Zouden zwaailichten soms als een rode lap werken?
Als politieagent ben je je leven niet zeker. Nu ligt dat er een beetje aan waar je gestationeerd bent, maar in de VS gaat dit zeker op. Amerikaanse politieagenten hebben niet alleen te vrezen van allerlei gewapende gekken, maar ook van Tesla’s op Autopilot. Die willen namelijk nog wel eens een stilstaande politieauto compleet over het hoofd zien.
Afgelopen weekend vond er weer zo’n opmerkelijk incident plaats. Een politieagent had zijn auto in de vroege ochtend aan de kant van de weg geparkeerd om een gestrande auto te helpen. Let wel: hij had zijn zwaailichten aan staan. Je zou dus denken dat deze van ver te zien zouden moeten zijn voor zowel de bestuurder als de Autopilot.
Niets bleek echter minder waar: een aanstormende Tesla Model 3 klapte in volle vaart op de stilstaande politieauto. De agent stond op dat moment naast zijn auto en kwam er wonder boven wonder zonder kleerscheuren vanaf. De inzittenden van de Tesla en de gestrande auto kwamen er alleen met kleine kwetsuren vanaf. Wat de 27-jarige bestuurder aan het doen was is niet bekend, maar hij was in ieder geval niet uit het raam aan het kijken.
Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd. Er zijn al vaker stilstaande politieauto’s geramd door Tesla’s die op Autopilot reden. Nu gaat het procentueel gezien maar om een beperkt aantal incidenten, maar er lijkt toch sprake te zijn van een patroon.
Voor de Amerikaanse instantie die over verkeersveiligheid gaat, de NHTSA, is het in ieder geval reden genoeg om een onderzoek in te stellen. Daar zijn ze eerder deze maand mee van start gegaan. Deze casus kunnen ze dus toevoegen aan hun database.
Via: AP News
Foto’s: FHP Orlando
fedmas zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Charles Taycan 4S zegt
Tjezus! Je zult maar politieagent zijn in de VS…Goed dat ze dit onderzoeken.
dakarbemo zegt
ironisch bedoeld?
bischero zegt
@Charles Taycan 4S: waar ik mee zit is dat wanneer hier een auto van Rijkswaterstaat wordt aangereden door een Suzuki Vitara is het niet nieuws waardig, is het een Tesla wel. Als de raad het gaat onderzoeken, is dan nu al duidelijk dat het Autopilot schuld is? Het lijkt me heel makkelijk om als je hebt zitten appen, paffen of weet-ik-wat-voor-afleiding bezigde, te wijzen naar de Autopilot. Gewoon lekker makkelijk.
Charles Taycan 4S zegt
@bischero, klopt, daarom is het ook goed dat dit goed onderzocht wordt, ook voor Tesla.
560pk zegt
@bischero: waarom zou je niet wijzen naar autopilot?
Deze ongelukken worden toch veroorzaakt doordat deze gadget in gebruik is? Linksom of rechtsom, Tesla-fan of niet, er is nog geen fabrikant ter wereld die een foutloos werkend level 3 systeem, laat staan 4 of 5, kan leveren. Suggereren dat je het wél kan, en dat is wat Tesla doet, is uiterst dubieus. Er zullen altijd nitwits, en interressantio’s, zijn die niet het besef hebben dat die robot systemen grenzen hebben. Het is de verantwoordelijkheid van de leverancier om kopers/gebruikers op deze beperkingen te wijzen (en zo nodig systemen in te bouwen om het gebruik te begrenzen). En dat is nou juist wat Tesla nalaat en/of niet voldoende doet. En dat is dus laakbaar handelen.
bartteeuwen zegt
@560pk: volgens min gaat het er meer om dat je zelfs zonder het gebruik van autopilot alsnog zegt dat je het wel gebruikte om je eigen schuld te verdoezelen.
mashell zegt
Nee juist niet, want het is iedereen duidelijk dat als je autopilot gebruikt en je rijdt ergens tegenaan dat het de schuld van de bestuurder is, die zat niet op te letten. Autopilot is niks meer dan een fancy naam voor een adaptieve cruise control en lane assist en gezien de ongelukken met stilstaande objecten niet de beste van de markt.
bischero zegt
@bartteeuwen: juist dit dus.
Redrum zegt
@charles heeft gelijk. Wat jij daarentegen beweert, stoelt enkel op wat je wil lezen. Tesla beweert zelf niets van die strekking. Ik snap dat je het verschil tussen de beta FSD (gelimiteerd uitgerold aan voorzichtige bestuurders) en de standaard autopilot (ADAS)niet kent maar daarom is het ook goed om niet altijd zomaar eender wat te roepen zeker niet vooraleer de feiten bekend zijn.
En trouwens, misschien moeten ze bij aflevering van een Tesla ook even een begrijpend lezen testje afnemen. Blijkbaar zijn er nog veel die deze basisvaardigheid niet volledig onder de knie hebben
Dit moet onderzocht worden maar persoonlijk denk ik dat dit (weer maar eens) met een sisser gaat aflopen. Temeer omdat Tesla de data van deze “voorvallen” wss al lang heeft onderzocht.
Ach, de koers van Tesla stijgt weer te snel en ze maken gigantische stappen voorwaarts die niet meer in te halen zijn. Wellicht met wat FUD denkt men (ook nog maar eens) het momentum wat naar beneden te halen in de hoop dat de nhtsa nog een lang op niets draaiend onderzoek zal vorderen.
Ach…tik tak, tik tak …..
mikee368 zegt
U heeft helemaal gelijk.
AP (ADAS) wordt vaak foutief gebruikt door de gebruikers terwijl elke keer als je deze aan zet er zelfs aangegeven word dat jebaltijd moet opletten.
Dat NHTSA het onderzoekt is niks meer dan normaal. Echter normaliter wordt dit niet opgemerkt door de media, behalve blijkbaar als het over Tesla gaat.
Als je de reacties hier leest wordt ook steeds meer duidelijk hoeveel mensen of niet weten waar ze het over hebben of dat mensen het wel denken te weten maar puntje bij paaltje de FUD na roepen.
3 weken geleden reed er een alto op een N weg achter op bij mij zonder te remmen. Heb er 3 of 4 kleine artikeltjes over kunnen vinden in de locale media… weet zeker als het een Tesla was geweestze het in de VS zelfs op het nieuws hadden gehad…
Gewoon grondig je onderzoek blijven doen, onderzoeks rapporten over de voertuigen etc lezen en je zult de waarheid zelf zien.
Als je aandeel houder bent heb je nog mooie tijden voor de boeg!
jeroenm83 zegt
Autobrok.nl
Dé site voor de echte elektrohead.
T A X M E N zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
slisse zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
Bij een groeiend marktaandeel hoort ook een groeiend aantal ongelukken. Erg vervelend voor de agent die gewoon zijn werk doet maar er sterven dagelijks honderden mensen in het verkeer.
mt03 zegt
Niet best dit. Reed ie zeker op autopilot? Of misschien een sukkel achter het stuur. Kan ook nog. Zeker het onderzoeken waard
Richmond zegt
@mt03: als die niet auto pilot reed zou er geen onderzoek nodig zijn
dawwg zegt
Nu ook niet, broodmongool gewoon rijbewijs afnemen… 😇
mikee368 zegt
Een sukkel achter het stuur is zeker.
Of AP aan stond js de vraag.
Of die wel of niet aan stond, de bestuurder had op moeten letten en dit soort ongelukken moeten voorkomen.
dakarbemo zegt
Ik kan echt iedereen het werk van o.a. Missy Cummings Prof. of Robotics and Autonomous Tech aanraden! Die Autopilot en hoe deze gewoon gebruikt mag worden op de openbare weg is levensgevaarlijk. Echt (auto)journo’s eten toch wel vrij massaal uit de hand van Elon, terwijl onafhankelijke wetenschappers heel goed mee kunnen werken aan een shitting on autopilot stuk dat volledig feitelijk die troep de grond in boort en dan leert men ook de BS die Elon en Tesla uitkraamt beter in context te plaatsen. Zie o.a. hier gesprek met haar in Podcast van TheSmokingTire: https://www.youtube.com/watch?v=_DfDuWycKGE
mt03 zegt
@dakarbemo: nou nou. Die is boos
dakarbemo zegt
mag ik, zou jij ook moeten zijn. Deze Musk speelt met mensenlevens met zijn “Autopilot”. De bestuurders klikken op een vinkje waarmee men deelneemt aan een experiment en dus dan ook de schuld op zich neemt (Heeft ie handig gefixed die Elon). Maar Ik en jij als willekeurige verkeersdeelnemer weet niet welke Tesla om ons heen op Autopilot rijd, laat staan dat ik ergens heb ingevuld aan zijn experiment te willen deelnemen. Autopilot heeft doden gemaakt, en niet alleen van inzittende, en het systeem wordt systematisch overschat en overhyped richting gebruikers.
Jack zegt
Er zijn helemaal geen autopilot auto’s in Europa. Doe niet zogenaamd nerveus dat jij of ik het niet weten.
mikee368 zegt
Lol. Ik volg genoeg experts im verschillende vak gebieden zoals bv een Lex Freedman en stuk voor stuk zijn ze allemaal zeer positief over wat Tesla doet met AP, wat ze hebben laten zien op AI day en zijn ze het er ook over eens dat die bot een zeer meer jarig plan is.
Dat u niet snapt bv dat de bot gepresenteerd is omdat ze mensen zoeken om deze te ontwikkelen is aan u. Er is meermaals gezegd voor, tijdens en na de presentatie dat het een recruitment event is voor de volgende stap van Tesla.
Verder is uw claim dat je mee doet aan een experiment als je AP aan zet complete BS. Het is een simpele adaptive cruise control die zoveel fabrikanten gebruiken. En net zoals bij elke fabrikant ben je als bestuurder 100% zelf verantwoordelijk voor wat er plaats vind als de auto rijd.
Dus als er een ongeluk plaats vindt is dat de schuld van de bestuurder. Niks meer niks minder. Hoe erg het ook is en het kut is voor de betrokkenen.
https://youtu.be/ABbDB6xri8o
Hier even 1 van de vooraanstaande AI Experts over AI day.
Ik zal uw video ook nog even bekijken. Zeker interessant om te luisteren wat er allemaal gezegd wordt. Zal me niks verbazen als hrt over de FSD Beta gaat en iemand het hier verkeerd noemt.
Redrum zegt
Oh misschien nog een kleine kanttekening bij Missy Cummings. Ze zit in de board of directors van veoneer, je weet wel die firma die Lidar maakt. Zoals ik al dacht dus….. next!
Sempiternal zegt
@dakarbemo helemaal eens. Behalve dan dat auto’journo’s’ uit de hand van Elon eten.
dakarbemo zegt
Nou laat ik het dan zo zeggen, Musk bedenkt aan de lopende band stupide dingen zoals laatst ook die Bot, en daar komen duizenden artikeltjes over, maar dr is dr geen ene die zegt,, dit is gewoon een krankzinnig PR bla bla verhaaltje, laat ik eens een wetenschapper/onderzoeker/expert uit het veld vragen wat ie ervan vind. Net zo bij artikeltjes over Autopilot, een incidenteel op video vastgelegd falen word wel veel gedeeld. Maar een diepe analyse van het enorme beperkte systeem/mogelijkheden aan de hand van gesprekken met expert heb ik nog maar heel erg weinig gezien. Terwijl 1. dat toch verdumme elke journalist moet aanspreken, en 2. gezien de Tesla-share factor 100000x is zou ook de clicks belonend moeten wezen, maar je ziet het veel en veel te weinig. Niet alleen in NL maar ook wereldwijd.
mashell zegt
En dat is vreemd want Tesla is geen merk dat luxe persreisjes naar model introducties op vakantie eilanden organiseert. Het enige wat je als kritische journalist te vrezen hebt als je niet in jubel bewoordingen over Tesla schrijft/vlogt is de wraak van het leger Tesla fanboys.
Sempiternal zegt
@mashell ik denk dat dr hier 2 zijn die in die categorie vallen. En dr zit er ook eentje van een ander merk zeer fanatiek op (iets met een Porsche)z
Waar ik mij persoonlijk aan stoor zijn de tenditieuze artikelen om maar lezers te scoren (het AD en uhmm…). Ik rij gewoon een automerk, krijg ik weer appjes van m’n oma van 79 dat mijn auto zogenaamd niet veilig zou zijn.. haha.
Overigens de andere kant op: je kan ook niet te positief zijn, want dan word je afgefakkeld door die verzuurde zelfbenoemde ‘petrolheads’. Want Tesla = het kwaad dat EVs heet.
Redrum zegt
En meestal terecht 😅 …. Iemand moet de gratuite opmerkingen en desinformatie de wereld uithelpen.
Als ze morgen Porsche beginnen te targetten met onzin, ben ik even graag van de partij om dit te counteren. De waarheid ligt steeds ergens in het midden maar men zou moeten beseffen dat de tijd van aanames een beetje gedaan is. Een Belgisch economoon twitterde onlangs nog: als ik hoor wat voor onwaarheden worden verteld over dingen waarvan ik iets meen af te weten, ben ik uiterst bang voor verslaggeving over zaken waarvan ik niets ken.
Redrum zegt
@dakarbemo bekijk even AI day zelf…die robot was een gimmick waar de pers uiteraard op is gesprongen.
De echte waarde van wat er op andere vlakken uit de doeken is gedaan, werd niet over gerepd omdat m’n het niet begreep en er vooral over chips, architecturen, teraflops en neurale netten werd gesproken.
De uiteenzetting hoe die netten werken met voorbeelden, verbeteringen etc is interessant maar moeilijk te begrijpen voor ons leken. Wat je met een beetje achtergrond wel kan herleiden, is dat al deze dingen samen een enorme boost gaan geven aan de mogelijkheden en de oplevering ervan.
AutoPilot is een ADAS systeem, FSD (full self-drive) bestaat in europa in toegeknepen vorm, enkel voorlopig zijn er enkelen die de Beta 9 kunnen uitproberen in de US en dat zijn niet diegene die tegen poitiewagens knallen.
Ik zou graag eens een discussie tussen Tesla en missy cummings (?) willen zien want in de podcast werd nu ook niet echt iets wezelijks aangetoond. Veel, het kan niet, de systemen zijn er niet voor, ze kunnen falen, zijn niet foolproof etc. …. 100% incident vrij? Wss niet, maar 1000% veiliger (streefdoel Tesla) daar teken ik voor en dit zal technisch lukken. (Boycot, lobbing etc buiten beschouwing gelaten)
Mij leek het vooral: ik spring mee op de kar van het NHTSA. Wat maakt van Cummings de specialist op dit gebied? Het bestaat nog niet maar blijkbaar weet zij duidelijk hoe het moet/niet kan. Heerlijk dit soort theoretische experts. Een opleiding die dus tot niets dient? Maar uiteraard wel op elke blog etc je kop laten zien.
Ik ben misschien naief en uit mij erg laagdunkend uit over haar wat zeker niet de bedoeling is maar haar budget en mogelijkheden beperken zich tot theorie. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat ze het beter weet dan een bedrijf als Tesla dat elke dag tot nieuwe inzichten komt, miljarden spendeert aan research en waar de knapste koppen ter wereld werken. Missy Cummings zal het wel beter weten van achter haar bureau.
Heel simpel he, net hetzelfde als die uitspraak : guns don’t kill people, people kill people en hoewel er gigantisch meer ongelukken met geweren gebeuren doet men er niets aan maar owee als er eentje, onbewezen met autopilot, ergens tegenaan knalt.
stekkerkoning zegt
Autopilot is een hulpmiddel als eender welke andere geavanceerde, adaptieve en zelfsturende cruise control. Reageren op stilstaande objecten zit er voorlopig niet in, dus het is toch echt aan de bestuurder om scherp te blijven en in te grijpen waar nodig. Dat staat in het instructieboekje en wordt best ook even vermeld bij aflevering van de auto. Dat er domoren zijn die menen dat Autopilot voor vol kan worden aangezien en het een goed idee vinden om alles te doen als het maar niet te maken heeft met het verkeer, is Tesla maar nauwelijks aan te rekenen. Hoewel die belofte van Elon Musk dat de robottaxi’s klaar staan om het verkeer over te nemen natuurlijk niet echt helpt.
Nu ja, blijven vertrouwen op het eigen, gezonde verstand en alle hulpsystemen met milde scepsis benaderen. Al is het maar omdat fouten niet kunnen worden afgeschoven op de techniek, de auto zelf is nooit de schuldige.
Sempiternal zegt
@stekkerkoning Ik gebruik het nooit. Lekker zelf sturen. Doet die prima, zo’n model3
SpiderIV zegt
je geeft zelf aan dat heer Musk zelf de onduidelijkheid schept.
En voor een (substantieel) deel van de Tesla rijders is die man een soort godheid die blind gevolgd wordt. Dat gezonde verstand is bij dat deel van de Tesla rijders wat afwezig.
mikee368 zegt
Ze kunnen ook duidelijk niet lezen.
Elke keer/rit als je AP aan zet komt er een melding met dat jij verantwoordelijk bent en of dat jij altijd moet blijven opletten etc.
dakarbemo zegt
“is Tesla maar nauwelijks aan te rekenen” Juist hier ben ik het niet mee eens. Juridisch is het misschien net wel/net niet aan te rekenen, maar bij Tesla weet men heuuulll goed dat klanten die krengen kopen met Autopilot omdat ie “zelf kan rijden”. Dat wakkeren ze aan door o.a. de naam “Autopilot, dat wakkeren ze aan door het systeem niet de Geo-frencen tot gebieden die zich het beste lenen tot dat systeem, en ze lanceren features die allemaal hinten dat t ding autonoom de wereld rond kan, dat parkeer geintje wat ie kan, Constant vertellen hoeveel miles Tesla welniet “autonoom” hebben afgelegd, valse claims dat ze minder ongelukken veroorzaken etc etc allemaal bouwt dat heel fijntjes op naar een idee bij de gemiddelde consument (niet de auto-liefhebbers) dat t ding echt behoorlijk zelfstandig kan rijden. Elon/Tesla gaan hier ook bewust NIET heel hard tegen in, men weet best dat dit de gedachte is, maar ach, kan ze t wat schelen, neen. Nou lekker dan.
Variomatic zegt
Waarom vallen er toch altijd van die enorme gaten in Tesla’s bij een aanrijding..? Is dan echt alles van goedkoop plastic aan die dingen..?
Sempiternal zegt
@variomatic ik hoorde van papier-mache.
mt03 zegt
@variomatic: ja dit zijn geen premium deuken zoals die van die taycan 2 artikelen terug. Waar hebben we het over….
Sempiternal zegt
@mt03 ja wel niveautje inmiddels he… premium deuken 😂😂 (gelukkig hoogste crash test score)
mashell zegt
Dat neemt veel energie op. Je kunt veel zeggen over de kwaliteit van Tesla, maar de powertrain, het gewicht en de crash constructie hebben ze uitstekend voor elkaar. Als ze de markt wat professioneler zouden benaderen dan komt het wel goed met ze.
rijnounsdoor zegt
Is dit nou een bug of een feature?
ffw88 zegt
Wéér stilstaande politieauto geramd door een Tesla (op Autopilot*)
* Wordt nog onderzocht.
goodvibrations zegt
Eigenlijk zou afgedwongen moeten worden dat Tesla dit niet meer autopilot mag noemen. Meer rij assistent-pro oid…
“t is een prachtige feature, maar simpelweg niet betrouwbaar om als “autopilot” te gebruiken..
Redrum zegt
Doe maar waarom niet. Ik stel voor RTFM pilot……en nog zal dit dan gebeuren want we’re surrounded by idiots 🤫