Het is weer eens iets anders dan de zoveelste Citroen HY of Volkswagen T2.
Altijd al een oud, Brits busje willen kopen zonder dat je de aarde vervuilt? Dan heeft het nieuwe bedrijf Morris Commercial goed nieuws voor je. Vanaf eind 2021 moet namelijk de JE verkrijgbaar zijn. Een elektrische versie van de J-type, dat het oude Morris maakte van 1949 tot 1961. Morris Commercial claimt dat het ‘niet een replica of een vervolg is op de J-type’, maar juist een ‘herontwerp’ van het oorspronkelijke model.
Heel erg veel moeite hebben ze niet gestoken in dat herontwerp, want de verschillen zijn minimaal. De meest in het oog springende veranderingen zijn de voorbumper en deuren, voor de rest lijkt de auto zo uit een pre-Europese Unie Engeland te komen, wat gezien de Brexit misschien niet geheel ontoepasselijk is.
De Morris JE krijgt een lithium-ion accu aan boord, waarmee een actieradius van 320 kilometer mogelijk moet zijn, al schrijft het bedrijf niet op basis van welke norm dit is. De JE moet een modulair chassis krijgen. Daardoor komen er mogelijk in de toekomst pickup-, minibus- en campermodellen. Hoewel de carrosserie er old-fashioned uitziet, is het niet gemaakt van ouderwetse materialen. De body is namelijk gemaakt van koolstofvezel, wat moet zorgen voor een lichte bedrijfswagen.
Nul-naar-honderd-tijden noemt het Britse bedrijf niet, maar waarschijnlijk gaat het bedrijf niet de strijd aan met de Porsche Taycan. In plaats daarvan denkt Morris Commercial dat de JE geschikt is voor bijvoorbeeld ‘kleine winkeltjes die hunkeren naar individualisme’ en die daarvoor een bestelbusje zoeken. Het zou ons niks verbazen als dit straks de Fiat 500 wordt van de bestelbusjes en foodtruck festivals hiermee vol staan. Het maximale laadgewicht van de JE is duizend kilo en het heeft een laadruimte van 5,5 kubieke meter. Om spullen te laden zijn er twee achterdeuren en een schuifdeur aan de zijkant. Wat je ziet is een mooie bedrijfwagen inrichting van hout.
Of de JE ook het stuur aan de linkerkant van de auto krijgt is niet bekend, wel noemt de fabrikant alvast een streefprijs van zestigduizend pond. Op moment van schrijven is dat net geen 70.000 euro.
koeberg zegt
> 70.000 euro
Holy crap! Dat is een boel geld om hip te zijn.
brammetjedeb zegt
@koeberg: dat knotje bespaart een hoop knipkosten die je dan in je busje kan steken…
awesome zegt
@brammetjedeb: baard laten groeien bespaart weer scheermessen.
denx zegt
Gaaf ding, maar niet voor 70K.
fanboy zegt
Gaaf ding. 70K kan ik nog wel begrijpen met een koolstofvezel body en een nieuw ontworpen chassis.
Hij heeft alleen de vorm van een “forward control” busje maar je zit achter de vooras en verliest megaveel lengte met de voorste stoelen.
erce zegt
@fanboy: als je een praktisch busje zoekt, ga je sowieso niet voor dit ding me dunkt
fendercd60 zegt
Mist whitewalls.
Dutchdriftking zegt
Hij is wel übercool hoor!
lecomte zegt
Hartstikke leuk maar niet voor dat geld.
O plaat zegt
Het enige dat ik wil weten is als die ‘rookers ruitjes’ vooraan open kunnen. Zou zo zonde zijn indien het antwoord nee is.
ericd zegt
Is er een leuk ding, komt er zo’n zeikverhaal over.
autoriteit zegt
@hayte Welkom als blogger bij Autoblog. Je stijl van schrijven is duidelijk, foutloos en het leest prettig. Mijn complimenten en hopelijk volgen er veel blogs.
hayte zegt
@autoriteit: Hartelijk dank, fijn om te lezen :)
raoufff zegt
70k! Ik bied de helft en zet er maar een VAG 2.5 TDI stinkdiesel in.
Citrofiel zegt
Het oogt schattig en daar is het om te doen, maar het lijkt me dramatisch om te rijden. Niet alleen zit je veel te ver naar achter en kan je dus vrij weinig zien met zo’n ruitje heel ver voor je (probeer eens vooraan te staan bij een verkeerslicht…), maar ook is hij omwille van de looks veel te laag op zijn wielen gezet. En daardoor heb je weinig veerweg over. Leuk voor een sportwagen, maar als je hoog zit is stuiterend over de weg gaan nog veel vervelender.
Robert zegt
Even afwachten maar, wat die elektrische ‘ID.BUZZ’ hipsterbus van VW gaat doen, qua prijs. Het duurt nog ‘maar’ tot 2022 voordat -ie te koop zal zijn…