Aldus de voorzitter van Veilig Verkeer Nederland (VVN) Martijn Dadema. We hebben veel te veel verkeersborden in ons land!
Er staan in Nederland op dit moment zo’n drie miljoen verkeersborden langs de weg. Dat betekent dat bijna 22 borden per kilometer! Dat is wat veel, vindt ook Veilig Verkeer Nederland voorzitter Martijn Dadema. Wat hem betreft kunnen er zo’n 600 duizend stuks (een vijfde van het totaal) de prullenbak in, zo zegt hij vandaag in een interview met de krant van wakker Nederland.
Uitdunnen die verkeersbordenbrij! Zoveel borden per kilometer schieten hun doel voorbij en zorgt er juist voor dat de weggebruiker wordt afgeleid. Je ziet door de bomen het bos niet meer.
Volgens Dadema geeft de burgemeester van het mooie Raalte het goede voorbeeld door in zijn gemeente een derde van de verkeersborden weg te willen laten halen. Dat zal dan de verkeersveiligheid juist bevorderen en niet verslechteren.
Verkeersdoden
Dat verkeer kan namelijk nog steeds een stuk veiliger. Martijn Dadema geeft aan dat er nog steeds ieder jaar twee Boeings vol passagiers om het leven komen in het verkeer.
Er zijn net zoveel ernstig gewonden te betreuren als er in het dorp Raalte wonen (…) Het heeft allemaal met gedrag te maken. Mensen denken vaak dat regels er zijn om te overtreden. Met rampzalige gevolgen.
De voorzitter van VVN voegt daar in de Telegraaf nog aan toe dat 582 doden en 19.700 slachtoffers in 2021 de kille en confronterende cijfers daarachter zijn. Die cijfers moeten flink omlaag als het aan hem ligt.
Nul doden in het verkeer
VVN streeft naar nul verkeersdoden. Onhaalbaar natuurlijk, maar ook vreemd om naar een ander getal te streven. Het overheidsdoel was 500 doden in 2020.
Bizar toch om dat zo te duiden, alsof je faalt als het er 400 zouden zijn. Dus ga altijd uit van nul en als iedereen normaal doet kan dat gewoon.
Technische slimmigheidjes in de moderne auto kunnen daarbij helpen. Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zouden wat VVN betreft verplicht moeten worden net als de veiligheidsgordel. Dadema rekent het even voor:
Er zijn tal van technische handigheidjes die het verschil tussen leven en dood kunnen betekenen. (…) Ze verlagen de kans om betrokken te raken bij een ongeval met 67 procent ten opzichte van auto’s zonder. Als je weet dat ongevallen op de weg de maatschappij bij elkaar zo’n 17 miljard euro per jaar kost, snap ik echt niet waarom we nog niet allemaal met rijhulpsystemen rijden.
Los van de menselijke ellende natuurlijk. Overigens wordt een auto natuurlijk wel steeds duurder op die manier, maar daar rept de beste man niet over, ook niet zijn zorg natuurlijk.
Weg met de verkeersborden!
Terug naar de verkeersborden. Want 95 procent van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk falen. Te hard rijden, teveel drinken en rijden of appen achter het stuur. Maar naast je telefoon kun je dus ook flink afgeleid worden door de verkeersbordenjungle langs de weg.
Overdaad schaadt, want er zijn er dus volgens VVN 600 duizend teveel van. Alleen de noodzakelijke handhaven en de rest in de prullenbak. Er staan teveel borden die schijnveiligheid creëren, en daar moeten we vanaf. Nogmaals dat zeggen niet wij, maar Veilig Verkeer Nederland.
Welke borden mogen van jullie alvast verdwijnen? (check het digitale overzicht) In het algemeen of misschien wel op een bepaalde locatie. Of heb je een Italiaanse mentaliteit die er sowieso vanuit gaat dat de meeste borden niet een aanwijzing geven maar een advies? We horen het graag hieronder.
cossiekiller zegt
En hoeveel mensen verongelukken door effectief op een verkeersbord te botsen?
giulia64 zegt
In 1970 waren het er bijna 4.000. Dus we hebben wel een enorme slag gemaakt. Ben het helemaal eens met de stelling dat we met minder verkeersborden moeten werken. Vooral in steden. Daar kun je vaker de zogenaamde ‘shared space’ gedachte toepassen. Het wordt pas veiliger met ander gedrag en niet met het plaatsen van een bord.
kniesoor zegt
Vermoedelijk worden veel ogenschijnlijk overbodige borden door m.n. lokale overheden neergezet om eventuele aansprakelijkheidsclaims van verkeersdeelnemers voor te zijn. Het overgrote deel van de mensheid heeft nogal de neiging om de schuld van zaken, die misgaan, buiten zichzelf te zoeken. Dan kan je als overheid maar beter een bordje extra neerzetten om je dat soort lutsers van het vege lijf te houden.
Robert zegt
Nul doden bereik je mogelijk pas, als de afleiding (lees: smartphone) uit de auto’s wordt verbannen, je de auto pas kan starten na een blaas- bloed- en speekseltest en alle voertuigen 100% autonoom laat rijden.
Engelstaligen hebben hier een prachtige uitdrukking voor: when hell freezes over.
CYBRTRK zegt
Als je alle voertuigen 100% autonoom laat rijden, zijn die eerste twee punten ook niet meer nodig
launchcontrol zegt
Willen we meer of minder…. (vul in wat je wil, verkeersborden / verkeersslachtoffers is in dit geval iig goed).
Frenkyboy zegt
Bij ons in de wijk staan tegenwoordig van die borden met; Attentie! Whatsapp buurtpreventie.
Deze dus: https://www.puurmakelaars.nl/wp-content/uploads/2016/10/whatsapp-bord.jpg
Haal die borden maar weg, die voegen mijns inziens weinig toe.
mashell zegt
Als je bij ons de bebouwde kom binnen rijdt dan hangt er onder de plaatsnaam sinds twee jaar “hanzestad” ondanks dat de Hanze al 1862 is opgeheven. Er hangt een bord “MKB vriendelijkste gemeente” met een jaartal (kom op gemeente, ga eens voor een hoger ambitie niveau: burger vriendelijkste gemeente), er hangt een bord “30 minuten bewegen”, er hangt een bord “wandelgemeente met een jaartal”. Ik heb het idee dat borden bedenken een vorm van werkverschaffing is voor wethouders, maar eigenlijk moeten die borden gewoon weg. Net als de reclame zuilen.
En bedenk eens hoeveel borden er wel niet weg kunnen als de spitstroken gewoon altijd open zijn, inhaalverboden voor vrachtwagens altijd gelden en de maximum snelheden altijd hetzelfde zijn.
welkom101 zegt
Whatsapp buurtpreventie borden (ook omdat het gratis reclame is voor whatsapp)
imaginenl zegt
Snelheidsborden op de autosnelwegen mogen wat mij betreft helemaal weg. Vooral die met een uitzondering eronder. Gebruik gewoon de matrix borden die dynamisch de snelheid bepalen aan de hand vh verkeersbeeld.
pbbb zegt
In Flevoland mag je na het stoplicht 100/200 meter 80 kmh, en dan weer 100kmh. Dat eerste stukje ga je toch al niet zo hard. Dat scheelt 4 borden per rijrichting!
branko zegt
Wat hierboven al gezegd is maar wat ik zelf mooier vind is meer matrixborden boven de weg met de snelheid. Dan kun je dit altijd aanpassen aan de dan geldende situatie, er een rood kruis op laten branden en wellicht nog meer. Kost wel even wat qua investering maar heel veel van die (snelheids)borden kunnen dan weg. Daarnaast inderdaad zoveel mogelijk reclame weg. Ohja en als kers op de taart al die borden weg van die neppe invalideplekken! Scheelt in sommige straten wel paar honderd borden…
Ot92 zegt
Laat ze nu maar staan… Ze hebben al een fortuin gekost. Nu gaat nogmaals een fortuin kosten om ze weg te halen.
schuimbekje3 zegt
elke keer wanneer er een kneus met wan li bandjes denkt met een peugeot 107 met 100kmh door een bocht te kunnen met 5 graden boven nul, beetje regen na lange droogte komt er weer een bord met 70kmh erbij
mashell zegt
70 bij nat wegdek…
Gelukkig is het wegdek in Nederland naar zelden nat, het wordt hoogstens vochtig…
pomoek zegt
Ik begrijp die haat naar verkeersborden niet zo. wat is er mis met goed geïnformeerd zijn? Schijnveiligheid? Wie voelt zich veilig door een verkeersbord?
audirs3 zegt
Ik vind voorrangsborden meestal overbodig. Gewoon werken met rechts heeft voorrang of haaientanden. En binnen de bebouwde kom kunnen als snelbeidsborden ook weg als we er gewoon 30 van maken.
shalomleon zegt
Ik vind die borden zo kansloos met: “pas op slecht wegdek” I.pv die borden plaatsen kunnen ze ook het wegdek verbeteren
gdjnl zegt
Adviessnelheid borden… vaak totaal overbodig.
Jantje_555 zegt
iedereen gebruikt GPS dus kunnen er heel wat borden weg.
RAW zegt
Voorbeeld op de A9: snelheidsbeperking van 90 bij nat weer die na 200 meter al weer voorbij is. In de praktijk komen sommigen dus afremmend dat stuk op rijden waar je juist rustig moet doorrijden. Niet alleen nutteloos maar juist gevaarlijk.