De populariteit van autobeurzen loopt terug en dat was ook in Brussel te merken.
Fans van autoshows kunnen nog redelijk dicht bij huis genieten van gloednieuwe auto’s en supercars. Zo kan men jaarlijks terecht bij de Autosalon van Brussel. Deze beurs wisselt jaarlijks qua opzet. Dit jaar was de beurs groot, volgend jaar is het event weer wat kleiner qua opzet, om in 2020 weer groots uit te pakken. Daarnaast is er nog de autoshow van Parijs / Frankfurt. Diehards rijden of vliegen naar Genève, waar jaarlijks de grootste primeurs staan.
De organisatie van het Salon in Brussel hebben de bezoekerscijfers voor dit jaar bekendgemaakt. We vergelijken ze met andere ‘grote’ jaren, om de getallen in een correct perspectief te plaatsen. Dit jaar bezochten 542.566 mensen de beurs. Organisator FEBIAC is tevreden over het aantal, alhoewel het wederom een daling qua bezoekers betreft. In 2016 kwamen er meer dan 550.000 bezoekers op het event af en in 2014 bezochten 582.830 mensen de autoshow.
Het Salon had dit jaar zeven wereldprimeurs en 17 Europese primeurs. Volgend jaar zal het event van 17 tot 27 januari 2019 plaatsvinden. Zoals gezegd is de opzet volgend jaar kleiner. Naast auto’s is er meer aandacht voor motorfietsen en bedrijfsauto’s.
Fotocredit: @elias via Autojunk
White_Lightning zegt
Nuance: de beurs was ook 1 dag korter dan voorgaande editie. Fijn dat deze beurs in Brussel toch nog plaatsvindt.
royaledeluxe zegt
@white_lightning: Inderdaad. Als je dat even extrapoleert zouden er dus +- 585.000 bezoekers zijn op hetzelfde aantal dagen. Dan zou er groei zijn.
Verder meer is dit een autoverkoop salon. Januari is traditioneel de beste maand voor Autoverkopen. Iedereen denkt dat ze dan de beste deal krijgen.
Rohrl-fan zegt
@White_Lightning: Plus, de beurs was elke dag ook uurtje later open dan 2 jaar geleden.
MACH3 zegt
Zeer ongenuanceerd, blijft met kop zn schouders het grootste B salon ter wereld . In Nederland is er zelf geen salon. ?
cossiekiller zegt
Al vaak geweest, dit jaar niet. Gewoon geen tijd gehad. Maar ik vind het altijd wel de moeite waard.
berlinetta zegt
Loopt de populariteit van autobeurzen terug of wordt de aantrekkingskracht van auto’s zelf gewoon minder? Ik kan me namelijk voorstellen dat het vroeger veel leuker was, omdat de auto’s zelf (in mijn ogen) ook veel gaver waren. Tegenwoordig sta je te kijken na muesligebakjes met astmatische naaimachientjes voorin of hyper-futuristische elektromobielen die je zelf niet eens meer kan besturen.
2wheeler zegt
@berlinetta: je moet je goed realiseren dat er miljoenen mensen zijn die een andere smaak hebben en die de efficiënte, stille en razendsnelle astmatische naaimachientjes bijzonder prettig vinden.
berlinetta zegt
@2wheeler: Dat is ook zo. Ik ben ook geïnteresseerd in de techniek die erachter schuil gaat. Zo vind ik een complexe, hypermoderne viercilinder technisch gezien interessanter dan een luie V8. Maar auto’s zelf worden steeds minder leuk. Regelgeving wordt strenger. Bij veel merken hebben de aandeelhouders het voor het zeggen ipv de liefhebbers (ook wel logisch hoor). Dat maakt beurzen voor mij ook wel minder interessant. En met de komst van het internet lees je tegenwoordig alles zo snel. Ik merk het nu al als ik nog eens een autotijdschrift koop. Alles wat erin staat, weet ik al.
lekbak zegt
@2wheeler: Welnee, er zijn miljoenen mensen die hun geld liever ergens anders aan besteden. Maar dat betekent niet dat ze een klein astmatisch ding prettiger vinden hoor.
dirkv zegt
@2wheeler: Mensen die een kleine auto willen kopen doen dat bijna altijd omdat de prijs de keuze bepaald. Die mensen gaan niet naar de beurs maar die kijken op het wereldwijde web naar de prijs en gaan dan naar de dealer om er één te bestellen of leasen.
2wheeler zegt
@dirkv @lekbak: jullie hebben gelijk, ik doelde op de electrobakken maar haalde twee verwoordingen door elkaar. Mea culpa! Elektrische auto’s dus. Die 3 cilinders zijn geinig, maar inderdaad geen beursmateriaal.
fj272 zegt
@berlinetta:
Dat is ook mijn mening..
Vroeger hing er een bepaalde passie om auto’s.. maar vandaag de dag zijn het echte wegwerpartikelen en gebruiksvoorwerpen geworden..
gregorius zegt
@berlinetta: Vroeger moest je goed je best doen met auto bladen om een paar mooie foto’s te bemachtigen van dure exclusieve auto’s, tegenwoordig kan je gehele reviews met geluid en al vinden op internet.
Vroeger moet je naar een beurs om zoiets in levende lijve te zien; tegenwoordig heeft elke hoofdstad wel een PC Hooftstraat waar je op een zaterdag middag genoeg moois tegen kan komen; als dat je ding is.
De magie van exclusieve auto’s is er een beetje vanaf.
spykerboy zegt
@berlinetta: 100000% mee eens. er zijn momenteel geen nieuwe auto’s die eigenlijk echt mijn aandacht trekken. Ja een nieuwe Ferrari is cool, of een Lambo. Maar zet er een oude F355, of een M3CSL tussen en ik ben er niet meer weg te slaan. Dat waren nog echt mooie auto’s en mooie techniek (voor toen) er in. Dat van nu lijkt allemaal op elkaar, deelt de zelfde techniek veelal met elkaar, klinkt nergens naar. ow and above all de motoren die ze nu hebben zijn kleiner dan mijn maag inhoud. Nee ik ben van de youngtimers (ondanks dat ik zelf nog niet halfverwege de 20 ben), doet mij veel meer dan die moderne troep.
chrisvis zegt
@berlinetta: bij mij was het 12 jaar geleden maar dit jaar wou de zoon naar de Bugatti Chiron gaan kijken. Was persoonlijk nooit een fan van de Chiron maar het moet gezegd worden, in het echt ziet dat ding er zoveel prachtiger uit dan op de foto’s. We wisten niet dat er ook een Veyron ging staan en mijn zoon ging dan ook door het dolle heen. Verdere muesli gebakjes die we beide wel konden smaken waren de ford gt(wat is die laag en prachtig gelijnd!) de AMG-GT, McLaren 720 en de Maybach. Buiten de AMG en McLaren allemaal verschijningen die je nooit op de weg zal tegenkomen.
berlinetta zegt
@chrisvis: Je bedoelt Frankfurt? Ik ben er ook geweest en ik vond het zeker wel de moeite waard. Maar nu zijn er zeker ook nog genoeg auto’s die ik wel interessant vind, maar ik vrees dat het wel steeds minder gaat worden.
dawwg zegt
@berlinetta: Je hebt gelijk; de (expliciete) interesse in auto’s is de afgelopen jaren teruggelopen; onderzoek wijst uit dat de jeugd digitale mobiliteit belangrijker vindt dan fysieke mobiliteit en relatief gezien dus ook minder belangrijk dan vroeger. Daaruit voortvloeiend is er in die leeftijdscategorie ook minder interesse in auto’s dan decennia terug … dit impliceert ook dat de huidige generatie auto’s dus vaker als een saai gebruiksmiddel zien en liever een hippe smartphone hebben dan een leuke waggie :(
mistermini zegt
Dit jaar echt genoten tijdens de gala avond! Ik vond het overigens wel absurd rustig op de Volvo stand, bij Citroën en Peugeot was er meer te doen.
spiderman zegt
Een dag minder maakt natuurlijk wel verschil, dus zo bezien is het bezoekersaantal niet verkeerd. Inmiddels weten liefhebbers wel waar de echte primeurs staan, dus dat andere beurzen minder hard lopen is niet zo vreemd. Zie de ondergang van onze eigen AutoRAI, daar stond de laatste jaren als primeur hooguit nog een Dacia met een nieuwe grille.
Tegelijk doen klassiekerbeurzen het prima, zoals Interclassics in Maastricht. Die zijn eigenlijk ook veel leuker…
crusader zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
crusader zegt
@crusader: autoblog, u heeft enkel het aantal van dit jaar aangepast maar lees eens verder, op VTM beweren ze dat er net MEER bezoekers waren dan twee jaar geleden…of weten de Nederlanders beter dan de Belgen hoeveel bezoekers er waren?
wjeurs zegt
Ik dacht altijd dat het de salon was ;)
beefcake zegt
@wouterjeuring: nope, Belgen zeggen “het Salon”. Geen grap.
crusader zegt
@wouterjeuring: beiden is correct…je moet de Belgen niets leren over taal…
wjeurs zegt
@crusader: intentie was ook zeker niet iemand iets te leren, het verbaasde me gewoon, dat het zo consequent (in mijn beleving-) “fout” werd gedaan. Maar dan weet ik het nu, het salon dus…