Rustig zoemende V8, geweldig interieur, onpraktisch, gargantuesk verbruik, prachtige klassieke koets; wat wil je nog meer?
Wellicht zie ik het helemaal verkeerd, maar bij sommige merken lijkt het erop dat ze leuker waren toen de huisaccountant zich nog de haren uit het hoofd trok. Kijk naar Lamborghini. Knotsgekke auto’s, verkochten voor geen meter. VAG neemt de boel over, de modellen werden meer allemansvrienden en de winst vliegt om hoog. Porsche idem. Juist de modellen uit de tijd dat het bar en boos ging gaan nu voor enorme bedragen over van eigenaar.
Bentley gaat ook lekker sinds de introductie van de Continental GT en de Bentayga werd daar onlangs als ultieme cashcow aan toegevoegd. Daarvoor maakte het merk furore met de Arnage en de Continental R en T en natuurlijk de Azure.
De Conti R was een exorbitant dure auto waar je exorbitant weinig mee kon. Het reed niet geweldig, het zoop, het was enorm, het was eigenlijk gewoon vies. Maar wel vies lekker! Volgens de adverteerder kostte dit exemplaar in 1994 omgerekend maar liefst 344.000 euro. Inmiddels staat ruim 150.000 km op de teller en hij mag mee voor 49.950 euro.
Nog een paar nutteloze stats, voor de kroegpraat. De 6¾ liter V8 onder de kap levert 362 pk en de Conti R weegt maar liefst 2.440 kg. Toch sprint deze geweldenaar in ongeveer 6,5 tellen naar 100 km/u, maar waarom zou je dat doen? Wie hierin rijdt heeft niks meer te bewijzen.
toyotafortuner zegt
Wat een prachtige wagen blijft t toch!
MaartenD zegt
Amen…vroeger was alles beter!
E34M5Touring zegt
Mooie bak, maar niet in black on black. Beetje te donker allemaal zo.
granlusso zegt
Schitterende auto, heerlijk om mee rond te toeren. Zo’n auto die je af en toe rijdt doordeweeks, omdat je even geen zin hebt in je dagelijks vervoer. Heerlijk zoeven over de weg, om op een dag als vandaag te eindigen op een terras met je dame en een stel vrienden. Wijntje erbij, aansluitend dineren en daarna in alle rust naar huis tuffen, om al in volledige relaxmodus aan het weekend te beginnen.
Ik zie het al helemaal voor me, deze graag!
(Wel meteen die schermpjes in de hoofdsteunen eruit trekken, bah).
ometom zegt
@granlusso: De schermpjes maken het juist af. De meest nutteloze optie op een auto waarvoor het woord nut helemaal niet relevant is.
granlusso zegt
@ometom: Daar heb je gelijk in haha
erwh zegt
Mooie wagen, alleen ontzettend zonde van dat zwarte interieur dat enorm afbreuk doet aan de luxe uitstraling van deze Bentley.
danmar zegt
Jammer van ons wegenbelastingstelsel wat het nog eens extra onaantrekkelijk maakt om dit soort auto’s te kopen. Niet dat ik in de markt ben ervoor, met zo’n auto moet je vind ik toch echt een (grote) garage hebben.
Maar áls ik in de markt zou zijn, zou ik me afvragen of je bij Bentley dat lelijke airbagstuur niet kunt laten updaten.
boxer74 zegt
6.5l V8, en slechts één pijpje op de achterkant. Zalig understatement, zeker in de huidige tijd van al die onnozele dubbele trapezjemmm uitlaat eindstukken op 520d’s en consoorten. Zucht…
rufctr01 zegt
@boxer74: ach, bij de meeste is het optisch een 2e pijp. Kijk maar eens goed bij Audi, vaak zit de ene einddemper gewoon dicht.
danmar zegt
@rufctr01: gast, word je niet eens moe van jezelf om in elke reactie Audi of VAG in het algemeen te bashen?
Dat 1 eindpijp “dicht” lijkt te zitten zie je echt niet alleen bij Audi, maar bij vrijwel elke auto die meerdere eindpijpen heeft, maar die niet direct bij het motorblok gesplitst worden.
En nee, niet piepen, ik ben geen Audi/VAG fanboy. Je kan ook gewoon een mening hebben zonder dat. Grow up, man.
p993 zegt
@danmar: ai, toch werd hier een zenuw geraakt!
tenaci zegt
@boxer74: hoho! 6 en driekwart liter hè? Dat is heel wat anders. Niet 6,5 niet 6,75 neen, 6 en driekwart, of 6 3/4 mag ook.
edjehaze zegt
@tenaci: 6.75 mag wel. Staat geloof ik ook op het motorblok zelf.
baklava zegt
Dang…..wat een juweeltje is dit.
amersfoorter zegt
Dat ene pijpje had elke auto in die tijd. Zeker auto’s met de Buick motor die deze Bentley heeft
willeme zegt
@amersfoorter: Neen. Deze Bentley heeft de L410 V8 onder de kap. De Rover V8 was in basis een ontwerp voor een Buick V8 (die Buick zelf niet wilde gebruiken). Maar dit is een raszuivere, karaktervolle en hopeloze Bentley motor.
gerjan zegt
Dat moet toch pijn doen om van zoiets afstand te doen. Dat moet geweldig zijn om hier in rond te toeren
schuiftrompet zegt
Clue van het verhaal: vag vervangt uitbundig, creatief en bizar met safe, fantasieloos en gewoon
willeme zegt
@schuiftrompet: en winstgevend!
sabrerator zegt
Black on black vind ik niks voor zo’n wagen. Maar doe hem in British Racing Green met van dat mooie bruine leer en ik ben verkocht. Dan eerst even een nier verkopen.
God, wat zijn de Bentleys uit die tijd toch gaaf.
Een gewone vierdeurs Turbo R mag ook.
Voorlopig behelp ik me maar met mijn Jag.
crashingduke zegt
@sabrerator: Ik deel jouw gevoelens. Maarrrrr, wel twee pijpen en twee nieren.
sabrerator zegt
Er staat een veel mooiere op Marktplaats, British Racing Green met donkergroen leer met rode piping en een wortelnoten dashboard. Heeft iets minder gelopen en kost nog iets minder. Dus doe me die maar.
premium01 zegt
Wel leuk maar voor 50k koop ik wel wat leukers zodra ik 18 ben
schreute01 zegt
@premium01: tuurlijk. Maar als je 58 bent wil je dit, maar kan je m niet meer betalen!
Alfarobert zegt
Afschrijving is dus rond de 17,50 euro per kilometer. Voor bijna 50.000 denkt iedereen dat je rijk bent. Veel auto’s kosten meer dan jouw Bentkey.Voor de funfactor zou je hem kunnen kopen.
Volvo_440_turbo zegt
Ben ik nu de enige die die auto cheap ogend vindt? Moest dit een chinees zijn zouden de reacties hier anders zijn volgens mij. De neus trekt op niets en die velgen, kom jongens, dat lijken goedkope aftermarket exemplaren… Het interieur, niets op aan te merken. Voor mij zijn de Bentley modellen uit die tijd een schande voor het merk, in vroegere tijden en nu zijn ze veel stijlvoller…
mashell zegt
Deze stinkt me teveel naar oud geld.