• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?

Auteur: ricardo, gepost 25 maart 2013 om 15:50 – 34 Reacties

Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?Afbeelding Weegt de Ariel Atom straks minder dan 500 kg?

Ariel Atom krijgt titanium chassis. Duiken ze onder de 500 kg?
Dit is gaaf. De Ariel Atom krijgt namelijk een chassis van titanium. Daarmee wordt hij harder, better, faster, stronger. Maar vooral belangrijk: het is 40% lichter dan het huidige chassis van staal.

In de strijd tegen de kilo’s heeft Ariel besloten om een serie Atoms te maken met een titanium buizenframe/chassis. Technisch niet bepaald makkelijk om te realiseren, aangezien het laswerk in een met argon gevulde capsule moet plaatsvinden. Bij hoge temperaturen reageert titanium nogal heftig met zuurstof en koolstof, vandaar.

Met het Britse Caged Laser Engineering hebben ze doorgepakt en een chassis + lasmethode ontwikkeld voor titanium. De baas van Ariel Motor Company, Simon Saunders, weet nog niet hoeveel extra lichtgewicht Atoms er gemaakt zullen worden, ook houdt hij de mogelijkheid open om het als optie aan de huidige Atom toe te voegen.

De droom van Saunders is om de titanium Atom, uitgevoerd met de ongeblazen Honda-motor en een aantal niet nader gespecificeerde lichtgewicht onderdelen, onder de 500 kg te krijgen. De huidige weegt 612 kg.

Minder dan 500 kg en een 2.0 liter Honda iVTEC K20Z4-motor met 248 pk. Verder uitleg over de funfactor van deze setup lijkt ons overbodig. (via Autocar)

Ook interessant!

  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Deze Lexus IS 500 Launch Edition maakt jaloers
  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel, ariel-atom, Lichtgewicht, Techniek

Vorig bericht: « Volkswagen en Greenpeace zijn weer vriendjes
Volgend bericht: BMW 3 Serie GT 335i: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. Kvgorp zegt

    25 maart 2013 om 15:58

    Waarom niet meteen de V8 versie?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 maart 2013 om 16:05

      @Kvgorp: de laatste v8 die ze gebruikte was duur en is onderhoudsgevoelig. Daarnaast is er in het bestaande chassis geen ruimte voor een v8. Rond de 300 pk is toch genoeg?

      Login om te reageren
      • darkpluisje zegt

        25 maart 2013 om 16:40

        @xiran: het chassis was toch niet aangepast voor de V8 ?

        Login om te reageren
  2. lemans96 zegt

    25 maart 2013 om 15:59

    En nog veel duurder voor de meest onpraktische en onooglijke vierwielers ooit.

    Login om te reageren
    • barrrry zegt

      25 maart 2013 om 16:43

      @lemans96:

      Misschien wordt ie ook leverbaar als station

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        25 maart 2013 om 16:59

        @barrrry: LOL.

        Login om te reageren
    • garp zegt

      25 maart 2013 om 19:43

      @lemans96: onpraktisch…. Who the f cares???

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    25 maart 2013 om 15:59

    Als dat gaat als bij fietsen wordt het dingetje daarmee heel veel duurder. Maar wordt deze er ook heel veel leuker van?

    Login om te reageren
  4. 406_v6 zegt

    25 maart 2013 om 16:04

    @Ricardo: Lassen van Titanium kan ook in een omgeving gevuld met Helium. Wat er optreedt bij de “heftige reactie” is brosheid in het lasgebied, waardoor zeer snel breukvorming optreedt.

    Login om te reageren
    • fiestafeest zegt

      25 maart 2013 om 19:38

      @406_v6: Helium is iets duurder dan argon (“:

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        26 maart 2013 om 07:30

        @fiestafeest: goed gezien, moet natuurlijk 2013 zijn…. :) Methusalem gaat dat ook niet meer meemaken ;)

        Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    25 maart 2013 om 16:10

    Interessant weetje over Titanium: de vroegere Sovjetunie heeft in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw enkele duikboten gebouwd met een Titanium drukhuid; deze boten kunnen tot 1000 m (1 km) diep duiken. In de late 80’er en begin 90’er jaren zijn deze boten aan de steiger gelegd en buiten bedrijf gesteld. Nu, in 2913 wil men deze Titanium boten weer upgraden en in de vaart nemen, de boten zijn nl in perfecte conditie in tegenstelling tot hun metalen lotgenoten welke zo ongeveer weggerot zijn.

    Login om te reageren
    • bakkertje10 zegt

      25 maart 2013 om 23:52

      @406_v6: wauw jij leeft ver vooruit met je 2913

      Login om te reageren
  6. mco zegt

    25 maart 2013 om 16:12

    En verlijmen? Bij Lotus lijmen ze toch ook het chassis ipv lassen? Klinkt wel als een goede ontwikkeling in ieder geval. -120 kg op een auto van 612 kg is netjes. Gewoon 20% eraf.
    Ik kan niet wachten tot aluminium, carbon, titanium in gewonere auto’s gebruikt gaat worden. Compacte middenklasser weegt tegenwoordig 1400 kg. Als ze dat terug kunnen brengen tot een kilo of 1000 heb je veel meer fun met je auto.

    Login om te reageren
  7. qoekje zegt

    25 maart 2013 om 16:33


    Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    25 maart 2013 om 17:13

    Wacht, de oude was van staal en niet van Alu? Verbaast me zeker!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 maart 2013 om 00:28

      @gregorius: Welke auto’s ken jij met een aluminium chassis??

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        26 maart 2013 om 00:29

        @SimonMc: buizenchassis that is ofcourse…

        Login om te reageren
  9. voytekbe zegt

    25 maart 2013 om 17:27

    Veel meer dan ‘holy fuck’ kan je toch niet uitbrengen over zoiets.

    Ik zou echt wel geld geven om eens met een Ariel te mogen rijden. Heb al veel gave auto’s kunnen rijden maar deze staat toch wel ERG hoog op mijn verlanglijstje.

    Login om te reageren
  10. redneckdarian zegt

    25 maart 2013 om 17:43

    Waarom niet aluminium dan?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      25 maart 2013 om 18:23

      @redneckdarian: alu is stijver, titanium heeft een bepaalde flexibiliteit die meer vergelijkbaar is met staal, wat ook voordelen kan hebben.

      Login om te reageren
      • huge zegt

        25 maart 2013 om 20:40

        @tjorque: dan sta eerst eens op een aluminium buis die dezelfde diameter en wanddikte heeft als een stalen buis (waar je daarna op gaat staan) en dan zal je merken dat aluminium niet stijver is…overigens is een material niet “stijf”, de constructie zorgt ervoor dat er stijfheid ontstaat (buizenframe, monocoque, etc.) voordeel van titanium er is dat ze ongeveer dezelfde diameter buis kunnen nemen als de stalen buizen (maar waarschijnlijk met een dikkere wanddikte) waardoor ze relatief snel een frame kunnen bouwen; met aluminium moeten ze toch een stuk vettere buizen nemen
        En ik ben het met nickelb eens dat dat chassis niet zoveel gewicht kan verliezen, ik geloof dat het chassis 100 pounds (lbs) weegt dus -40% (hoewel het nooit 40% lichter wordt, dat is theorie) zou 60 pounds betekenen, dus kilotje of 20 weg

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 maart 2013 om 22:20

          @huge:
          Tegenover Autocar hebben ze verteld dat het gewicht van de auto 8% omlaag gaat. Dat zou totaal dus zo’n 50kg zijn. Het frame van een Atom is niet zo licht als je zou denken door de forse diameter van de buizen. Hij is vooral licht door het ontbreken van een carroserie en elke vorm van driveraids.

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          25 maart 2013 om 22:54

          @huge: Ze gebruiken zéér waarschijnlijk -met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- DUNNERE buizen in vergelijking met stalen buis.

          Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          25 maart 2013 om 23:02

          @huge: En waarom zou het chassis géén 40% lichter kunnen zijn? Bij gelijke afmetingen is Titanium zo’n 0,6x de massa van staal, voor een gelijke sterkte kunnen ze dan ook nog eens dunnere buis toepassen.

          Login om te reageren
          • huge zegt

            26 maart 2013 om 11:11

            @406_v6: als je de materialen wilt vergelijken dan moet je de elasticiteitsmodulus en de dichtheid bekijken; staal heeft een elasticiteitsmodulus van 210 Gpa, titanium zit rond de helft (105); bekijk je de dichtheid dan zit staal rond de 7.7 en titanium rond de 4.5 kg/dm3. De specifieke stijfheid is de elasticiteitsmodulus gedeeld door de dichtheid. Daardoor zijn staal en titanium gelijkwaardig (210/7.7= 27 tegenover 105/4.5=23 dus staal heeft een hogere specifieke stijfheid). Om dat te compenseren moet je de diameter vergroten. Ik weet niet wat voor staal ze gebruiken maar de moderne (bijv. Reynolds) hoge sterkte staalsoorten kunnen met een kleine wandsterkte gebruikt worden waardoor lichtere constructies ontstaan en afhankelijk hoe goed het chassis met staal geconstrueerd is kan je nog gewicht besparen

            Login om te reageren
  11. rsvbf1 zegt

    25 maart 2013 om 18:30

    waarom geen koolstofverzel?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 maart 2013 om 20:27

      @rsvbf1: lastig, niet alleen uit engineering oogpunt maar ook om het veilig te houden. Als je een ongeluk krijgt met een carbon auto zoals dit weet niemand wat er gebeurt. Staal verbuigt of scheurt. Carbon breekt.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        25 maart 2013 om 23:03

        @xiran: Ook Titanium breekt…. weliswaar is een zekere vervorming mogelijk, maar uiteindelijk breekt ook Titanium.

        Login om te reageren
        • xiran zegt

          27 maart 2013 om 20:47

          @406_v6: koolstof splintert ook, dan is het levensgevaarlijk.

          Login om te reageren
  12. cocksdriveaudi zegt

    25 maart 2013 om 18:47

    Gaat wel een erg kostbaar frame worden, 248 pk op 500 kilo, of de uitvoering met 301 pk op 612 kilo mmm benieuwd of dat tegen elkaar opweegt qua kosten / lol factor

    Login om te reageren
  13. nickelb zegt

    25 maart 2013 om 19:36

    Lijkt me nogal onrealitisch. Het chassis weegt hooguit een 80kg. En daar 20% van af, tja beetje moeilijk. Dus die -120kg is onmogelijk zonder andere dingen te doen. Als ze het hele gebeuren opgeven dan wil ik het geloven. Maar -120kg op een chassis van +- 80kg

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      25 maart 2013 om 20:30

      @nickelb: misschien schokbrekers en andere velgen, speciale accu. Er zit niet veel op de auto dat nog op dieet kan.

      Login om te reageren
  14. henrie zegt

    25 maart 2013 om 23:08

    Een Ariel Van Nicholas dus…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North