Europese organisaties willen niet dat de Tesla Cybertruck een kenteken krijgt.
De in de Verenigde Staten ontwikkelde en uitgebrachte Tesla Cybertruck is inmiddels geen exoot meer op de Amerikaanse wegen. Door onder andere zijn lompe vormgeving komt de elektrische auto wel in aanmerking voor een Amerikaanse typegoedkeuring, maar niet in Europa.
Tesla Cybertruck op kenteken
Er zijn altijd creatievelingen die mazen in de wet weten te vinden. Denk aan Europese partijen die het toch voor elkaar krijgen om een kenteken te plakken op een Aston Martin Vulcan of een McLaren P1 GTR. Over dat soort uitzonderlijke gevallen hoor je de instanties niet echt roeptoeteren, maar dat is nu wel anders met de Tesla Cybertruck.
Sinds kort staan er ook Tesla Cybertrucks op Europees kenteken. Door scherpe randen aan de auto’s ‘zacht’ te maken met rubberen strips komt de elektrische auto wel in aanmerking voor een kenteken. In ieder geval bij de Tsjechische RDW. Voorwaarde is wel dat er geen grote bagage wordt meegenomen, of zware passagiers. Het gewicht van de meer dan 3.000 kg wegende Cybertruck moet namelijk onder de 3,5 ton blijven.
Diverse Europese toezichthouders vrezen nu dat er door dit trucje nog meer Cybertrucks een kenteken krijgen in ons continent. In een open brief trekken ze aan de bel. De brief, onder andere met handtekeningen van de European Transport Safety Council, de International Federation of Pedestrians en de European Cyclists’ Federation, stelt onder meer dat de organisaties oproepen tot het intrekken van de type goedkeuring voor de openbare weg.
In tegenstelling tot de Verenigde Staten gelden er wel een aantal beperkingen om de Tesla Cybertruck op kenteken te krijgen in Europa. Naast het gewichtsdingetje en de rubberen strips is een vrachtwagenrijbewijs nodig. Ook moet de Tesla een snelheidsbegrenzer van 90 km/u ingebouwd hebben want: vrachtwagen. Daarnaast dient de verlichting aangepast te worden naar de Europese regels.
Er zijn dus nu al partijen die alle aanpassingen kunnen uitvoeren aan een Tesla Cybertruck, waardoor volgens de huidige regels een Europees kenteken mogelijk is. Uiteindelijk is het aan de lokale instantie of er ook echt een kenteken wordt afgegeven. De RDW in Nederland kan bijvoorbeeld heel streng zijn, maar in Tsjechië doen ze klaarblijkelijk minder moeilijk.
Om te voorkomen dat er straks massaal Tesla Cybertrucks op Europees kenteken verschijnen trekken deze Europese organisaties aan de bel. Zou het al te laat zijn? (via HLN)
Gespot: Tesla Cybertruck in Tsjechië via @hugo
acavs zegt
Wel grappig dat de Cybertruck dus zo’n beetje de fatbike onder de auto’s is.
bbjorn zegt
Er staat er 1 op kenteken in Monaco, geen idee of die andere regels mogen voeren ofso, maar dat is dan de enige in Europa zonder de rubberen strips en die al een tijdje op kenteken staat
mashell zegt
Yeah, Make America Go Away!
kreukelzone zegt
Vroegah was in het VK een kenteken regelen en daarna naar het vasteland exporteren de beste manier om van alles en nog wat op kenteken te krijgen toch? Was te verwachten dat dit in andere landen ook mogelijk is. Ben er wel voor dat ze dit ding niet toelaten.
Lambrusco zegt
Waarom ben je daar wel voor?
Robert zegt
Ik kreeg zojuist een enorme flashback naar het moment dat de eerste Hummers in Nederland op kenteken werden gezet. Dezelfde ophef. O.a. Emiel ‘Tjakka!’ Ratelband reed met zo’n H1 rond.
rwdftw zegt
Dat werd ook een geweldig succes. Wat de Cybertruck betreft, de Nederlander rijdt het liefst anoniem rond. Niet voor niets zijn de populairste kleuren grijs en zwart. Bij veel merken valt er naast wit, grijs en zwart ook amper iets te kiezen. Als er al een kek kleurtje op kan wordt het duurder.
Anyway, een Cybertruck is veel te opvallend voor Nederland. Dat rij je alleen met een snack of eiwit imperium. De tot nu toe toegelaten exemplaren zijn individueel gekeurd, biedt je dit aan bij het RDW dan wordt je weggelachen.
evert01 zegt
Betutteling
Lambrusco zegt
Kom maar door met die bijzondere bak. Wil hem wel eens in het echt in NL zien rijden.
iceishistory zegt
Geen vrachtwagen dus GEEN snelheidsbegrenzer vereist!
Dat de maximaal toegestane massa meer is dan 3500 kg betekend wel dat een C rijbewijs vereist is maar maakt het geen vrachtwagen of bus, waarvoor begrenzers vereist zijn.