Het was niet zozeer het racen dat de 40-jarige Ozzie beu was, als wel het bijbehorende gevaar.
Onlangs kondigde Mark Webber aan zijn helm aan de wilgen te hangen, nu heeft hij in een interview laten doorschemeren waarom hij die beslissing heeft genomen: de angst voor meer grote crashes. In zijn carrière heeft Webber niet alleen een aantal mooie overwinningen behaald, maar ook een aantal zware crashes meegemaakt. De bekendste zijn waarschijnlijk die met de vliegende Mercedes CLR tijdens de kwalificatie én de vrije trainingen van de 24 uur van Le Mans in 1999. Overigens vloog in de race Peter Dumbreck er op de zelfde plek en manier vanaf, waarop Mercedes besloot zich terug te trekken uit de race en de endurance racerij in het algemeen.
Een vergelijkbare vlucht maakte Webber in 2010 in Spanje, toen met Mark zijn Red Bull de achterkant van de auto van Heiki Kovaleinen gebruikte als schans en het luchtruim koos. De auto belande op zijn kop weer op het asfalt, maar Webber hield gelukkig niets over aan dit ongeluk.
De zwaarste crash uit Webbers carrière was echter die in Interlagos, in 2014. Met een Porsche 919 Hybrid ging hij niet airborne, maar wel keihard een betonnen muur in na een aanvaring met een Ferrari 458 GT3. De klap had een grote impact op Webber -nooit moest hij zolang herstellen van een crash- maar ook op diens vrouw Ann. Zij had het moeilijk met het gevaar dat haar man opzocht, wat nog eens werd onderstreept toen diens teamgenoot Hartley dit jaar hard crashte met de Porsche. Dat was de druppel, Webber besloot dat hij een volgend ongeluk niet wilde afwachten en kondigde zijn pensioen aan.
bastiaano zegt
Fantastische coureur. Kan zijn beslissing begrijpen, hopelijk zien we hem nog terug bij een team langs de pitmuur.
kraakensmaak zegt
@bastiaano: prutser die altijd in de schaduw van Vettel zal staan.
mrrallycross zegt
@kraakensmaak: ehh nee
mark997gt3 zegt
@kraakensmaak: een prutser met een heel wat mooie F1 overwinningen, een fantastische lifestyle, met jet over de hele wereld vliegend, een bankrekening waar we allemaal van dromen. Nou jij…….
VeniVidiVici zegt
@kraakensmaak: Met zo’n naaibal teamgenoot van een Vettel zeker… (Turkije 2010 en Maleisië 2013 bijvoorbeeld)
donvincenzo zegt
@venividivici: Multi 21… #neverforget
vondudenstein zegt
@kraakensmaak: een zeer capabel racer, volwassen mens en vooral iemand met stijl. Die gast heeft vaak genoeg iedereen gort gereden (was overrigens geen top starter) en wist er tegelijkertijd nog een beetje klasse op na te houden. Kom jij aan met dat Vettel ding…. Ze hadden Kobayashi in die bak moeten gooien in plaats van dat pisvingertje.
87sandyd zegt
@kraakensmaak: kraakenwansmaak, jij snapt er werkelijk geen houtje touwtje van he.
Het grootste verschil tussen hem en Vettel is dat deze man stijl, flair en klasse heeft, iets wat bij Vettel ontbreekt, zoals we afgelopen weekend nogmaals hebben gezien.
Deze man had de titel in 2010 meer dan verdient
rikus zegt
@kraakensmaak: hahah even het internet trollen.
Design_Driven zegt
ALs je bang bent voor een ongeluk (en geef hem eens ongelijk, zeker als je wat ouder wordt bekijk je de dingen anders) dan is het inderdaad tijd om te stoppen met racen. Dan ga je niet meer tot het uiterste en ben je dus niet meer de snelste.
Design_Driven zegt
@sketcher: Nu maar hopen dat hij niet gaat skiën. :(
Nemus zegt
@sketcher: Helaas doet hij wel wat andere dinhen, mountainbiken en zo. De zwaarste crash in zijn carrière kwam er trouwens met een Toyota Camry.
Die schepte hem op tijdens zijn Tasmanian Challenge met de mountainbike en zorgde ervoor dat hij een schouderblessure had in het enige seizoen dat hij écht bijna kampioen was: 2010. Hij bleef rijden, maar verzweeg zijn blessure voor Red Bull en de buitenwereld.
Toch maar mooi twee keer Monaco en Silverstone op het palmared, en tweemaal wereldkampioen Endurance. Fantastische vent!
dieselaer zegt
Hij heeft een lange en succesvolle carrière gehad dus er is ook niet echt een reden om nog door te gaan. Kan hij lekker genieten van zijn centjes en wat testrijden bijvoorbeeld.
terazino zegt
Tja, ik snap hem wel. Hij heeft genoeg zware crashes goed doorstaan, maar je geluk is een keer op.
flik2punt0 zegt
Snap z’n beslissing totaal
misterdrogba zegt
Is idd een mooie run geweest Webber! Misschien in de toekomst een adviserend rol bij Williams of eender welk team.
Want Iedereen kan wel een goedlachs en hartelijke Australiër gebruiken, komt de sfeer alleen maar ten goede.
jack_abarth zegt
Wellicht kan hij met zoveel ervaring bij de NCAP gaan werken.
rob5nismo zegt
Wel 2saltos op naam.met race wagens wat een klappers waren dat.
Ik snap zijn besluit wel
Dizono zegt
@rob5nismo: Drie, want hij ging zowel op donderdag als zaterdag airborne met de Mercedes CLR.
rob5nismo zegt
@Dizono: dat wist ik niet
kaya zegt
Niet meer dan logisch, op een gegeven moment ga je dit soort dingen toch anders bekijken.. Ook zul je dit terug zien in zijn rijden, toch met een zekere terughoudendheid op bepalende momenten.
Als ik hem was zou ik lekker gaan testrijden o.i.d.
lekbak zegt
Pfff mietje…
bassx zegt
@lekbak: Net als Mika ;)
dawwg zegt
Die Valencia 2010 crash is dan ook wel echt heftig man … pfff.
mark997gt3 zegt
@dawwg: idd, lijkt mij heftiger dan die in Sao Paulo. In Brazilië raakt ie de vangrail onder een hoek en glijdt door. De energie wordt verdeeld over twee impacts en het schuiven. In Valencia loodrecht snoeihard in de vangrail. Ik zou als passagier liever in Sao Paulo hebben mee gereden?
lambo4all zegt
@mark997gt3: er is een verschil tussen 4 rijen bandenstapel en een betonnen muur..
marinepower zegt
Wie de dood vreest, is een lafaard!
thearchitect zegt
@marinepower: Jij bent een groot en wijs man, dat zie ik aan zo aan je reply. Zoek je nog een uitgever om je gedachten in bundelvorm uit te brengen ?
ablogjunk zegt
@marinepower: Ging je voor de plusjes of had je een vrijdagmiddag dipje?
Alfarobert zegt
Hij heeft groot gelijk.Voor de centen hoeft hij het niet meer. Lekker ervan genieten samen met het vrouwtje
desjonnies zegt
We stonden in de file op de binnenweg van het Le Mans circuit.
Toen er een gozer op een scooter met een man in een Mercedes race-overall achterop langs kwam rijden, bleek Webber te zijn, zo cool als een bergstroompje, helm in één hand zo achterop de scooter.
Even later hoorden we de TaTu-TaTu van de dépannage wagen, die voorbij kwam zetten met de flarden van zijn Mercedes.
Vanaf dat moment vond ons hele gezelschap in onze dikke BMW Webber een held !
En da’s noooit veranderd !
ikbenmnzus zegt
@desjonnies: Mooi verhaal!
pinut187 zegt
Mietje..