Aan alles komt een einde en nu lijkt ook het doek te vallen voor de Mazda 6. Is de Mazda 6 dood?
Het Japanse merk Mazda doet graag de dingen net een beetje anders dan andere merken. Dat heeft toch in de loop der jaren een grote schare fans opgeleverd. Ondergetekende zat bijvoorbeeld heel zijn jeugd in verschillende Mazda 626’s op de achterbank. Bij ons werd altijd Mazda gereden. Vroeger.
De opvolger van de 626 was in 2002 in ons land de Mazda 6. Een middelgrote sedan zoals je die uit Japan verwacht. Uiteraard ook als station verkrijgbaar bij ons.
Stop productie Japan
Het merk heeft bekend gemaakt te gaan stoppen met de productie van de Mazda 6 in Japan. In Japan stopt in april na 22 jaar de fabricage van de 6, zo weet motor1.com te melden.
De huidige generatie loopt al weer mee sinds 2012 en hoewel Mazda er van houdt om regelmatig facelifts en veranderingen door te voeren is de auto inmiddels aardig op leeftijd. In 2021 nam de Verenigde Staten al afscheid van de Mazda 6 en vorig jaar volgde het Verenigd Koninkrijk.
Leve de crossover!
Het merk is vooralsnog niet van plan om de leegte die de 6 achterlaat op te vullen met een nieuwe auto. De CX cross-over reeks moet de rol van de Mazda 6 gaan overnemen. Of dat genoeg gaat zijn voor de huidige klanten is nog de vraag. Zeker is dat de Mazda CX-3, CX-30, CX-5 en CX-60 in ieder geval in ons land stukken populairder zijn dan de 6.
Is de Mazda 6 dood?
Nog niet! De productie gaat stoppen in Japan. De auto wordt ook nog buiten Japan gebouwd en daar zal de auto vooralsnog van de band blijven rollen. De kans echter dat er alsnog een opvolger van de Mazda 6 gaat komen lijkt echter klein. En zo is weer een auto het slachtoffer van de honger naar cross-overs.
enrique zegt
Jammer! Ik vond de 6 altijd een mooie wagen. Kan best een update gebruiken, het ding is toch een beetje aan het verouderen maar desondanks stond ie toch nog op de lijst der potentiëlen hier
Edge zegt
Hoewel het niet als een verrassing komt, vind ik het wel jammer. De Mazda6 is een verdomd knappe verschijning. Met wat minimale updates aan het exterieur en het exterieur en vooral een wat moderner infotainmentsysteem aan de binnenzijde had de auto best nog wel een aantal jaar door gemogen als het aan mij ligt.
406_v6 zegt
Dat zou enorm jammer zijn! Zeker de station is een hele fraaie auto en niet iedereen is gecharmeerd van een crossover. Er zou gewoon een nieuwe 6 moeten komen mét de nieuwe 6 cylinders 🙃
Richmond zegt
Cilinders niet cylinder.
406_v6 zegt
Beroepsdeformatie, zit op m’n werk dagelijks in de amerikaanse motoren 🤓
Richmond zegt
Haha het is je vergeven
O plaat zegt
Jammer, dit soort sedan is alles wat je als auto liefhebber met een gezin nodig hebt, 4 deuren, een achterbank waar je als volwassene beenruimte hebt en een koffer waar alles wat je nodig hebt in past. Als je hem voor autovakanties gebruikt ga dan voor de touring versie. Meer heb je echt niet nodig. Blij dat in dit huishouden de vriendin ook autoliefhebber is en wegligging en rijgedrag belangrijker vindt dan een hoog overzicht.
rwdftw zegt
Ik heb uit betrouwbare bron dat er ook nog eens een erg goed onderstel onder zit.
Het is jammer maar de wereld wil een zeecontainer om in te rijden.
alfa147ti zegt
Ho ho je vergeet iets een zee container met een mega scherm midden op het dashboard want anders hoor je er niet bij,
Doodzonde dat de 6 straks niet meer geleverd wordt.
rollingstoned zegt
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Zonde, want het zijn fraaie auto’s.
Richmond zegt
Ik heb sinds een jaar een Mazda 6 sportbreak, heerlijke auto.
Robert zegt
Dito hier. Sinds anderhalf jaar rij ik in een 6 Sportbreak van de allereerste lichting. Inmiddels bijna 220.000 km aan levenservaring rijker rijdt dit nog steeds uit de kunst, zonder gezeur met extreem olieverbruik, verkoold inlaat traject, loslatende low-friction coating, oprekkende distributieketting, rafelende distributieriem of falende krukaslagers. Om maar eens wat moderne ‘ongemakken’ (lees: kostenposten) te noemen.
En het allermooiste is dat je, zeker voor de leek, na 11 jaar ook nog steeds niet in een verouderd model rond rijdt.
schreute01 zegt
@rwdftw: wel eens ingestapt in een Mazda 6 en daarna in een CX5? Dan snap je waarom de wereld een zeecontainer prefereert.
alfa147ti zegt
Misschien wat meer bewegen, hoef je ook niet in een zeecontainer te rijden, ik ben zelf ook niet meer de jongste ben al 57 maar ik wil graag laag bij de grond zitten, iedere zijn ding, maar die zeecontainers zijn wel een mode trend,
Jurgen zegt
Nounou, wat meer bewegen om niet in een zeecontainer te hoeven zitten. Er zijn ook gewoon mensen die veel bewegen en het prettig vinden om in een zeecontainer te rijden hè.
PunicaOase zegt
Die wordt al 10 jaar amper meer verkocht, dus we zullen er op de weg niks van merken. Dacht altijd dat er wel een soort opvolger kwam: telkens zag je vier-deurs-coupe-achtige designs.. Blijkbaar gaat dat niet door, jammer, hoewel bijna niemand hem hier zou kopen..
raoufff zegt
Doei Mazda, het was leuk je gekend te hebben, doe je de groeten aan Ford en Mitsubishi?
mashell zegt
Mazda werkte toch aan een zescilinder en achterwielaangedreven platform? Of is dat de prullenbak in gegaan?
Michel zegt
@mashell Helaas al lang geleden de prullenbak in gegaan…
https://www.motor1.com/news/575077/mazda6-rwd-not-happening/
Richmond zegt
210 verkocht in heel 2023, alleen van de mx 5 zijn er minder verkocht. Van de cx5 zijn er in dec al meer verkocht dan de 6 in het hele jaar.
cossiekiller zegt
Jammer. Vond de 6 altijd al één van de mooiste sedans en breaks…