Wie wel eens een lichtmetalen velg in zijn/ haar handen heeft gehad, weet dat het nog steeds wel aardig wat weegt. Nu zijn er wel allerlei lichte lichtmetalen wielen, maar echte vedergewichten worden het niet. Het Japanse Weds Sports heeft nu een volledig carbon wiel gemaakt dat slechts 2760 gram weegt.
Het is nog niet helemaal duidelijk of Weds de wielen al in productie heeft genomen of dat ze alleen voor de Tokyo Auto Salon op een weegschaaltje zijn gezet. Het voorlopige prijskaartje vermeldt een bedrag van $12.000, waarbij we nog geen maten weten. Een groot nadeel van Carbon is echter dat het nogal snel breekt of versplinterd bij een onvrijwillige aanvaring met een hard object. Oppasen voor diepe kuilen en stoepranden dus, want anders kun je weleens heel snel een thuiskomertje moeten monteren. (via autoblog.com)
Jochem zegt
Die is licht
En duur
wotevajjjj zegt
omg die zyn mooi
zouden ze onder een mini passen ?
Niels zegt
Hoeveel inch is deze velg, wat is ongeveer het gewicht van een “normale” LM velg?
We willen natuurlijk ook weten wat het verschil is :D
JzAero zegt
Dus als er een diepe dwarsriggel op de autobaan ligt waar jij met 250 overheen rijdt heb je geen auto meer, geen velg meer en als je niet oppast raak je gewond of erger?
Tim--> zegt
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/12/zes-kilo-zware-velgen-door-project-kahn#post-7693
Voor vergelijkingsmateriaal van het gewicht en prijs, alhoewel hier onduidelijk is of de prijs per velg is? En om welke maat het gaat!
Omar Pasha zegt
@Niels
Ik dacht tussen de 10 en 20 kg
jampa zegt
ik vind het echt enrom knap, ik hoop dat het zo geperfectioneerd kan worden dat het ook daadwerkelijk te gebruiken is op gewone autot’s zonder te breken of te splinteren
STJ zegt
Weds is ook een van mijn favoriete velgen makers.
Kimi NL zegt
Mooie velg. maar ik denk dat je ook gewicht verliest door de vele lichtere portomonee. tjonge. wat duur zeg.
Ben zegt
Dat is dus echt geld weggooien als je dat koopt. Dan maar 10 kg meer, maar wel degelijke velgen.. Of maar gewoon steeds je kofferbak leegmaken, dan ben je er tenminste zeker van dat je geen carbonsplinters in je oog krijgt als je over een stoeprand rijdt..
Rogier zegt
Less is more…
Melvivio zegt
maar dat vraag ik me nou altijd af, je bent rijk, vind dit lijp uitzien, en koopt er 4, het zijn maar hele dunne spaakjes, En je monteerd ze dan onder je Brabus Sklasse met wat was het, 1000NM begrenst ? Breekt dat dan niet af ?
Bert zegt
Is nog steeds 11kg voor 4 kale velgen, vind ik toch vrij veel.
Rudy zegt
@Melvivio
Je kunt harder remmen dat accelareren, ze zullen dus eerder kapot gaan door het remmen dan door die 1000pk.
GOD zegt
weet je hoe snel die breken, plus ik vind ze er niet uitzien.
de ecosnob zegt
Je mag carbon niet onderschatten hoor!
Zo heb ik al vele malen met full-carbon fietswielen over de belgische kasseien geramd en ze gaven geen krimp, en ook geen barstje.
Full-carbon bij auto’s is natuurlijk een andere zaak..
Die Dymag’s lijken me wel nog redelijk betrouwbaar.
sebastianchubasco zegt
uiteraard worden de velgen op sterkte getest alvorens ze op de markt komen.
verhoudingsgewijze cijfers ivm stijfheid in vergelijking met Ti en aluminium:
staal : 1 (basis)
ALU : 0.3
Ti: 0.5
Carbon: 1
Timmah zegt
Dit is racemateriaal waar je op de gewone openbare weg geen zak aan hebt.
Voor motorfietsen is dat al veel langer verkrijgbaar en ook daar zijn er al enkele gesneuveld .
Op mijn motorfiets heb ik marchessini magnesium velgen die ook nogal fragiel zijn , deze horen dan ook ieder jaar of 2 getest te worden op scheurtjes met een röntgen apparaat.
sebastianchubasco zegt
‘Dit is racemateriaal waar je op de gewone openbare weg geen zak aan hebt.’
dat zeiden ze vroeger ook over aluminium velgen…
Fortuna zegt
Compleet onbruikbaar voor straattoepassing.
clijde zegt
levensgevaarlijk!!! en spug duur…
Fortuna zegt
@ Sebastian
Sterkte hangt heel erg af van het design, weinig (smalle) spaken met grote tussenafstand zorgt voor veel minder sterkte dan meerdere kleine spaken met korte tussenafstand.
de ecosnob zegt
@Fortuna: ik denk dat je stijfheid met sterkte verwisselt..
Timmah zegt
@ sebastian….
Aluminium velgen absorberen een impact veel beter , zodat er een deuk ontstaat. Met een gedeukte velg kan je nog veilig tot stilstand komen.
Een carbon velg deukt niet , die spat uit mekaar wanneer de impact te groot is = niet geschikt voor straatgebruik , hoewel ze waarschijnlijk wel street-legal zijn.
Er zijn discussies genoeg te vinden op het net over carbon velgen.
sebastianchubasco zegt
@ fortuna,
op de cm3 is carbonfiber versterkt vezel veel sterker dan aluminium. met een aangepast design bereik je met carbon een sterker geheel. carbon is in de maakwijze bewerkelijk en ambachtelijk waardoor het kostbaarder is en daardoor op dit moment nog weinig toegepast op de openbare weg. maar het is zeker de toekomst…
Timmie zegt
Deze velg is dus puur voor de show…
Fout zegt
Kzou ze niet monteren op mijn auto, te gevaarlijk, te duur en nog niet echt z’n functie bewezen
RenesisHP zegt
Mijn standaard velg is 18×8´ en weegt 9.5kg.
Ik ben aan het kijken naar lichtgewicht velgen, zoals Advan(yokohama) die levert. Deze wegen zo’n 5 kg en kosten zo’n 600 euro per velg. Dit weegt de helft, maar ze zijn een stuk duurder.
Nu twijfel ik al aan de duurzaamheid van de Advan’s, vooral met stoeprandjes of hobbeltjes.
Dat kan bij deze niet veel beter zijn. :?
Fout zegt
kheb ook een fiets met een paar carbon onderdelen (de 2 vorken om precies te zijn) en daar hangt ook een sticker met de waarschuwingen dat deze bij zware impacten kunnen breken en versplinteren…
Béé eMm double v Motorsport 3 zegt
TE licht.. en TE duur.
Een betere ontwerper zegt
En ik vind hem nog niet eens mooi ook…
Voor 12.000 kun je wel mooiere setjes kopen.
Lebastille zegt
@ Fortuna e.a:
Het probleem bij carbon velgen is niet zozeer de sterkte of stijfheid, maar veel meer de “vergevingsgezindheid” van de velgen voor stoten. Dit wordt ook wel taaiheid genoemd. Als er een keer een harde tik op de velg komt (zoals idd door een stoeprand of pothole) is het mogelijk dat een bros materiaal zoals carbon echt versplinterd. Dan loopt dus je band leeg en dat wil je echt niet hebben. Opzich een mooi idee dus, je hebt minder afgeveerde massa, maar er zitten ook comfor en vooral veiligheidsproblemen aan vast.
Voor wat hoort wat….
Lebastille
w0o0dy zegt
Waarschijnlijk is het geen puur carbon, maar carbon met kevlar. Dat gebruikt Donkervoort bijvoorbeeld voor de raamstijl van de auto. Door het kevlar zal het niet snel breken, door het carbon is het ligt en sterk…. Een nadeel dat je ook met je aluminium of titanium wielen hebt is dat je er vrij makkelijk minime stukjes af kunt rijden…. dan is de velg lelijk en repareren is niet zo eenvoudig….
Een lager gewicht voor de wiel/band combinatie (vooral als er ook nog lichtgewicht draagarmen en lichtgewicht remmen gebruikt worden) is dat je minder zware dempers nodig hebt om het wiel onder controle te houden. Dus meer comfort en betere controle van het wiel over oneffenheden. Hard gaan kun je met knalharde dempers vaak ook wel, maar op slechte wegen is het naatje en het is ook niet erg fijn.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
“Een lager gewicht voor de wiel/band combinatie (vooral als er ook nog lichtgewicht draagarmen en lichtgewicht remmen gebruikt worden) is dat je minder zware dempers nodig hebt om het wiel onder controle te houden. Dus meer comfort en betere controle van het wiel over oneffenheden. Hard gaan kun je met knalharde dempers vaak ook wel, maar op slechte wegen is het naatje en het is ook niet erg fijn.”
Gelukkig hebben ze dit bij Mazda ook begrepen.
Ik vond de rx8 eerst te comfortabel. Nu met de nieuwe Bridgestone’s valt dat reuze mee. De oude Bridgestone’s waren een stuk comfortabeler dan de nieuwe. Nu heb ik meer communicatie in stuurwiel en stoel.
Ik merk op hobbelige bochten duidelijke voordelen aan de wat softere afstelling. De auto is minder zoekerig en daardoor koersvaster.
In de vlakke lange doordraaiers is het net te min. Maar daarvoor komen de Billstein stabilisatorstangen. :D
six-trey zegt
Dit zijn toch geen mooie velgen :? ze zijn mischien licht maar zien er niet uit en zijn veel te duur. Carbon kan mischien licht zijn maar het is f*cking lelijk doe mij maar een set ‘chrome 24 inch TIS’ velgen of ’13 inch golden daytons’
smoke zegt
Misschien zijn magnesium velgen een mooi alternatief voor degenen met een grote beurs die liever geen carbon willen?
Timmah zegt
@ Smokalot,
Zoals ik al zei heb je met magnesium ook het gevaar dat er kleine haarscheurtjes optreden die niet zichtbaar zijn met het blote oog , je moet ze dus regelmatig controleren met een röntgen apparaat wil je er veilig mee onderweg zijn. Zo een velg die bij hoge snelheid aan stukken spat wil je niet meemaken.
Dit zijn producten bedoeld voor de racerij waar ze waarschijnlijk na 1 of 2 races in de prullenbak belanden en plaats maken voor een vers setje.
Dus niets om dagelijks je woon-werk verkeer mee te doen
Paragon zegt
[taalpurist]
De tegenwoordige tijd van versplinteren is versplinterT.
Het kan aan mij liggen, maar ik heb altijd moeite om een artikel of ‘reply’ serieus te nemen als er grove taalfouten in staan (sorry Wouter).
[/taalpurist]
sebastianchubasco zegt
bovendien zie je vaak met dit soort produkten dat ze versterkt zijn met een titanium of aluminium kern. ze ‘chippen’ misschien dan wel maar echt verpulveren doen ze dan niet meer.
volgens mij rijdt de koenigsegg met een soortgelijke velg, alleen is de velgrand dan van aluminium…
mark zegt
Koolstofvezel is zeer stijf en sterk, maar het grootste nadeel is dat dit materiaal zeer bros is. Een stoot (impact) kan de vezel doen breken en de matrix neemt dan de volledige belasting op zich. De matrix is meestal taai maar vele malen minder sterk en breuk is het gevolg. Het heeft m.a.w. een zeer lage impactweerstand in vergelijking met staal, aluminium, titaan, …
Een ander groot probleem bij composietmateriaal is vermoeiing. Dit is 1 van de grootste problemen in de vliegtuigbouw en meestal ook de reden waarom een romp breekt of scheurt. microscheurtjes die door wisselende belasting initieeren en vervolgens aangroeien. Deze scheurtjes worden meestal gededecteerd met straling of ultrasone golven.
Om de brosheid van koolstofvezel tegen te gaan worden meestal een zeer taaie matrixmateriaal in combinatie gebruikt maar dan wel ten koste van stijfheid en sterkte. Er bestaan in de literatuur formules die toelaten de stijfheid en breukrek te berekenen voor een gegeven volume vezels en een gegeven volume matrix.
Composiet wordt volgens mij de toekomst in de autoindustrie.
brandstofprijzen zullen de pan uitswingen en alles zal eraan gedaan worden om auto’s nog zuiniger te maken. Een van de antwoorden hierop is het gebruik van een composietmateriaal voor het koetswerk of toch grote delen ervan.
Demoniac zegt
Niet iedereen zal deze velgen mooi vinden, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling van die dingen. “Is nog steeds 11kg voor 4 kale velgen, vind ik toch vrij veel.” Vertel mij dan eens wat wel een normaal gewicht zou zijn voor een set velgen? Aluminium wielen in deze maat wegen waarschijnlijk 11 kg per stuk, dit is dus belachelijk licht voor een set velgen. Dat het ‘slechts’ 30 kilo besparing is op een voertuig van meer dan 1000 kilo is ook niet echt van belang, als je gaat bekijken wat je bespaart aan roterende massa, is het ineens een aanzienlijke hoeveelheid, wat weer een positieve invloed heeft op je acceleratie.
Juppe zegt
http://www.wheelweights.net/
bigcar zegt
die van lamborghini zijn toch de beste velgen! :