvoorbeeld de A3 1.6tdi en vergelijkbare leasbakjes ? Want die profiteren toch ook “ten koste”van andere automobilisten?
Robert B zegt
Beetje koekje uit eigen koektrommel, die zuinige dingen wegen toch al haast niks, en kosten dus ook vrijwel niets. Dit is een slimme maatregel (hoge signaalwerking) die de overheid relatief gezien vrijwel niks kost.
_Eend_ zegt
Hoezo is het niet eerlijk? In dit soort koekblikken en “oldtimers” rijd je niet zoveel als in een dieseltje. Uitzonderingen daargelaten gebruiken dieselaars de weg veel vaker dan koekblik en oldtimer eigenaars..
GH zegt
Is het niet Honda Insight?
Agh, of ik nu maar €40,- in de 3 maanden betaal of helemaal niets. €13,33 per maand is nou ook weer niet zo veel.
Sjappoo zegt
Bedoel gewoon dat de regelgeving in Nederland beetje krom is.
Ga op Gas rijden (afvalstof) en je gaat zelfs meer belasting betalen. Terwijl dit beter voor het milieu is.
En van bijvoorbeeld de prius is nog niet bewezen dat deze nou echt zo goed (minder slecht) voor het milieu is, maar ze horen iets in Den Haag en ze nemen meteen maatregelen zonder enig goed onderzoek?!
Dat vind ik gewoon beetje jammer….
Laurens zegt
Eens met citrofan… afgunst! Niemand wordt er slechter van en sommige mensen hebben er voordeel uit, prima toch?!
Sorcerer zegt
CitroFan: nee, dat staat er niet, maar het is wel zo. Het kabinet heeft al aangekondigd dat BPM gaat worden omgebouwd naar CO2-tax.
Dat houdt in dat bijv. een Aston-Martin toch niet goedkoper (misschien zelfs duurder!!!) gaat worden dan nu door de afschaf van de BPM. En dat terwijl je met zo’n auto ook betaalt via rekeningrijden (meer zelfs omdat er een milieu-component in zit).
Je betaalt dan dus DRIE KEER voor je hogere CO2-uitstoot: benzine (o.a. afhankelijk van rijstijl en dus het eerlijkst), rekeningrijden en BPM.
Voor mij is dit serieus een reden om een verhuizing naar vlak over de grens te overwegen, o.a. omdat ik toch wel voornemens ben om een verzameling leuke pk-monsters aan te schaffen op termijn (werk er hard voor immers). En dan word ik als liefhebber van exotische auto’s onevenredig zwaar belast. Met een Ferrari rij je bijv. toch niet meer dan een paar 1000 km per jaar, en daarmee vervuil je niet (moderne benzinemotor) en stoot je net zoveel uit als iemand anders die 2000 km rijdt. Zo schokkend is dat niet. Wel onevenredig belast, vooral bij de aankoop!
De ANWB heeft vandaag ook al een nieuwsbericht hierover uitgestuurd (plaatsen jullie (redactie) dit ook even als nieuw bericht?)
http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/archief,/2009/juni/Invoering-co2-taks-werkt-niet.html
Klassiekerrally zegt
Ben het ook eens met Sjappoo. Rijden op LPG is nog steeds een van de schoonste manieren van transport, en dat wordt bestraft… :?
Bert zegt
Al die vaste kosten (incl BTW) afschaffen, en de peut naar 3 Euro per liter ofzo. Niet het hebben van een auto belasten, maar het gebruik. En vergeet ingewikkelde en dure dingen als kilometerheffing.
Stikker zegt
@CitroFan schrijft:
U realiseert zich dat alleen de zon voor niets op komt?! Als er bij groep A minder betaald wordt, wordt er bij groep B meer betaald, dat is vrij simpel. Meneer de Jager heeft net als ieder ander een budget…
Stukje logica…..
Klassiekerrally zegt
@ Bert: Dat werkt niet helemaal… Dan gaat namelijk iedereen in het grensgebied in Duitsland of België tanken en krijgen we een heleboel pomphouders die niet blij zijn…
Beetje Verward zegt
@sjappoo
Een full hybride verbruikt bij een normale rijstijl 25 tot 30% minder energie. Dat blijkt nu zo langzamerhand uit alle opgetekende ervaringen.
N.B. En nu niet een hybride benzine vergelijken met een traditionele diesel: het gaat om ENERGIEverbruik en niet om onvergelijkbare liters brandstof.
Die onzin over batterijen en vervoer van onderdelen over de hele wereld is al lang ontzenuwd. En als batterijen een probleem zouden zijn dan moeten we helemaal niet denken aan hippe Tesla’s en andere electrische wagens.
M.a.w De voordelen van hybrides zijn bewezen. Wat je er politiek voor over hebt is een andere vraag. Voorlopig is het nodig om de conservativo’s ertoe te bewegen 30% energie te besparen zonder in te leveren op rijkwaliteit en ruimte.
michielh zegt
Het probleem is dat het geld voor deze maatregel uit de lengte of de breedte moet komen. Let maar op, de belasting op dikke diesels / benzine’s (en LPG..) gaat straks omhoog om dit te financieren.
Ik moet maar eens in 0049 gaan wonen ofzo.
frank zegt
@bert
helemaal mee eens, dan beprijs je gebruik en verbruik, alles in 1 klap
maar het zal niet ingevoerd worden vanwege de pomphouders in de grensstreek…
Stikker zegt
Beetje Verward schrijft:
U bent niet helemaal objectief me dunkt. Productie van de batterijen en de afbraak ervan zijn zich milieubelastend.
super zegt
@Bert
helemaal mee eens, rekeningrijden bestaat in feite al; het heet alleen brandstofprijzen. Zo’ duur en ingewikkeld systeem is dus helemaal niet nodig, alleen leuk voor ambtenaren en een leger aan ict-ers, consultants om geld mee op te strijken…
Bert zegt
@Klassiekerrally
Moet natuurlijk Europees geregeld worden – en importvergoeding heffen op binnekomend verkeer ofzo. Kan Europa eens laten zien wat ze kunnen.
Persoonlijk zou ik graag drie auto’s hebben – een bestelbusje, een zuinig filebakje en iets leuks. Maar door die hoge vaste jaarlijkse kosten zit ik vast aan iets dat nog vis nog vlees is. Ik denk dat de autosector ook wel voor zou zijn. De nieuwprijs zakt zo met 40%!
Beetje Verward zegt
@Stikker
Mee eens dat batterijen milieubelastend zijn. Het wordt ingeval van de hybrides alleen schromelijk overdreven. Het batterijpakketje van een Prius weegt 45 kg. Een normale accu (die in elke auto zit) weegt 10 tot 15 kg. Dat geeft een beetje de verhouding weer. De (in tegenstelling tot de Prius) door veel “autoliefhebbers” bejubelde Ampera/Volt (“Prius killer!!”) torst 180kg batterijen mee. Da’s nog een andere koek.
Vandaar dat ik volhou dat hybrides als de Prius (en Lexus h) helemaal niet zo’n gekke oplossing zijn om lekker door te kunnen rijden.
Birdboy zegt
Iemand concrete voorbeelden hoeveel je op zo een auto’tje bespaart zonder BPM?
BmwMPower zegt
Het is Honda Insight!
Laurens zegt
@beetje verward
leuk dat je dat vindt. De cijfers laten anders zien, alleen in NL verkopen de hybrides goed, rest van Europa prefereert diesel. Waarom NL anders is, dat weet jij als geen ander.
Een hybride is zowel voor de overheid als voor een privé eigenaar een slechte investering. De meerkosten verdienen zich niet terug in hetzij bespaarde CO2 rechten, hetzij bespaarde brandstofkosten. En alle niet hybride rijders mogen voor de kosten opdraaien.
Een bedankje zou derhalve het minste zijn…
Citrofiel zegt
De wegenbelasting voor die autootjes was toch al zo laag dat het waarschijnlijk de administratieve kosten niet eens dekte. Dan kun je het net zo goed afschaffen… :roll:
Relief zegt
Hmmm shit de Golf 6 Bluemotion heeft 99 gram uitstoot. Pfff Volkswagen kom op haal nou die 4 grammetjes eruit en dan worden heel veel mensen blij in dit land. :D
SPK zegt
Totdat volgend jaar de Polo bluemotion in de verkoop gaat en heel leaserijdend Nederland daarin gaat rijden en er daardoor te weinig geld binnenkomt. Ik neem trouwens aan dat de verkoop van die lelijke hybrides dan ook instort.
Relief zegt
@Citrofiel
Ik weet niet waar je het over hebt maar het gaat hier niet over kleine auto’s, maar alle auto’s. Een golf 6 tdi bluemotion heeft een wegenbelasting van 250 euro per kwartaal. Ik denk dat er heel veel mensen maar al te graag 1000 euro per jaar besparen op een auto ;) Kan je leuke dingen meedoen ;)
Relief zegt
@SPK
Waarom zou de verkoop van die lelijke hybrides instorten? Een prius heeft 90 gram CO2 uitstoot. Nu heb je nog 14% bijtelling of wegenbelasting van 140/150 euro per kwartaal. Bespaart ook een lekkere 600 euro per jaar.
Ik zie dus geen reden waarom er minder hybrides verkocht zullen worden. Alleen als de diesels zuiniger worden.
Vincenzo zegt
sjappieeee je bent toch niet verplicht om een diesel te kopen??
Koop dan lekker een oldtimer of een groen ding, ben je ook klaar.
Vergeet geen zakdoek voor je traantjes te kopen!!
wapz zegt
Als dit doorgaat koop ik een Fiat 500 met de nieuwe 0.9 2-cyclinder met 90 pk in 2010.
Citrofiel zegt
@ Relief; Wil je zeggen dat de Golf VI Bluemotion minder dan 95 gram CO2 uitstoot?! Nee, je zegt net zelf van niet. Dus waar heb je het nou over? Alle auto’s? Nee, alleen minder dan 95 gram voor diesels en 110 gram voor benzine. De in het artikel genoemde auto’s zijn geen diesels en hebben al een heel lage wegenbelasting, daar ging mijn reactie over. :?
Yeelen zegt
honda insigt? of bedoel je insigHt?
och ja, ik woon toch niet in nederland dus..
riichlover zegt
Haha, het is ook nooit goed. Als auto’s duurder worden is het gezeik, nu worden ze goedkoper en is het weer niet goed! Maar jongens, ik moet de gemiddelde autoblogger teleurstellen: als ze de BPM van een Aston Martin afhalen kun je die auto nog steeds niet betalen.
Catch22 zegt
@Mikeee ; zoveel moeite doen om de wegenbelasting te ontlopen?
Sjappoo zegt
@ vincenzo
Als je zoveel kilometers maakt ben je wel bijna verplicht een diesel te kopen.
Of op gas overgaan… maar die groene auto’s zijn dan nog geen oplossing.
En waarom meteen zo’n zielige reactie eronder??
bmw zegt
Dat klinkt als een aantrekkelijk dreigement: doen! :-)
S2000 zegt
GEWELDIG !!
Ik rij een Cuore 1.0. Ik betaal momenteel maar liefst Euro 3,- aan wegenbelasting per maand !! Dat is veel te veel. En nu lees ik dat het EURO 0,- gaat worden. GEWELDIG !!
Laat al die smerige diesels mijn BPM maar betalen. Opschroeven die hap. Koop er straks ook nog een hybride bij.
HYBRIDE zegt
Waarom rijden veel mensen in NL hybride en mopperen veel mensen over de hybride. Kan niet uit, slecht voor het milieu ; allemaal van die onzin en ondertussen scheurt iedereen er in rond. Lekker hypocriet !
VOORSPELLING: als straks ook de trage Europeanen met hybrides komen, zal het wel snel met het hybride-imago de goede kant op gaan !! Ha ha ha; al die zielige Golf-rijders, Audi- en BMW- rijders zijn ook zo zielig…
BoutWout zegt
Ik heb een Aygo dat kost al niks om te rijden en wordt dus zelfs nog lager. Daarnaast heb ik een klassieke Mercedes 200-series (W123) 300TDT die wegenbelastingvrij is en oldtimerverzekering heeft.
Ik heb ze niet voor het mileu aspect (al konden jullie dat wel vermoeden aan de zwarte roetwolken uitbrakende Mercedes) maar omdat dit soort auto’s door onze (inderdaad kromme) wetgeving betrekkelijk gunstig te rijden zijn.
Why fight it? Bij de keuze voor je auto(s) iets langer stilstaan bij de wetgeving en verwachte veranderingen in de toekomst…
Laurens zegt
Morgen mogen we weer stemmen. Gebruik die mogelijkheid om beleid te beïnvloeden. Zonder “burgerlijk ongehoorzaam” te worden!
Vroegwakker zegt
Laurens, Welk stemadvies geef je dan?
Laurens zegt
In jouw geval?
De Tegenpartij: “Samen voor ons eigen”. Zo toepasselijk voor de voornamelijk door anderen gesubsidieerde hybride rijders…
Chief_S5 zegt
[….]”en Honda Insigt. “[….]
Wat is het nou, inzicht of Insight? ;)
VivelaFRANCE zegt
Misschien ben ik dom, maar ik snap er nog steeds weinig van: wat moet je nou precies niet meer betalen? En: Je hoeft bij een lease-auto toch geen wegenbelasting te betalen, maar alleen de bijtelling??
Zou iemand dit misschien nog eens duidelijk kunnen uitleggen? Misschien iets voor jou Wouter, een leuk artikeltje over wat je nou kwijt bent bij het kopen van een auto? Bedankt :) !
SJ zegt
Sinds wanneer ondervinden de wegen minder slijtage wanneer een auto minder CO2 uitstoot? Sinds wanneer ondervinden wegen überhaupt geen slijtage wanneer een auto opeens net onder een bepaalde grens van uitstoot zit?
Laten we ook een dergelijke regeling in gaan voeren voor veilige auto’s. Als je een auto koopt met een 5 sterren EuroNCAP score betaalt de overheid je autoverzekering.
W115 zegt
Tja, als je naar de Nederlandse regering moet luisteren, dan zal je voortaan voor de rest van je leven de fiets moeten pakken. Voor echte autopret moet je natuurlijk in Duitsland zijn :)
SJ zegt
Ja, totdat de capitulatie t.o.v. van de ‘groenen’ daar ook de overhand krijgt.
Bob zegt
Straatbeeld 2015: Aygo, Hybride en de W123
RenesisHP zegt
Ik zie een uitermate dure toekomst tegemoet. :shock:
super zegt
@SJ
misschien heb je de laatste tijd niet zoveel de krant gelezen of naar het nieuws gekeken, maar het terugdringen van de co2 uitstoot is ivm het terugdringen van het broeikaseffect een doel op zich.
six-trey zegt
ik heb wel medelijden met jullie nederlanders met jullie belastingen… het is daar bijna onbetaalbaar om met een V8 te rijden zeker?
RenesisHP zegt
@six-trey.
Op gas is het te doen. Op benzine… :roll:
six-trey zegt
@RenesisHP
dat is toch enkel te doen als je een pickup hebt.. anders is er te weinig plaats voor vind ik ;) hebben jullie ook die regeling dat een pickup belastings vrij is?
RenesisHP zegt
@six-trey.
Wel als je hem als werkvoertuig inschrijft. ;)
Vroegwakker zegt
Laurens,
Met dat stemadvies kan ik wel wat, bedankt.
En natuurlijk ook weer bedankt voor het in stand houden van de hybride vooroordelen.
Daardoor zelfs volgend jaar helemaal geen wegenbelasting meer.
Ga a.u.b. zo door! ;)
Vroegwakker zegt
Laurens,
Je hebt trouwens de kok wel horen luiden, maar hij weet niet waar de lepel hangt.
De slogan is namelijk “Samen voor mijn eigen”.
HyperTeHK zegt
En nu maar hopen dat er nog genoeg echte auto’s verkocht worden om deze korting te betalen.
Laurens zegt
@vroegwakker
nou ben ik benieuwd of je voor het eerst in je bestaan op deze site eens toe kunt geven dat je fout bent: google eens op “samen voor ons eigen” en dan op je eigen interpretatie?
HYBRIDE zegt
Hij heeft de Cock wel horen luiden maar weet niet waar de Tepel hangt !
Vroegwakker zegt
Laurens,
Je hebt helemaal gelijk.
Ik was dat stukje van van Kooten en de Bie vergeten.
Maar idd de Tegenpartij bestaat echt.
Het “Samen voor mijn eigen” is een slogan van mijn eigen.
Overigens, dat ik sinds mijn geboorte hier op deze site nog niet eerder ongelijk heb toegegeven, komt omdat dit nog niet eerder van toepassing is geweest. :)
Rene zegt
Auto`s…….. milieu…….. belasting
1 Auto`s
Auto`s zijn zeer goed voor het milieu, mens, en dier, waarom!!!!!
Bomen en planten nemen co,2 op, daar leven ze namelijk van en zetten dat om in zuurstof.
zonder co,2 geen zuurstof, dus ook geen bomen en planten, dus ook geen leven hier.
2 Milieu
15 jaar geleden probeerden ze ons dat onzin verhaal over milieu ook al wijs te maken.
Toen hete het zure regen, een paniek!!!!!! (alleen hier in nederland natuurlijk) alle bomen gingen dood.
De auto was natuurlijk de schuldige.
Gevolgen, alles wat maar met de auto te maken had werd fors duurder gemaakt, zeg maar verdubbeld.
Nu 15 jaar later het wonder geschiet, met vele malen meer auto`s!!!!! niks zure regen meer, de meeste jeugd heef zelfs nog nooit iets over zure regen gehoord.
Conclusie; meer auto`s, meer co`2 , geen zure regen meer, dus goed voor milieu.
3 Belasting.
BTW; BPM; (ook op onderdelen) co`2; slurp tax; file belasting; wegen belasting; provinciale belasting; enz enz enz, er is maar 1 woord voor belasting, we worden gewoon Bezijkt!!!!!!!!!
Marcel zegt
Er wordt steeds gesproken over WEGENBELASTING,maar er bestaat geen wegenbelasting meer.Het heet HOUDERSCHAPSBELASTING!!Dit is een paar jaar geleden ingevoerd.
Ik vindt het eigenlijk wel een beetje veel discriminatie.
Wat ook mee gaat spelen is de veiligheid.Ik voel me nou niet echt veilig in zo’n klein gebakkie.Zelf rijdt ik een Astra en in een bestelbus van de zaak.Daar voel ik me toch wel ff veiliger in,dan in zo’n klein kartje.
Jastin zegt
Klein bakje heeft wel 4 sterren en 6 aibags. dan is een oude opel een stuk minder veilig, En een Prius noem ik niet een klein bakje.
Wel veiliger als het vrachtverkeer van de weg gaat, zijn betere transportmiddelen van deze tijd.
geert uut bunermond zegt
waar zijn ze mee bezig.
betalen betalen en eens betalen.
mag een mens dan helemaal niks meer in nederland.
het is al begonnen met de euro daar hebben ze ons eerst al mee bedonderd.
1 europa nooit een keer.
imm deutschland betaalt men naar de ps of zowel pk’s van de motorinhoud.
je rijd in duitsland met een auto audi a6 6cilender diesel en dan met all risk.
tegen hier in een audi 80 19turbo diesel en dan dan let op wa exstra.
en 75 % o claim.
denk daar maar es over naar.
m.v.g.geert uut bunermond bekend van man bijt hond.
Bart zegt
Vind het echt goed dat schone rijders beloond worden. Er zijn trouwens veel meer auto’s dan je zou denken die nu vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Dus niet alleen de Prius en de Aygo, maar bijv. ook de Polo bluemotion. Las hier een overzicht van (alle?) auto’s waarvoor je geen wegenbelasting meer betaalt:
http://www.leerwiki.nl/Rij_in_2010_wegenbelasting_vrij
Lupo 3L TDI zegt
Mijn VW Lupo 3L TDI is bijna 10 jaar oud, heeft nu 330.000 km op de klok, rijdt als een grote, loopt 1 op 33 als je je aan “de regeltjes” houdt, Diesel, geen wegenbelasting, 1000 km op een tankje, Nog altijd onovertroffen !!
J.Bieshaar zegt
wij zijn sinds 27 febr. 2010 in het bezit van een nieuwe Hyudai I 10 nu is mijn vraag komt deze auto ook in aanmerking voor wegenbelasting vrij rijden want dit is ook een heel zuinig autootje.
Don zegt
Houderschapbelasting of hoe je het dan ook wel noemen naaideburgerbelasting moet gewoon afgeschaft worden! Het is toch te debiel dat je word gestraft als je werkt? (loonbelasting wegenbelasting) want je moet toch op 1 of andere manier naar je werk toekomen niet dan? En op vrachtauto,s belasting is al helemaal asociaal die dingen brengen godverdomme allles wat we hier hebben in nederland rond. Zonder vrachtauto,s dus geen normaal leven hier. Dan heb je nog al de andere onzin belastingen (eetendrinkbelasting afkorting:BTW) hondenbelasting woonbelasting verpakkingsbelasting Bedenk het zelf maar.
Als de overheid doorgaat met het nog verder verneuken van NL vraag ik jullie steun. Om het koningshuis te bombarderen en het hof van den haag te bombarderen en alle andere locaties waar die flikkers zitten. Gewoon leven zoals het bedoeld was! Ik hoef geen nazi,s die de baas over mij en andere mensen spelen!!