Glitter, glamour, Monaco! Het is was weer zover, de meest prestigieuze Grand Prix op de kalender. Jachten, champagne, Hollywood sterren, mooie vrouwen en snelle auto’s.
Al zestig57 jaar lang is Monaco dé race om gezien te worden. Propvol met historie, van Alberto Ascari in de jaren ’50 die uit de bocht vliegt en zo in het water van de haven eindigd tot Schumacher in 2006 die ‘stilvalt’ in Rascasse. Saai is het nooit, ondanks dat er nauwelijks ingehaald kan worden. Het is misschien wel de enige race waarbij niemand klaagt als er niet ingehaald wordt. Eén rondje meerijden met de onboard camera van één van de auto’s is genoeg om te snappen wat er zo speciaal aan is. Het is hét circuit bij uistek waar de coureur bepalend is en misschien nog het enige circuit waarbij de mannen van de jongens worden onderscheiden. Schumacher won er vijf keer, Alonso twee keer, Trulli, Button en Hamilton allen één keer.
Vandaag kan daar een nieuwe naam aan toegevoegd worden. Het was Mark Webber die evenals in Barcelona vorige week veruit de snelste was en Red Bull de derde overwinning bezorgde. Het werd hem echter niet makkelijk gemaakt aangezien Bernd Maylander maar liefst vier keer in de safety-car Mercedes-Benz SLS AMG naar buiten moest en zo het veld weer bij elkaar bracht.
Alonso profiteerde volledig van de situatie en eindigde zevende na een indrukwekkende inhaalrace en een briljante strategie van Ferrari. Hij startte vanaf plaats 24.
Massa reed relatief kleurloos maar toch sterk op een vierde plaats. Voor Button was de race al vrij snel over toen zijn auto oververhit raakte achter de safety-car en moest opgeven. Hamilton reed net als Massa redelijk onzichtbaar maar kon de top goed bijbenen en werd vijfde.
Eén van de verassingen vandaag was Kubica die in z’n Renault niet alleen een sterke kwalificatie reed maar ook een sterke derde plek binnensleepte na een interessant gevecht met Vettel die tweede eindigde. Schumacher haalde bij de start Mercedes GP teamgenoot Rosberg in en reed een strakke race. Echter aan het einde van de race deed hij iets wat typisch Schumacher is. In zijn eeuwige drang om te winnen haalde hij in de allerlaatste bocht, nadat de safety-car binnen was Alonso nog in.
Winnaar van de dag: Webber, die zich los weet te peuteren van Vettel en nu een serieuze titelkandidaat is.
Loser van de dag: De naam Senna die na jaren van dominantie en legende achteraan het veld eindigd.
1. Webber Red Bull
2. Vettel Red Bull
3. Kubica Renault
4. Massa Ferrari
5. Hamilton McLaren
6. Schumacher Mercedes GP
7. Alonso Ferrari
8. Rosberg Mercedes GP
9. Sutil Force India
10. Liuzzi Force India
meneersander zegt
Sorry, ik was het kwijt, na de foto.
Dieter zegt
Om het in de woorden van Silverster Stalone te zeggen: It ain’t over till it’s over! Schumi zet Alonso daar een mooie hak! Weber, weer, overtuigend winnaar!
jos zegt
Wel respect voor alonso die een goede beslissing had gemaakt over zijn pitstop zo vroeg in de race, maar ook wel respect voor webber natuurlijk en kubica
Sebastien zegt
@Alwood: “Al zestig jaar lang is Monaco dé race om gezien te worden.” Nog maar de 57e Monaco-GP, wel dit jaar 60 jaar F1 ;)
-edit: check, bedankt-
JMWPvG zegt
haha , ik dacht dat Alonso niet mee zou doen ! ;-)
Freude_am_Fahren zegt
Spijtig dat ik die inhaalmanoeuvre van schumacher in de laatste bocht heb gemist. Wel knap van Alonso om als laatse te starten, en toch 7e te eindigen (enkel spijtig dat hij die 6e plaats is kwijtgespeeld)
De Fiets zegt
Wat doet die mevrouw daar?
Laurens zegt
Als dit meisje een boek schrijft over veel geld verdienen tijdens schooluren, geloof ik haar direct…
OT: echte racers herken je tot het laatst…
GOD zegt
Redelijk saaie race wat mij betreft maar dat komt vooral omdat je er zo goed als niet kan inhalen.
Dat gedoe op het einde dat MS Alonso nog inhaalde was echt typisch MS.
Maar uhh de 24/H van de Nurburgring is inmiddels ook al een aantal uren afgelopen en heb nog helemaal niks er over gehoord.
Ook niks gehoord over de trainingen en qualificatie.
Is dit al niet meer nieuwswaardig genoeg?
JPM zegt
@ Sebastien
Eigenlijk nog veel langer aangezien er al sinds de jaren ’20 geraced wordt.
OT: Wat een actie van Schumacher aan het einde. Ik dacht bij mezelf, kom op jongens laat in die laatste 100 meter nog even wat zien. En ja hoor wie anders dan Schumacher zet zijn auto naast die van Alonso. Het briljante zit hem in het feit dat hij ten eerste over de witte safety car lijn moet zitten, er mogen geen gele vlaggen gezwaaid worden tussen de safety car lijn en de finish en daar heeft ie maar een paar honderd meter de ruimte voor. Echt briljant.
Sebastien zegt
@JPM: Met die 57 jaar bedoel ik de Formule 1 GP van Monaco. Ik wist niet dat het stratencircuit al van in de jaren ’20 gebruikt werd, maar dat zal dan geen F1 geweest zijn?
Freude_am_Fahren zegt
Ik heb zo het voorgevoel dat Webber wereldkampioen gaat worden…
Philippe zegt
1,2 en 3 met een Renault motor en dat op eigen bodem
cliff15 zegt
Ik vond het wel een leuke race. Die actie van ”der michael” was echt zo triest. En die Jarno Trulli kan ook voor geen meter meer rijden zeg. Alonso,Webber en Kubica waren gewoon erg sterk dit jaar in Monaco!!.
Klojum zegt
“Die actie van ”der michael” was echt zo triest.”
Hoezo?!? Regelkennis, jochie. Ook daar pak je punten mee. Niet de simpele zielen die onderweg zitten te slapen.
Rob zegt
@Klojum: Regelkennis? JIj hebt duidelijk de race zelf niet gekeken. Ondanks dat de safety-car weer naar binnen was, mocht hij pas vanaf start-finish weer inhalen. Regelkennis, jochie ;) http://formule1.nl/articleview/12652
cliff15 zegt
@Klojum:
Ja tuurlijk regelkennis. Niet zo zelfverzekerd vent. Inhalen mag pas over de finishline als de safetycar terug in de pits is. Regelkennis,jochie
Wessee zegt
@cliff15: Idd regelkennis, jochie:
Regel 40.7: With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits.
Freude_am_Fahren zegt
Redbull staat ondertussen ook 1st in de constructeurstitel. RB is echt zeer goed bezig dit seizoen!
trigger565 zegt
“Alberto Ascari in de jaren ‘50 die uit de bocht vliegt en zo in het water van de haven eindigd” => moet eindigt zijn ;)
OT: Ik kijk altijd erg uit naar de GP van Monace, en het was deze keer weer de moeite waard, ondanks(dankzij?) het inhaalbeweging van Schumacher op Alonso
xilver zegt
Goede review en geweldige race.. Schumacher heeft wel laten blijken op het einde dat ie zeker niet van gisteren is :p
Rik Bruls zegt
@trigger565: inderdaad, en er staan nog veel meer fouten in.
Maar goed, ik vond het wel een leuke race om naar te kijken.
JPM zegt
@ Sebastien
Nee het heette destijds niet F1 maar het waren wel internationale Grand Prixs. Nuvolari won in de jaren 30 in een Alfa Romeo maar ook Nino Farina won er evenals Bugatti en Mercedes-Benz. Een circuit dat heel veel geschiedenis draagt.
JPM zegt
@ Rob
Fout! Men mag inhalen vanaf de safety-car lijn. Dat is een witte lijn voor start-finish. Schumacher was die lijn voorbij dus daarom wordt hij ook niet gestraft.
Handsome zegt
Eerste zin. Het is was weer zover. Is of was?
Wessee zegt
Eens met JPM, maar ik lees net dat hij dus wel bestraft is met 20 seconden. Lekker knullige bedoeling dus weer bij die wedstrijdleiding.
Ohw en: “Echter aan het einde van de race deed hij iets wat typisch Schumacher is. In zijn eeuwige drang om te winnen haalde hij in de allerlaatste bocht, nadat de safety-car binnen was Alonso nog in.” Dit gezwam haalt je hele review onderuit. Als je nou eens echt gekeken had, had je aan de hand van het interview wat Brawn gaf bij de Beeb kunnen opmaken dat het het team was dat Schumacher zei dat hij vrij was om te racen.
spykerboy zegt
ik d8 dat je pas mag inhalen na safety car na start/finish, of is dat dit jaar afgezegt?? want alonso hoorde toch 6e te worden?? hij reed wel een ijzersterke race respect voor hem ;)
OFT konden jullie geen betere foto vinden?? die hilton meid is maar niks bij zo’n mooie auto :(
roadhero zegt
de uitslag klopt trouwens niet meer. schumacher is na een straf 12e geworden. alonso is nu 6e geworden en het laatste puntje is naar buemi gegaan die voor toro rosso rijd.
Geert Schoots zegt
Schumacher heeft een tijdstraf gekregen van 20 seconden en is daarmee 12e geworden ( numer 13 en lager reden al op één ronde of meer).
(Bron: http://f1.gpupdate.net/nl/formule-1-nieuws/234953/schumacher-bestraft-voor-inhaalactie-alonso/)
Persoonlijk vind ik het nogal twijfelachtig en had het prima gevonden om het te laten zoals het is.
JPM zegt
“The Mercedes GP driver passed Alonso just as the safety car had left the circuit on the final lap, and stewards deemed the race was still finishing under the safety car.
Under rule 40.13, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,” Schumacher has been given a penalty.
Dit gaat nergens over! En nee het gaat niet om het feit dat hij voor de start/finish lijn heeft ingehaald want er is een safety-car lijn waarna je mag inhalen en die heeft hij wel gepasseerd.
Het gaat hier blijkbaar om verkeerde informatie. De FIA berichtte 2 ronde voor het einde dat de Safety-car zou binnenkomen IN de laatste ronde. Dat is wat anders dan finishen onder safety-car. Tenminste altijd al geweest. Nu zeggen ze opeens dat als de safety-car IN de laatste ronde binnenkomt het dus een finish onder safety-car is. Inconsistent van de FIA en dit zal nog wel een staartje krijgen.
w0o0dy zegt
@JPM: jouw uitleg is in strijd met de volgende tekst van de Fia
“The safety car will peel into the pits at the end of the lap and drivers are free to race once they have crossed the line to commence the next lap.”
Men is dus pas vrij om te racen bij het ingaan van de VOLGENDE RONDE en die ronde eindigt/begint bij de finish-line.
Oftwel niets onduidelijks aan, geen naaistreek richting Schumi… de man hield zich gewoon niet aan de regels.
Aangezien er pas weer gereacet mocht worden NA de start/finishlijn is de race dus IDD WEL “achter de pace-car” geëindigd.
Rick-dos zegt
@w0o0dy:
De regel zoals die beschreven is.
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Michael heeft dus verkeerd gehandeld.
Blijft onverlet dat het te belachelijk voor woorden is. Waarom dan überhaupt de pace-car naar binnenhalen?
Daarom wordt het hele F1 steeds minder interessant. Ze slaan de sport dood met al die regels.
w0o0dy zegt
@Rick-dos: omdat je dan de winnaar van de wedstrijd niet kunt zien als hij over de finishline rijdt omdat de Safety car vol in beeld is…. Its all about the money g!
Rick-dos zegt
@w0o0dy:
Die reden lijkt me sterk. Dat zou dan hélemaal te gek voor woorden zijn…
Wessee zegt
@w0o0dy: Die tekst van de FIA die jij quote komt in het hele regelement niet voor, dus lijkt me ook niet dat dat een geldige regel is.
w0o0dy zegt
@Wessee: die tekst legt uit wat in de regels staat…. 40.13 is gewoon van toepassing en is ook duidelijk genoeg.
Wessee zegt
@w0o0dy: Oh ok, maar ik kan niet uit 40.13 halen dat als de SC deployed was in de laatste ronde, de race dus altijd onder de SC eindigt. Het bericht wat MGP doorkreeg was namelijk: Safety car in, track clear.
Je zwaait namelijk geen groene vlaggen en je trekt het bordje “SC” niet in als je onder de SC (= geel+bordje) finisht
w0o0dy zegt
@Wessee: Zoals gezegd… men haalt de safety-car ervoor weg omdat het slecht staat op foto’s/beelden. In feite slaat het groene vlag zwaaien idd nergens op… de regel is dat de race eindigt achter de safety car als de laatste ronde is ingegaan met de safety car “deployed”. En als dat het gegeven is dan is de regel ook glashelder… niet inhalen.
JPM zegt
Ook interessant dit: ..and stewards deemed the race was still finishing ..
Drie keer raden wie deze race in het stewards panel zat? Juist Damon Hill ;)
Hupke zegt
Mclaren speelde vandaag maar een triestige rol, ik hoopte de hele tijd dat Hamilton nog iets zou uitstekken maar blijkbaar zijn de jaren van verstand ook bij hem gekomen.
Alonso heeft een goede race gereden maar vergeet vooral niet dat hij met nieuwe een perfecte banden gestart is, hij geluk heeft gehad met nog eens een banden wissel onder safety-car te kunnen doen. En hij het snelheids verschil tussen hem en de tragen groot genoeg was om ze bijna probleemloos voorbij te steken. Op di Grassi na die zich goed weerde.
Wessee zegt
Ik denk gewoon dat de wedstrijdleiding een fout heeft gemaakt met het vrijgeven van de baan terwijl het de bedoeling was dat de race onder de SC zou finishen. Nu moet een coureur dus boeten voor het knullige gedrag van de FIA.
pomoek zegt
Alonso haalde toch echt in het begin van de race een paar keer behoorlijk strak in bij tunnel uit. Het was wel een leuke race. Wel typisch dat ze bij McLaren niet door hadden dat er nog een dekentje in de sidepod was blijven liggen…
JPM zegt
@ Wessee
Inderdaad. Jongens bij een safety-car situatie heeft de start/finish lijn er niets mee te maken, er is een aparte lijn voor de safety car die meestal voor de pitstraat ligt.
cliff15 zegt
@ Wessee 40.13If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Phille zegt
@cliff15:
je verandert de discussie… de discussie ging over wanneer een f1 terug mag inhalen als de safety car de pit in gaat en drivers over de 1ste safety car line gaan…de start finish heeft er niet mee te maken…regel 40.13 is gewoon een uitzondering die hier wordt toegepast door pure twijfel…want er is duidelijk door de wedstrijdleider naar de teambazen gestuurd dat de safety car binnenkwam de laatste ronden en dus dat er bijgevolg niet gefinisht ging worden onder de safetycar…vandaar dat alonso ook racede en al uitbrekend door rascasse kwam, dat doe je niet als het maar bommelen tot aan de finishlijn is…
Wessee zegt
@cliff15: Ja, en? Jij gaat er vanuit dat de race onder de SC gefinisht is. Ik denk dat jij en vele met jou het woord “IF” over het hoofd zien. Groene vlaggen en “safetycar in this lap” betekent dat de baan is vrijgegeven.
cliff15 zegt
@Wessee:
Ah.. nu snap ik hem. Klopt inderdaad wat je zegt. Niet goed gelezen met dat IF. Sorry voor de ophef (bloos).
JPM zegt
@ cliff15
Haha je komt opeens met een heel andere regel. Toch gemerkt dat je niet gelijk had bij je eerdere post? ;)
Om inhoudelijk in te gaan op je reactie. 40.13 is inderdaad het artikel waar het nu om gaat ja. Echter het stuk ‘whist the safety car is deployed’ zorgt voor verwarring want als de safety car deployed is dan betekend dat dat er borden hangen met SC en dat er gele vlaggen gezwaaid worden. Dan mag er niet ingehaald worden. Echter de SC borden werden weer ingetrokken en er werden groene vlaggen gezwaaid, wat betekend dat er ingehaald mag worden. Zeer onduidelijk dus van de FIA. O
m hem dan te straffen met 20 seconden door zo een onduidelijke situatie is natuurlijk belachelijk. Hooguit positie teruggeven aan Alonso, al zou dit eigenlijk geen straf moeten opleveren.
cliff15 zegt
@JPM: Die regel die ik gaf was een reactie op de regel die Wessee mij gaf.;) En daar had ik verkeerd gelezen.
Wessee zegt
Daar ligt nou net het probleem hè. Alles wijst erop, aan de hand wat wij, de Beeb en nog vele anderen, gezien hebben dat de race NIET onder de SC gefinisht is. De wedstrijdleiding en de stewards beweren met hun uitspraken van wel. Ik ga er daarom ook vanuit dat MGP dit gaat aanvechten.
Wessee zegt
Nee, die regel van jou klopt als een zwerende vinger, alleen ben ik van mening dat hij nu niet geldt, en wel om de reden die JPM aangeeft.
Dimglor zegt
Ik hoopte dat Hamilton nog eens iets mooi ging doen, maar hij eindigde blijkbaar maar op de 5de plaats.. Jammer ook van z’n vorige race..
SHFT zegt
Blijkbaar weet Wessee hier meer dan de FIA zelf, knappe kop jij!
Wessee zegt
Als alles eerlijk gaat niet, neem aan dat ook hij volwassen genoeg is nu. :)
@SHFT: Dus je hebt commentaar op mij omdat ik de regels ken en jij niet. Vind ik ook wel knap.
JPM zegt
Zou Damon Hills rol als steward er dan echt iets mee te maken hebben?
JPM zegt
“The Mercedes GP team has decided to appeal the decision to penalise Michael Schumacher in the Monaco Grand Prix.
Schumacher lost his sixth-place finish after illegally overtaking Ferrari’s Fernando Alonso on the last corner of the last lap of the race.
The German was given a post-race drive-through which translated into a 20-second penalty that dropped him from sixth to 12th position.
Mercedes, however, has appealed the decision, which will now be handled by the FIA’s Court of Appeal.
The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.”
bron: autosport.com
Wessee zegt
@JPM: “The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.”
Zijn ook een stelletje gehaaide mensen daar hè. Ze weten dondersgoed dat hun beslissing niet helemaal kosjer is dus geven ze een straf die niet terug te draaien is.
JPM zegt
@ Wessee
Daarom trek ik de rol van Damon Hill als steward tijdens deze race ook zeer in twijfel. Een beetje vies gespeeld, dit was geen vuile actie van Schumacher, gewoon een slimme actie van iemand die tot aan de finish wil vechten voor punten.
Rick-dos zegt
@JPM en Wessee:
Het is al te zielig voor woorden dat je überhaupt een discussie hebt over regels ipv over de wedstrijd.
Wat Michael liet zien is toch juíst wat je wil zien als toeschouwer? Strijd en tot het naadje gaan. Nee, wat krijg je dan? Hij heeft ingehaald voor een bepaalde streep. Waar gaat het godsnaam over…Te triest voor woorden…
Overigens @ de foto; kunnen we dat mormel niet gewoon ergens ver weg dumpen zodat we nooit meer wat van haar vernemen? Krijg spontaan uitslag als ik haar zie.
Wessee zegt
Ja, ik weet het niet. Misschien ga ik teveel van het goede van de mens uit, haha, maar ik neem aan dat hij gewoon eerlijk kan oordelen tijdens een race. Maar je hebt gelijk, er zit een niet al te lekker luchtje aan.
Dan zegt
Loser van de dag: De naam Senna die na jaren van dominantie en legende achteraan het veld eindigd.
Jeetje, waar wordt dat nou weer op gebaseerd? Kijk eens naar zijn materiaal, jammer.
Wessee zegt
Vorige bericht was @JPM.
@Rick-dos: Ja is het ook eigenlijk.
En wat betreft Paris: zij moet ook maar een tijdstraf krijgen. :P
Rick-dos zegt
@Wessee:
Precies. Gewoon ff een time out. Maar die dan zo lang duurt dat we haar gewoon vergeten. :)
JPM zegt
@ Dan
De persoon Senna wordt niet aangesproken maar de naam, groot verschil.
@ Rick-dos en Wessee
Ik weet niet of jullie Mevrouw Lopez hebben zien lopen in de pits? Ik ben geen fan van haar zang danwel acteerprestaties maar dat jurkje mocht er best wezen..;)
Rick-dos zegt
@JPM:
Yup. Seen her, done her.
Neeeeee, dat laatste lieg ik hoor. Écht… ;)
Wessee zegt
@JPM: Zeker! ’t Was ook best lekker gevuld. ;)
Wessee zegt
Haha, nee hij heeft gelijk hoor. Dat is om die reden. Anyway, Schumacher heeft verkeerd gehandeld als regel 40.13 van toepassing is, want m.i. niet zo is, want de baan was vrij, vanwege de groene vlaggen, het bordje SC wat in is getrokken en het bericht van race control. Australië vorig jaar eindigde wél onder de safety car en daar zag je ook duidelijk dat er geen groene vlaggen gezwaaid werden, het bordje SC nog buiten hing, onder het zwart-wit geblokt nota bene.
JPM zegt
@ W0o0dy
Alles wat je zegt klopt volgens mij, maar je verslikt je in het woord ‘line’. Dat is namelijk niet de start/finish lijn maar de safety-car lijn. En die lijn was Schumacher al ruimschoots gepasseerd toen hij Alonso inhaalde.
JPM zegt
Om het nogmaals te verduidelijken. Als een safety-car binnenkomt mag er vanaf de satefy-car lijn ingehaald worden. De start/finish lijn doet er dan niet toe. Als men het in artikelen m.b.t de safety car heeft over een lijn dan is dat de safety-car lijn. Daar ontstaat veel verwarring over. Maar dat is het hele punt van discussie eigenlijk niet.
Dit is het artikel waar het om gaat:
“40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.”
Het sleutelwoord hierin is ‘deployed’. Er is sprake van deployed als er een bord hangt met SC erop en er gele vlaggen gezwaaid worden. In het geval van Schumacher waren er noch borden met SC nog gele vlaggen, sterker nog er werden groene vlaggen getoond, die staan voor het vrijgeven van de baan en het toestaan van inhalen.
w0o0dy zegt
@JPM: wat is er onduidelijk? Was de safety car “deployed” bij het begin van de laatste ronde? Wanneer eindigt die ronde? Wat zegt 40:13? Geen twijfel mogelijk. De laatste ronde ging in achter de safety car…
JPM zegt
Alles samenvattend:
Ja Schumacher heeft 40.13 verbroken maar kan daar niets aan doen omdat de marshalls tegenovergestelde informatie lieten zien. Het is een communicatiefout tussen FIA en de marshalls.
JPM zegt
@ W0o0dy
Dat men de laatste ronde ingaat met een safety car wil niet zeggen dat men ook onder safety car finished. Men finished onder safety car als en alleen als gedurende de gehele ronde borden met SC aanwezig zijn alsmede gele vlaggen. Zoals Wessee al zegt kreeg Schumacher groene vlaggen en geen borden. Dat wil zeggen er mag geracet worden tussen de safety-car lijn en de start/finish lijn.
Overigens was het niet alleen Schumacher die dat dacht, je ziet op de beelden ook dat iedereen voluit gaat, als het werkelijk waar zou zijn dat alleen Schumacher fout zou zitten zou iedereen de laatste 100 meter na de safety car gewoon naar de finish rijden. Dat gebeurde niet, iedereen ging vol op het gas en dacht precies hetzelfde als Schumacher. Ook Alonso die zoals op de beelden te zien is veel overstuur heeft bij het uitkomen van de bocht. Dat is geen teken van het rustig uitrijden van een race.
Wessee zegt
Ja, maar dat vind ik juist niet glashelder, want ik kan dat dus jammergenoeg nergens terug vinden.
w0o0dy zegt
Als de race eindigt achter de safety-car dan zal de safety car aan het eind van de laatste ronde de pits inrijden en de auto’s zullen finishen zoals normaal, zonder inhalen.
Men laat de race finishen achter de safety car (beslissing), dus rijdt die de pits in aan het eind van de laatste ronde… dat is dus precies wat er is gebeurd. Je kunt hooguit vinden dat de Fia de teams beter had moeten informeren en het onnodig verwarrend maakt door het zwaaien met de groene vlag. Dat doet weinig aan de regel op zich lijkt me.
JPM zegt
Hooguit verwarrend? Als coureur ben je volledig afhankelijk van de vlaggen, bij twijfel moet men zich altijd houden aan de tekens van de marshalls. Die marshalls zwaaien met groene vlaggen wat betekend, er mag ingehaald worden. Als je het vervolgens eerlijk vind dat iemand die zich aan de vlaggen houdt gestraft wordt met een drive-through, mwah dan lijkt me op z’n minst zeer opmerkelijk. Het is gewoon miscommunicatie tussen Charlie Whiting en de marshalls. Mercedes GP zal het hoger beroep dan ook zeer waarschijnlijk winnen. Jammer dat de straf niet teruggedraaid kan worden.
w0o0dy zegt
@JPM: dat Mercedes dat het gaat winnen en Schumi voor Alonso eindigt lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De regel staat namelijk in het boek en men hoort dat te weten. Verder hanteerdt de FIA de regel zoals beschreven.
Het hoogst haalbare zal zijn dat Schumi zijn OUDE plek (achter Alonso dus) terug krijgt… maar zelfs dat lijkt me al een opmerkelijke knieval van de FIA, dus reken ik er niet op.
Memendo zegt
Nog zoiets vaags van de FIA; Webber heeft waarschijnlijk te hard door te pits gereden tijdens de race. Dit word nu achteraf bestraft met een boete, maar is normaal een drive through. En dan had ik wel eens willen zien of die voor Vettel op de baan was gekomen. Ik gun het Webber echt hij heeft er jaren hard voor gewerkt, gaat me er om dat de FIA aan het rotzooien is en niet consequent is (helaas)
Wessee zegt
Maar als je het nou even versimpeld. Er is een ongeluk gebeurd midden in de wedstrijd. Er wordt geel gezwaaid, de SC komt naar buiten en de rotzooi wordt opgeruimd. De teams krijgen door: Safetycar in this lap. Het bordje SC wordt weggehaald en de gele vlaggen verdwijnen en er wordt groen gezwaaid. Schumacher haalt Alonso in en de FIA geeft hem vervolgens een drive through en ze zeggen: Nee, nee, Michael. De SC was niet naar binnen. Dat zou net zo raar zijn als nu.
w0o0dy zegt
@Wessee: Ja dat klopt wel, maar alles staat of valt in dit geval met het feit dat het de laatste ronde was…. OOK als de race dan achter de safety- car eindigt halen ze de safety car naar binnen (foto/video moment van de winnaar die over de Finish komt is te belangrijk) vlak voor het einde van de laatste ronde. Vergeet de vlaggen en er is geen discussie mogelijk… de discussie ontstaat door het zwaaien van de groene vlag. Maar gezien het feit dat Alonso gelijk na de race al wist hoe de vork in de steel zat is de regel ook bij de teams wel bekend.
Gevalletje: racer die blind gaat als hij een groene vlag ziet… soort van inverse van een stier zeg maar, lol
JPM zegt
@ W0o0dy
Nee dat is inderdaad onmogelijk. Een drive-through penalty (of een 20 seconden tijd straf in geval besloten na de race) kan niet terug gedraaid worden. Ook als het hoger beroep gewonnen wordt is dat onmogelijk. De straf staat vast, daarom geloof ik Brawn ook dat hij gelijk heeft.
Hij tekent niet voor niets beroep aan als hij weet dat hij de punten niet meer terug kan krijgen.
Ja Schumacher maakte een fout maar dat was een gevolg van een fout van de FIA/marshalls en op die basis kun je iemand niet straffen.
w0o0dy zegt
@JPM: nee de FIA (of beter de lui die staan te vlaggen NAMENS de FIA) zit wel fout, maar heeft tegelijkertijd de regels van het boek.. en die zijn duidelijk. Dat wie dan ook die even vergeet doet niets af aan het feit dat de uitslag vaststond op het moment dat de wagens de laatste ronde IN gingen. Op dat moment was (volgens de 40.13 regel) de uitslag bepaald en nu is het de vraag of men Schumi aan wil rekenen dat hij op het gas stampt zo gauw hij een groene vlag ziet (ondanks dat hij de regel zou moeten kennen) of dat men streng is en oordeelt dat hij handelt in strijd met de regel.. ik denk het laatste.
Wessee zegt
Door het zwaaien van de groene vlaggen, het inhalen van de borden met SC en het doorgeven door racecontrol van “Safetycar in this lap”, allemaal aanwijzingen dat je dus vrij bent om te racen, annuleer je dus regel 40.13. De FIA heeft het dus verpest. Daar kan Schumacher niks aan doen, dus kunnen ze hem m.i. dus ook niet straffen.
Cantago zegt
Die Schumacher, wat een respect, wat een vent! DAT is nou een winnaarsmentaliteit! En na zo lang niet geraced te hebben zo hoog komen? Ongelofelijk!
w0o0dy zegt
@Cantago: Wat te denken van de man voor hem? Achteraan starten en echt racen (ik bedoel hoeveel mooie acties heb jij gezien van Schumi? Ik geen) en een handvol lastige klanten vakkundig inpakken…. Alonso is wat mij betreft “man of the match” en zeker niet Schumi.
FrankypankyV8 zegt
@w0o0dy:
Heb een filmpje gevonden (wat nu nog) werkt…
Kijk eens naar het gat tussen Alonso en Hamilton.
BTW, als Alonso ‘volgens de regels’ reed…waarom stampt hij zo hard op het gas, dat hij begint te glijden.
Schumacher was nog met zijn bocht bezig!
En groen is idd. groen = gassen!
Anders hadden ze met geel moeten blijven zwaaien, net als Maleisië 2009!
Filmpje…http://www.youtube.com/watch?v=LGbnOCif9lE
Cantago zegt
@w0o0dy: Ben ik zeker met je eens! Maar vind het wel prachtig dat die schumi hem er gewoon voorbij duwt. Die vent wil echt op alle mogelijke manieren winnen, ongelooflijk… En dat op die leeftijd? En na een tijd er tussenuit te zijn geweest? Ik sta versteld…
JPM zegt
Ik denk het eerste ;)
Overigens doet het helemaal niets af aan de zeer sterke race die Alonso heeft gereden. Ik wil helemaal niemand punten afpakken en zeker Alonso niet want die heeft ze verdiend.
Maar ik wil wedden dat elk raceliefhebber een grijns op z’n gezicht had toen Schumacher het deed.
Net als in ’98, ook zo een briljante actie. Herinnerd iemand zich dat nog? Schumacher die met nog een paar ronden te gaan een drive through krijgt en daardoor lijkt te verliezen van Hakkinen. Echter hij doet de drive through aan het einde van z’n laatste ronde en aangezien de finish lijn ook in de pitstraat geldt wint hij daarmee voor Hakkinen. Die kleine briljante dingentjes maken die vent tot wat hij is. Prachtig om te zien, ja soms zit hij over de grens, soms is het een grijs gebied. Maar net als bij Senna tekend het de ware iconen.
Wessee zegt
Gevechten Schumacher/Hakkinen waren sowieso wel om te smullen. Ook omdat zo zoveel respect voor elkaar hadden.
Maar ik heb ook genoten van Alonso vandaag.
LPJ zegt
@JPM: “Die kleine briljante dingentjes maken die vent tot wat hij is”. Volledig mee eens, maar je vergeet Ross Brawn. Zet die 2 samen en je krijgt van deze leuke acties. :)
aloha zegt
…laten we “de naam Senna” even niet generaliseren a.u.b.
bakkerst zegt
Is het dan niemand op gevallen dat letterlijk de helft van de auto’s uitgevallen is? 12 van de 24 startende coureurs zijn niet gefinished..! ik vind dat best veel.
om de “prestatie” van Alonso even in perspectief te plaatsen. ja heeft een goede race gereden, en een paar mooie acties gemaakt maar, hij heeft maar 5 man in hoeven halen in plaats van 17 zoals het nu een beetje lijkt. hij kan echt wel rijden hoor, en hij heeft met zn banden een goede beslissing genomen. maar kom op, hij is niet van achter in het veld naar voren gereden, het tussen liggende veld heeft zichzelf uitgeschakeld waarna hij een paar plaatsen opgeschoven is.
en zij banden wissel is ook een dikke f8ck-you naar de FIA, bandenwissels zijn helemaal niet nodig, dat heeft meneer Fernando Alonso net bewezen. je kunt prima 76 ronden op één setje harde banden rondscheuren op één van de zwaarste circuits van de agenda. als ze daar echt behept zijn met groen doen enzo, laat ze dan dat banden reglement afschaffen. elke race verplicht twee sets gebruiken die daarna afgeschreven worden terwijl dat niet nodig is.
dan hoeft er volgend jaar ook geen 4cl turbo te komen, gewoon minder banden gebruiken, done.
en als er dan toch nog bezuinigd moet worden, geef elk team bij elke race een vooraf vastgestelde hoeveelheid brandstof, en laat ze zelf hun motor ontwikkelen, dan kun je kiezen, groot en zuinig, of klein en zuipend als een gek. dat voegt ook nog wat spanning toe op de lange of hele korte circuits omdat er dan dus strategie variaties nodig zijn, voor de zuipende auto’s, en er extra vermogen vrijgemaakt kan worden bij de zuiniger auto’s. wordt het nog een keer interessant! en ik claim bij dezen patent op mijn idee, en ga even met meneer Ecclestone praten..
Ikke_ferrari zegt
Gefeliciteerd Webber!
Ondanks dat ik Alonso niet mag heeft de beste man wel een magistrale race gereden.
En het is goed om te zien dat de oude vos Schumacher zijn streken nog niet verleerd is :) Hoop dat ze zijn straf terug draaien, als ik iig de uitleg van Mercedes goed begrijp, dan was de actie regelementair. Ferrari spreekt dit uiteraard tegen.
girls_VS_cars zegt
Dat ze voortaan maar een ander model neer planten. Met een Paris Hilton look-a-like verpest je het zicht ;)
T16 zegt
Dit heb ik een beetje gemist in het “race-verslag”.
De crashes : http://www.dumpert.nl/mediabase/954121/ec0722b8/monaco_2010.html