Voor de zoveelste keer in korte tijd is een weginspecteur slachtoffer geworden van een aanrijding. Dit keer ging het mis op de A67 tussen Turnhout en Eindhoven.
Alweer is een weginspecteur van Rijkswaterstaat het slachtoffer geworden van een aanrijding. Op de A67 ter hoogte van Hapert (vlakbij de Belgische grens) werd een Rijkswaterstaat-auto die zich op de vluchtstrook bevond geramd door een truck in volle vaart. De weginspecteur moest met nek- en rugklachten naar het ziekenhuis vervoerd worden, de trucker was er ernstiger aan toe: nadat hij uit zijn gekantelde vrachtwagen was geknipt moest een traumaheli hem afvoeren.
Meer beelden van de nasleep zijn te vinden bij Omroep Brabant. We proberen het nog één keer: TOURINGCARS, TRUCKS, EN ANDER SLAAPVOLK – KIJK EENS UIT JE DOPPEN OP DE SNELWEG. Hoe moeilijk kan het zijn?!
Geldrop
Even verderop op de A67, bij Geldrop, ging het eveneens mis. 3 vrachtwagens – waaronder één met gevaarlijke stoffen – botsten op elkaar, waardoor de weg in beide richtingen werd afgesloten. Er staat momenteel zo’n 20 kilometer file, en de snelweg blijft tot 16:00 uur dicht.
Foto: archiefbeeld eerdere crash met RWS-voertuig.
Dutchdriftking zegt
Lekker zooitje weer!
donvincenzo zegt
Hmm, laatst was de aanbesteding van politieauto’s in het nieuws, maar RWS moet ook een aardig vervangingsbudget hebben.
trustmeiamanengineer zegt
@donvincenzo: ISUZU doet goede zaken, kunnen zowat elke week een nieuwe leveren…
Donder zegt
@trustmeiamanengineer: Nissan zul je bedoelen waarschijnlijk? ;)
trustmeiamanengineer zegt
@Donder: Neen, de nieuwe zijn van ISUZU. ;)
miezemiez zegt
@donvincenzo: verzekeringsgeld…..
bassen zegt
@miezemiez: Welk verzekeringsgeld? Denk niet dat die auto’s verzekerd zijn, rekening komt gewoon bij de belastingbetaler.
jrk68 zegt
@bassen:
Ik mag toch hopen dat deze rukker verzekerd was.
Als jij een geleiderailtje rooit dan gaat er toch echt een rekening van RWS naar jouw verzekeraar, dat zal nu echt niet anders zijn.
mrrallycross zegt
Ze moeten in plaats van die drie kleine drempeltjes gewoon echt flinke hobbels ver van te voren neer gaan leggen. Schade aan de auto’s die er overheen rijden is dan gewoon eigen schuld. Misschien dat mensen dan op tijd wakker worden.
knipperlichtje zegt
@mrrallycross: nee, dan krijg je schadeclaims. Daar is de overheid als de dood voor, maar het heeft ook een positieve kant: de gemeente komt bij mij binnen een week na melding de kuilen in de berm vullen omdat ik meld dat er al iemand schade aan de bumper had.
ter zegt
Toch wel een gevaarlijke job dus…
rolov zegt
@terrorizer: dat Is toch al decennia lang bekend of niet?
ter zegt
@rolov: Ja, maar lijkt de laatste 10 jaar ook erger te zijn geworden. Klopt ook wel, ik zie tegenwoordig meer randebielen op de weg dan vroeger.
De maatschappij weerspiegelt zich op de weg…
zakar36 zegt
What a mess.
erwh zegt
Dan is rijden je beroep en nog krijg je dit voor elkaar..
Het wordt tijd dat we stoppen met het sponsoren van en onze verslaving aan vrachtvervoer over de weg en de alternatieven nu eens serieus een eerlijke kans geven. Het zou een stuk veiliger en prettiger op de weg zijn als we het aantal vrachtauto’s zouden kunnen reduceren tot 10%. En nee in tegenstelling tot wat iedereen altijd wordt voorgehouden zullen de productprijzen daardoor niet drastisch stijgen.
lekbak zegt
@erwh: als dat zou kunnen zou dat geweldig zijn. Alles over het water, al is daar ook veel geld voor nodig want de sluizen kunnen dat dan niet meer aan. Maar dat zal wishful thinking zijn.
erwh zegt
@lekbak: en wat dacht je van het spoor? Jarenlang al een ondergeschoven kindje omdat men vooral op passagiersvervoer focust en de NS ondertussen het spoorvervoer een slechte naam heeft weten te bezorgen (terwijl ze niet eens goederen vervoeren). Je moet naar een systeem waar binnenvaart en spoor waar nodig worden aangevuld met wegvervoer. In Zwitserland kan dit wel (al hebben ze daar niet veel vervoer over het water), waarom niet hier?
sir_smokalot zegt
Omdat het spoor hier al zo ongeveer aan zijn maximumcapaciteit zit. Behalve de betuwelijn dan, laten ze die eens gaan gebruiken.
silenro zegt
@sir_smokalot: Omdat je zo te merken goed op de hoogte ben: de Betuweroute loopt al beter als verwacht, zo goed zelfs dat ze de komende jaren werkzaamheden gaan verrichten om de capaciteit ruimschoots te verdubbelen :)
Het enige stuk spoor wat nog niet echt lekker van start wil is de HSL :)
sir_smokalot zegt
I stand corrected :)
lekbak zegt
@erwh: het spoor zit op de meeste plekken vol. Binnenvaart kan groeien. Bovendien is over water goedkoper. Snelheid is ook niet zo’n groot punt, Rotterdam naar Groningen is nog geen 30 uur varen. Het belangrijkste argument is wel dat ik mijn geld niet op het spoor maar op het water verdien ;)
jrk68 zegt
Kan iemand ons verlossen van dit soort “beroeps” chauffeurs?
Als je dit als professional voor elkaar krijgt ben je wat mij betreft ongeschikt.
Pak die sukkel.zijn rijbewijs even af aub, na ee jaartje mag hij het na de nodige keuringen best opnieuw proberen.
desjonnies zegt
@jrk68:
Ja regel ik binnen één week.
Weer ouderwets het vervoer indelen dat een Nederlandse vrachtwagen alleen maar ven en naar Nederland mag rijden, een Duitse van en naar Duitsland en de nationaliteit van de bestuurder dezelfde moet zijn als die van het kenteken.
Verder een minimum tarief per ton vracht instellen.
Dan kan iedere transporteur een fatsoenlijke boterham verdienen zonder te hoeven besparen op onderhoud en personeel.
En zullen we eens moeten leren leven dat transport geld kost en niet tot op de bodem en eronder uitgemelkt kan worden.
Uiteindelijk zal men verbaasd zijn hoe weinig het verschil tussen winst en verlies voor de transporteur in de kostprijs zal schelen.
lekbak zegt
@desjonnies: minimum tarief zal je niet klaar krijgen. Hebben ze in de binnenvaart ook geprobeerd en alles wordt tegengehouden door de AFM.
Goede ideeën maar bijna alles wordt door dat Europa tegen gehouden. Terwijl juist de transport sector ervan zou profiteren, aldus de bedenkers toendertijd.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Volgens mij begreep je.mij verkeerd.
Ik doel op het gedrag, een professionele chauffeur zou als geen ander moeten snappen dat je met 1 ding bezig moet zij.
Dat hok binnen de lijntjes houden.
Te vaak hoor ik verhalen (mijn broertje heeft jaren internationaal gereden, evenals de ex van het meisje) stoere verhalen dat het net goed ging.
Net goed omdat ze bezig waren met bellen, whatsappen, facebooken, koffiezetten of net die warme hap uit de magnetron moesten trekken….
Chauffeurs die onder die omstandigheden dit soort ongelukken veroorzaken mogen wat mij betreft een poosje van de baan en op cursus.
Het zal je vrouw maar zijn die je in een Komo zak thuisbezorgd krijgt….
reistje zegt
Die cabine van de Nissan ziet er trouwens nog best ‘goed’ uit voor iemand die door een vrachtwagen is geraakt. Hij zal wel achter aan andere vrachtwagen hebben gereden en toen op het verkeerde moment geslingerd hebben.
Oh en ik denk niet dat hij per trauma heli is weggebracht, die komen 99/100 keer alleen snel hulp brengen zonder iemand mee terug te nemen.
ramonbosje zegt
@reistje: dat hangt er vanaf, als je er met de heli sneller bent op locatie van bestemming! Dan laden ze je gewoon in!
ronaldddvos zegt
@reistje: ik ben ook een keer met de trauma afgevoerd, omdat de dachten dat ik een inwendige bloeding had, Bleek later niet zo te zijn maar toch, ik zat vast tussen een traplift, of ja ik was zes. Dus misschien ligt het daar ook aan… Maar hier in het noorden gebeurt het wel vaak.
xslaak zegt
@erwh wat voor alternatieven dan? Volgens mij zijn er tot op heden geen alternatieven die de flexibiliteit of het volume van de vrachtwagen kunnen evenaren.
lekbak zegt
@xslaak: nagenoeg alle grote plaatsen zijn of waren vroeger via water bereikbaar. Investeer daar in en alles behalve bederfelijke dingen kunnen naar de rand van de stad gebracht worden via water. Scheelt alvast een hoop.
xslaak zegt
@lekbak: oke oke kan, maar dan moeten we als consument wel akkoord gaan met een langere levertijd. Want via water zal niet zo snel gaan als via de weg. Dat wij als consument vandaag kunnen bestellen en morgen aangeleverd krijgen is mede door het grote netwerk wegtranssport.
parker zegt
Misschien moet dat weginspecteren gewoon eens op een andere manier worden toegepast, met een motorfiets oid
dailydriver zegt
@parker: rws heeft al bmw motoren in dienst. Zien eruit als die van de politie. Dan wel in de kleur van en daar op aangepast.
opel2009 zegt
Nou deze is TOTAALLOSS.
mercedesbenz63 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lowrider zegt
Iedereen hier is een “captain hindsight”. Er moet is naar een oplossing gezocht worden!
How about: zet de weg is beter af! Niet 100m van te voren van die hobbels (hoe noem je zoiets) neerleggen maar veel eerder.. rood kruis, flitsende pilonnen, fanfare.
Zorgen dat het verkeer moet afremmen. Vrachtwagens 60 km/h, personen auto’s 80 km/h
Zo moeilijk kan het toch niet zijn….
Ja! Tuurlijk zijn de bestuurders die er tegen aan klappen verkeerd bezig. Maar we moeten er toch van uit gaan dat niemand kan rijden? Handel er dan ook naar….
jrk68 zegt
@lowrider:
Als je de boel eerder afkruist heb je hier van die helden die gaan roepen dat ze de boel onnodig afkruizen.
Dat ze best door kunnen rijden ondanks die kruizen, de weg is immers nog zeker 100m vrij….
Azijnmodus uit, wat je ook verzint, er is altijd wel iemand die wat te mouwen heeft.
kennone zegt
Ik heb nu al een paar keer gehad dat ze midden in een onoverzichtelijke bocht stonden. En dan kom je er pas echt laat achter dat je naar een andere rijbaan moet.
uselessblogger zegt
In België staan er geen rode kruis borden boven het wegdek en bovendien liggen er geen ribbels op straat (putten genoeg toch?), vreemd dat er bij ons nooit dergelijke ongelukken gebeuren..
nelis88 zegt
@uselessblogger: Omdat jullie nooit de rechterbaan gebruiken :p
tombe zegt
@nelis88: zielig
tombe zegt
@uselessblogger: nooit … nou al genoeg ingedeukte botsers gezien. Maar dit is door een vrachtwagen en dat is natuurlijk sensationeler EN een kleinere groep die makkelijk prooi is en iedereen z’n vooroordelen heeft, irritant, gevaarlijk en ga zo maar verder terwijl vrachtvervoer onvervangbaar is en de meeste er zelfs niet bewust van zijn. Nou, ik moet afremmen voor die stomme inhalende truck en kan nu een minuut lang maar 90 ipv 120 rijden. Snel rekensommetje is maar eventjes 500 meter dat je minder ver komt aan 90kmh ipv 120. Nou das wel echt rampzalig waardoor je gegrond kan toeteren of brake-checks kan uitvoeren niet terwijl die ook maar z’n werk doet net zoals iedereen.
Btw, ik schreef uitdrukkelijk 1 minuut, da’s zowat een inhaalmanoeuvre tss een vrachtwagen die 80 doet met 1 die 90 doet. Geen olifantenrace zoals in Duitsland verboden is. Maar kom, laten we vrachtvervoer ineens verbieden niet? Niemand hier weet zelfs wat er gebeurt is, zelfs de foto is van een ander ongeval! Best vermakelijk
norge zegt
Als die jongens nou eens een mobiel flitspaal achter in de de pick up krijgen….Daar remt iedereen immers voor?
norge zegt
Plus een e ergens en min een de …..
henk0r zegt
Tja, volgens mij rijden LKW’ers tegenwoordig meer op de vluchtstrook dan op de rechter rijbaan.
Ik merk wel de volgende trends op de weg waardoor deze aanrijdingen vaker voorkomen:
– Sowieso meer RWS auto’s op de weg (juist goed ! ) maar daardoor ook meer kans op RWS aanrijdingen
– Kwaliteit van vrachtwagenchauffeurs is ondermaats.
– De hoeveelheden klapbanden is echt toegenomen, komt dit door achterstallig onderhoud of overbelading?
– Mensen stoppen te vaak onnodig op de vluchtstrook ipv de volgende afrit te proberen te halen (waardoor er weer een RWS auto heen moet)
– Te veel afleiding in de cabine. Van laptops to koffiezet apparaten. Het zit er allemaal tegenwoordig
philipf zegt
Alweer?!
alcantara zegt
Altijd gezeik met die vrachtwagens.
tombe zegt
@alcantara: altijd dat gezeik OVER vrachtwagens terwijl ik als vrachtwagen bestuurder zelden de vrachtwagen bestuurders fouten zie maken. Nooit zie links rijden of zelfs maar vergeten naar rechts te knipperen om naar het eerste vak te gaan….in grote lijnen meer correct en respectvolle chauffeurs zijn. Maar idd sensationeler als het fout gaat en daar happen de meeste hier op in zonder maar enige kritische kijk. En o ja, irritant je even moet wachten als er 1 inhaalt, ik denk dat dat de voornaamste reden is van deze klaagmuur.
wheelerdealer zegt
In drenthe rijden ze met de VW Amarok.
Hopen dat het goed is afgelopen met de bestuurder(s)
dailydriver zegt
@wheelerdealer: die is van de provincie.
ronaldddvos zegt
@wheelerdealer: klopt al vaak zien rijden mooie bak vind ik het maar dat vind ik sws van een amarok
v8rules zegt
Lane assist verplichten een optie?
tombe zegt
@v8rules: detectie reeds standaard bij Volvo en Renault. DAF geen ervaring met de laatste nieuwe maar met knop uitschakelbaar dus…
dailydriver zegt
In het transport zit vol met innovatie. En veel nieuwe dingen ontstaan zelf door de nederlandse transporteur/ ondernemer. Waar maatwerk van het materiaal meer regel is dan standaard oplossingen. Denk aan de LZV ook wel ecocombinaties genoemd. Neem nu het container vervoer. 1 LZV is 25.25m en kan voor 1.5 truck aan vracht rijden. Of denk aan de double deck trailers. 1 oplegger die voor 2 teld. Die veel wordt gebruikt in distributiewerk zoals bevoorrading supermarkten. Om maar wat op te noemen. En over de nederlandse chauffeurs. Tja er zitten inderdaad paardelullen en niet altijd heldere lichten bij. De nederlandse chauffeur staat wel bekent als zeer vakbekwaam, door de vele opleidingen en cursussen.
tombe zegt
Wat een hoop experten hier terwijl niemand weet wat er gebeurt is.
Klapband? Ingedommeld? For all I know reed die vent gewoon de snelweg op!
Gulli zegt
@tombe: HAPERT – Op de A67 bij Hapert is woensdagochtend rond acht uur een weginspecteur van Rijkswaterstaat in zijn auto aangereden door een vrachtwagen. Dat gebeurde toen hij stilstond op de vluchtstrook.
[…]
De vrachtwagen reed volgens de politie in volle vaart op de auto van Rijkswaterstaat.
—
Ingedommeld? Is dat een verzachtende omstandigheid? En als je met een vrachtwagen net de snelweg oprijdt ga je nog lang niet ‘met volle vaart’.
Klinkt als een gevalletje blind paard of afgeleid. Als je in volle vaart op een auto knalt die op de vluchtstrook staat WTF ben je dan aan het doen!? NIET met het verkeer bezig zijn in elk geval!
tombe zegt
@Gulli: “net” de snelweg op? Waar staat dit?
Ik las het artikel volledig, als bewijs dat ik vd weinige ben, ben ik de enige die las dat de foto’s zelfs niet van dit ongeval was! “What a mess”, “oh die isuzu nee het is een Nissan” Niks feit!
Waar is die met bezig?
Zal ik ‘ns 1 vd duizenden mogelijkheden schetsen alvorens jullie je fantasie laten wild gaan alvorens elke vrachtwagen als totaal incompetent wordt afgeschilderd door een stel moord roepers die over geen enkel feit beschikken.
Heeft er namelijk iemand al gehoord van een hartaanval? Klapband? Of een ander technisch probleem.
Oa sinds de nabijheid van Belgie een gigantisch gat in de weg, maar astronomisch waardoor de wielophanging en stuuras brak. Zal ik maar zelf voor jullie die grap maken…”jullie” als in van-horen-zeggen-reaguurders die nog nooit naast een tolweg reden in het buitenland en klagen over Belgische wegen, die gratis zijn, en sommige zelfs nog geen rijbewijs hebben.
Denkt dus iedereen dat hij op cruise al dansend z’n gehaktstaaf uit z’n magnetron haalde, snel een andere dvd opstak en nog een bakkie koffie aan het zetten was?
Menen jullie dit echt?
Ok! Ik had die situatie beloofd die niet zo zwart-wit jullie misschien wat kritischer kijken op smoke’s sensatie artikel.
2 vrachtwagens, 50m tussen, 1 vak-situatie, 1ste vrachtwagen remt hard, voor 1 of ander snol die graag ns naar de wegenwerken kijkt of verblind wordt door de werklichten en voor het zekerste lekker in de ankers gaat, even vergeten dat er spiegels bestaan en een ketting van auto’s en vrachtwagens achter haar zitten, 50 wordt 35m, 2de vrachtwagen ziet opeens een kegel of verkeersbord omliggen op dat ene vak en wijkt slechts een tiental centimeter af, en hap.
Dagelijkse kost omverliggende kegels borden en zeker nu met het stormweer.
Denkt niemand kritisch?
onnorolo zegt
Die “drempels” waar over gesproken word heten andreas strips. deze worden alleen als schrik gebruikt bij werkzaamheden langer als 2 uur. Hoewel de grote bordenzet jongens in Nederland een vrachtwagen hebben die ze legt, is dit ook een karweitje waar een goede levensverzekering een pré is.