Een elektrische auto zonder accu is als een ICE zonder brandstoftank..
Vorige week werd al bekend dat Audi bij zijn fabriek in Brussel arbeiders naar huis heeft gestuurd. Audi werkt voor de bouw van de Audi E-tron met ruim 300 leveranciers samen. De autofabrikant producent gaf aan dat dat het probleem bij een van deze toeleveranciers zit. Onze @jaapiyo keek in zijn glazen bol en voorspelde dat dit wel eens iets met accu’s te maken kon hebben.
Mocht je nog op zoek zijn naar een professioneel waarzegger schroom dan niet om contact te zoeken want hij had gelijk. Er is een tekort aan lithium-ion cellen. LG Chem produceert deze cellen in Polen. Woordvoerder van de fabriek, Peter D’hoore: “De huidige situatie is onverwacht en we moeten er nu voor zorgen dat voorraden van onderdelen worden gestabiliseerd.”
Begin vorig jaar gaf Audi nog aan dat zij de doelstellingen gingen verhogen. Er zouden in 2020 24 elektrische auto’s per uur van de band moeten rollen terwijl dat er vorig jaar nog 20 per uur waren. Door het tekort aan lithium-ion cellen is de productie van de batterijen in de nacht stopgezet. 145 Tijdelijke werknemers hebben hun baan al zien verdwijnen. De Duitse autofabrikant was voornemens het eerste kwartaal 9.800 elektrische SUV’s van de band te laten rollen. Waarschijnlijk zullen er nu nog maar 5.700 E-trons Brussel kunnen verlaten.
Het is niet de eerste keer dat de Audi E-tron productieproblemen kent vanwege het tekort aan accu’s. De Zuid-Koreaanse accufabrikant die zijn cellen in Polen produceert had afgelopen maart ook al leverproblemen.
Bron: L’Echo
grasvreter zegt
Aandrijflijn veranderen en Tesla is de sjaak eh. Waren wilde uitspraken in 2012. Hoe zit het met die VW ID dan? Die is toch vol in productie? Zou die ook onderhand niet op de markt moeten zijn?
Als VAG al geen accu’s kan regelen voor de e-tron, hoe dan wel voor een mainstream model als de ID3.
dutchneon zegt
Tesla komt elke 1-2 maanden met een firmware update voor hun modellen…. in een E-tron krijgen de eerste eigenaren nu een melding dat ze voor oliewissel naar de dealer moeten. Zegt wel wat over het niveau waarop de VW groep in staat is om te schakelen!
mashell zegt
De VAG software is veel volwassener, heeft minder bug fixes nodig? Want als er veel updates nodig zijn is dat toch vaak een indicatie van matige kwaliteit.
cazzo046 zegt
Zijn over het algemeen nieuwe features, vaak onzin-entertainment dingen, ook vaak waardevolle dingen als 5% extra vermogen.
wimof zegt
Neen, die is voorzien voor midden 2020 en die zal dan met 20.000 gelijk losgelaten worden.
Ram-G-maN zegt
Wie had dat gedacht? Wat een multitalent! @jaapiyo is het Automotive Orakel van de 21ste eeuw. Dé Photoshopper des huize Autoblog.nl, content-generator én de Hip-Hop-head in één persoon. Het is bijna niet voor te stellen!
moveyourmind zegt
Audi heeft dus een probleem met de accu-Polen…
Is tenminste weer eens wat anders dan die eeuwige olielekkages.
autogedrocht zegt
Ze hebben er leverproblemen voor teruggekregen.
Overmatig drankgebruik?
enjoypunani zegt
Au
Robert zegt
Nee, da’s het symbool voor goud. Lithium staat in het periodiek systeem vermeld als Li.
sjonniedeluxe zegt
Met 20 auto’s per uur moet 24 stuks in heel 2020 toch wel lukken?!
unknown32 zegt
Dat gaat geld kosten… Mijn vader werkte ooit voor een leder leverancier voor psa etc. Door aanhoudende stakingen op de wegen was het onmogelijk om te gaan leveren wat gigantisch veel aan boetes ging kosten. Dus gewoon per heli… Compleet gek eigenlijk. Just in time delivery
pramm zegt
Ik verwacht dat het hier Audi veel geld gaat kosten. Niet LG. LG, Samsung en nog een enkele Chinese batterij producent hebben de touwtjes in handen. De vraag is exceptioneel hoog. Het aanbod minimaal. Die hebben echt geen wurgcontracten gesloten. Meer in de trant van… Als jij niet wilt gaan mijn batterijen wel naar de volgende liefhebber.
wimof zegt
Stond gisteren een artikel in De Morgen (er staan er wel meer in deze kwaliteitskrant maar) over een komende 3 de wereldoorlog waarin werd uitgelegd hoe de pikorde werkt. Hij voorspelde een teloorgang van de huidige en een nieuwe onder aanvoer van de Aziatische.
Heb nooit geweten, maar ook niet in verdiept, wat de beloning voor US was voor hun deelname en mede overwinning. Zo is de hoofding van het artikel.
Ex-militair Ingo Piepers: ‘Ik zou willen dat ik ongelijk had, maar de Derde Wereldoorlog is voor 2020′
staal zegt
ICE met een brandstoftank? Je bedoeld de ICE TD?
towi1989 zegt
ICE = internal combustion engine
mashell zegt
Nee joh, ICE staat voor InterCity Expres.
Voor iets als een verbrandingsmotor waar we al 100 jaar een Nederlands woord voor hebben is het gebruik van een afkorting uit het Engels toch wat knullige Slam FM hip doenerij.
wimof zegt
100% met je eens, maar ja, ik alvast toch, behoor niet meer tot het jong hip volk, maar ben het wel geweest.
pramm zegt
Zou dit al in 2019 hebben gespeeld en de reden zijn geweest waarom Audi enorm veel etron 50’s heeft gemaakt en nauwelijks meer de etron 55? De grote voorraad 2019 auto’s bij de dealers zijn immers ook allemaal 50’s en dus van een andere batterij leverancier.
Dutchcarwizard zegt
Scheelt weer overproductie.
wimof zegt
Bij mijn weten is elke geproduceerde Audi door “iemand” besteld.
Dutchcarwizard zegt
Er staan er genoeg bij dealers te verstoffen.
Dutchdriftking zegt
“Een elektrische auto zonder accu is als een ICE zonder brandstoftank..” Ik ken een hoop slechte quotes van stichting open deur, maar dit is toch wel het toppunt hoor!
sander1980 zegt
Even Apeldoorn bellen…