Is Red Bull klaar om 2017 af te schrijven?
Volgens de voorganger en landgenoot van Daniel Ricciardo is dat wel een reële optie. Het is een bekend gegeven in de Formule 1. Teams die erachter komen dat hun auto toch niet zo goed is als gehoopt, zingen het jaar vaak uit met wat ze hebben en beginnen daarnaast zo vroeg mogelijk aan de bolide voor het volgende jaar. De hoop dat het dan allemaal wel goedkomt sterft bij de meeste mensen in de F1 immers nooit, of dat nou een feitelijk basis heeft of niet. Zelfs de topteams met hun enorme resources zie je het weleens gebeuren. Soms brengen ze dat ook gewoon glashard naar buiten.
De boodschap lijkt in die gevallen te zijn dat niets anders dan het hoogst haalbare telt en dat aanmodderen met een intrinsiek te langzame auto geen enkele zin heeft. Afschrijven dat ding en overnieuw beginnen. Een en ander heeft ongetwijfeld ook te maken met het zoethouden van sponsors die niet in beeld komen. Max werd in Sochi bijvoorbeeld vijfde, maar was alleen in beeld bij de start en toen hij op de radio riep dat er wat rotzooi op de baan lag. Daar tellen sponsors geen milli’s voor neer. Als marketing-goeroe kan je dan maar beter een luchtkasteel voorspiegelen, gebouwd van grandioze toekomstige successen. Bij McLaren zullen ze er inmiddels experts in zijn. Hoewel, de oranje bolides zijn tegenwoordig vrij kaal.
Enfin, de beste resultaten die Red Bull dit jaar behaald heeft zijn drie derde plaatsen. Max haalde het laagste trapje van het podium in China en Ricciardo deed hem dat na in Spanje en Monaco. Uitzicht op meer is er echter niet direct, zeker de komende drie races niet. Veel werd verwacht van een grote update in Spanje. Die bracht RBR weliswaar iets dichterbij, maar het gat met Mercedes en Ferrari is nog altijd groot. Webber geeft in gesprek met kwaliteitspublicatie Daily Mail dan ook aan dat Red Bull al met een schuin oog kijkt naar 2018:
“They have been phenomenal at rescuing cars. But this year has been tricky for them, and with the calendar being so brutal and the action coming so hard and so fast, they’re already up against it. There’s no manual. You can’t phone a friend, you’ve just got to get your head down and work and Red Bull know that better than anyone. They’ve got a big few months ahead of them and then it’s full transition to the 2018 car.”
Alleen een flinke motorupgrade kan het tij nog keren, volgens Webber:
“So if they get a decent amount of horsepower their season could be completely spun around.”
Renault Sport honcho Cyril Abiteboul gaf echter onlangs al aan dat er geen magic bullet in het vat van Renault zit. Hoewel Red Bull na het relatief sterke optreden in Monaco nog steeds al een kanshebber voor de zege in de Grand Prix van Singapore gezien wordt, begint 2017 zich steeds duidelijker af te tekenen als een ‘verloren jaar’ voor Max en zijn team. Gelukkig voor de Nederlander heeft hij nog wel wat jaartjes te gaan in de F1.
yipikaye zegt
Doel voor 2018: Minder van die vieze drankjes verkopen en een snellere auto voor max.
eetvlagetmoney zegt
@yipikaye: zouden ze dan juist niet meer van die smerige troep moeten verkopen? …iets met meer omzet–>meer winst—>meer geld om te investeren in de auto van Max?
viezefreddyw zegt
Ik vind het opzich niet zo heel erg dat Red Bull dit jaar de zaakjes niet op orde heeft. Wat ik wel erg jammer vind is dat de gaten in het veld echt gigantisch groot zijn. Mercedes en Ferrari zijn zeer aan elkaar gewaagd. Dan komt Red Bull met een beste achterstand en daarna komen teams als Haas, Williams, Renault en Force India met een achterstand op Red Bull van heb ik jou daar.
gwnbmw zegt
@viezefreddyw: inderdaad, in rusland zat er tussen 3 en 5 een gat van een bijna een minuut bij de finish, met max in het midden daarvan. eind vorig jaar werd het net leuk. red bull kon mercedes serieus pesten, vettel liet zien nog steeds te kunnen sturen in abu dabhi.
pomoek zegt
“De booschap” Graag deze typo laten staan. Het geeft goed weer hoe de Red Bull/Verstappen fans zich voelen bij het lezen van deze booschap.
berlinetta zegt
Eerst moeten ze nog 5x roepen dat ze ermee kappen voordat ze aan volgend jaar kunnen denken.
Dutchdriftking zegt
Ik mag aannemen dat men sowieso al met 2018 bezig is?
gwnbmw zegt
@dutchdriftking: ze bedoelen dat ze van 50/50 verdeling over 2017 en 2018 naar 5/95 gaan waarschijnlijk…