De Europese Commissie geeft toe dat het wel mooi is geweest met al die pickups op ons continent.
Een dikke V8 (of V6 tegenwoordig), een uitlaat met klep en een man of vrouw met minimaal één tattoo achter het stuur. Ja, we hebben het over de pickup-rijders. Lekker over één kam scheren met dit vooroordeel, toch komt dit stereotype niet uit de lucht vallen.
Asociale pickups op grijs kenteken
Inmiddels zijn de RAMs en F-150’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Zeker in Nederland zijn ze populair onder de grijs kenteken-rijders. De Europese Commissie gaat er een stokje voor steken. Het is een reactie op een brief, getekend door acht organisaties die van mening zijn dat het de spuitgaten uitloopt in Europa.
Er zijn zorgen over onder andere de veiligheid en de uitstoot van dit soort wagens. Nieuwe Europese auto’s moeten aan allerlei strenge regels voldoen om hier verkocht te mogen worden. De pickups worden echter geïmporteerd vanuit de VS en met een paar kleine aanpassingen komen ze in aanmerking voor een kenteken.
Als voetganger een pickup koppen loopt vervelender af dan het kussen van een schattige Peugeot 208. Met hun grote motoren, vooral gericht op de Amerikaanse markt, zijn het ook niet de meest duurzame voertuigen.
Niet alleen in Nederland zijn pickups populair. Het afgelopen jaar werden ongeveer 5.000 RAMs geregistreerd in Europa, een stijging van 20 procent in vergelijking met 2022. Alleen al van dit model rijden er nu zo’n 20.000 rond op de Europese wegen.
In de brief roepen de organisaties de EU op om met strengere regels te komen zodat pickups niet zo makkelijk in ons continent een kenteken kunnen krijgen. Brussel reageerde door te zeggen dat ze de zorgen begrijpen vanuit de organisaties. Er zijn echter geen concrete beloftes gedaan om iets te doen aan deze ontwikkeling. Wordt mogelijk vervolgd.. (via ECF.com)
William zegt
Pickups staan niet eens in de top 10 grijs kenteken voertuigen in Nederland:
https://www.autoscout24.nl/informeren/autonieuws/dit-zijn-de-10-populairste-bedrijfswagens-van-de-eerste-helft-van-2024/
piebepost zegt
Ja oké, omdat de Peugeot Partner vaker verkocht wordt, is een pickup niet gevaarlijk.
Otua zegt
Toch staan er bijna 5000 RAM’s hier op kenteken (ruim 99% met grijs kenteken) dat vind ik best wel veel voor een merk dat hier al een jaar of 10 niet actief is. Het kan mij aan m’n achtereind oxideren, ik zet alleen even de feitjes op een rij
papa zegt
Beetje hypocriet gezien een beetje EV zwaarder is dan een truck
mashell zegt
Het gewicht is toch niet relevant? Het gaat om het verbruik en daar is de vergelijking tussen een EV die per kilometer heel weinig energie nodig heeft en een Amerikaanse pickup die heel veel nodig heeft nogal absurd.
anthwan zegt
Dat een SUV veel verbruikt komt nog uit de tijd dat Mozes door de zee liep. Die nieuwe suv hebben netjes cilinder uitschakeling en met zware last loopt een pickup zuiniger dan een bijv. transporter.
+ gaat de EU nu ook bepalen wat wij gaan rijden? Al rijd ik met hummer H1 die 1 op 1 loop mag ik zelf weten
IK betaal de benzine
IK betaal de verzekering
IK betaal de wegenbelasting
Truttig allemaal weer.
piebepost zegt
En JIJ hebt een levensgevaarlijke dode hoek.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRHPQsDKHfgDIerhJ8h5vwHMudciaR1JWizlw&s
RiKe zegt
Ja, de EU wil heel graag bepalen wat wij gaan rijden. Ze hebben namelijk een utopisch denkbeeld wat ver van de haalbare realiteit staat, maar wat wel gerealiseerd moet worden. Dat gewone burgers helemaal geen levensgenot meer over houden is bijzaak, en niet hun probleem want het heeft geen effect op hun
mashell zegt
Ach, cilinder uitschakeling dat helpt maar een klein beetje. Hoog slagvolume geeft een hoog verbruik. Een pickup is ook geen SUV, wiel ophanging en banden zijn nogal anders en daarmee de rijeigenschappen ook.
En natuurlijk bepaalt de EU niet wat jij gaat rijden, je bent daarin vrij, maar de Europese overheid, die ons Europese burgers vertegenwoordigd, kan je wel sturen. Wagens die lomp groot zijn of een hoge uitstoot hebben kunnen ze (of eigenlijk we) wel heel duur maken.
In die zin is het ook allemaal mosterd na de maaltijd want dat heel duur maken is wat de Nederlandse overheid al gedaan heeft. Dankzij de afschaffing van de BPM vrijstelling zal het aantal Amerikaanse pickups dat volgend jaar nieuw verkocht wordt zal dicht bij 0 liggen, mag je de “liberalen” voor bedanken.
Psst. Dat ik in hoofdletters schrijven geeft een egocentrische indruk, misschien niet wat je wilt bereiken.
O plaat zegt
Voor iedereen een elektrische Trabant, Lada of Dacia behalve voor de leden van de partij die krijgen een Volga luxeslee met V8. Jouw utopie is de mijne niet.
kilum zegt
Alleen betalen deze trucks geen wegenbelasting. Ze staan namelijk op grijs kenteken. Als jij hem op geel zet en netjes de BPM betaald zal er geen haan naar kraaien.
petroldrinker zegt
@mashell niet iedereen geeft om iets als verbruik en hoeveel energie erin gaat of niet, ik geef daar bijvoorbeeld echt geen flikker om, Al dat eewige gejank om zuinigheid en millieu etc zorgt er bij mij alleen maar voor dat ik minder zuinig wil kopen
Tony EV zegt
Nou daar zou ik zo zeker nog niet van zijn, een Tesla M3 weegt +-1850kg, welke Amerikaanse pick up weegt er minder?
(Niet dat het mij wat uitmaakt of iemand met zo’n ding rondrijdt of niet, dat moeten ze lekker zelf weten).
arta zegt
Volgend jaar komt er BPM op de bedrijfsauto’s in NL. Daarmee zullen de verkopen aardig teruglopen denk ik.
Hawkeye72 zegt
Bpm grijs kenteken is iets anders dan op geel kenteken. Ze worden zo’n 30% duurder.
intimrasiert zegt
Het zijn tenminste nog wel echte auto’s met een beetje normaal design en fijn klinkende motor, en geen rijdende iPads met grasmaaier- danwel stofzuigermotor in Chinese draakstijl, dus ik begrijp de toenemende aantrekkingskracht ervan wel. Wel lastig parkeren die dingen dus voor Europa een beetje te veel auto idd.
gwnbmw zegt
Recentelijk met een gmc sierra 1500 diesel naar de ardenne gereden. 5 man erin, die allemaal zeer ruim en comfortabel konden zitten. Allemaal bagage mee, geen probleem. Een houten kuub kist afgeladen met afval hout in de bak, en een trailer erachter met ongeveer 2 ton belading. Met de cruise control op 125 reed ik ongeveer 1 op 10, ik zou toch graag een andere auto willen zien die dat ook allemaal tegelijk kan. Dit doen we overigens regelmatig met onder andere deze auto.
petroldrinker zegt
@gwnbmw dat gaat je niet lukken met een ander vervoersmiddel hoor
vetnek zegt
Betutteling
verdebosco zegt
Zo snel mogelijk weg met dat zooitje voertuigen. Max 1500 kg en minder dan 5 meter is ruim zat. En er zijn teveel mensen die hun verantwoordelijkheid niet kennen met zo’n ding. Gewoon niet doen, vrijheid voor de een, kost op een zeker moment de vrijheid van een ander. Straks nog misschien die Cybertruck en de Hummer EV, gaan we naar de 4000 kg. Wat een onzin. En kinderen maar een geel hesje aan laten trekken, verplicht, plus het liefst zo’n kramp fietshelm. Waar is het evenwicht? Zoek.
O plaat zegt
Een gewone 5 serie sedan zit al boven je maximaal gewicht dat je voorstelt.
V8Vantage zegt
Max 1500KG?
Euh, dat wordt al bijna heel lastig met een gemiddelde middenklasser… Dat komt overigens niet alleen door de EU en alle regeltjes. Maar vooral ook door wat de consument graag wilt en koopt en hiermee in combinatie met het gedrag ook weer zelf verantwoordelijk is voor een deel van die regeltjes.
harrie zegt
Goed begin, maar dit nog lang niet ver genoeg natuurlijk.
Ik stel voor dat we naar 1 model auto gaan, die we laten ontwikkelen door de EU.
Veel efficienter dan al die losse merken en al die modellen die buiten de idealistische lijntjes kleuren!
ericc zegt
Wat wordt het volgend slachtoffer? Zware sedan’s , sportwagens? Europa wordt een werelddeel van onverdraagzaamheid!
polpol33 zegt
Ik ben op dit moment op vakantie in Maine, new Hampshire, Vermont. In grote delen van deze staten zie je alleen maar trucks zoals de F150. In de weinige steden is het aandeel ietsje lager.
Hier zie zijn die dingen echt op hun plaats. Ze worden ingezet voor groot transport tot sneeuwploeg.
In Nederland komen ze niet tot hun recht en is het meer voor de show. Ik kan me in deze regelgeving wel vinden omdat ze meer hinder opleveren voor de omgeving dan voordeel voor de berijders.
petroldrinker zegt
@polpol33 wat een onzin, ook hier kan je hem gewoon gebruiken om goederen te vervoeren. of om zware aanhangers te trekken etc..
marcomanta zegt
Definitie asociaal? Wordt dat bepaald aan het model auto? Dan weet ik ook wel een aantal personenauto’s!
petroldrinker zegt
Nog meer betutteling vanuit de EU wat fijn toch weer, want we kunnen immers zelf geen beslissingen maken en dat moeten een paar idioten die geen verstand ervan hebben weer voor ons beslissen natuurlijk….
Gulli zegt
Ik liep toevallig gisteren langs de lokale tweedehands dealert en die had een Chevy S10 in de aanbieding staan (nee niet die langharige blonde zangeres). Toen moest ik ook ineens denken aan de Ford F150 SVT Lightning uit eind 90’s begin 00’s die bijvoorbeeld in F&F rondreed. Dat is het formaat pick-up waar het ooit mee begon. Niet veel groter dan een personenauto dus past nog gewoon normaal in een parkeervak in het centrum, je kunt zien wie er voor je neus oversteekt omdat er geen motorkap op zit die 140cm boven het wegdek uitsteekt, en je kunt nog steeds prima een aanhanger trekken en zooi in je laadklep gooien, waarmee je al meer doet dan 95% van de Amerikanen die denken dat ze zo’n ding nodig hebben.
In Australië zagen we overal Utes rijden, dat zou echt een ideale vorm zijn om ook in Europa te gebruiken. Als je dan toch persé een pick-up wil rijden, doe het dan normaal.
petroldrinker zegt
@gulli ik wil al jaren een Holden UTE hebben, lijkt me echt geweldig voor in europa
por100 zegt
Alle voertuigen zwaarder dan 2500kg, maximaal 90 km/u met een stikker achterop.
Verder per gemeente gebieden uitsluiten waar zware voertuigen mogen komen (of alleen toestaan met vergunning voor bijvoorbeeld verbouwing van woning). Dan kan je in de buurt van scholen deze zware voertuigen verbieden.
Dan richt je het echt op het veiligheidsaspect en ben je niet alleen de grote autobezitter aan het pesten (hoewel die stikker natuurlijk wel bedoeld is om te pesten).
petroldrinker zegt
Ze zijn gewoon goedgekeurt voor EU kwa veiligheid hoor, hoeven geen extra maatregelen te komen omdat ouders hun kinderen niet fatsoenlijk opvoeden tegenwoordig om op te letten bij oversteken….
Is wel een manier om vakmannen in te huren nog duurder te maken voor mensen gezien ze extra tijd en geld kwijt zijn voor zo een vergunning dan…. echt een super idee, NOT
por100 zegt
Ook al zou het de verantwoordelijkheid van de ouder zijn, wat het niet is maar soit, dan nog heeft de overheid een verplichting jegens zwakkere verkeersdeelnemers.
Maar ik benieuwd hoe je piept als je eigen kroost er onder ligt.
Kettingzagen kan je ook gewoon kopen, maar daarmee gaan we ook niet het stokbrood op de BBQ doorzagen. Pick-up van dit (moderne) formaat is nergens goed voor. Koop gewoon een jaren 90 pick-up, of een iveco busje.
Jantje_555 zegt
dan vallen veel EVs daaronder.
Tony EV zegt
Juist niet, de meeste EV’s wegen geen 2500kg
por100 zegt
Soms hebben maatregelen fijne neveneffecten.
Jantje_555 zegt
met LPG stoten ze minder fijn stof uit dan een benzine. en is een restproduct dat de fabrieken anders affakkelen.
Verder is elke wagen een moordwapen in verkeerde handen.
Belachelijke excuses van zure jaloerse mensen.
cossiekiller zegt
Minder duurzaam dan een Europese auto? Het is maar hoe je het bekijkt. Een vriend van me heeft al 25 jaar een Chevy V8, de auto werd vorig jaar 43 jaar en toe ln heeft hij er een nieuwe LS3 ingelegd. Die kan er weer 30 jaar tegenaan… Tegen die tijd heb je al 8 van die driepitters op gereden…
mastkalander zegt
Pick-Up verbod lijkt meer op penisnijd. Ik rij gemiddeld 1: 10 met mijn Navara diesel en bij 80 kmh 1:18. 80 want harder kan hier bijna niet.
Allerminst het terrein lust de wagen een slokje meer maar dan gaat er ook 40 liter diesel in de bak als reserve mee.
En die dingen zijn zeker niet onveilig. Remmen als de beste want er zitten navenant grote remschijven op
Jopie zegt
https://youtu.be/dD6t4dCmiOo?feature=shared
Ja erg duurzaam allemaal