De economische crisis lijkt voor de automobilist een aantal voordelen te hebben, maar laten we ons nog niet rijk rekenen, want het is minder rooskleurig dan het lijkt. Een tweedehands auto is een stuk goedkoper dan voorheen, maar daar heb je alleen iets aan wanneer je zelf niets hoeft in te ruilen. De brandstof is lekker goedkoop, maar dat is stilte voor de storm want volgens diverse voorspellingen zal deze in 2010 weer enorm stijgen. Voor het eerst in jaren nemen de files af, maar ook die pret lijkt van korte duur, want de filedruk is in februari weer sterk toegenomen.
De Verkeersinformatiedienst (VID) laat weten dat in de eerste weken van februari de hoeveelheid files met bijna 14 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit kan deels worden verklaard doordat het in 2008 minder regende dan in 2009. De stijging wordt in ieder geval niet veroorzaakt door de regio-roulatie van de voorjaarsvakantie, want dit had eerder een nivellerend effect. Wel stonden er anderhalf procent meer file door stukgevroren ZOAB.
De VID meldt er tegelijkertijd bij dat de cijfers zijn gebaseerd op een beperkte periode, maar dat het desondanks opvallend is dat de sterke daling in de filedruk van de afgelopen maanden tot stilstand lijkt te zijn gekomen. Een meting over een grotere periode is nodig om te kunnen vaststellen of er niet slechts sprake is van een oneffenheid in een langduriger dalende trend.
Wat een optimisme van de VID. Ik zou het eerder willen omdraaien: we hebben een paar maanden mazzel gehad en een meting over een grotere periode is nodig om te kunnen vaststellen of er niet slechts sprake is van een oneffenheid in een jarenlange stijgende trend.
Benz.. zegt
Nou Eurlings.. Je hebt ECHT je best gedaan.. :?
Rik zegt
tja statestieken;
Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken
slk zegt
Komt door al die gekken die zich niet aanpassen aan de weersomstandigheden
Esprit_de_Flandre zegt
Ze hadden toch niet gedacht dat het opgelost was zeker? Met cijfers kun je alles bewijzen, maar je weet nooit iets zeker ermee.
Gerben zegt
Zeg maar nu iets interessanter
Waar blijven Michiel vd B. en zijn GTO??????
Bob zegt
Heerlijk dat thuiswerken .. ik heb nooooooit last van files .. ik mis Nederland dus helemaal niet ;)
Superkoerier! zegt
Er hebben hier wellicht nog een tweetal factoren meegespeeld:
– koude: waardoor op een aantal bouwplaatsen minder activiteit was dan normaal
– een aantal bedrijven hebben hun personeel in januari nog wat langer vrij gegeven omdat er niets te produceren was (er was nog voldoende op voorraad)
Voor de rest ook weinig last van files. Ik ga voor of na de spits op weg.
bmw zegt
“Wel stonden er anderhalf procent meer file door stukgevroren ZOAB.” Et pour les Flamands… la même chose! WTF is ZOAB?
Alex zegt
Zeer Open Asfalt Beton, ook bekend als fluisterasfalt. Bedoeld om spray achter een auto te verminderen en het water op het wegdek sneller af te voeren. Het rolgeluid van auto’s wordt ook verminderd. Nadeel is dat de holten in het asfalt na verloop van tijd vollopen door vervuiling. Dat kan gevolgen hebben als het zoals in januari extreem koud wordt en het water in het asfalt bevriest voor het weg kan. Ook strooien gaat niet zo goed omdat de pekel sneller door het asfalt zakt.
Nijntje zegt
@Alex:
Ohh, thx, want ik wist echt niet wat ZOAB was :s
Pim Brussee zegt
Hoezo terug van weggeweest. Sta elke dag stil.
Bob zegt
ZOAB werkt perfect … smelt water zinkt in de openingen en als de temperatuur juist is vriest het daarop wat ervoor zorgt dat de ideale schaatsbaan ontstaat .. natuurlijk iets waar je op wacht als je 120km/u doet in je RWD bakkie.