Het linkse bolwerk staat niet voor niets bekend als Havana aan de Waal, maar dat bekent niet dat er voor de autoliefhebber niks te halen valt.
Wij likten onze vingers af bij het zien van deze dikke vette Lancia Delta HF Integrale Evo 2 uit 1994. De auto is destijds in Japan geleverd en over het algemeen staan liefhebbers in het land van de rijzende zon bekend als petrolheads die zeer zuinig met hun kindjes omspringen (uitzonderingen daargelaten). Als we de advertentie mogen geloven staat de Delta er dan ook bij om door een ringetje te halen.
Van roest heeft de koets nog nooit gehoord en het chassis is eveneens vrij van beschadigingen of scheuren. De lak (Blu Lord, bijzonder kleurtje!) lijkt er ook nog netjes op te zitten. Klein nadeeltje: de onderhoudshistorie is slechts ten dele aanwezig. Wel heeft de auto zowel dit jaar als vorig jaar nog een onderhoudsbeurt gehad en staat er slechts 102.500 km op de teller.
De gehele auto is origineel, op de Bilstein dempers en een RVS uitlaat na. Aan de foto’s te zien heeft het interieur in al die jaren weinig geleden, prima plek dus om alle 215 paardjes de vrije loop te laten! De vraagprijs staat op 53.900 euro. Een hoop geld, maar je krijgt er wel één bonk karakter voor terug.
Heb je het geld, en ben je een held?? Koop dan ipv dit een fiat dino 2400 coupe. Veel mooier, goedkoper en een Ferrari motor. En een Italiaan.
@badmat: want dit is geen Italiaan?
@tomzic: oh ja bedoelde het niet zo dat de delta geen Italiaan was. De Nederlandse taal beheersen blijft een groot probleem bij mij
@badmat: domme batmad.
@badmat: de delta is toch de uber Italiaan. Plus een legende . Rally legende. Hard to beat. Als ik het geld had had ik lang geleden al een martini opgeduikeld .
@badmat: want lancia is duits?
@bedirhan: bovenstaande reactie lezen is handig.
@bedirhan: artikel gelezen? Deze komt uit Japan :-)))))
@badmat: Veel goedkoper een dino coupe??? nou echt niet een net exemplaar is net zo duur of zelfs duurder.
@badmat: precies, want Lancia komt uit China.
@svenska_aeroplan_ab: nooit gezegd dat Lancia niet uit Italië komt, heb het alleen onduidelijk verwoord
Ook voor jou geld: lees eerst gewoon even de andere reacties voor je reageert
@svenska_aeroplan_ab: ik wist het. Conspiracy. Illuminati confirmed.
@badmat: Lol wat een heerlijk vrouwelijke reacties op het wel of geen italiaan zijn.
Vrouw: welke vind je leuker? de blauwe of de rode?
Jij: ehm… de blauwe
Vrouw: dus de rode vind je lelijk! zie je nou wel, je hebt nooit van me gehouden!! je doet het zeker met de buurvrouw!
@badmat: “en OOK een Italiaan”, probleem opgelost.
Misschien een mogelijkheid om een classic/ youngtimer rijtest te doen .
Oef. Had ik ’t geld maar. Dan had ik ’t zeker gedaan! En dan heeft deze ook nog eens de enige juiste kleurencombinatie voor een Lancia; blauwe lak met een licht interieur.
Mijn ex-vrouw heeft ook ‘karakter’. Maar ze staat wel aan de straat.
@Original_Arnoud: stoere jongen.
@original_arnoud: Nou, dan kun je die Lancia er toch mooi naast parkeren?
@edge: Oh, en als we dan toch bezig zijn: beide zul je ook af en toe goed moeten aanduwen.
@Original_Arnoud: je ex-vrouw is een Alfa
Damn…Ik dacht max 15.000. 53.900, dat is even schrikken oef….
@baklava: als het 15.000 was had ik hem allang gekocht, ookal heb ik geen rijbewijs..
@baklava: 15.000? Dan heb je de laatste jaren geen autonieuws meer gelezen…?
Als ik het geld had stond ‘ie hier al voor de deur. Wat een heerlijke wagens zijn dat toch, maar helaas ook al stervensduur…
In de basis zijn dit ontzettend lelijke wagens. Kijk dan toch, wat een mormel….
http://www.ottority.com/sites/default/files/styles/ottority_thumb/public/article/main-image/lancia_delta_1300_red.jpg?itok=gvqd0QVQ
Één van de meest lullige wagens ooit ontworpen. De brede bumpers/motorkap/spoilers en wielen op deze variant doen het ‘em. Maar dan nog, een schoonheid is het niet. Verre van zelfs. En ja, ik weet het; tis een legende enzo en als “echte autoliefhebber” mag je dit niet lelijk vinden, maar toch. Wat een hok….
@rob:
Gelukkig liet Zagato en Paul Koot ook zien hoe het wél kan:
https://www.classicdriver.com/sites/default/files/import/articlesv2/images/_de/7278/Lancia_Hyena_01pop.jpg
De aller stoerste sportwagen die ik ken. Briljant gewoon. En geheel in de Zagato traditie; 200kg lichter dan de Delta.
Oja, de Hyena is geïnspireerd op de aller-, aller-, ALLERmooiste (geen discussie mogelijk!) sportwagen ooit: de Fulvia Sport Zagato….
@Rob: en dan moeten we hem pot dikkie zelf opzoeken: https://www.classicdriver.com/en/article/cars/lancia-fulvia-sport-zagato-who-needs-traditional-beauty
Cool ding! Zit vast een mooi zaterdagavond klassieker verhaal in ;)
@dwersbongel:
Ja, beleid van der Autoblog Gestapo (geintje natuurlijk! ;-)): maximaal 1 linkje per reactie ;-)
Inderdaad, materiaal voor een mooi lang artikel. Volledig eigenwijs ook; een sportwagen met voorwielaandrijving en piepklein motortje…. Maar Jay Leno en Donald Osborne vertellen je er graag alles over:
https://www.youtube.com/watch?v=mFKxEcQ3r7k
@Rob: cool! Ga ik zeker kijken.
@dwersbongel: lijkt van voren wel op die peperdure maar mooie Toyota.
@porsche928: de 2000 GT. Ik zie het ja ;)
@rob: Dat is pas een horken bak c/q hondehok. De 4WD Delta was gewoon prachtige Italiaanse klasse. Paul Koot had samen met Zagato een regelrecht gedrocht gecreëerd.
@rob: Deze jongeling ziet er in basistrim ook niet spectaculair uit…http://zombdrive.com/images/1997-subaru-impreza-1.jpg
@pomoek:
Klopt. Ga ik ook nooit een mooie wagen vinden…
(sorry @desjonnies!)
@pomoek: nog best prima eigenlijk.
@rob:
Was toen bedoeld als antwoord op de Golf, is ook door Giugiario ontworpen.
Maar je hebt gelijk in standaard trim.
Stevig prijskaartje, maar dat is het voor een e30 m3 ook, maar wel erg dik! En minder waard worden ze ook vast niet.
Manman, ik was maar al te graag direct in de auto gedoken om dit heerlijke krachtpatsertje te kopen!
Helaas kom ik nèt een paar(duizend) euro spaargeld tekort…
Staat zeker weten in mijn top 10 favoriete auto’s ooit, als ik ooit geld teveel hebben dan komt er sowieso Delta Integrale in mijn garage te staan!
De kleur is mooi, maar naar mijn mening niet de goede voor een Delta, geel of rood staat veel beter of beter nog; wit met martini livery *kwijlt op broek*
Wel mooi, maar in absolute zin teveel geld
Japanse import; dat betekent dus een heel arsenaal aan waarschuwingsgeluiden/signalen en begrenzingen..
Jammer van die speakers in de hoedenplank. Heeft zo’n auto niet nodig natuurlijk. Kleur is wel gaaf maar dit is juist een model dat heel goed in het rood kan.
Kan ik van iemand € 53.925,- bietsen (inclusief treinkaartje) Mijn geld is op maar deze auto moest ik nog kopen….
Ogh wat zou ik daar graag een potje mee willen sturen in de Eiffel!
@2wheeler: Nee pfff , levensgevaarlijk op de openbare weg wat een malloten in de Eifel en fietspaden als openbare weg. Ieder weekend een dode (vaak Ollanders) in de zomer. De lokale mensen zijn er ook niet echt van gecharmeerd al die wanabee coureurs uit Olland Nur Links. Ga dan naar de Ring en zet dit apparaat op de trailer er naar toe.
@sracert: dat “Nur Links” is dan wel de waarheid hier in NL, ik heb nog geen land meegemaakt (zeker ook Duitsland niet) waar ze wel netjes rechts houden.
@dunhozzie: ow behalve de Britten dan ;-)
Was Werner Budding een tijdje terug niet bij een Delta-verzamelaar in Nijmegen op bezoek? :)
Sorry…. beter Italiaanse rotzooi, zoals Alfa en Lancia, links laten liggen.
Onderhoudskosten zijn enorm.
@yipikaye: met z’n allen aan de aygo dan maar, je zou maar onderhoudskosten voor een auto moeten uittrekken..
@yipikaye: enorm hoog, enorm raar, enorm lekker of enorm stupide?
Nogal enorm nuttige reactie als je een identieke auto al ruim 10 jaar in bezit hebt?
Echt een prachtige auto! Als ik het geld had, zou ik hem direct kopen.
Jij bent geen held Maurits?? ;)
De 1ste editie HF 4WD is nog steeds de mooiste, zonder de anabolen kuur van een body pudding gehalte. Maar te zwijgen over het onderhoud aan de electronica, kost ongeveer een Polootje per jaar als je er lekker mee gaat rijden. Zelf ooit de 8V gehad, wat een ramp maar rijden als het kreng het bleef doen.
Now we’re talking … Dit is toch wat anders dan een Opel Manta van 60k
@autodrome: BoerenPorsche die Manta, regelrecht gedrocht
Ding heb ik vorige week nog zien rijden in Groesbeek. Ik gok dat hij daarna de foto’s in het bos heeft geschoten. Dik apparaat!
Fijn om naar te kijken maar om te hebben?? No thx! Veeeeel te veel onderhoud nodig + de shiit gaat gewoon kapot, helaas
@timtag: Wilde je ‘m voor woon werk verkeer gebruiken?
Of misschien met de vouwwagen erachter naar de camping in Frankrijk?
Als onderhoudskosten een issue voor je zijn is deze auto niet bedoeld voor jou.
Droomwagen, zie profiel foto..
Phoe deze is echt netjes. Hoe zei brit dat ook weer? Facking vet!!
Wat een uitstraling heeft deze auto zeg! Zo van Bam! hier ben ik. Even aan de kant. En wat is deze in een mooie staat. Vanaf de foto’s te zien dan. Wil de gelukkige nieuwe eigenaar mij ook even meenemen voor een extra rondje automobiele verwennerij?
Mag ik ff een momentje voor mezelf om hier van te genieten, dit blijft porno op wielen helaas maken ze ze zo niet meer..
Lekkerder wordt het niet. En dan te realiseren dat een handvol jaar geleden een knappe Blue Lord nog voor 20k te koop stond.
Veel gaver kan het toch niet worden!
@dutchdriftking: Jawel, met een Lancia Delta S4 ;)
Ben ontzettend benieuwd hoe deze legende nou rijdt; ogenschijnlijk staat het stuur te vlak, de pedalen en de stoel te hoog, en de motor ligt te ver voorin.
Mijn neef had er een. In martini livery. Helemaal zoals je hem hebben wilt. Als kind nog naast gezeten. De tering wat zijn ze snel. Hij heeft hem alleen verkocht voor de bubbel. Omdat hij een kind kreeg. Toen nog voor 10K weg gedaan. En ja hij heeft er nog steeds de ziekte in.
Ik heb al bijna 10 jaar precies dezelfde EVO. En het klopt, dit is ook voor mij de juiste kleurstelling waar ik destijds lang naar gezocht heb. De Integrale is zo ontzettend indrukwekkend en mooi als je er even omheen loopt, en dat voor een vierkant koekblikkie. De zes wereldtitels in het WK rally maken van deze Lancia een icoon net als de meeste van zijn illustere voorgangers zoals de Stratos, 037 Rally en Fulvia.
Hoe stuurt een Integrale? Gewoon erg goed, de balans is fenomenaal en de auto lijkt gemaakt voor onze verkeersdrempels. Ik ben nog geen auto tegengekomen die daar net zo makkelijk overheen gaat. Doordat de auto zo lang zo neutraal blijft en zijn grenzen zo ver weg liggen mis je soms wel wat “spektakel” en is dit een auto waar je zoveel harder mee aan het rijden bent als dat je in de gaten hebt.
Betrouwbaarheid is best goed maar wel zorgvuldig mee om gaan. Dus netjes warm rijden en af laten koelen voor en na series gebruik.
PS,
de achtervleugel in lage stand is wat mij betreft veel mooier tenzij een beplakte rally versie hebt.