Mensen die dachten dat de MCE MC1 de enige supercar in 2008 zou zijn afkomstig van de Engelsen, hebben het flink mis. Arash Farboud introduceert namelijk z’n laatst ontworpen speeltje, de AF-8.
Waar kennen we die Farboud ook alweer van? Juist ja, eerst hadden we de Farboud GTS, die later werd omgedoopt in Farbio GTS. Waren de specs van de Farbio al niet verkeerd te noemen, de AF-8 doet er een schepje bovenop. De 7 liter V8, afkomstig van de Corvette Z06, zorgt samen met het gewicht dat tussen de 1200 en 1300 kg gaat zijn voor een 0-96 km/u-tijd van 3,4 seconden. De top zou ruim 325 km/u moeten zijn. Het gewicht van de AF-8 kan laag worden gehouden door het gebruik van lichtgewichtmaterialen als carbonfibre. Van de AF-8 komt echter ook nog nog een hardcore-variant: hierbij zal de Corvette-motor zo’n 550 pk leveren, terwijl het gewicht beperkt blijft tot 1100 kg. Alsof het allemaal nog niet genoeg is, zal van de AF-10 ook een supercharged versie komen met 6,2 liter V8 uit de ZR-1.
Arash Cars wil de productie van de AF-8 in 2010 starten. Eind 2008 zou echter de AF-10 al geïntroduceerd moeten worden. Een standaard AF-8 komt uit op 120.000 pond en de AF-10 op 173.000 pond. Wat de supercharged AF-10 kost, durven we maar niet te vertellen (via: Car).
Met de bekendmaking van de AF-8 laat Arash zien dat dikke Amerikaanse V8’s prima passen in Europese sportwagens. Dus Spyker: lepel die Corvette ZR1-motor maar in de D12 SSUV!
Rickz zegt
Het kan komen omdat ik nog half slaap, maar volgens mij zie ik toch echt een soort ferrari.
Hoe dan ook, het is een mooi design met een paar flinke motors in de pijplijn.
jonas zegt
@Rickz
In sommige aanzichten doet hij idd wat aan een enzo denken
Jeans zegt
Ferrari lichten, voor en achter + diffuser
Ford GT motorkap
Koenigsegg spoiler
Copy paste?
vin zegt
@Rickz, zelfs zonder slaap zie ik in ieder geval nog twee geheel verschillende concepts. Eén met ferrari, en één met Farbio looks. Misschien zijn de onderste plaatjes van een AF-10.
Rob zegt
Wow dat ziet er erg goed uit!
Even iets anders:
Op een kwaliteitsblog als Autoblog.nl staat het wel heel erg cheap om die uiterst irritante green card en casino banners te plaatsen.
Johannes zegt
De laatste twee zijn een heel ander concept, het eerste concept vind ik iig mooier.
colourAgga zegt
Ik zie een F430 met een langere kont.
colourAgga zegt
@ Rob:
dat doet Google, niet autoblog zelf, meestal verdwijnen ze ook weer zo snel als dat ze er zijn ;)
Ik zou zelf een quote functionaliteit wel hip vinden overigens als we het toch over autoblog zelf hebben :P
bakkerst zegt
en jawel het is weer raak,
je heb er maar 3 comments voor nodig,
en er is iemand die precies weet waar alle designkenmerken vandaan komen,
en dat het allemaal knip en plak werk is!!
hou daar toch eens mee op!!!
who cares dat je weet waar hij op lijkt, is het een mooie auto ja of nee, daar gaat het hier om, niet offie nou toevallig een soort gelijk spoilertje of neusje heeft als een andere supercar, boeie man..
en al was het knip en plak werk, hij heeft er iets moois van gemaakt en mooie ontwerpen “als donor” gebruikt..
ik kan me mateloos ergeren aan mensen die telkens weer vertellen dat een nieuw concept op iets bestaands lijkt, teken zelf maar eens iets unieks wat nog nooit gedaan is, en wat er mooi uitziet, realistisch is, functioneel én betaalbaar..
al die makkelijke kritiek, stop daar toch eens mee..!!
joep zegt
Die Farbio GTS heb ik begin januari in een showroam in Londen zien staan. Best een mooie en gave wagen, maar je ziet er wel heel erg van af dat hij van een erg kleine fabrikant is om me maar even voozichtig uit te drukken… Ik denk daarom ook niet dat je veel waarde aan deze, spectaculaire, schetsen moet hangen… Het eindelijke product ziet er dnek ik veel meer down to earth uit…
jelle zegt
vanwaar herkennen we de achterlichten weer op de derde tekening? zo die twee ronde lichten die wat dieper in een bladvormig gat zitten
Ralph zegt
Dus bakkerst je geeft toch zelf toe dat hij op andere auto’s lijkt? waarom mogen andere mensen daar dan geen kritiek op geven…
On topic:
Hij doet me erg denken aan een Enzo ;-)
Eric zegt
Daar heb je Arash weer. Zijn zoveelste voorstelling op papier en zijn creatie komen er nooit.
Zijn vorige firma heeft hij ook verlaten alvorens de wagen door zijn partner op de markt is gebracht.
Veel zal het niet opleveren!!
Jeans zegt
@ Ralph
bedankt voor de bevestiging :)
@ bakkerst
betaalbaar? voor minstens 120 000 Pond zou je toch iets uniek mogen verwachten, het is dat net dat mij stoort aan deze auto. Ik vind hem heel mooi, maar inovatief design is iets anders…
bakkerst zegt
@ ralph,
het zal me een worst wezen offie nou ergens op lijkt of niet, er zitten in elke auto elementen die in een andere auto met wat fantasie óók te herkennen zijn..
dat is mijn punt niet,
waar ik me een beetje aan erger zijn de mensen die direct roepen “goh hij lijkt wel heel erg op dit of dat model” of “goh leuk knip en plak werk van deze en deze en dat model van die fabrikant” daar kan ik slecht tegen, want dat zijn vaak de mensen die nog nooit een potlood op papier hebben gezet, als ze al weten hoe zo’n vernuftig apparaat werkt!
ga dr maar eens aan zitten, ik daag je uit, neem zolang de tijd als je wilt, en kom met een ontwerp waarin werkelijk alles vernieuwend is, en geen enkel onderdeel “ergens op lijkt” van een andre auto..
dat lukt waarschijnlijk niemand hier (no offence voor de ontwerpers onder ons) maar ieder mens heeft een bepaalde refferentie bij een ontwerp, het is praktisch onmogelijk een ontwerp te maken zonder een bepaald (visueel)
uitgangspunt, daarom,
hou alsjeblieft op te zeuren over knip en plakwerk, en “hij lijkt zoveel op dit” en “zoveel heeftie van die auto”..
Jeans zegt
@bakkerst
Of ik weet hoe zo’n vernuftig apparaat werkt en hoe moeilijk een ontwerpproces is?
Dat wordt van een ingenieur wel verwacht,dus ik denk wel dat ik ‘de basis’ ken…
Kijk gewoon om te beginnen te nemen eens naar de C8 Competiozone.
Natuurlijk zitten hier Alfa Romeo kenmerken in, het is er dan ook zelf een…
Michiel_vd_Brink zegt
De onderste twee schetsen zijn van de AF10, waar al eens een 1:1 model van getoond is.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/19/arash-af10-concept
bakkerst zegt
@ michiel van den brink,
gaarne uw visie op bovenstaande..
sjaaky zegt
die onderste 2 zijn idd van een andere auto, maar de tekeningen zijn geheel anders als die witte van je link…
onderste 2 hebben de achter kant van een ferrari
die daar boven hebben de voorkant van een ferrari
lijkt wel een beetje op de meesterwerkjes van byd
knippen en plakken hoppa klaar
Michiel_vd_Brink zegt
@ bakkerst: Ik had het gelezen en ben het helemaal met je eens.
Ach, de beste stuurlui staan aan wal… ;)
Het is wel een beetje een typische Hollandse manier van doen, heb ik gemerkt.
Ik ga allang de discussie hierover niet meer aan, want ze hebben natuurlijk altijd gelijk en je leert er niets van.
Sh*t…nu ik het zo zie… mijn designs hebben ook vier wielen… en koplampen op een bepaalde hoogte… en een stuur links of rechts…
Ook opvallend dat er altijd een koelgat voor de radiateur zit, zeg…
Hmmm, wat zal ik daar eens voor nieuws op verzinnen?
bakkerst zegt
@ jeans,
voor 120 000 pond iets unieks? dat is nu juist het punt dat ik probeer te maken, of je ingenieur bent of niet zegt daar niet zoveel over, dat zijn over het algemeen niet de mannen die het ontwerp maken.
en over de 8C competiozone, tuurlijk lijkt die op een alfa, maar je kunt er tal andere auto’s naast zetten waar hij óók (gedeeltelijk) op lijkt. het lijkt mij nog al wiedes dat ze bij alfa romeo geen renaults gaan ontwerpen of wel dan?
zoiets heeft te maken met een design richting, bedrijfsachtergrond, modellen reeks en historie..
iets waar je op terug kunt vallen, een referentie, een uitgangspunt, en dáárom lijkt een 8C op een alfa romeo,
maar iemand die een nieuwe supercar wil ontwerpen, heeft die achtergrond, historie, modellenlijn en eerdere huisstijlkenmerken niet..
die begint blanco, en dat is verschrikkelijk moeilijk!
en daarom vind ik het een beetje zuur als er dan mensen gaan roepen “hij lijkt hier of hier op!” “knip plak en jatwerk” enzovoorts.
(en die ford GT motorkap, die zie ik er niet in)
http://www.pignetwork.com/ford%20gt.jpg
JH zegt
Het is menselijk om te vergelijken en zeker voor een “leek” het gemakkelijkst om te doen. Die zullen nooit kijken naar de proporties, lijnen of oppervlakken maar altijd naar iets wat ze herkennen…commentaar geven kan iedereen, het zelf doen/maken maar een handjevol
johan zegt
@ bakkerst
helemaal gelijk heb je….dat gezeur van die mensen hier, goh er zitten wel kenmerken in van die of die auto….
ja tuurlijk hebben ze altijd wel wat kenmerken van een andere auto in zich.
je kan misschien beter kijken onder je eigen motorkap als mensen het hebben over copy paste…
rij je bijvoorbeeld in je renaulttje met nissan motor met slechts een ander naamplaatje erop geplakt, wat je trouwens veelvuldig ziet tussen merken.
of echt copy paste materiaal, de eeneiige drieling, de peugeot 4007, citroen c-crosser en de mitsubishi outlander.
Yahoo zegt
Maar hoe dan ook kan je er niet onderuit dat hij veel trekjes van een Enzo heeft…En dan heb ik het niet over het feit dat hij ook vier wielen heeft, dat weet je best ook wel, En als het zo is, waarom zou je’t dan niet mogen zeggen? Ik heb er respect voor dat je’t opneemt voor de designer bakkerst en ik weet best wel dat het niet makkelijk is om altijd met iets nieuws te komen, maar als hij erop lijkt dan lijkt hij erop en dan heeft de designer zich niet erg uit de naad gewerkt.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Yahoo: dat betekent absoluut niet dat de designer niet hard genoeg gewerkt heeft!
Als een designer stug door zou gaan met designen om er iets unieks en afwijkends van te maken, is de kans groot dat het geheel overdesigned wordt en zelfs de functionaliteit en schoonheid erop achteruit gaan.
De taak van een designer is m.i. eerst en vooral een functioneel object een goed ogend uiterlijk te geven.
Wanneer men bij een supercar het optimaal functioneren voorop stelt (zoals dat hoort bij supercars) dan liggen er een aantal logische, beproefde en vaak noodzakelijke oplossingen voor de hand, welke ongetwijfeld al eens bij andere supercars toegepast zijn.
Er dient nu eenmaal beantwoord te worden aan de huidige stand der techniek, aerodynamica, wetgeving, stylings-tijdsgeest, enz enz.
Alle Formule 1 wagens lijken ook verdacht veel op elkaar, vind je niet?
Jan C. zegt
Arash, van de Farboud, tegenwoordig Farbio. Hij had met dit merk al een sportwagen gemaakt, dus helemaal nieuw is ie niet.
Jampa zegt
bakkert je hebt helemaal gelijk..ziet er gewoon uit als een dijk van een auto!
Yahoo zegt
@ Michiel
Ik moet je grotendeels gelijk geven maar desondanks kunnen ze er toch voor zorgen dat ze zich in kleine details kunnen onderscheiden van de andere supercars, anders wordt het ook maar 1 pot nat en dan zitten de mensen heus niet te wachten op een auto als deze…Het moet toch juist een uitdaging zijn voor designers om desondanks alle functionele elementen waar ze rekening mee moeten houden toch nog met een vernieuwend design op de proppen te komen, zodat autobloggers zoals ik zelfs niet de kans krijgen om te zeggen dat ie bvb. op een Enzo lijkt… Bovendien gaat uw vergelijking met formule-1 wagens niet echt op omdat daar de grote lijnen volgens wedstrijdreglementen geregeld wordt…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Yahoo, inderdaad en bij straatauto’s is dat ook het geval, maar dan zijn het eisen mbt veiligheid, e.d.
De wetgevingsboeken voor straatauto’s zijn meerdere keren zo dik als die van de F1 reglementen.
bakkerst zegt
@ yahoo
en reken maar dat er voor de straat auto’s nog veel strengere regelgeving is dan voor de F1!
en ik ben het absoluut niet met je eens. onderscheiden in kleine details?
van de enzo? laat eerst maar eens zien waar ie überhaupt op een enzo lijkt..
en de zin “het moet juist een uitdaging zijn voor designers..” valt bij mij een beetje verkeerd..
denk je nou echt dat die lui daar een beetje op hun luie reet hebben gezeten en eens wat leuke delen van andere ontwerpen hebben overgenomen????
kom toch op man, dat geloof je zelf niet,
ik wil jou nog wel eens met een potlood/finliner/marker aan de slag zien en een “vernieuwend design” te zien maken vanuit t niets voldoend aan alle regelgeving..
en dat over autobloggers niet de kans laten krijgen, hou toch op, je weet zelf netzo goed als ik dat, wat er ook gepubliceerd word er altijd iemand is die er wat in herkend.. dat argument houdt weinig stand
ik denk dat als jij eens een serieuze poging onderneemt om eens zelf te doen wat échte ontwerpers volgens jou niet doen, dat je voorgaande onzin rap terugneemt..
Yahoo zegt
@ bakkerst
Neem er eens een foto bij van de zijkant van de enzo en je zult zien dat ze heel wat lijnen gemeenschappelijk hebben…En heel uw redenering is gebaseerd op ‘doe het dan zelf als je het beter kunt’ maar daar draait het hier helemaal niet om, want dan zouden alleen designers kritiek mogen geven op andere designers. Dan zou alleen Michiel hier wat comments op autoblog mogen plaatsen…En ook al zijn die comments wel hoogstaand, ’t zou een beetje eentonig worden ;-) BTW ik heb nooit gezegd dat ik het beter zou kunnen, ik heb alleen gezegd dat hij me op ’t eerste zicht doet denken aan een Enzo, en da’s jammer voor zo een dure exclusieve wagen :-)
Michiel_vd_Brink zegt
Het is voor een leek wel makkelijk oordelen, maar ook daar zit veel waarheid in en daarom is het lastig om hierover een discussie te voeren.
Het is tenslotte uiteindelijk de klant die de fabrikant gelijk zal geven door de auto te kopen.
Of niet…
Als het betreffende merk niet onderscheidend genoeg is op welk gebied dan ook (design, engineering, rijgedrag, performance, enz.), dan zal het model gewoon in de showroom verstoffen en dan hebben alle kritische reageerders straks alle reden om te roepen: “Zie je wel! Ik zei toch dat het niets bijzonders was!”
Al zijn er legio voorbeelden te noemen van goed ontworpen en onderscheidende auto’s die om geheel andere redenen niet verkocht werden.
Toch zijn dit soort discussies wel interessant om enig begrip bij het publiek te kweken en dan heb ik het vooral over de mensen die hier niet reageren.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Yahoo: Je moest overigens eens weten hoeveel mensen die werkzaam zijn in of professionele ervaring hebben met de auto-industrie hier veelvuldig komen en reageren. ;)
Yahoo zegt
Ze kunnen dat blijkbaar goed wegsteken dan :-)
rider zegt
ik las hier ergens dat hij wel erg op een enzo lijkt. kan kloppen. deze beste man wilde ook een enzo kopen maar kreeg er toen geen toebedeeld door ferrari waarop hij zelf een supercar ging bouwen.
het design word steeds beter en meer in balans, dit in tegenstelling tot het eerste project (GTS). ik vind dit model een best geslaagd model met mooie lijnen en beproefde techniek. dat kan zekers wat worden.
VLS54 zegt
Allemaal een pot nat deze auto’s. Die MCE MC1 is wel vernieuwend maar dit weer gewoon dertien in een dozijn.
Gallardo zegt
Ik vind dat je gelijk hebt, VLS54.
Het achtersteven van dit soort wagens begint steeds meer op een ingebouwd aanhangwagentje te lijken. De plaatsing van een luchthapper bovenop de ‘heupen’ ipv aan de zijkant vroeger, benadrukt dat effect alleen maar.
jelle zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lincoln zegt
Farboud is een absolute held .. het toppunt van integratie ..
een paki die uit frustratie en eigenzinnigheid zelf maar effe een auto in elkaar flanst .. engelser kan het niet ..
Michiel_vd_Brink zegt
@ lincoln: al was er ook een Italiaan die uit onvrede over Ferrari zelf maar sportwagens ging bouwen: …….Ferrucio Lamborghini. ;)
lincoln zegt
@Michiel van den Brink .. ja maar engels is gewoon zo lekker engels .. ingenieurs die boos weglopen .. onderdelen die net niet lekker passen .. afwijken van de oorspronkelijke tekening ..
ik weet ook wel dat ze het goed bedoelen .. en de beste intenties hebben .. maar op 1 of andere manier komt er altijd weer een kink in de kabel ..
gewoon zo heerlijk kloterig .. ik hou daar van ..
Robin zegt
De achterkant is een mengeling van een Koenigsegg, Ferrari Enzo en een Corvette… Maar dat doet er niet toe, het is een hele mooie auto.
Hilversum3 zegt
Als aanvulling op Robin:
En een luchtinlaatslurf op het dak net als de Spyker C12 Zagato..
(2 laatste foto’s)
DirkR zegt
@ bakkerst …..je haalt me de woorden uit de mond
” Lijkt op dit/dat” of “knip & plak werk” is zo makkelijk om te roepen.
Heb er zelf ook de grootste hekel als mijn creaties worden vergeleken :S
Veel vormen zijn al gebruikt en worden door mensen aan een bepaalt merk gekoppeld.
Maar dat is de uitdaging van autodesign he :D
ff on-topic
Erg mooi scherp exterieur, jammer van het corvette blok
bakkerst zegt
@ yahoo,
het gaat me er niet om dat je het zelf moet kunnen om er commentaar op te leveren. maar ik wil dat je er bij nadenkt voordat je wat zegt..
het komt allemaal zo lomp uit de lucht vallen, ‘beetje knippen-plakken-klaar’
dat is de grootste onzin, en ik heb het ook al eens eerder in een ander topic gezegd..
als je een ontwerp ziet van een auto, of weetik wat voor ding, en je vind dat het ergens anders op lijkt, ga dan eerst eens bij jezelf nadenken, waarom dat zo gedaan zou zijn. in plaats van direct maar te roepen dat het ontwerp gejat is van een ander model of fabrikant..
tuurlijk wordt er in de ontwerp wereld ook een hoop dingen na gemaakt omdat het goed verkocht word (i-pod bijvoorbeeld), maar waar ligt dat nu aan, het geweldige ontwerp van de i-pod, of het vermogen van apple om precies aan te voelen wat een hit kan worden en waar mensen klaar voor zijn\ op zitten te wachten?
ik bedoel voorgaande btw niet persoonlijk, maar dit geld voor IEDEREEN die al heel snel denkt allerlei stijl elementen te herkennen van andere modellen, of dat nu echt zo is of niet is niet zo’n interessante discussie, wat wel interessant is is om je af te vragen waarom dat nu zo gedaan is..
en als iedereen daar nu eens over na zou denken voordat er direct geroepen wordt dat het allemaal maar goedkoop gejat is.. zou dat heel fijn zijn
vriendelijke groet,