Misschien wel een leuker alternatief op een Maserati Quattroporte of Standaard Duits?
Als het gaat om lekker dikke en extra rappe sedans, denken we al heel erg snel aan auto’s uit Die Heimat. Duitsland is nu eenmaal een land waar veel van dit soort auto’s veel worden geproduceerd. Al jarenlang. Dus als je op zoek bent voor een snelle, ruime en luxueuze sedan, dan is de kans groot dat je uit komt op een Audi, BMW of Mercedes-Benz. Wellicht een Brabus of Alpina, als je net even wat anders wil.
Het nadeel is als je gaat voor een occasion, dat bij een gemiddeld NS Station in Amsterdam iedereen in een soortgelijke auto rijdt. Weliswaar met een eenvoudige diesel onder de kap, maar ze zien er hetzelfde uit. Niet helemaal chic, terwijl dat wel een deel van de charme moet zijn van zo’n statige limousine. Een goede optie is dan een Maserati Quattroporte. Voor velen de favoriete sportsedan. Een soort vierdeurs Ferrari. Alle charme voor een fractie van de prijs.
Ondanks dat zo’n Maserati voor de volle 100% in het bezit van de ‘X-Factor’, is de auto absoluut niet vrij van nadelen. Ondanks dat de V8 bijzonder hitsig, getergd en luid klinkt, is het juist de aandrijflijn die een beetje teleurstelt. De Quattroporte is niet gezegend met enorm veel vermogen. Ook is de V8 niet al te sterk qua trekkracht. De bak heeft ook zijn eigenaardigheden. Stel dat je je daar absoluut niet overheen kunt zoeken, maar weigert om in ordinair Duits apparaat voort te bewegen, heb je dan nog een optie?
Jazeker! Wat te denken van een heuse Daimler Super Eight? Het klassiek aandoende uiterlijk is juist zijn charme, niet een nadeel. Ondanks dat deze Daimler Super Eight erg veel lijkt op zijn voorganger, de Super V8, is het toch echt een compleet andere auto. Het belangrijkste is het chassis. Dankzij de speciale bouwwijze van de auto, is de Daimler erg licht. Op kenteken weegt deze auto namelijk 1.689 kilogram. Mocht je denken: het lijkt wel een Jaguar XJ, dan klopt dat. Op kenteken is het echt een Daimler, maar het is in feite een superluxe XJR met lange wielbasis
Onder de kap treffen we de AJ34S aan, een 4.2 liter grote V8 met 32 kleppen en een Eaton mechanische compressor. Deze levert 400 pk bij 6.100 toeren en maar liefst 553 Nm bij slechts 3.500 toeren. Aanzienlijk meer koppel en een flink lager gewicht in vergelijking met de Maserati Quattroporte. Het exemplaar dat je aantreft op de foto’s staat gewoon in Nederland te koop. Hij is in 2008 afgeleverd en heeft sindsdien 105.000 km gelopen. Zwart op zwart is niet de meest tot de verbeelding sprekende combinatie, maar het staat de auto prima. Het gaafste detail? Die 20” putdeksels. Ok, het houten stuur verdiend ook en eervolle vermelding. De advertentie van deze Daimler Super Eight vind je hier.
Crosscabouter zegt
Helaas, geen € 37.500,- over voor een auto…. Wel een gaaf ding!
pielemuis zegt
Leg nog maar 37.500,- appart voor onderhoud en het “britse karakter” dat veel naar voren komt (lees: alles, maar dan ook alles gaat stuk aan zo’n machine).
Been there, done that.
frankvantpietje zegt
@pielemuis: is altijd nog voordeliger de zon boxringrammelbak. Nog los van de mengsmering die er door gaat. Hoe zeggen ze dat zelf ook alweer? Oh ja, voorsprong in slechte techniek.
jagofiel zegt
@pielemuis: please.. die is zo makkelijk om te maken. Deze AJV8 is een van de meest betrouwbare motoren die je kan vinden en de electra doet t prima ookal is t wat antiek. Onderhoud valt erg mee mits je gewoon je normale beurten doet.
37 k is overigens wel aan de hoge kant.
pielemuis zegt
@jagofiel: ik spreek uit persoonlijke ervaring dat het niet meevalt. Ik wil best geloven dat het een maandagmorgen auto was, maar de rekeningen stapelde zich in rap tempo op. Te rap.
Eerlijk is eerlijk, ondanks absoluut 0 gevoel in het stuur, rijd voor dat geld vrijwel niets comfortabeler.
lekkaah zegt
@pielemuis: het is een jagofiel
macready zegt
@pielemuis:
Onze ervaring na zo’n 300k km in de X350 is het tegenovergestelde. Vrijwel niets buiten regulier onderhoud (remmen, vloeistoffen etc).
Dat was destijds bij de Duitse equivalenten nou niet echt het geval.
karaya zegt
@pielemuis: Alleen al het woord ‘machine’ zegt genoeg. (‘machtig’ is ook zo’n mooie)
Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Paste de melkbussen niet achterin?
povel zegt
@pielemuis: ik heb een s-type 4.2 gehad uit 2006 en daar heb ik meer dan 150.000 probleemloos mee gereden. Jaguar stond ik geloof in 2010 1 jaar aan de top van de jd power betrouwbaarheids rating.
sr20det zegt
Toevallig vorige maand eentje mogen bekijken die net uit zuid-Korea in Nederland was gearriveerd. Stond nog geen 5000km op de teller.
Schitterende auto’s.
scrmeagle zegt
Is echt 15-20K te duur.
slickrick zegt
@scrmeagle: idd zn XJR koop je voor EUR 12k of minder. Ik ben al een tijdje opzoek naar een mooie spec
racerx zegt
@slickrick: past ook goed bij je naam, keurig.
willeme zegt
@slickrick: daar zou ik wel serieus voor uitkijken ;-). Je kan wat goeds treffen, maar ik zou niet de laatste 12 mille eraan uitgeven.
jagofiel zegt
@slickrick: mijn advies, geef ietsje meer uit en ga voor een 5.0 S/C. 510pk en erg makkelijk op te krikken naar 560.
sabrerator zegt
@jagofiel:
Zijn die in de X350 geleverd?
Dacht alleen in de X351 en die hoef ik niet. Ben geen van de Callum-Jags.
jmeverts zegt
@scrmeagle: maak daar maar 30k van
willeme zegt
@scrmeagle: op basis waarvan? Er staan er niet veel te koop. Zeker niet in deze spec. Meeste Daimler eigenaren rijden best veel kilometers en willen graag weer eentje, maar dan met wat minder kilometers.
Het is voornamelijk staat dat de doorslag geeft. Als deze he-le-maal perfect is, dan is het ook weer niet zo’n raar bedrag. Zeker niet gezien de zeldzaamheid.
Een XJR met twee ton op de klok vind je voor de helft, maar dan is de staat vaak doorslaggevend ;)
twentsediesel zegt
Het versnelde aantal eigenaren de laatste jaren (kenteken 52-ZF-KN) is een indicator om deze mooie wagen ieg goed te laten controleren voor aanschaf.
pindakoning zegt
Poeh wat een geld! Maar wat een mooie bak!
Kan je voor 10k-13k een nette XJ kopen waar je niet helemaal op leeg loopt qua onderhoud of is dat een illusie? Heb echt een zwak voor die wagen, maar moet wel een klein beetje rationeel blijven ;)
enjoypunani zegt
@pindakoning: rationeel en auto’s gaan niet samen haha. Koop daarom maar een Alfa ?. Trouwens, iets Brits mag idd ook!
jvthof zegt
Waar is hier? Als in waar kan je de advertentie vinden?
jvthof zegt
@jvthof: Oke ik had hem te lang open staan het is al gefixt!
amersfoorter zegt
Totaal onrealistische prijs
moveyourmind zegt
Zonder meer een uiterst deftige wagen…
Maar als het Brits moet zijn en ik zou 40 mille hebben zou de verleiding groot zijn om deze Daimler te laten staan en een Bentley Continental te kopen.
Ter vergelijking, bij één van de betere Jaguar specialisten staat een Continental met ongeveer dezelfde kilometerstand voor twee mille meer. Inclusief een half jaar BOVAG garantie. Zou als ik het geld zou hebben bij dat bedrijf best aandurven.
Maar een betere optie is misschien nog wel voor minder dan de helft van het geld van deze een nette Daimler op te zoeken en die in topstaat te laten brengen als die dat al niet is.
madvillain zegt
@moveyourmind: succes met het zoeken naar een X358 Daimler. Ik kan je zeggen: dat lukt niet. Deze prijs is helaas best realistisch, gezien de zeldzaamheid. 3 jaar geleden stond er een hele mooie Caviar met beige interieur, nog altijd spijt dat ik die niet gekocht had. X358 zijn super waardevast omdat de cliëntèle zich niet wil vertonen in een nieuw-geld-X351, dus terugvallen op het oude design.
En ja, deze wagens zijn betrouwbaar. Natuurlijk hebben ze wel eens een manco maar wel merk heeft dat niet?
madvillain zegt
@madvillain: en deze wagen staat bij Adri de Koning. Dat is de eigenaar van Jaguar Arnhem, het dealerschap heeft ie opgegeven omdat de wensen/eisen van JLR niet aansloten bij zijn wensen. Heeft het pand nu nog in gebruik, maar verkoopt nu klassiekers en bijzondere auto’s samen met zijn compagnon. De beste man weet wel waar ie over praat als het over Jaguar of Daimler gaat..
crashingduke zegt
@moveyourmind: Niet om negatief te doen over Bentleys, maar houd er rekening mee dat onderdelen veel duurder zijn dan voor een Jaguar.
racerx zegt
Wat een mooi ding zeg, zeker op die wielen!
fmgarcia zegt
?
viezefreddyw zegt
Godallemachtig wat een beauty. Als ik aan Jaguar denk is dit wat er in me opkomt.
Maar toch. Een grote lange zware Jaguar, daar hoort toch een motorkap ornament op te zitten. Dan is ‘ie echt af.
schreute01 zegt
@viezefreddyw: t is een Daimler. Dus ook geen Leaper er op!
Verder: 20 inch velgen is te veel. Je levert in op het comfort ondanks de luchtvering. Of je koopt een XJR. Dan mag het.
Tot slot: die prijs is een pittige vraagprijs. Daar mag wel 10mille vanaf. Maar je koopt er wel een goeie bak voor. Laat m volgens de boekjes onderhouden en je rijdt er nog tonnen mee.
Ik ben zelfs overigens een zeer tevreden XJR rijder.
viezefreddyw zegt
@schreute01: Whaha wat dom van me. Is waar ook natuurlijk.
enjoypunani zegt
@schreute01: ik las eerst Leepu op je motorkap… Aub niet!
schreute01 zegt
@enjoypunani: t zou weer eens wat anders zijn.
RobTWo zegt
Sorry, ik ben nog niet met pensioen.
karaya zegt
Ik heb wel eens het idee dat sommige mensen denken dat een S-, 7-serie of A8 goedkoop in onderhoud zijn.
enjoypunani zegt
@karaya: ga dan voor een LS.
seicilindri zegt
@karaya: Waarheid als een koe. Ik zie van dichtbij wat de running costs van een Pheaton zijn. Daar wordt je dus absoluut niet vrolijk van . 10k per jaar en meer ! .En dan oxideert hij ook nog zonder dat de fabriek er garantie op geeft.
lekkaah zegt
@seicilindri: dan heb je het ook wel over een exemplaar..
powerblue zegt
@karaya: ik hanteer de stelregel voor elke auto: jaarlijks 2% van de nieuwprijs reserveren voor onderhoud, dan zit je redelijk goed. Geldt zo ongeveer voor elke auto (bij niet al teveel kilometers)
henkp1 zegt
Prachtige automobiel; wel stevige prijs zeg.
mar10us zegt
Onze trouwauto. Heerlijk in rondgereden! Was een topdag!
autodrome zegt
Voor de gevierde oude man ..
mattr zegt
“Het belangrijkste is het chassis. Dankzij de speciale bouwwijze van de auto, is de Daimler erg licht. Op kenteken weegt deze auto namelijk 1.689 kilogram. ”
Die speciale bouwwijze heet een aluminium chassis..
brammetjedeb zegt
Het houtwerk kan me nou niet echt bekoren in deze auto. Beetje erg druk. Kan iemand me vertellen of een houten stuur fijn is? Ik vind het meer voor oude auto’s eigenlijk…
sabrerator zegt
@brammetjedeb:
Ik vind het heerlijk, een houten stuur. Mijn stuur is deels hout, dus bovenste helft en stukje onderaan (Jaguar S-Type, zo’n beetje hetzelfde model stuur als in deze wagen, maar dan met nog wat leer erin). Ik vind het fijn aanvoelen.
Nadeel: als ie in de zon staat wordt het gloeiend heet.
tfsi zegt
Wat een geld, kan je beter een hele mooie e92 M3 voor kopen,
Die handelaren zijn allemaal het zelfde, denken dat ze wat unieks hebben staan maar als je echt een nette auto komt inruilen gaan ze snel op marktplaats kijken wat er op geboden wordt, Daarom koop ik nooit iets bij een handelaar altijd particulier die de auto een aantal jaren in bezit heeft, dan weet je ook wie de persoon is waarvan je de auto daadwerkelijk overneemt.
sabrerator zegt
@tfsi:
Iemand die dit koopt, dénkt nog niet eens aan een M3.
dunhozzie zegt
In een woord prachtig, maar wel aan de prijs, voor 25 heb je deze:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=280302561
Of voor 34 eentje met 53k km
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=273882596
sabrerator zegt
@dunhozzie:
Nóg luxer uitgerust!
Doe mij die van 25 maar.
Gastank erin en nog een paar jaar doorrijden!
sabrerator zegt
Toevallig zag ik deze al op Marktplaats. Mooi ding, maar erg aan de prijs en ik hou niet van een zwart interieur.