Aangezien Lewis Hamilton nog niet officieel afscheid neemt van de sport, geven we even aandacht dan oud-motorleverancier van Max Verstappen.
Afgelopen week was het niet alleen voor Nederlandse autosportfans een enorm leuke dag, ook bij Honda hadden ze het naar hun zin. Na jaren van Mercedes-dominantie was er eindelijk een motorleverancier voor de rijderstitel: Honda! Stoppen op je hoogtepunt hebben ze daar goed begrepen.
Grote kans natuurlijk dat ze het einde van het jaar groots gaan vieren met allerlei personeelsfeestjes. De druk is van de ketel, dus de flessen sake mogen op tafel. Maar ja, je kan natuurlijk niet met een druppel op achter het stuur. Daarom is het handig om een lading MPV’s te hebben waar je heel veel feestende Honda-medewerkers in kwijt kunt.
Gefacelifte Honda Elysion
En potjandrie, laten ze nu op dit moment nét een nieuwe mega-MPV hebben: de gefacelifte Honda Elysion. Die neemt lijkt een beetje op een samenvoeging van Ullyse en Evasion (jaren ’90 MPV-afficianados weten wat we bedoelen). De Honda Elysion is gebaseerd op de Japanse Honda Oddyssey (niet de Amerikaanse, dat is een ander model) en specifiek bedoeld voor de Chinese markt. De auto wordt door Dongfeng gebouwd.
Om een ideetje te krijgen van het formaat van de auto: de lengte is 4,94 meter en de breedte bedraagt 1,85 meter. Het apparaat is 1,71 meter hoog en de wielbasis is 2,90 meter. Wat er onder de motorkap ligt, weten we nog niet.
Techniek
De vorige Honda Elysion had nog de 2.4 onder de kap (de befaamde K24A). Maar nu staat er e:HEV-badge op, dus we gokken op een hybride-aandrijflijn.
De belangrijkste verschillen zie je aan de buitenkant. De Honda Elysion heeft een enorme grille meegekregen. Ook de koplampen zijn helemaal nieuw, evenals de achterlichten. Ook in het interieur schijnen de nodige aanpassingen erricht te zijn. Welke zegt Honda (nog) niet. Waarschijnlijk zijn ze nog heel erg druk met feestvieren.
marinepower zegt
Audi grill, BMW achterlichten, Stellantis benaming, gebouwd in China. Frankenstein!
yellowcab zegt
Dat grapje van Evasion en Ulysse is natuurlijk véél gevatter, maar het lijkt mij waarschijnlijker dat Elysion gewoon verwijst naar het Griekse woord Elysion, de mythologische verblijfplaats van de goden.
mashell zegt
Zo’n naam zou in Nederland in reformatorische gezinnen tot duivelse dillema’s lijden, Mag deze wagen wel of mag deze wagen niet?
tjorque zegt
🤣 die godsdienst wappies 🤣
Straks gaat er nog eentje voor de poort van de Duvel brouwerij staan zeuren… 🤣
faalhaas zegt
Ik vind die über MPV’s wel wat hebben, zoals een Oddysey, Alphard, Kijang Innova of een R-klasse.
Robert zegt
@faalhaas: bijna niet meer voor te stellen dat, als je 20 jaar geleden een account manager was met een beetje aanzien, je toch echt wel een Renault Espace, VW Sharan of Ford Galaxy onder de kont moest hebben. Met een cd-wisselaar in de kofferbak en zo’n kekke TomTom tegen de voorruit geplakt.
hondafiel zegt
@faalhaas: zeker de Alphard als bazenbak met captain seats achterin en elektrische schuifdeuren. Uiteraard gereden door een chauffeur.
jarnobakker zegt
Dit is 100 keer praktischer als zo’n Suv.
mashell zegt
Dat is helemaal waar maar dit is ook wel heel erg lelijk. Als ik een busje wilde rijden dan werd ik wel bouwvakker.
tjorque zegt
Ah die Evasion, geweldige herinneringen aan…
De ruimte en wat je daar allemaal kon mee doen… 😍