Zou ook dit exemplaar 5,1 miljoen euro opleveren?
Waarschijnlijk nog veeeeeeeel meer, want het is niet de eerste de beste Ferrari 275. Dit is één van de drie handgebouwde 275 GTB/C Speciale’s, ontworpen door Scaglietti. Het is de eerste Ferrari met een onafhankelijke achterwielophanging en een transaxle versnellingsbak.
De Speciale werd in 1964 eigenlijk gebouwd voor ontwikkelingsdoeleinden en FIA homologatie, maar dat laatste heeft de auto niet gekregen. De FIA weigerde de Speciale te homologeren omdat de auto lichter is dan de standaard 275. Ondanks dat, sleepte de 275 GTB/C een mooi succes binnen. Het behaalde een derde plaats in de Le Mans van ’65 en staat daar nog steeds aan kop als beste auto met motor voorin.
Onder de motorkap ligt een 3.3 V12 met 320 pk, de motor die ook in de de Ferrari 250 LM ligt. Daarnaast kreeg de 275 GTB/C ook de uitlaten van die auto mee. Het achterspatbord en de voorkant haalde Ferrari van de 250 GTO. Daarnaast kenmerkt de Speciale zich door zijn grote 140 liter benzinetank en extra luchtinlaten achter de wielen en in de neus.
De 275 met chassisnummer 06701 begon zijn leven bij de Italiaanse Pietro Ferrario die hem in mei 1965 kocht. Niet veel later ging de auto terug naar de fabriek om straatlegaal gemaakt te worden. Ook werd toen de originele kleur Rosso Cina to Grigio overgespoten in Scurro Metalizatto. Vervolgens ging het exemplaar naar Engeland waar het in handen kwam van een verzamelaar. Daar veranderde de auto nog een keer terug in zijn originele roodtint, om later bij een grote renovatie wederom in het Scurro grijs gespoten te worden. Tevens schijnen er toen extra ventilatieroosters aangebracht te zijn, want ook vroeger vlogen er wel eens Ferrari’s met oververhitte motor in de brand.
De veiling vindt plaats op 16 augustus. Neem naast een trailer een grote zak geld mee, we gokken dat de biedingen hoog oplopen.
E34M5Touring zegt
Knap ding! Niks voor Gina Classics? Kan @CasperH: er een mooi stukje over doen! Die had de smaak voor Italian al weer een beetje terug na de Dino!
MrSkyline zegt
Iedereen wil momenteel kennelijk zijn zeldzame ferrari’s kwijt, als het even mee zit kan je ze straks voor 10k meenemen :p
Donstil zegt
Vanmiddag keek ik Chasing Classic Cars en daar ging 1 aflevering ook over een 275 (met 4 nokken assen oid). Ding zag er super uit, weinig km, alles erbij enz. Die ging buiten een veiling om al voor 2 miljoen.
E34M5Touring zegt
@Donstil: Tja, als de originele gereedschapsset al voor 25k van hand wisselt….
goodolddays zegt
Heerlijk deze Ferrari’s, deze was mij nog niet bekend. Maar er zijn ook zoveel oude Ferrari variaties.
coenijn zegt
Wat een absolute prachtauto. Geen andere woorden voor
TimD zegt
Ik ben echt geen oldtimer liefhebber, maar deze is echt waanzinnig mooi !!! Misschien omdat die een keer grijs is en niet rood ? Ik heb trouwens 2 jaar geleden een 275 GTB long nose voor 575K overhandigd aan een UK’se auto transport ( CARS ) let op de upload die ik nu ga doen !
rammillius zegt
Prachtige auto. Had ik het geld maar…
DennisS65B40 zegt
Voor dat geld wordt het toerentellertje niet eens recht gezet… Maar prachtige auto inderdaad
hans75 zegt
@audir8v10: haha grapjas.. ik neem aan dat je wel weet waarom deze zo is gemonteerd…
DennisS65B40 zegt
@hans75: ik had wel door dat dit niet per ongeluk zou zijn gedaan maar de reden weet ik niet haha!! Te lui geweest om te googlen
camber24 zegt
@audir8v10: motor bevindt zich meestal in hogere toerengebied. Als je het zo bekijkt, dan hangt ie juist ideaal gepositioneerd; de naald altijd redelijk ver bovenin.
hans75 zegt
@camber24: het idee is dat je de gewenste toerengrens precies hebt als de naald vertikaal staat. Dat zie je als rijder meteen in een split second..
camber24 zegt
@hans75: wist ik niet. Thanks!!
DennisS65B40 zegt
@hans75: is dit door Ferrari zelf gedaan of is dit een ‘upgrade’ die men zelf doet (voorkeur)? Als Ferrari het zelf heeft gedaan hadden ze de tekst normaal kunnen zetten en dan zag het er niet zo vreemd uit…
dvjlens zegt
Een Audi R8 is dan ook geen echte raceauto, dus daar zit t tellertje netjes recht
dvjlens zegt
Ferrari maakte de klokjes niet zelf, deze waten van Jeager. Daarbij afwerking in een raceauto…… T ging om functionaliteit. Ferrari doet t nog steeds, bij de 458 kan je of zien hoe hard je rijd, of waar je heen gaat(navigatie). Das pas apart….
dvjlens zegt
Ps. Btw dit merk klokje is Veglia