Volvo blijft de reguliere XC90 zoals we die kennen nog wel even aanbieden, ondanks het feit dat er een elektrische variant komt.
Volvo heeft de ambitie om, net als vele andere automerken, op de korte termijn volledig elektrisch te gaan. Daar zijn veel (nieuwe) modellen voor nodig. Maar dit betekent niet automatisch dat elektrische modellen de bestaande auto’s meteen vervangt. Ze worden in eerste instantie naast elkaar verkocht. Dat is ook het geval met de Volvo XC90.
Volvo XC90 2021
Op zich is dit niets nieuws. Audi hanteert eenzelfde principe met een aankomende elektrische A6, terwijl de reguliere A6 blijft bestaan. De Volvo XC90 zoals we die kennen blijft ook nog de komende jaren verkocht worden, terwijl later dit jaar een geheel nieuwe elektrische XC90 verschijnt. Dat heeft Volvo CEO Hakan Samuelsson tegenover Automotive News Europe bekendgemaakt.
Op deze manier hebben klanten nog wat te kiezen. Bovendien is de XC90 op benzine nog niet oud genoeg om zomaar weg te doen. Kortom, de SUV van Volvo zal uitgefaseerd worden zoals het gebruikelijk is in de industrie. En moet niet opeens plaatsmaken voor de elektrische variant. Volvo verkoopt de modellen gewoon naast elkaar.
Een verschil is wel dat de auto’s elkaar niet zien. In de zin van productie. De XC90 (niet elektrisch) rolt van de band in Zweden. De elektrische zal straks geproduceerd worden in de Amerikaanse fabriek van Volvo in South Carolina.
mashell zegt
Je kunt dus kiezen uit een oud model met achterhaalde techniek of een moderne met een schone aandrijflijn. Dan moet die eerste toch wel erg goedkoop zijn of jij erg conservatief om die nog te willen?
bernoulli zegt
Zoals bij de Fiat 500. Oude meuk met een verbrandingsmotor en de nieuwe alleen als EV.
spidermann zegt
@mashell: nee maar snel benzine “laden” en groot aanhangwagengewicht zijn nu eenmaal beter bij de ICE variant.
dakarbemo zegt
zoals ik het lees kunnen we van de XC90 nog wel wat flinke updates verwachten zowel cosmetisch als technologisch met uitzondering van volledig EV.
beorn zegt
@mashell: achterhaalde techniek, laat me niet lachen. Als je iets verder wilt rijden dan alleen naar de AH en misschien ook iets mee wilt nemen of trekken, kom je een heel eind verder met die zogenaamde achterhaalde techniek.
mashell zegt
Als ik ver weg wil ga ik wel met het vliegtuig. Ik heb al jaren geen trekhaak meer, voel ook niet de behoefte om op zaterdagen met een lege aanhanger rond te gaan rijden.
En ja achterhaald, er komen giftige stinkende gassen uit de uitlaat en de hoeveelheid energie die een auto als de huidige XC90 nodig heeft om een kilometer af te leggen is belachelijk hoog in vergelijk met een elektrisch alternatief.
XM'etje zegt
Die eerste is niet goedkoop maar die tweede is veel te duur!
zesinlijn zegt
Als je volledig elektrisch gaat, dan stop je met benzinemotoren. Punt. Anders ben je niet ‘volledig’ elektrisch gegaan.
piebepost zegt
Dat gaan ze ook heus wel doen. Maar nog niet dit jaar.